Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    7.097
    Sted
    Kongsberg
    Da burde det jo være fryktelige variasjoner på to like produkter fra samme produsent, eller er det noen på fullt alvor som tror at disse highend produsentene sitter å lytter til samtlige enkeltkomponenter i alle enhetene de produserer?
    Og hvordan bestiller man en motstand med en bestemt type lyd? Eller bare bestiller man tusenvis for å så lytte dem igjennom for å velge ut de med riktig lyd?

    Er ikke så vanskelig. En motstand måler det den er oppgitt til, men det spørs hva den er laget av. Det finnes metal, carbon og tantalum for å nevne noen. Når disse plasseres der det innvirker mest på lyden, så er det faktisk mulig å høre det. Det forutsettes at en kan håndtere en loddebolt og ha litt peil.
    Det går an å kjøpe motstander som påvirker lyden. Man skal bare ha litt peiling.

    Det er jeg helt enig med deg i. Å justere inn lyden sin ved å lodde inn og ut motstander krever sin mann.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gjør nå ikke sette til en tråd om personer.. Hadde en møttes, over en kaffe så hadde mye vært unngått med diverse påstander :).. Selv fikk jeg høre at jeg visstnok hadde ubrukelige høyttalere til Vera, men det gjør ikke at jeg er sur på noen for det ;D
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.213
    Antall liker
    36.740
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    At de i ettertid fulgte opp med noen litt latterlige unnamanøvre sementerte det faktumet at vi her snakker om et helt ordinært produkt, som du ville kalt det, mediokert.
    For n-te gang. Vi som lager ting jobber etter en metode der vi må forstå hva som skjer og finne forklaringsmodeller. Det er ikke greit for oss å bare si: "åja. den var dårlig ja. Jeg får prøve å sette inn en tantalum-motstand et eller annet sted da og se hva som skjer..." At du kaller dette latterlig for være din sak.

    Vera P400/1000 er ikke en mediokre forsterker. Ja, vi benytter hyllevare utgangstrinn, men alt justeres inn før forsterkerne forlater laben. Og det er faktisk en del ting som skal gjøres riktig for at utgangstrinnene skal fungere optimalt. Jeg justerer f.eks hvert enkelt utgangstrinns switchestransistor-pars dead-time for optimal ytelse. Så er det utgangsimpedanse på buffertrinn, støy i buffertrinn, hvordan gainjustering er løst slik at det ikke går ut over SNR og CMRR. PSRR, regulering av driverspenningen i utgangstrinnene, fravær av modulering av alle de forskjellige spenningene internt. Hvor vi henter feedback for å optimalisere ytelse, etc. etc.
    Jeg vet dette av den enkle årsak at jeg har målt at hver enkelt av disse tingene påvirker resultatet. Målet er enkelt. Lavest mulig støy. Lavest mulig forvrengning. Lavest mulig utgangsimpedans, Mest mulig effekt. Samtidig.
    Vi har f.eks en kunde som har kastet ut sin ATI forsterker som bruker samme moduler. Han ble sjokkert over forskjellen.

    Når det gjelder Håkons vurdering av Vera tar vi det med knusende ro. Vera er ikke noen jåleforsterker som har "slik eller slik" egenskap og det har aldri vært noe mål for oss å lage noe slikt heller. Den skal forsterke et signal på aller beste måte med minst mulig feil. Det vet vi at vi har fått til og da spiller det ingen rolle at det ikke fungerte hos HR.
    Nå er det jo et par andre som har testet den som har kommet til motsatt resultat. Arve valgte til å med å erstatte sin referanseforsterker på sine tungdrevne høyttalere med Vera, så helt mediokre er den nok ikke.

    Det at en forsterker skal gjøre noe merenn akkurat det å forsterke et signal er det noen som mener, og det er selvfølgelig helt greit for meg selv om jeg har en annen oppfatning. Arve som valgte å kjøpe Vera "kødder" jo med signalet han også med en eldgammel rørfor-forsterker!! Men det må da i himmelens navn være opp til hver enkelt hva de ønsker å drive med hjemme i egen stue. Han liker rørlyden. Så enkelt er det. Og så likte han at en skikkelig forsterker ristet liv i de tungdrevne "mediokre" høyttalerne sine. ;D
    Forstår godt at du vil forsvare produktet ditt, noe annet ville vært rart egentlig. Lykke til! :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nå er det jo et par andre som har testet den som har kommet til motsatt resultat. Arve valgte til å med å erstatte sin referanseforsterker på sine tungdrevne høyttalere med Vera, så helt mediokre er den nok ikke.

    Det at en forsterker skal gjøre noe merenn akkurat det å forsterke et signal er det noen som mener, og det er selvfølgelig helt greit for meg selv om jeg har en annen oppfatning. Arve som valgte å kjøpe Vera "kødder" jo med signalet han også med en eldgammel rørfor-forsterker!! Men det må da i himmelens navn være opp til hver enkelt hva de ønsker å drive med hjemme i egen stue. Han liker rørlyden. Så enkelt er det. Og så likte han at en skikkelig forsterker ristet liv i de tungdrevne "mediokre" høyttalerne sine. ;D
    At Arve hiver ut "tysker-boksene" - fylt opp med rundt drøyt 100 kg med godsaker - sier mer om Vera enn ASR'ene som går ut døra. Fatter ikke at det går an, men jeg stoler på hans ører og beslutning, Arve har dessuten hørt flere forsterkere enn jeg selv noen ganger kommer til å gjøre :)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    ^^^ det skjer ikke herfra heller, nyter resten av kvelden med David Sylvian...og mulighet å skru litt tonekontroll..om det skulle oppleves nødvendig!!
    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.978
    Antall liker
    13.390
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Gjør nå ikke sette til en tråd om personer.. Hadde en møttes, over en kaffe så hadde mye vært unngått med diverse påstander :).. Selv fikk jeg høre at jeg visstnok hadde ubrukelige høyttalere til Vera, men det gjør ikke at jeg er sur på noen for det ;D
    jeg hadde vært lettet
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Poenget er at jeg ikke trenger å vite absolutt alt om maten for å kunne foretrekke en rett foran en annen.
    Har ingenting med fornektelse av vitenskap å gjøre.
    Synes bare at diskusjonen av og til når nye pedantiske nivåer. Kan man se LITT mer pragmatisk på ens erfaringer?
    Og derfor oppretter du en brukerkonto på et kokkeforum og skriver talløse innlegg som kritiserer de som diskuterer matlaging der? Du vet, om det er maillard-reaksjonen som skaper smaken av umami, eller om den like godt kan skapes ved tilsetning av litt tangmel eller Marmite i sausen. Nei, slutt å diskutere sånt, bare ha respekt for at kunden opplever at han liker eller ikke liker maten. Hvordan det skjer er uinteressant!

    Joda, du ville nok blitt populær på et matlagingsforum med den innfallsvinkelen.
    Saken er vel at tyngdepunktet/konsensus på det hypotetiske kokkeforumet er at Umami er tingen. Med en gang man kjører litt old-school pepper, så blir det feil.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.436
    Antall liker
    3.649
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Prøver egentlig å finne ut hvorfor jeg og mange andre oppfatter en svakt hellende kurve som mer naturlig enn en vannrett kurve. Tenkte at det hadde med nærmikrofoni i studio versus normal lytteavstand. Det er jo helt klart at det er mørkere lyd i en konsertsal enn lyden av instrumentene i et vanlig rom.
    Kurven er en steady state-respons integrert over noe tid. Eksakt form på kurven avhenger også av hvor stort tidsvindu man ser på. Typisk vil den være en sum av høyttalernes direktelyd, som forhåpentligvis er tilnærmet flat, og reflektert lyd som har vært innom et økende antall flater i rommet før den treffer mikrofonen utover i tidsvinduet. Hver refleksjon absorberer høye frekvenser mer enn lave, og med lengre løpetid vil også luften dempe de øverste frekvensene noe. Alle lytterom er forskjellige, men typisk gjør dette at steady state-kurven heller nedover med frekvens. Det er forventet respons av en god høyttaler i et godt rom.

    Spørsmålet er snarere hvor mye den bør helle. Der virker det som det er ulike preferanser, og formodentlig en sammenheng med hvordan den naturlige klangen i rommet er. Jeg forestiller meg at en bratt hellende steady state-respons i et lystklingende rom vil låte nokså feil, også fordi eneste måte det kan skje på er å dempe ned diskanten i høyttaleren slik at direktelyden også blir dempet i toppen.

    Spektrumet av et symfoniorkester er noe annet. Det er signalet som skal gjengis og er forhåpentligvis på opptaket. Frekvensgangen i høyttalere og rom er en transferfunksjon som multipliseres med dette signalet før det kommer frem til ørene våre.
    Vil det si at hvis vi spiller av pink noise og bruker RTA til å integrere over litt tid skal vi forvente en ganske flat kurve hvis anlegget er nøytralt tunet?
    Pink noise faller som 1/f, så der vil både direktelyden vise en fallende kurve og reflektert lyd falle litt brattere enn det igjen. Hvis anlegget spiller pink noise som flat steady state respons ville jeg sannsynligvis løpt ut av rommet ganske fort med hendene for ørene. :)
    Dette er en litt eldre RTA måling fra mitt rom, ikke helt vannrett, men jeg mener at det i mitt hode låt ganske naturlig. Den målte lyden er nok preget av mye direkte lyd.

    pinknoise with audiolense tv pos.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gjør nå ikke sette til en tråd om personer.. Hadde en møttes, over en kaffe så hadde mye vært unngått med diverse påstander :).. Selv fikk jeg høre at jeg visstnok hadde ubrukelige høyttalere til Vera, men det gjør ikke at jeg er sur på noen for det ;D
    jeg hadde vært lettet
    Må ikke være slem nå Leif :)

    I saken med Arve vil jeg tro at det var ikke Vera kontra ASR som er relevant. ASR har jeg eid I to omganger, en særs nøytral forsterker. Vera er mao ikke så ulik. Men Arve ville ha rør-glød via sin gamle ARC pre. Dernest er løsningen nå mer praktisk ved testing hos han.

    Konklusjonen var ikke at ASR måtte vike for Vera, men at muligheten for å tilføre rørmagi, hva nå enn det er, var viktigere enn det helt nøytrale..
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.809
    Antall liker
    11.329
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    vidarje
    Egentlig samme sak om du måler med sveip eller med RTA.
    Asbjørn
    Mener huske var en eller annen innstilling jeg gjorde i REW så med RTA fikk en jevn kurve med pinknoise.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    7.097
    Sted
    Kongsberg
    Fra innlegget til Distinctive:
    Jeg regner ihvertfall med at vi er enige om at den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming nok hadde valgt Vera og ikke AN hjemme hos Rognlien, nærmest ut fra et programforpliktet ståsted, eller?

    Litt mer: den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming

    Denne gjengen som ville valgt Vera nærmest ut fra et programforpliktet ståsted er oppdiktet, av Distinctive.
    Verre er det ikke. Eller, egentlig er det noe drit at han holder på sånn, men jeg har ikke trua på at det stopper.
    Hvem vet, men meningene mine endres ikke fordi om du er uenig.
    Det ser også ut for at du leser ‘hardcore gjengen’ som et skjellsord. Dette var mer for å kategorisere dem som kritiserte testen enn å sette dem i en gapestokk, så her har du muligens misforstått (lett, ikke sant)?
    Litt interessant forresten at du mener at ‘hardcore’ gjengen hadde møtt opp til denne seansen fullstendig fordomsfrie....
    Men denne meningen fra min side er sikkert bare oppdiktet på linje med resten.
    Det er litt slitsomt med disse stråmennene dine Distinktive.
    Hvis jeg kun hadde hatt Håkons utstyr tilgjengelig i hans stue og et utvalg av forsterkere med vedlagt datablad. Ja, da skal jeg ærlig innrømme at jeg hadde jeg koblet opp den forsterkeren med minst forvrengning først. Men jeg har blitt forført av rørforsterkere før og ville nok koblet opp denne også. Den som hadde endt opp som vinner vil jo selvfølgelig være den som låter best i det systemet, i den stuen. Det er det ingen tvil om. Det er jo musikken det handler om og hvordan vi blir forført og gledet.
    Men jeg hadde nok kommet til å ønske meg en DSP til jul :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.935
    Antall liker
    4.373
    Slår ikke det der litt begge veier, de har begge valgt det som låter/måler best for de, ikke dermed sagt at det er den empiriske standarden for hva som er målet for alle!?..

    mvh
    Nei.
    Har ikke noe å gjøre med hva som er rett for alle.
    Poenget var at disse ikke-eksisterende menneskene som Distinctive viser til er nettopp det, ikke-eksisterende.
    Hva andre liker setter ikke en standard for hva du og jeg skal like. Heldigvis, og naturligvis.
    Merkelig, jeg leser ikke att han henviser til ikke eksisterende mennesker, tar poengene hans, er ikke alltid enig, men ser (tror jeg) hvor han vil..diy gutta (ærevære de i seg selv for att de har den interessen) gjør vel det de! mener er det beste...og det håper jeg virkelig det er...var det det beste for alle ville vel markedet flommet over av merker/produkter som alle ville ha fra disse, slik er det ikke! Noen har prøvd og tryna så det holder...Og det er vel ok, siden det ikke var det beste mener jeg...det er ikke min vei og sannsynligvis flere med meg...


    mvh
    Mao så tror du også at det finnes en universell sannhet, men at den klarlegges av kjøpslyst snarere enn målemetoder.....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Fra innlegget til Distinctive:
    Jeg regner ihvertfall med at vi er enige om at den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming nok hadde valgt Vera og ikke AN hjemme hos Rognlien, nærmest ut fra et programforpliktet ståsted, eller?

    Litt mer: den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming

    Denne gjengen som ville valgt Vera nærmest ut fra et programforpliktet ståsted er oppdiktet, av Distinctive.
    Verre er det ikke. Eller, egentlig er det noe drit at han holder på sånn, men jeg har ikke trua på at det stopper.
    Hvem vet, men meningene mine endres ikke fordi om du er uenig.
    Det ser også ut for at du leser ‘hardcore gjengen’ som et skjellsord. Dette var mer for å kategorisere dem som kritiserte testen enn å sette dem i en gapestokk, så her har du muligens misforstått (lett, ikke sant)?
    Litt interessant forresten at du mener at ‘hardcore’ gjengen hadde møtt opp til denne seansen fullstendig fordomsfrie....
    Men denne meningen fra min side er sikkert bare oppdiktet på linje med resten.
    Det er litt slitsomt med disse stråmennene dine Distinktive.
    Hvis jeg kun hadde hatt Håkons utstyr tilgjengelig i hans stue og et utvalg av forsterkere med vedlagt datablad. Ja, da skal jeg ærlig innrømme at jeg hadde jeg koblet opp den forsterkeren med minst forvrengning først. Men jeg har blitt forført av rørforsterkere før og ville nok koblet opp denne også. Den som hadde endt opp som vinner vil jo selvfølgelig være den som låter best i det systemet, i den stuen. Det er det ingen tvil om. Det er jo musikken det handler om og hvordan vi blir forført og gledet.
    Men jeg hadde nok kommet til å ønske meg en DSP til jul :)
    Er litt usikker på om du mener at du er medlem av ‘hardcore-gjengen’ som jeg refererte til?
    Du var jo fabrikanten og har ingenting med overnevnte å gjøre (men samma kan det være).
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Mao så tror du også at det finnes en universell sannhet, men at den klarlegges av kjøpslyst snarere enn målemetoder.....
    Kjøpelyst og eiertrang skal man ikke undervurdere.
    Men det blir lite kjøp under HighEnd Munchen i år, dessverre.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.512
    Jeg er hardcore og skrev tidligere i tråden at jeg også hadde valgt AN om jeg var bundet til HRs rom og høyttalere....
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Slår ikke det der litt begge veier, de har begge valgt det som låter/måler best for de, ikke dermed sagt at det er den empiriske standarden for hva som er målet for alle!?..

    mvh
    Nei.
    Har ikke noe å gjøre med hva som er rett for alle.
    Poenget var at disse ikke-eksisterende menneskene som Distinctive viser til er nettopp det, ikke-eksisterende.
    Hva andre liker setter ikke en standard for hva du og jeg skal like. Heldigvis, og naturligvis.
    Merkelig, jeg leser ikke att han henviser til ikke eksisterende mennesker, tar poengene hans, er ikke alltid enig, men ser (tror jeg) hvor han vil..diy gutta (ærevære de i seg selv for att de har den interessen) gjør vel det de! mener er det beste...og det håper jeg virkelig det er...var det det beste for alle ville vel markedet flommet over av merker/produkter som alle ville ha fra disse, slik er det ikke! Noen har prøvd og tryna så det holder...Og det er vel ok, siden det ikke var det beste mener jeg...det er ikke min vei og sannsynligvis flere med meg...


    mvh
    Mao så tror du også at det finnes en universell sannhet, men at den klarlegges av kjøpslyst snarere enn målemetoder.....
    Nei!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.935
    Antall liker
    4.373
    Mao så tror du også at det finnes en universell sannhet, men at den klarlegges av kjøpslyst snarere enn målemetoder.....
    Kjøpelyst og eiertrang skal man ikke undervurdere.
    Men det blir lite kjøp under HighEnd Munchen i år, dessverre.
    Det var til musicus, men mener du da at måling av kjøpslyst og eiertrang er den beste målemetoden?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da burde det jo være fryktelige variasjoner på to like produkter fra samme produsent, eller er det noen på fullt alvor som tror at disse highend produsentene sitter å lytter til samtlige enkeltkomponenter i alle enhetene de produserer?
    Og hvordan bestiller man en motstand med en bestemt type lyd? Eller bare bestiller man tusenvis for å så lytte dem igjennom for å velge ut de med riktig lyd?

    Er ikke så vanskelig. En motstand måler det den er oppgitt til, men det spørs hva den er laget av. Det finnes metal, carbon og tantalum for å nevne noen. Når disse plasseres der det innvirker mest på lyden, så er det faktisk mulig å høre det. Det forutsettes at en kan håndtere en loddebolt og ha litt peil.
    Det går an å kjøpe motstander som påvirker lyden. Man skal bare ha litt peiling.

    Det er jeg helt enig med deg i. Å justere inn lyden sin ved å lodde inn og ut motstander krever sin mann.

    Bare for å presisere, jeg driver ikke og lodder inn motstander i hytt og pine, men av og til kommer man over gode tips fra diy miljøet som består av mange nysgjerrige skruer som hele tiden prøver ut div tweaks. Det gidder ikke jeg, men av og til så klaffer det å teste ut dette selv når anledningen byr seg. Siste tilfellet med sølv tantalumene så ble det fullklaff. Det er ikke alltid tilfelle.

    Kanskje Vera hadde vært endra «bedre» med en annen type motstander, men også dyrere ?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    7.097
    Sted
    Kongsberg
    Da burde det jo være fryktelige variasjoner på to like produkter fra samme produsent, eller er det noen på fullt alvor som tror at disse highend produsentene sitter å lytter til samtlige enkeltkomponenter i alle enhetene de produserer?
    Og hvordan bestiller man en motstand med en bestemt type lyd? Eller bare bestiller man tusenvis for å så lytte dem igjennom for å velge ut de med riktig lyd?

    Er ikke så vanskelig. En motstand måler det den er oppgitt til, men det spørs hva den er laget av. Det finnes metal, carbon og tantalum for å nevne noen. Når disse plasseres der det innvirker mest på lyden, så er det faktisk mulig å høre det. Det forutsettes at en kan håndtere en loddebolt og ha litt peil.
    Det går an å kjøpe motstander som påvirker lyden. Man skal bare ha litt peiling.

    Det er jeg helt enig med deg i. Å justere inn lyden sin ved å lodde inn og ut motstander krever sin mann.

    Bare for å presisere, jeg driver ikke og lodder inn motstander i hytt og pine, men av og til kommer man over gode tips fra diy miljøet som består av mange nysgjerrige skruer som hele tiden prøver ut div tweaks. Det gidder ikke jeg, men av og til så klaffer det å teste ut dette selv når anledningen byr seg. Siste tilfellet med sølv tantalumene så ble det fullklaff. Det er ikke alltid tilfelle.

    Kanskje Vera hadde vært endra «bedre» med en annen type motstander, men også dyrere ?
    I Vera bruker vi kun metallfilmmotstander i signalveien. Av den enkle grunn at det er de som påvirker signalet minst. Jeg hadde en runde der jeg målte tre typer metallfilmmotstander fra forskjellige leverandører og jeg endte på den som hadde minst forvrengning.
    MELF motstander fra Vishay / Beyschlag 0,1% 0,25W 50PPM/C går være top notch, men det viste seg at Susumu RG Ultra Precision Thin Film Chip Resistors 0,1% 0,125W og 25PPM/C i 0805 størrelse hadde enda lavere forvrengning med den belastningen vi utsetter dem for. Når de i tillegg var billigere og tar mindre plass på kretskortet ble valget enkelt. De koster ca. en krone stykket.

    Det ikke lett å bli klok på hva som er best. Vi har forskjellige preferanser og alle må på en aller annen måte få anlegget sitt til å låte slik de ønsker i sitt rom. Noen med DSP og andre med andre tiltak.
    Dette er i hvert fall ikke et enkelt tema og det er mange variabler som spiller inn.
    Jeg tenker at en logisk fremgangsmåte må være å redusere antall variabler til et minimum og at med forsterkere som kan trekkes ut av ligningen så han man en ting mindre å tenke på.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.203
    Antall liker
    3.378
    Da burde det jo være fryktelige variasjoner på to like produkter fra samme produsent, eller er det noen på fullt alvor som tror at disse highend produsentene sitter å lytter til samtlige enkeltkomponenter i alle enhetene de produserer?
    Og hvordan bestiller man en motstand med en bestemt type lyd? Eller bare bestiller man tusenvis for å så lytte dem igjennom for å velge ut de med riktig lyd?

    Er ikke så vanskelig. En motstand måler det den er oppgitt til, men det spørs hva den er laget av. Det finnes metal, carbon og tantalum for å nevne noen. Når disse plasseres der det innvirker mest på lyden, så er det faktisk mulig å høre det. Det forutsettes at en kan håndtere en loddebolt og ha litt peil.
    Det går an å kjøpe motstander som påvirker lyden. Man skal bare ha litt peiling.

    Det er jeg helt enig med deg i. Å justere inn lyden sin ved å lodde inn og ut motstander krever sin mann.
    Jeg synes nu, vi er kommet væsentligt ud over problemet med modstandes lyd, ved indførelsen af smd modstande. De gamle trough hole metalfilm med magnetiske endekapper kunne Man få blodige ører af.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.525
    Antall liker
    23.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tonekontroller er digg!
    Jeg har ikke skrudd på mine siden 2011, men er ikke det poenget med slike egentlig? Å korrigere klangbalansen til noe virkeligere, og når man så synes det låter riktig la dem være?
    Of så skru igen når du sætter næste indspilning på?
    det er det kanskje noen som gjør?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det går an å kjøpe motstander som påvirker lyden. Man skal bare ha litt peiling.

    Det er jeg helt enig med deg i. Å justere inn lyden sin ved å lodde inn og ut motstander krever sin mann.

    Bare for å presisere, jeg driver ikke og lodder inn motstander i hytt og pine, men av og til kommer man over gode tips fra diy miljøet som består av mange nysgjerrige skruer som hele tiden prøver ut div tweaks. Det gidder ikke jeg, men av og til så klaffer det å teste ut dette selv når anledningen byr seg. Siste tilfellet med sølv tantalumene så ble det fullklaff. Det er ikke alltid tilfelle.

    Kanskje Vera hadde vært endra «bedre» med en annen type motstander, men også dyrere ?
    I Vera bruker vi kun metallfilmmotstander i signalveien. Av den enkle grunn at det er de som påvirker signalet minst. Jeg hadde en runde der jeg målte tre typer metallfilmmotstander fra forskjellige leverandører og jeg endte på den som hadde minst forvrengning.
    MELF motstander fra Vishay / Beyschlag 0,1% 0,25W 50PPM/C går være top notch, men det viste seg at Susumu RG Ultra Precision Thin Film Chip Resistors 0,1% 0,125W og 25PPM/C i 0805 størrelse hadde enda lavere forvrengning med den belastningen vi utsetter dem for. Når de i tillegg var billigere og tar mindre plass på kretskortet ble valget enkelt. De koster ca. en krone stykket.

    Det ikke lett å bli klok på hva som er best. Vi har forskjellige preferanser og alle må på en aller annen måte få anlegget sitt til å låte slik de ønsker i sitt rom. Noen med DSP og andre med andre tiltak.
    Dette er i hvert fall ikke et enkelt tema og det er mange variabler som spiller inn.
    Jeg tenker at en logisk fremgangsmåte må være å redusere antall variabler til et minimum og at med forsterkere som kan trekkes ut av ligningen så han man en ting mindre å tenke på.

    Høres fornuftig ut Armand. Dessuten er jo Vera en effektforsterker, og skulle en ønske å tilføre en lydmessig signatur så er det bedre å gjøre dette enten i preampen eller dac’en.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.213
    Antall liker
    36.740
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Armand bruken av ordene ordinær og medioker var nok urettferdig og var uansett ikke ment å si noe om apparatets egenskaper, siden jeg ikke har prøvd det i eget oppsett. Som nevnt hadde jeg litt glattføre på tastaturet når jeg satt utenfor. Beklager!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Armand bruken av ordene ordinær og medioker var nok urettferdig og var uansett ikke ment å si noe om apparatets egenskaper, siden jeg ikke har prøvd det i eget oppsett. Som nevnt hadde jeg litt glattføre på tastaturet når jeg satt utenfor. Beklager!
    Vil følge opp med å si at jeg ikke mener at Vera er medioker. Det var mer myntet på folk som har sterke meninger men ikke er særlig meddelsomme på hva de selv spiller på. Når det er sagt så er det mye der ute som er one-off så da er det ikke så enkelt for andre å danne seg et bilde av lydkvalitet-potensialet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.894
    Antall liker
    15.465
    Sted
    Langesund
    Når det kommer til eiere av forsterkere er det kunn DP-folket som kan harselere med andre ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.894
    Antall liker
    15.465
    Sted
    Langesund
    Kun målinger som er viktig og CMRR på over 100 fra DC til 100kHz forteller mye
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.213
    Antall liker
    36.740
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    ...allikevel ble du nødt til å investere i støytrafo?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    7.097
    Sted
    Kongsberg
    Kun målinger som er viktig og CMRR på over 100 fra DC til 100kHz forteller mye
    100dB til 100kHz er et vanvittig bra tall. Jeg kan selvfølgelig ikke sitte her å påstå at denne informasjonen er feil. Det står jo i databladet på forsterkerne. Men den er nok ikke målt etter den nyeste standarden som krever at kileimpedansen skal være 10 Ohms skjev. Da blir det hele vanskeligere å få til.
    Det står litt om metoden og hvorfor CMRR er viktig her: https://www.jhbrandt.net/wp-content...ops_New_Insights_Into_and_Old_Problem_AES.pdf

    Når det er sagt så ser jeg ingen grunn til å miste nattesøvnen på grunn av dette. CMRR er nok tilstrekkelig høy på dine AP til at det ikke er noe problem.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.894
    Antall liker
    15.465
    Sted
    Langesund
    Kun målinger som er viktig og CMRR på over 100 fra DC til 100kHz forteller mye
    100dB til 100kHz er et vanvittig bra tall. Jeg kan selvfølgelig ikke sitte her å påstå at denne informasjonen er feil. Det står jo i databladet på forsterkerne. Men den er nok ikke målt etter den nyeste standarden som krever at kileimpedansen skal være 10 Ohms skjev. Da blir det hele vanskeligere å få til.
    Det står litt om metoden og hvorfor CMRR er viktig her: https://www.jhbrandt.net/wp-content...ops_New_Insights_Into_and_Old_Problem_AES.pdf

    Når det er sagt så ser jeg ingen grunn til å miste nattesøvnen på grunn av dette. CMRR er nok tilstrekkelig høy på dine AP til at det ikke er noe problem.
    DP takk;) He-he, har blitt fortalt så mange ganger at jeg kun ser på måle-ark og kurver at jeg snart tror på det selv.
    Du kunne jo målt en av mine en gang hvis det ikke er alt for mye bry.

    Men seriøst synes jeg de levere bra til alderen bare en holder de unna høy kapasitiv last.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Kun målinger som er viktig og CMRR på over 100 fra DC til 100kHz forteller mye
    100dB til 100kHz er et vanvittig bra tall. Jeg kan selvfølgelig ikke sitte her å påstå at denne informasjonen er feil. Det står jo i databladet på forsterkerne. Men den er nok ikke målt etter den nyeste standarden som krever at kileimpedansen skal være 10 Ohms skjev. Da blir det hele vanskeligere å få til.
    Det står litt om metoden og hvorfor CMRR er viktig her: https://www.jhbrandt.net/wp-content...ops_New_Insights_Into_and_Old_Problem_AES.pdf

    Når det er sagt så ser jeg ingen grunn til å miste nattesøvnen på grunn av dette. CMRR er nok tilstrekkelig høy på dine AP til at det ikke er noe problem.
    DP takk;) He-he, har blitt fortalt så mange ganger at jeg kun ser på måle-ark og kurver at jeg snart tror på det selv.
    Du kunne jo målt en av mine en gang hvis det ikke er alt for mye bry.

    Men seriøst synes jeg de levere bra til alderen bare en holder de unna høy kapasitiv last.
    Hva slags dp har du? Det er ett merke jeg liker veldig godt uten å noengang eid eller hørt det :)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.805
    Antall liker
    2.044
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    2 stk. A1b EBW og en PA 402
    DP er bra...Husker min A1S EBW ga ett merkbart løft etter oppgradering fra A1B og til standard A1S...blant annet mer finkornet og organisk i toppen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.894
    Antall liker
    15.465
    Sted
    Langesund
    Toppen min er borte så jeg lever i uvitenhet. Ikke hører jeg så godt som utstyrstestere heller

    Får prøve å leve så lykkelig som mulig, med de jeg har.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn