Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man tilfører EQ for å jevne ut frekvensgangen = mye nærmere klangen som finnes på plata. Eller med andre ord; fordi man liker bedre hvordan intrumentene egentlig låter enn den fordreide versjonen en frekvensgang som ser ut som en fjellkjede gir.
    Som sagt, den aktuelle EQ-profilen ser slik ut:

    768C0CEE-A899-462C-A953-BDA35BBCA88E.jpeg


    Det er en delvis kompensasjon for stående bølger i rommet, men ikke en fullstendig invertering. Jeg ville unngå så store pådrag at lyden fra anlegget får en helt annen farging enn naturlig romklang.

    Det man derimot kan diskutere er om steady state-responsen er tiltet for mye mot det mørke, med ca 1 dB pr oktav, men det er slik høyttalerne tilfeldigvis låter i rommet (og som jeg syntes ble overraskende bra), ennå ikke en finjustert eq-profil.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.203
    Antall liker
    3.381
    ofte som i alltid
    ja såvidt, men det fristet ikke til oppfølging
    det er noe med dsp jeg ikke blir fortrolig med
    det blir liksom for perfekt og ikke særlig naturlig/troverdig
    som et fotoshoppet portrett
    måler sikkert knall...
    og hvorfor skal jeg da tvinge meg selv til å prøve å like det...helt meningsløst
    Gætter på for meget elektronik som ødelægger naturligheden i præsentationen.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.217
    Antall liker
    36.754
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    ofte som i alltid
    ja såvidt, men det fristet ikke til oppfølging
    det er noe med dsp jeg ikke blir fortrolig med
    det blir liksom for perfekt og ikke særlig naturlig/troverdig
    som et fotoshoppet portrett
    måler sikkert knall...
    og hvorfor skal jeg da tvinge meg selv til å prøve å like det...helt meningsløst
    Fair enough!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.888
    Antall liker
    4.003
    Sted
    Sunnmøre
    [. Støygulvet i digitale kilder er langt lavere og ikke hørbart gjennom normale effektforsterkere med normalt gain. For å redusere støyen må du finne støysvake effektforsterkere med lavt gain.
    Fabelaktig. Takk for fin forklaring, no trur eg at eg skjøna dette betre enn eg har gjort før (gain og dette med at volumkontroll sekna signalet nærare støygolv hadde eg nok ikkje teke heilt inn over meg).
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror du har din helt egen oppfatning av andres virkelighet ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Kanskje.
    Skjønner at indignasjonen over at mange med tilsynelatende mediocre oppsett alltid skal fremstå som fasiten for hva som er oppnåelig skinner gjennom.
    Bare et lite hjertesukk, uten at jeg forventer noe forståelse for det synet.
    Løsningen er vel at alle får kose seg på sin egen lille tue med det de har og gi f i hva andre måtte mene.
    Evt. kan en løsning være å bruke mindre tid på å argumentere for sitt syn her inne.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.217
    Antall liker
    36.754
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje.
    Skjønner at indignasjonen over at mange med tilsynelatende mediocre oppsett alltid skal fremstå som fasiten for hva som er oppnåelig skinner gjennom.
    Bare et lite hjertesukk, uten at jeg forventer noe forståelse for det synet.
    Løsningen er vel at alle får kose seg på sin egen lille tue med det de har og gi f i hva andre måtte mene.
    Evt. kan en løsning være å bruke mindre tid på å argumentere for sitt syn her inne.
    Nå ble jeg nysgjerrig, hvilke egenskaper tenker du er avgjørende for om et oppsett skal ansees som mediokert? Holder med en litt generell beskrivelse slik at ikke noen føler å få tærne tråkket på.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.894
    Antall liker
    15.466
    Sted
    Langesund
    Ganske tydelig hva Distinvtive mener. Mediokert har synonymer som, middelmådige, rimelig enkle, enkle, halv gode, vanlige.
    Det motsatte er eksepsjonell, enestående, utmerket.
    Det at jeg havner i første gruppe av Distinctive er en ære da han kontinuerlig twister "virkeligheten" til det motsatte av hva jeg opplever.

    Har vel med at vi er forskjellige.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.313
    Antall liker
    4.551
    Torget vurderinger
    0
    Du siterer som rett, jeg sa jevn. En veldig stor forskjell på dette.
    Har prøvd dette med helt RETT, ikke moro i det hele tatt.
    Mener du også at virkeligheden ikke er Moro?
    Fletcher Munson.
    Kurven kan fint være jevn uten at den er rett. Svært få som foretrekker en helt flat respons i sweetspot vil jeg tro. Både pga sensitiviteten på hørselen vår og andre ting som hvilke høyttalere man har, hvor mye klang man har i rommet etc.
    Har prøvd å finne RTA over tid av feks et symfoniorkester målt ute i salen, men uten suksess. Jeg regner med at det vil se omtrent ut som huskurven til Shy, fra ca 40Hz til 20kHz. Har også lest at folk som sitter langt unna høyttalerne og i store rom foretrekker mer vannrett kurve. Noen som har data på dette?
    Gir denne artikkelen noen av svarene du leter etter Vidar?

    https://www.acoustics.asn.au/conference_proceedings/AASNZ2016/papers/p43.pdf
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.217
    Antall liker
    36.754
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ganske tydelig hva Distinvtive mener. Mediokert har synonymer som, middelmådige, rimelig enkle, enkle, halv gode, vanlige.
    Det motsatte er eksepsjonell, enestående, utmerket.
    Det at jeg havner i første gruppe av Distinctive er en ære da han kontinuerlig twister "virkeligheten" til det motsatte av hva jeg opplever.

    Har vel med at vi er forskjellige.
    Nå spurte jeg hverken om hva han mente med ordet eller hvem han tenkte på, dessuten er jeg ikke overbevist om at han gir deg den æren du sårt søker.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.436
    Antall liker
    3.650
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk TrompeteN, det var omtrent det jeg var på jakt etter:) Hadde også vært artig å sett noe av det samme med feks stemme og andre kjente lyder, nærmikrofoni vs noen meter unna. Jeg vil tippe at differansen likner noe på huskurvene våre.

    fft orkester konsertsal.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.313
    Antall liker
    4.551
    Torget vurderinger
    0
    Takk TrompeteN, det var omtrent det jeg var på jakt etter:) Hadde også vært artig å sett noe av det samme med feks stemme og andre kjente lyder, nærmikrofoni vs noen meter unna. Jeg vil tippe at differansen likner noe på huskurvene våre.

    Vis vedlegget 572947
    Det skjer omtrent det samme som med høyttalerene våre. Diffraksjonseffekten slår inn avhengig av hvor stor lydkilden er.
    Nært vil direktiviteten dominere mens ved fjernmikking vil blir nivået nedover bli erstattet av nivå på decay. I tillegg vil mikrofonens spredningsmønster påvirke.

    Hvis du klarer å konkretisere tydeligere hva du er nysgjerrig på kan jeg kanskje svare eller vise. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.809
    Antall liker
    11.329
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    vidarje
    Dette er gjerne på siden av det du lurer på, men kanskje et innspill :)
    Når testet AL 2.0 opplevde at måtte voice lysere fra ca 1k og oppover enn når spiller uten AL.
    Har tolket dette til at har en del energi med fra rom oppover i frekvens som da AL kansellerer ut, som da må kompenseres med mer nivå.
    Jeg opplever i mine ører at om en har en noe romklang så er ikke det så veldig farlig, ørene fokuserer seg på "direktelyden".

    Den verste biten jeg opplever med refleksjoner er når en f.eks har kraftige førsterefleksjoner som gjerne kan forskyve lydbildet ene eller andre veien.
    Stuebordet her er rektangelformet og et helve.... i så måte slik det er møblert nå, legger noen puter på bordet ved kritisk lytting.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.894
    Antall liker
    15.466
    Sted
    Langesund
    Ganske tydelig hva Distinvtive mener. Mediokert har synonymer som, middelmådige, rimelig enkle, enkle, halv gode, vanlige.
    Det motsatte er eksepsjonell, enestående, utmerket.
    Det at jeg havner i første gruppe av Distinctive er en ære da han kontinuerlig twister "virkeligheten" til det motsatte av hva jeg opplever.

    Har vel med at vi er forskjellige.
    Nå spurte jeg hverken om hva han mente med ordet eller hvem han tenkte på, dessuten er jeg ikke overbevist om at han gir deg den æren du sårt søker.
    Det har du helt rett i
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.436
    Antall liker
    3.650
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Prøver egentlig å finne ut hvorfor jeg og mange andre oppfatter en svakt hellende kurve som mer naturlig enn en vannrett kurve. Tenkte at det hadde med nærmikrofoni i studio versus normal lytteavstand. Det er jo helt klart at det er mørkere lyd i en konsertsal enn lyden av instrumentene i et vanlig rom.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.313
    Antall liker
    4.551
    Torget vurderinger
    0
    Prøver egentlig å finne ut hvorfor jeg og mange andre oppfatter en svakt hellende kurve som mer naturlig enn en vannrett kurve. Tenkte at det hadde med nærmikrofoni i studio versus normal lytteavstand. Det er jo helt klart at det er mørkere lyd i en konsertsal enn lyden av instrumentene i et vanlig rom.
    Mine 5 cents om dette.

    Man tar ofte ikke med lengde på decay i regnestykket når man ser på nivået på targetkurve. Det har også med at lysere toner maskerer mørkere så ved en rett kurve blir klangen lys.

    I et lytterom har man varierende decay, direktivitet og refleksjonsmønster. Derfor må targetkurve tilpasses hvert enkelt tilfelle.

    I et stort rom har man automatisk lang decay i bassen som kompenserer for manglende nivå. Faktisk er det slik at de designer konsertsalene med tanke på dette. Et unntak er eksempelvis Oslo konserthus der målet var å ha jevn decay over hele frekvensområdet. I Musikverein i Wien har man en kraftig økning i decay helt nederst for å kompensere for manglende nivå i kontrabassen. Slagverket som har nivået til å fylle dette må derfor passe på å ikke spille for sterkt.

    På et opptak, selv ved fjernmikking vil man ikke høre den decay i bassen som eksisterer i konsertsalen. Flere grunner til dette, men den viktigste er at det ofte roter til opptaklyden siden ikke alle har oppsett som The Shy.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.217
    Antall liker
    36.754
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om det var en ting jeg kunne ønsket at The Shy presenterte, var det målinger gjort litt utenfor SS. Jeg er klar over at kanskje ikke formålet med ditt anlegg er annet en perfeksjon i nettopp godstolen, men hvor ille er det egentlig feks på hver side og litt bak SS?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.571
    Antall liker
    9.917
    Torget vurderinger
    2
    Takk for video Roald, Greit å få det gjentatt , bare synd det ikke håp for oss uten eget rom ...
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for video Roald, Greit å få det gjentatt , bare synd det ikke håp for oss uten eget rom ...
    Joda. Det er det. Tiltakene må gli inn. Det er absolutt mulig uten at det ser ut som et studio hvis man kan være litt kreativ og kombinerer det med høyttalere med passende spredningsmønster.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.809
    Antall liker
    11.329
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Prøver egentlig å finne ut hvorfor jeg og mange andre oppfatter en svakt hellende kurve som mer naturlig enn en vannrett kurve. Tenkte at det hadde med nærmikrofoni i studio versus normal lytteavstand. Det er jo helt klart at det er mørkere lyd i en konsertsal enn lyden av instrumentene i et vanlig rom.
    Mine 5 cents om dette.

    Man tar ofte ikke med lengde på decay i regnestykket når man ser på nivået på targetkurve. Det har også med at lysere toner maskerer mørkere så ved en rett kurve blir klangen lys.

    I et lytterom har man varierende decay, direktivitet og refleksjonsmønster. Derfor må targetkurve tilpasses hvert enkelt tilfelle.

    I et stort rom har man automatisk lang decay i bassen som kompenserer for manglende nivå. Faktisk er det slik at de designer konsertsalene med tanke på dette. Et unntak er eksempelvis Oslo konserthus der målet var å ha jevn decay over hele frekvensområdet. I Musikverein i Wien har man en kraftig økning i decay helt nederst for å kompensere for manglende nivå i kontrabassen. Slagverket som har nivået til å fylle dette må derfor passe på å ikke spille for sterkt.

    På et opptak, selv ved fjernmikking vil man ikke høre den decay i bassen som eksisterer i konsertsalen. Flere grunner til dette, men den viktigste er at det ofte roter til opptaklyden siden ikke alle har oppsett som The Shy.
    Har lurt litt på det samme som vidarje.
    Liker svaret ditt der du ikke drar konklusjoner, men heller eksempler.
    Tenker tema fort kan bli såpass stort at et kan sikkert skrive hele bøker om det.
    En finner ikke en fasit, men gjerne veiledninger for hvordan en kan tilnærme seg der en ser for seg gitte situasjoner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prøver egentlig å finne ut hvorfor jeg og mange andre oppfatter en svakt hellende kurve som mer naturlig enn en vannrett kurve. Tenkte at det hadde med nærmikrofoni i studio versus normal lytteavstand. Det er jo helt klart at det er mørkere lyd i en konsertsal enn lyden av instrumentene i et vanlig rom.
    Kurven er en steady state-respons integrert over noe tid. Eksakt form på kurven avhenger også av hvor stort tidsvindu man ser på. Typisk vil den være en sum av høyttalernes direktelyd, som forhåpentligvis er tilnærmet flat, og reflektert lyd som har vært innom et økende antall flater i rommet før den treffer mikrofonen utover i tidsvinduet. Hver refleksjon absorberer høye frekvenser mer enn lave, og med lengre løpetid vil også luften dempe de øverste frekvensene noe. Alle lytterom er forskjellige, men typisk gjør dette at steady state-kurven heller nedover med frekvens. Det er forventet respons av en god høyttaler i et godt rom.

    Spørsmålet er snarere hvor mye den bør helle. Der virker det som det er ulike preferanser, og formodentlig en sammenheng med hvordan den naturlige klangen i rommet er. Jeg forestiller meg at en bratt hellende steady state-respons i et lystklingende rom vil låte nokså feil, også fordi eneste måte det kan skje på er å dempe ned diskanten i høyttaleren slik at direktelyden også blir dempet i toppen.

    Spektrumet av et symfoniorkester er noe annet. Det er signalet som skal gjengis og er forhåpentligvis på opptaket. Frekvensgangen i høyttalere og rom er en transferfunksjon som multipliseres med dette signalet før det kommer frem til ørene våre.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Prøver egentlig å finne ut hvorfor jeg og mange andre oppfatter en svakt hellende kurve som mer naturlig enn en vannrett kurve. Tenkte at det hadde med nærmikrofoni i studio versus normal lytteavstand. Det er jo helt klart at det er mørkere lyd i en konsertsal enn lyden av instrumentene i et vanlig rom.
    Kurven er en steady state-respons integrert over noe tid. Eksakt form på kurven avhenger også av hvor stort tidsvindu man ser på. Typisk vil den være en sum av høyttalernes direktelyd, som forhåpentligvis er tilnærmet flat, og reflektert lyd som har vært innom et økende antall flater i rommet før den treffer mikrofonen utover i tidsvinduet. Hver refleksjon absorberer høye frekvenser mer enn lave, og med lengre løpetid vil også luften dempe de øverste frekvensene noe. Alle lytterom er forskjellige, men typisk gjør dette at steady state-kurven heller nedover med frekvens. Det er forventet respons av en god høyttaler i et godt rom. Spørsmålet er heller hvor mye den bør helle.

    Spektrumet av et symfoniorkester er noe annet. Det er signalet som skal gjengis og er forhåpentligvis på opptaket. Frekvensgangen i høyttalere og rim er en transferfunksjon som multipliseres med dette signalet før det kommer frem til ørene våre.
    Og hvis man er riktig heldig, så representerer endringen i respons fra nærfelt av din egen høyttaler og til lytteposisjonen den samme endringen som skjer mellom mikrofonposisjonen (ved opptak av et orkester) og fram til en god lytteposisjon i salen.
    Edit: normalt vil begge disse avstandene føre til mer fall i nivå med stigende frekvens. Ref også min egen opplevelse av at flatere frekvensgang gir en opplevelse av å sitte tettere på instrumentene, mens en mørkere frekvensgang gir mer opplevelse av å sitte lenger bak i konsertsalen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.527
    Antall liker
    23.222
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Hehe. Nei.

    Jeg fascineres av musikkskaping, -utøvelse, -gjengivelse og absolutt alt hva det innebærer, tallknusing inkludert. Ikke alle har det slik leser jeg her i tråden.

    Jeg føler meg herlig omsluttet av all denne teknologien som muliggjør musikknytelse nær sagt over alt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.894
    Antall liker
    15.466
    Sted
    Langesund
    Om det var en ting jeg kunne ønsket at The Shy presenterte, var det målinger gjort litt utenfor SS. Jeg er klar over at kanskje ikke formålet med ditt anlegg er annet en perfeksjon i nettopp godstolen, men hvor ille er det egentlig feks på hver side og litt bak SS?
    Du har rett i at det er lytteposisjonen som har all fokus her. Får se hva jeg rekker i dag.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.217
    Antall liker
    36.754
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hehe. Nei.

    Jeg fascineres av musikkskaping, -utøvelse, -gjengivelse og absolutt alt hva det innebærer, tallknusing inkludert. Ikke alle har det slik leser jeg her i tråden.
    Nei, det er nok riktig. Dermed blir det enda viktigere for de med forståelse for det dype i matematikk og fysikk å gjøre det mest mulig forståelig for den gemene hop, om man ønsker å ha dem med, noe Asbjørn er faktisk svært flink til innimellom.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.217
    Antall liker
    36.754
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om det var en ting jeg kunne ønsket at The Shy presenterte, var det målinger gjort litt utenfor SS. Jeg er klar over at kanskje ikke formålet med ditt anlegg er annet en perfeksjon i nettopp godstolen, men hvor ille er det egentlig feks på hver side og litt bak SS?
    Du har rett i at det er lytteposisjonen som her all fokus her. Får se hva jeg rekker i dag.
    Hadde jeg satt stor pris på! :) Takk!

    Nå begynner du å bli svært erfaren med Audiolense, er det funksjoner i programmet som kan hjelpe til å skape et mer sosialt lydbilde, om du forstår hva jeg mener? Bx må også svare om han har lyst. Prøvde å kikke litt på siden, men fant ikke umiddelbart et svar.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.894
    Antall liker
    15.466
    Sted
    Langesund
    Om det var en ting jeg kunne ønsket at The Shy presenterte, var det målinger gjort litt utenfor SS. Jeg er klar over at kanskje ikke formålet med ditt anlegg er annet en perfeksjon i nettopp godstolen, men hvor ille er det egentlig feks på hver side og litt bak SS?
    Du har rett i at det er lytteposisjonen som her all fokus her. Får se hva jeg rekker i dag.
    Hadde jeg satt stor pris på! :) Takk!

    Nå begynner du å bli svært erfaren med Audiolense, er det funksjoner i programmet som kan hjelpe til å skape et mer sosialt lydbilde, om du forstår hva jeg mener? Bx må også svare om han har lyst. Prøvde å kikke litt på siden, men fant ikke umiddelbart et svar.
    Programmet har muligheter for flerpunktskalibrering. Hvordan vektingen på de forskjellige målingene er har jeg ikke satt meg inn i.
    multi.PNG
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.809
    Antall liker
    11.329
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mente AL utelukkende er basert på ettpunktsmåling?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant artikkel, on topic for tråden. Det ser ut til at designerne av konsertsaler funderer like mye på hva som gir en konsertsal «god dynamikk» som vi amatørene gjør. Musikverein har god dynamikk, Berlinfilharmonien ikke fullt så god - men hvorfor?

    Interessant målemetode:
    Concurrently, when we did the above-mentioned preference tests and individual vocabulary profiling, we studied the perception of music dynamics with listening tests (Pätynen & Lokki 2016b) and with psychophysiological measurements (Pätynen & Lokki 2016a). The latter study revealed interesting results as it showed that the most renowned concert hall, Musikverein in Vienna, increased skin conductivity the most during the passive listening of a crescendo (Pätynen & Lokki 2016a). This also happened with the assessors who preferred less reverberant halls with great clarity. Our interpretation of this result was that the renowned Musikverein, and some similar shoebox halls, render music more expressive than other type of halls (Lokki et al. 2015). In addition, the vineyard halls might reduce the musical dynamics (Pätynen & Lokki 2015), and therefore some people do not like such halls at all, while others praise these halls due to extreme clarity and definition.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.217
    Antall liker
    36.754
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har fusket litt med dette programmet, https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/ uten å helt ha fått ønsket resultat. Mulig jeg gir det en siste sjanse, men det er ganske tidkrevende å sette det opp, for ikke snakke om antall målinger som må utføres. Ønsker ikke å forlate steinalderen når det kommer til bruk av dsp, så her foregår alt manuelt.


    Kanskje en dag så annekterer jeg ytterligere 50kvm av kjelleren og følger The Shys fotspor.

    frlab.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos Audio Note DAC: Det er ikke så veldig mye annet enn frekvensresponsen som kan være skjev ut av en DAC for å skape hørbare forskjeller. Og det er den:
    https://www.stereophile.com/content...t-dac-21x-signature-da-processor-measurements
    1215AN21xfig03.jpg


    Det er en bevisst voicing. Kraftig kutt i dypbassen og jevnt stigende opp til ca 10 kHz. Jeg tipper mye av forklaringen ligger rett der. Forvrengningsresultatene ser bare forferdelige ut, men kan neppe forklare opplevelsen av «dynamikk» og «livaktighet». Om noe bør den andreordens forvrengningen dra motsatt vei, som tilført «varme» etc.
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.436
    Antall liker
    3.650
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Prøver egentlig å finne ut hvorfor jeg og mange andre oppfatter en svakt hellende kurve som mer naturlig enn en vannrett kurve. Tenkte at det hadde med nærmikrofoni i studio versus normal lytteavstand. Det er jo helt klart at det er mørkere lyd i en konsertsal enn lyden av instrumentene i et vanlig rom.
    Kurven er en steady state-respons integrert over noe tid. Eksakt form på kurven avhenger også av hvor stort tidsvindu man ser på. Typisk vil den være en sum av høyttalernes direktelyd, som forhåpentligvis er tilnærmet flat, og reflektert lyd som har vært innom et økende antall flater i rommet før den treffer mikrofonen utover i tidsvinduet. Hver refleksjon absorberer høye frekvenser mer enn lave, og med lengre løpetid vil også luften dempe de øverste frekvensene noe. Alle lytterom er forskjellige, men typisk gjør dette at steady state-kurven heller nedover med frekvens. Det er forventet respons av en god høyttaler i et godt rom.

    Spørsmålet er snarere hvor mye den bør helle. Der virker det som det er ulike preferanser, og formodentlig en sammenheng med hvordan den naturlige klangen i rommet er. Jeg forestiller meg at en bratt hellende steady state-respons i et lystklingende rom vil låte nokså feil, også fordi eneste måte det kan skje på er å dempe ned diskanten i høyttaleren slik at direktelyden også blir dempet i toppen.

    Spektrumet av et symfoniorkester er noe annet. Det er signalet som skal gjengis og er forhåpentligvis på opptaket. Frekvensgangen i høyttalere og rom er en transferfunksjon som multipliseres med dette signalet før det kommer frem til ørene våre.
    Vil det si at hvis vi spiller av pink noise og bruker RTA til å integrere over litt tid skal vi forvente en ganske flat kurve hvis anlegget er nøytralt tunet?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.430
    Antall liker
    53.835
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Hva er det som skjer med oss når vi får et tastatur foran oss ? Er det Karpes 'det er lett å være rebell i kjellerleiligheten din'-syndromet som slår til ?

    Flotte, rause, nyssgjerrige, interesserte mennesker med en hobby vi brenner for, transformeres til kjipe nidinger som med besserwissers vinkling går 'all-in' for å tyne andre og med kraft overbevise andre om at 'jeg kan det meste og har sett lyset - i motsetning til deg'.... Litt 'religionskrig' liksom....

    Denne tråden er tidvis blant det mest interessant, men innimellom det aller kjipeste Hifisentralen kan by på.

    Hvor er rausheten og nyssgjerrigheten for andres innfallsvinkel til hobbyen vi deler ?

    mulig det bare er meg som undrer .... ???
    Vi er nok 2 om det i det minste :)

    O
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn