Et oppgjør med high-end kabelskeptisisme.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.353
    Torget vurderinger
    0
    Ingen er uenige om at kabler i analogt domene kan ha betydning, - men vekt på kan.. PU-kabler til RIAA er nok det som kan ha størst innvirkning...
    Nei.....ikke si det.....nå som jeg er rimelig fornøyd med lyden fra platespilleren så antyder du at jeg har mer å hente på å bytte en kabel som jeg aldri har prøvd å bytte før..... :unsure:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.448
    Torget vurderinger
    1
    Men du avskriver likevel at jeg og andre som har dette som fag faktisk vet noe som folk flest ikke vet?
    Det er jo på lik linje med flat earth tankegang. Når det kommer til leger og andre utdannede folk så har de jo ikke peiling, man hører det ofte; udugeligheten til utdannede personer og hvor lite de kan. Dette kommer gjerne av de som fortsatt ikke har lært gangetabellen og skryter av livets skole og hvor mye de har lært og kan, redder verden hver dag og har løst både pandemien uten bruk av vaksine, eksperter på krig etter å ha sett på internett på YouTube og tiktok og tjener gjerne bra uten å ha gått skole. Influensa/bloggere, er gjerne slike som mangler utdanning og sprer omkring seg med løgn som til slutt blir en sannhet så lenge overtallet tror på det.
    Det er det som er blitt moten det siste, det er hva overtallet tror på basert på tro og ikke fakta. Folk er blitt for late til å finne ut bakgrunnsdata og se dypere på problemstillinger og hva som faktisk skjer, konklusjonen kommer etter gjerne et forsøk og ikke flere tusen forsøk for å eliminere feilkilder.
    Man vil også bare endre en faktor om gangen for å eliminere feilkilder og å finne årsaken til endring/problem.

F.eks, man bytter en kabel OG flytter seg i posisjonen. Endringen blir fort konkludert med kabelen, for det er eneste endring i anlegget. Konklusjonen blir dermed at å bytte kabel utgjør sjuuukt mye!
    Hodet er nå plassert en halv meter lengre frem, og testperson har kjøpt samme kabel da produsentene bruker samme kobber som de trer en strømpe med annen farge utenpå og priser hvit dyrere enn sort. Såklart vet både selgerne og produsenten at kabelen ikke utgjør noe, men noe skal de jo tjene på.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.448
    Torget vurderinger
    1
    Kari J. anbefaler Nordost Odin foran Nordost Frey såklart, hun vet best! Det vet jo alle..

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    2 får man ikke bedre sammvittighet hvis man gir bort de kr til frelsesamen eller meg

U

utgatt25555

Gjest
    Jeg sliter litt med å forstå hvor det menneskelige aspekt finnes i en død, teknisk ting som en ledning, forsterker eller hva som helst av elektriske og elektromekaniske objekter.
    Ett godt svar! Svaret for meg ligger ikke i tingen i seg, men den opplevelsen den bidrar med å formidle, det er vel derfor vi har ett mangfold av varianter og muligheter deriblant kabler å krydre våre opplevelser, for noen er en kabel en kabel og ikke noe mer, fair enough! for andre igjen kan den kabelen utgjøre en forandring i en opplevelse (om vi holder oss til hifien) det menneskelige er vel også at man ikke kan sette oss alle inn i samme formel og forståelse (selv om vi er grunnleggende like), vi er alle underlagt de samme fysiske lovene (så legg av det der flat earth osv osv, som noen fortsatt gidder komme dragende med..det forteller mer om avsenderen enn motageren egentlig).
    Så, det som for deg er en overpriset (og der har du/dere ofte rett) kabelstump, kan väre forskjellen mellom en god og meget god opplevelse for andre igjen! Enkelt sagt!
    Der er det menneskelige aspektet for meg, vi er forskjellige med ulike prioriteringer ifht våre sanser, nytelser og gleder oss heldigvis mer enn bare med öra og øynene (grafer/målinger) når det kommer til de tingene du nevner...

mvh

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Det som er så rart for meg, hvorfor er det farlig med blindtest. Er de som hyper opp kabler selgere eller flaue (inkl meg, som har hatt dyre kabler) merkelig. Jeg hører ikke forskjell

U

utgatt25555

Gjest
    Det som er så rart for meg, hvorfor er det farlig med blindtest. Er de som hyper opp kabler selgere eller flaue (inkl meg, som har hatt dyre kabler) merkelig. Jeg hører ikke forskjell
    ikke fali me blintest vettu, men de som skriker om det mest hiver bare opplegget over på de som ikke gidder styre me sånt å så står de der...

mvh

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Er vel vi normale som blir lurt, jeg hører ikke på alt hva ing sier her inne. Men har jo testet endel da, hører ikke noe forskjell altså.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.807
    Torget vurderinger
    1
    Så det vi sier er at marginale, knapt hørbare forskjeller kan vi akseptere, men ikke prisen? Om så er rett, hvorfor I det hele tatt bry seg med emnet? Jeg finner det totalt uinteressant hva andre bruker penger på, jeg skal for faen ikke redde noen. Som kloke hoder har nevnt, det er andre steder hvor effekt er større om det er endringer en vil ha. Samt at jeg finner det direkte barnslig å gjøre Mala til banditter fordi de selger tingene til han dansken.. Har noen råd og lyst, kjøp. Mala driver i samme segment som resten av bransjen, det gjør resten av bransjen til banditter med. Er prisen for høy så la være å kjøp. Det er mye fint brukt, evt lag noe selv. Ingen sa at hobby skulle drives av kost nytte prinsipper.

Man kunne like gjerne hevde at dersom apotekene i tillegg solgte kvakksalvemedisin, askavkok og annet lurium, til inflaterte priser så er det bare å gi seg fan i hva andre bruker penger på.
    Mye av dette kabeltullet er ulovlig markedsføring i tillegg til bondefangeri. Det er en kynisk utnyttelse av folks mangelnde teknisk innsikt. Slike forhandlere er med på å ødelegge bransjen....

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.729
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke riktig så mye omsorg for mine medmennesker som @Voff Jeg driter i om kreftsyke oppsøker krystalhealere eller bestiller time til djevelutdrivelse av tannbørsten. Er folk så dumme kan de ha det så godt. Folk får gjøre som de vil, bare de ikke prøver å lure meg til det samme.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Byttet ut noen Nordostgreier med 2,5 kvmm ofc fra Kjell & Co hos min far for et par uker siden.
    Vi flyttet i samme slengen høyttalerne en meter lenger frem på gulvet og ble også kvitt kabinettet med elektronikk og musikk som sto mot frontveggen.
    Moralen er: Ulik lengde på høyttalerkabler gir bedre lyd. Vi er tross alt på kabelhjørnet.

Tillegg: TS har endret trådtittelen. Til det har jeg å si at det er ledningens elektriske egenskaper (5 nevnt her) som avgjør «de lydmessige» egenskapene. Ikke utseendet. Ikke prisen. Ikke navnet.
    Ikke forventningsbias heller.
    Ja vel. Bra innlegg. Skulle ønske jeg kunne hente bli fornøyd med en tilsvarende løsning.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kan ikke for alt i verden forstå denne totale forakten for vitenskap enkelte har. Skjønner man virkelig ikke at Hi-fi ville vært utenkelig uten?
    Det blir som i politikken: hvis man ikke har faglige forutsetninger for å forstå samfunnsøkonomi og den komplekse interaksjonen mellom styring av pengepolitikk (sentralbankens regulering av renter og pengemengde) og finanspolitikk (statens pengebruk) med privatpersoner- og bedrifters økonomiske handlinger, så er det lett å være både bastant og ignorant. «Mener» og «føler» har lite med vitenskapen å gjøre.
    Jeg har alltid undret meg over hvorfor en del av hi-fi folket har denne store interessen for helt mikroskopiske forskjeller i kabler, mens medisinsk presisjonsutstyr bruker standard metervare.

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Du driter ikke i folk som har uhelbredelig kreft vettu, de er desperate

L

Lassencad

Gjest
    Det blir som i politikken: hvis man ikke har faglige forutsetninger for å forstå samfunnsøkonomi og den komplekse interaksjonen mellom styring av pengepolitikk (sentralbankens regulering av renter og pengemengde) og finanspolitikk (statens pengebruk) med privatpersoner- og bedrifters økonomiske handlinger, så er det lett å være både bastant og ignorant. «Mener» og «føler» har lite med vitenskapen å gjøre.
    Jeg har alltid undret meg over hvorfor en del av hi-fi folket har denne store interessen for helt mikroskopiske forskjeller i kabler, mens medisinsk presisjonsutstyr bruker standard metervare.
    I blandt HiFi folk opstår der for nogle en slags kedsomhed. Så istedet for at nyde musik på deres allerede gode anlæg begynder man og gå op i disse mikrodetaljer bla om kabler :)

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Ja, du får si det til de som er i den situasjon

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Skal ikke ødelegge tråden, men da skjønner du at de som er desperate gjør alt for å leve. Kabler er jo mill unna, men vi blir jo lurt der også

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.807
    Torget vurderinger
    1
    Bling solgt som lydforbedring er lureri så godt som noe. Bling solgt som bling er greit.

Tja. Hvor mye av det markedsføres som bling? Alt skal jo forbedre lyden ved hjelp av tilsynelatende ukjent fysikk

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er autofil.. Hvordan skal jeg ha godfølelsen om det ikke manifesterer seg fysisk?
    Jeg også....eller rettere, var.
    Det er deilig med duppeditter som manifesterer seg fysisk.
    eks; jeg kjøpte en bitteliten tuning chip til en Porsche turbo.
    Effekten var MÅLBAR, og fysisk merkbar.
    0-100 originalt var 6,3 sec. Med chip, klokka jeg den på 5 blank.
    En fantastisk barnslig godfølelse å kjenne forskjellen i sparket.
    Ikke så imponerende i dag, med alle el-bilene i bybildet, men likevel bra for en 86' fra en glemt tid hvor vi måtte kjøre bilen på egenhånd uten alskens midler fra hjelpemiddelsentralen som alle biler i dag er utstyrt med....fy faen så kjedelig.

Jeg misunner deg Jag'en HCS, men dette er en tid jeg får finne tilbake til når drittungene har funnet nytt rede.

Forøvrig ...har jeg intet nytt å melde når det gjelder highend ledninger folkens.

;)

(dette innlegget bærer preg av 4 enheter rødvin)

God Påske til alle fra BergisAudio A/S

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.478
    Sted
    Oslo
    4 enheter rødvin før tippekampen....... en mann etter min smak.
    Men pliis la Porsjen stå i ro for idag.
    Kabler derimot kan du trygt tukle med.
    Opplever ofte at lyden endrer seg med inntaket.

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner ikke Høvding, har spilt bt fikk wiim home streamer, wtf 1500?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.837
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tingene som slår meg til stadighet er følgende.
    De som er tilhengere av dyre kabler går herlig overbevist om at kabler er veien å gå for bra lyd.
    Men ikke tar inn over seg att det er minimal forskjell.
    Men kom til meg med 6 sett med slike kabler så kan vi måle med REW for å se de enorme hørbare forskjellene.
    Er det hørbart er det målbart.
    De tingene jeg har gjort med DSP er jo ikke mye.
    Så blir det store avvik her er det noe galt.
    Alt er justert under 500hz.
    Resten er akustikk behandling av rommet.
    Hadde ikke dette hvert en artig ting å prøvd?
    Får en venn som virkelig er flink til dette til å være med på målingene.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er en enkel skjel. Men to ting jeg ikke fatter. Punkt 1 Hvorfor noen kjøper aldeles svindyre kabler.
    Punkt 2 Hvorfor noen irriterer seg over at noen kjøper aldeles svindyre kabler.
    Spot on! det er derfor jeg startet denne tråden. Kanskje noen må akseptere nutcasene som kjøper svindyre kabler. Og nutcasene må akseptere at zipchord er helt allrigt.
    Hos modern sitt stereoanlegg funker vanlig zipchord utmerket. Kanskje riktig høyttalere er mer retningen å gå?

L

larsmartin

Gjest
    Tingene som slår meg til stadighet er følgende.
    De som er tilhengere av dyre kabler går herlig overbevist om at kabler er veien å gå for bra lyd.
    Men ikke tar inn over seg att det er minimal forskjell.
    Men kom til meg med 6 sett med slike kabler så kan vi måle med REW for å se de enorme hørbare forskjellene.
    Er det hørbart er det målbart.
    De tingene jeg har gjort med DSP er jo ikke mye.
    Så blir det store avvik her er det noe galt.
    Alt er justert under 500hz.
    Resten er akustikk behandling av rommet.
    Hadde ikke dette hvert en artig ting å prøvd?
    Får en venn som virkelig er flink til dette til å være med på målingene.
    Så måler frekvensgangen likt er det ikke forskjell?
    Hifi verden er større enn rew.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn