Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    2
    Bruker APL en ombord-pre eller har den bare en digital volumkontroll?
    Lurer på det samme som deg.

    Og jeg lurer på om rør forforsterker er godt nok for å få den magien (eller hva det nå er) som rør (tilsynelatende) gir?
    Svaret på det er et et betinget ja. Om du mater en god rør pre inn i en Doxa 61 får du det. Jeg har hittil ikke fått det til med klasse D. Spec er en form av unntak, men det er tross alt en integrert forsterker.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    2
    Interessant sammenligning klasse D med Audio Note Håkon

    Men når det oppleves så store forskjeller i lydgjengivelse, så er min påstand at det også er målbart. Det er mye snakk om forvrengning, har AN mer hørbar harmonisk forvrengning, andre hinter til at AN ikke har jevn frekvensgang? På DIYAudio går det interessant tråd som viser at klasse D (også Hypex) har relativt store faseavvik oppover i frekvensområdet. AN har det jo som sitt mantra å unngå filtre også i DAC, dette vil kunne gi forbedret fasegang i hele frekvensområdet.

    Jeg betviler altså ikke at det er forskjeller, men ønsker å forstå hvor forskjellene oppstår, og hva de betyr. Og da mener jeg at målinger er veien å gå, og det bør omfatte mer enn den typiske frekvensgangen og forvrengning.
    Det er garantert målbart på et eller annet vis. Les denne tråden fra start, så ligger det mye interessant info i sakens anledning der. :)
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:

    https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
    Håkon ,en ærlig test ,,,men har du gjort noen tests med såkallt impedanse tilpassede kabler ?PBN sverget jo til det på spesiellt powerampene . Selv har jeg laget 75 ohm termineringen inni xlr stikkene ,Noen nøytrale "amper med høyt detaljerings nivå i toppen " kan profitere med bedre ro i lydbildet og delvis bedre
    detaljering som følge bedret fase . Men i tillegg har jeg tro på at den dempede
    " kablen gjør en bedre jobb m henhold til under trykking av EMI fordi kabelen best drives med en klA Forutsettningen er en pre som er designet for å jobbe med load på 75 ohm . Eneste ulempen er 6dB gain tap om du har lite gain fra før .Kan hende Vera hadde profitert litt på en dempet kabel " selv om den heller ikke kan trylle , og by all means " jeg tror du gav en rettferdig dom og overaskelsen var stor
    Harepus, vennligst spar oss for dette sludderet!! Slike villfarelser får du holde for deg selv

    Om du har testet impedanse tilpasset kabel selv og synes det er sludder får du stå for den selv .Selv er jeg ikke det minste tvil . Jeg setter bare spørsmål til ting , samt som at det er en menings yttring og den bør være fri ,Ideen fikk jeg av PBN som bruker det i SA serien Hvis du er litt i tvil om hvordan den
    virker kan jeg se om jeg kan skaffe deg en kopi .Selv er har jeg brukt det lenge , og til tross for at jeg har testet flere exclusive inter connetcs oppigjennom , så havner alltid tilbake til den tilpassede.De første digital ampene jeg laget var med analog supply stod bare og lagde ulyder, Jeg sjekket preen og en analog amp da var allt ok ,Jeg hadde bare en SE klA hodetelefon forsterker annet å teste med , da fikk jeg plutselig lyd , At jeg da senere adopterte impedanse tillpasset som jeg synes var bedre .Selv om det er lenge siden gjorde jeg tre erfaringer , Digital teknik støyer , og mer med pwm i tillegg ,( senere prosjekter ) 2, klasse D liker pre med lav ut impedans men ikke min pre på 1 k feks, 3 jeg synes alle mine D amps har lydt bedre med balanse tilpasset kabel IMO
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.154
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Kongsberg
    En test som viser noe av det samme (om enn motsatt vei) som vi ser i Håkons omtale av Vera er vel denne omtalen og målingen av Spec klasse D forsterkeren i Stereophile.
    https://www.stereophile.com/content/spec-rpa-w7ex-real-sound-power-amplifier-page-2

    Den subjektive omtalen av Ken Micallef var veldig positiv. Et par utdrag:
    The Spec's sound flowed. Its fast release of notes, and subtle but powerful tonal and rhythmic abilities, revitalized my LP collection.

    The amplifier had sonic qualities I usually associate with tube amplification: sweet 'n' saturated tonal colors and palpable instrumental textures, coupled to startling microdynamics that left me slack-jawed in wonder, enjoying LPs anew for hours on end. Disc after disc, I felt I was experiencing fresh musical truths.


    Målingen gjort av John Atkinson viser at forsterkeren har mye forvrengning og sliter med å anbefale forsterkeren. Også på grunn av såpass mye EMI støy at den slo ut radioen hans.
    Screen Shot 01-05-20 at 05.24 PM.jpg


    For meg er det ingen tvil om hva som skjer. Noen forsterkere introduserer et forvrengnigsmønster som gjør noe med lyden som mange liker. Kanskje passer det enkelte høyttalere bra. Jeg vet ikke.
    Spec skriver også på sin egen side at en forsterker må ses på som et musikkinstrument. Nøyaktig det motsatte av hva som er Vera's filosofi.
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Håkon ,en ærlig test ,,,men har du gjort noen tests med såkallt impedanse tilpassede kabler ?PBN sverget jo til det på spesiellt powerampene . Selv har jeg laget 75 ohm termineringen inni xlr stikkene ,Noen nøytrale "amper med høyt detaljerings nivå i toppen " kan profitere med bedre ro i lydbildet og delvis bedre
    detaljering som følge bedret fase . Men i tillegg har jeg tro på at den dempede
    " kablen gjør en bedre jobb m henhold til under trykking av EMI fordi kabelen best drives med en klA Forutsettningen er en pre som er designet for å jobbe med load på 75 ohm . Eneste ulempen er 6dB gain tap om du har lite gain fra før .Kan hende Vera hadde profitert litt på en dempet kabel " selv om den heller ikke kan trylle , og by all means " jeg tror du gav en rettferdig dom og overaskelsen var stor
    75 ohm last for en pre er veldig, veldig lite. Det kan hende at den har 75 ohm utgangsimpedans, men det er ikke meningen at en pre skal se så lav lastimpedans. Je gvet ikke om noen pre som er bygget for det. Det normale er 47 eller 100 kiloohm.

    Å terminere en signalkabel i 75 ohm vil nokså garantert dra mer strøm enn utgangen i preamp/signalkilde er designet for å gi (værsågod, der er forvrengningen man tydeligvis vil ha) og vil skape et førsteordens lavpassfilter sammen med kapasitansen i signalkabelen (værsågod, der "demper" man nok detaljeringgraden også). Vil man ha en tonekontroll for å dempe diskanten vil jeg heller foreslå at man kjøper en preamp med tonekontroller.

    Impedansematch vil man ha hvis det enten er et spørsmål om å overføre så høyfrekvente radiosignaler at man må begynne å tenke på transmisjonslinjeteori, eller hvis grensesnittet skal overføre effekt med minst mulig tap. Ingen av delene er tilfelle mellom en forforsterker og en effektforsterker. Dette er ikke et impedansmatchet grensesnitt, men et spenningssignal. Her vil man ha lavest mulig utgangsimpedans og høyest mulig inngangsimpedans, minst 10x forskjell, gjerne 100x eller 1000x om man kan.
    I know , jeg ville bare teste det og i uttgangs punktet hadde ikke noe særlig tro på det , mest pga signal tapet , preen min som egentlig er designet for å dra hodetelefoner hadde jeg fra før , så hvorfor ikke , jeg angrer ikke , Ps jeg ser jo at flere og flere nye prees har lave utgang impedanser .Har du prøvet det selv feks ? Det passer jo best i ett rent stereo oppsett og monos da . Har du en pre som orker loaden så anbefaler jeg alle som har interesse for å tune inn super lyden " Over 3 meter eller mer synes jeg effekten er merkbar
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    2
    En test som viser noe av det samme (om enn motsatt vei) som vi ser i Håkons omtale av Vera er vel denne omtalen og målingen av Spec klasse D forsterkeren i Stereophile.
    https://www.stereophile.com/content/spec-rpa-w7ex-real-sound-power-amplifier-page-2

    Den subjektive omtalen av Ken Micallef var veldig positiv. Et par utdrag:
    The Spec's sound flowed. Its fast release of notes, and subtle but powerful tonal and rhythmic abilities, revitalized my LP collection.

    The amplifier had sonic qualities I usually associate with tube amplification: sweet 'n' saturated tonal colors and palpable instrumental textures, coupled to startling microdynamics that left me slack-jawed in wonder, enjoying LPs anew for hours on end. Disc after disc, I felt I was experiencing fresh musical truths.


    Målingen gjort av John Atkinson viser at forsterkeren har mye forvrengning og sliter med å anbefale forsterkeren. Også på grunn av såpass mye EMI støy at den slo ut radioen hans.


    For meg er det ingen tvil om hva som skjer. Noen forsterkere introduserer et forvrengnigsmønster som gjør noe med lyden som mange liker. Kanskje passer det enkelte høyttalere bra. Jeg vet ikke.
    Spec skriver også på sin egen side at en forsterker må ses på som et musikkinstrument. Nøyaktig det motsatte av hva som er Vera's filosofi.
    Går ut fra at de mer påkostede Spec'ene måler like dårlig, men bare for info, så benytter de større variantene en del trafoer og sånt på dem.

    Det der med at en forsterker skal være et musikkinstrument har jeg adressert i min omtale av M99 på min blogg. Makan til sludder, jeg velger å tolke det som underlig japansk humor.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.615
    Antall liker
    7.187
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det der er risikosport. De aller fleste forforsterkere vil slite med å levere et uforvrengt signal i en 75 ohms last.
    Den gamle Dynamic Precision CA-1 er vel en av de få forforsterkerne som er totalt likeglad, uansett hva du henger på utgangen av den...


    Johan-Kr
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.299
    Antall liker
    6.665
    Jeg tenker fort at en forsterker som Vera, uten å ha hørt den selv, fortere avslører en høyttalers sanne karakter på godt og vondt. Og, at om man må ha en teknisk dårligere ytende forsterke for å få riktig tonalitet og lytteopplevelse, er det nok stort potensiale for forbedringer på høyttalersiden.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg tenker fort at en forsterker som Vera, uten å ha hørt den selv, fortere avslører en høyttalers sanne karakter på godt og vondt. Og, at om man må ha en teknisk dårligere ytende forsterke for å få riktig tonalitet og lytteopplevelse, er det nok stort potensiale for forbedringer på høyttalersiden.
    Eller så er det smak og behag, ingen har eierskap på andres preferanser. Mistenker at enda bedre høyttalere i enda større grad ville avdekket forskjellene som er beskrevet. [emoji57]


    Sent from my iPad using Tapatalk
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.835
    Antall liker
    14.007
    Sted
    Sørlandet
    Anmeldelsen er 100% slik jeg forventet den fra en voksen person som har gjort seg vant med 2 harmoni forvrenging og sminket Klasse D fra kreative japanere.

    Takk for at du deler og synd med vulkingen som ødela lakken på benken din.

    -BB-
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:

    https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
    Håkon ,en ærlig test ,,,men har du gjort noen tests med såkallt impedanse tilpassede kabler ?PBN sverget jo til det på spesiellt powerampene . Selv har jeg laget 75 ohm termineringen inni xlr stikkene ,Noen nøytrale "amper med høyt detaljerings nivå i toppen " kan profitere med bedre ro i lydbildet og delvis bedre
    detaljering som følge bedret fase . Men i tillegg har jeg tro på at den dempede
    " kablen gjør en bedre jobb m henhold til under trykking av EMI fordi kabelen best drives med en klA Forutsettningen er en pre som er designet for å jobbe med load på 75 ohm . Eneste ulempen er 6dB gain tap om du har lite gain fra før .Kan hende Vera hadde profitert litt på en dempet kabel " selv om den heller ikke kan trylle , og by all means " jeg tror du gav en rettferdig dom og overaskelsen var stor
    Det der er risikosport. De aller fleste forforsterkere vil slite med å levere et uforvrengt signal i en 75 ohms last. Helt avhengig av hvordan denne er konstruert vil det dukke opp et forvrengningsmønster som vil påvirke lyden. Om det låter bedre eller verre blir ganske uvisst og uforutsigbart.
    Undertrykking av EMI og ESD beskyttelse blir gjort på inngangstrinnet på Vera
    Ja jeg vet og jeg vet dere har lagt mye arbeid i detaljene ,Jeg tror ikke Vera har mere EMI utstrålig enn andre , tverrt i mot , og beskyttelsen til receiveren ditto Det jeg mener er mange av komponentene er jo system avhengige og sannsynlig vis er Vera den mest nøytrale,, noen av rognliens innvendinger ser jeg ,Akkurat det med litt skarpere topp kunne vært parert med annen pre ,Hva de tilpassede kablene kunne gjøre er det ingen som vet før de har prøvd. Som DIY fet bygger har jeg slitt med super detaljerte amper som nesten har en lean gjengivelse og over focusert topp .Med de rette tiltak og små justeringer så har jeg mer eller mindre kommet i mål , ett av tiltakene er tillpassede kabler desverre for de ikke troende ,,,, Og komponentene er bare industrielle , low ppm , low esr mm Igjen nøytralitet gjennom hele kjeden , det er jo system avhengig og en annen diskusjon
    En god start er en nøytral amp og gi den de beste betingelsene ?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.460
    Antall liker
    17.025
    Sted
    Langesund
    Jeg tenker fort at en forsterker som Vera, uten å ha hørt den selv, fortere avslører en høyttalers sanne karakter på godt og vondt. Og, at om man må ha en teknisk dårligere ytende forsterke for å få riktig tonalitet og lytteopplevelse, er det nok stort potensiale for forbedringer på høyttalersiden.
    Eller så er det smak og behag, ingen har eierskap på andres preferanser. Mistenker at enda bedre høyttalere i enda større grad ville avdekket forskjellene som er beskrevet. [emoji57]


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Problemet her blir jo at de med de beste høyttaler-riggene ikke har forvrengende rørsleder i bruk;)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Problemet her blir jo at de med de beste høyttaler-riggene ikke har forvrengende rørsleder i bruk;)
    Kommer vel an på hva som er «de beste» høyttaler-riggene det. For enkelte er høyttalere som passer forvrengende rørsleder å foretrekke. [emoji57]


    Sent from my iPad using Tapatalk
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Man kan jo alltids konstruere et exoskeleton som man monterer på den ene foten og så programmere denne til å trampe takten, så blir nok klasse D også til å leve med på lik linje med røramper! >:D
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.835
    Antall liker
    14.007
    Sted
    Sørlandet
    Anmeldelsen er 100% slik jeg forventet den fra en voksen person som har gjort seg vant med 2 harmoni forvrenging og sminket Klasse D fra kreative japanere.
    -BB-
    Kona ble jammen fort vant hun også :rolleyes:
    Kona er ikke upåvirket av lyd siden anlegget står i et felles rom slik 100 vis av andre anlegg har gjort. Mange liker loudness uten at dem nødvendigvis nevner dette.

    -BB-
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Å teste en hver komponent i anlegget før høyttalerne, uten å kjenne høyttalerne og gjerne deres oppførsel i det aktuelle lytterom, er nesten dødfødt. Og det som gjør at jeg selv lytter mindre og mindre i butikker og på messer, fordi man ikke kjenner nettopp høyttalerne - lydformidlerne!

    Samtidig stoler jeg mer og mer på det (overfor en selv) kjente kapasiteter hevder og står for, som eksempelvis når Armand hevder Vera forsterker opp signalet med minimale forvrengninger.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    2
    Anmeldelsen er 100% slik jeg forventet den fra en voksen person som har gjort seg vant med 2 harmoni forvrenging og sminket Klasse D fra kreative japanere.

    Takk for at du deler og synd med vulkingen som ødela lakken på benken din.

    -BB-
    Jeg kan forstå det i mitt eget tilfelle. Litt verre med min kone, og hun var klarere enn meg i spørsmålet. Veldig mye klarere. Hun er både musikalsk, hører urimelig godt (hun er den eneste voksne jeg vet om, som hører akkurat like godt som en 16-åring), tidligere klarinett og saksofonspillende, om noe av det har noen betydning.

    Og heldigvis er de fleste forsterkere større enn Vera, så de dekker jo skaden når de står på benken...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    2
    Anmeldelsen er 100% slik jeg forventet den fra en voksen person som har gjort seg vant med 2 harmoni forvrenging og sminket Klasse D fra kreative japanere.
    -BB-
    Kona ble jammen fort vant hun også :rolleyes:
    Kona er ikke upåvirket av lyd siden anlegget står i et felles rom slik 100 vis av andre anlegg har gjort. Mange liker loudness uten at dem nødvendigvis nevner dette.

    -BB-
    Bare for å justere dette litt, hun sitter aldri og lytter på musikk med meg (dessverre... :(). Hun hører av og til det som til en hver tid står her og spiller (og det er alle mulige saker). Den hun virkelig reagerte over i det konkrete tilfellet, var instrument- og stemmeklang, som i hennes ører var i en annen divisjon fra AN-forsterkeren.

    Det jeg selv finner mest interessant, er faktisk at rørforsterkeren også har klart bedre taletydelighet (lettere å høre teksten), samt mye tydeligere og mer presis detaljering. Om dette er grunngitt i forvrengning, da er f... meg verden et merkelig sted. Loudness maskerer, ikke det motsatte.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Anmeldelsen er 100% slik jeg forventet den fra en voksen person som har gjort seg vant med 2 harmoni forvrenging og sminket Klasse D fra kreative japanere.
    -BB-
    Kona ble jammen fort vant hun også :rolleyes:
    Kona er ikke upåvirket av lyd siden anlegget står i et felles rom slik 100 vis av andre anlegg har gjort. Mange liker loudness uten at dem nødvendigvis nevner dette.

    -BB-
    Bare for å justere dette litt, hun sitter aldri og lytter på musikk med meg (dessverre... :(). Hun hører av og til det som til en hver tid står her og spiller (og det er alle mulige saker). Den hun virkelig reagerte over i det konkrete tilfellet, var instrument- og stemmeklang, som i hennes ører var i en annen divisjon fra AN-forsterkeren.

    Det jeg selv finner mest interessant, er faktisk at rørforsterkeren også har klart bedre taletydelighet (lettere å høre teksten), samt mye tydeligere og mer presis detaljering. Om dette er grunngitt i forvrengning, da er f... meg verden et merkelig sted. Loudness maskerer, ikke det motsatte.
    Dynamisk komprimering?

    Det som slo meg da jeg leste denne testen, er at Doxa-høyttaleren sikkert er designet "på øret" med forsterkere med høy utgangsimpedans. Hva som da skjer når man får et kraftverk med lav utgangsimpedans, kan kanskje være noe sånt som dette? Når jeg leser testen blir jeg veldig nysgjerrig på ytelsene til denne høyttaleren.

    Edit: Ser at Snickers også leser dette som en beskrivelse av hvordan høyttaleren låter med en nøytral forsterker.
     
    M

    MusicBear

    Gjest

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    2
    Kona er ikke upåvirket av lyd siden anlegget står i et felles rom slik 100 vis av andre anlegg har gjort. Mange liker loudness uten at dem nødvendigvis nevner dette.

    -BB-
    Bare for å justere dette litt, hun sitter aldri og lytter på musikk med meg (dessverre... :(). Hun hører av og til det som til en hver tid står her og spiller (og det er alle mulige saker). Den hun virkelig reagerte over i det konkrete tilfellet, var instrument- og stemmeklang, som i hennes ører var i en annen divisjon fra AN-forsterkeren.

    Det jeg selv finner mest interessant, er faktisk at rørforsterkeren også har klart bedre taletydelighet (lettere å høre teksten), samt mye tydeligere og mer presis detaljering. Om dette er grunngitt i forvrengning, da er f... meg verden et merkelig sted. Loudness maskerer, ikke det motsatte.
    Dynamisk komprimering?

    Det som slo meg da jeg leste denne testen, er at Doxa-høyttaleren sikkert er designet "på øret" med forsterkere med høy utgangsimpedans. Hva som da skjer når man får et kraftverk med lav utgangsimpedans, kan kanskje være noe sånt som dette? Når jeg leser testen blir jeg veldig nysgjerrig på ytelsene til denne høyttaleren.

    Edit: Ser at Snickers også leser dette som en beskrivelse av hvordan høyttaleren låter med en nøytral forsterker.
    JA! Presis! Dette tror nemlig jeg også! Jeg forsøkte med to andre høyttalere, men de er av samme type, dvs. de responderer på samme måte på forsterkere med akkurat den typen karakteristikk. Jeg har flere ganger pekt på det i teksten, til og med hevdet at disse forsterkerne bør benyttes med kompleks høyttalerlast. Men produsenten har ikke kommunisert dette som et poeng, snarere tvert om.

    Forsterkerne skal nå videre til Audiophile (Norge), og det er vel mitt håp at de prøver med en helt annen høyttalertype.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.432
    Antall liker
    16.719
    Sted
    Østfold
    Det jeg ikke forstår er hvorfor du publiserte testen når du visste at det var en meningsløs test.

    Også synes jeg ikke det er produsentens jobb å fortelle anmelderne at de burde skaffe seg noen litt seriøse høyttalere når de skal teste forsterkere. Du kunne for eksempel spurt Tømmervik (eller importøren) om å få låne et par KEF Blade 2. Du skriver også selv at du hadde to par andre høyttalere som du visste responderte dårlig på rene spenningsforsterkere. Hvorfor trenger du da forsterkerprodusenten til å fortelle deg at høyttalernes verden fortsatt fungerer slik?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg ikke forstår er hvorfor du publiserte testen når du visste at det var en meningsløs test.

    Også synes jeg ikke det er produsentens jobb å fortelle anmelderne at de burde skaffe seg noen litt seriøse høyttalere når de skal teste forsterkere. Du kunne for eksempel spurt Tømmervik (eller importøren) om å få låne et par KEF Blade 2. Du skriver også selv at du hadde to par andre høyttalere som du visste responderte dårlig på rene spenningsforsterkere. Hvorfor trenger du da forsterkerprodusenten til å fortelle deg at høyttalernes verden fortsatt fungerer slik?
    Akkurat den debatten bør du ta med produsenten, jeg var veldig tydelig overfor ham hvordan dette ville foregå. (La meg ellers her takke Armand for hans milde og imøtekommende væremåte, en hedersmann!)

    Har det noensinne i denne eller andre tråder vært fremlagt som et faktum at forsterkere med denne typen karakteristika ikke er i stand til å drive enkel høyttalerlast på fullgodt vis? Og er det da et forsterker-, høyttaler-, eller matchingsproblem?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.063
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    akkurat nå hører jeg på rørsleder som drar hieff hornrigg med Art Blakey og Jazz Messengers
    ikke mye vreng eller filtrering her
    det som betyr noe er om det fenger og låter troverdig.....hittil ikke hørt noe annet enn rør som duger i lengden
    MEN hørte noe Accuphase hos Emo nylig som låt temmelig bra
    og så var disse Neurochrome chipampene hos Grelv da.....de er snart klare for syretesten her og....
    klasse D Ditcher jeg for min del...
    stå på Håkon
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.432
    Antall liker
    16.719
    Sted
    Østfold
    Det jeg ikke forstår er hvorfor du publiserte testen når du visste at det var en meningsløs test.

    Også synes jeg ikke det er produsentens jobb å fortelle anmelderne at de burde skaffe seg noen litt seriøse høyttalere når de skal teste forsterkere. Du kunne for eksempel spurt Tømmervik (eller importøren) om å få låne et par KEF Blade 2. Du skriver også selv at du hadde to par andre høyttalere som du visste responderte dårlig på rene spenningsforsterkere. Hvorfor trenger du da forsterkerprodusenten til å fortelle deg at høyttalernes verden fortsatt fungerer slik?
    Akkurat den debatten bør du ta med produsenten, jeg var veldig tydelig overfor ham hvordan dette ville foregå.

    Har det noensinne i denne eller andre tråder vært fremlagt som et faktum at forsterkere med denne typen karakteristika ikke er i stand til å drive enkel høyttalerlast på fullgodt vis? Og er det da et forsterker-, høyttaler-, eller matchingsproblem?
    Så den klarte ikke drive høyttalerne?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.403
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har det noensinne i denne eller andre tråder vært fremlagt som et faktum at forsterkere med denne typen karakteristika ikke er i stand til å drive enkel høyttalerlast på fullgodt vis? Og er det da et forsterker-, høyttaler-, eller matchingsproblem?
    Kanskje ikke, men det har vært nevnt opptil flere ganger at et forsterker med høy utgangsimpedans vil legge på en eq-kurve som følger høyttalerens impedanskurve. Hvis høyttaleren også er "voiced" med slike forsterkere vil den ha en innebygget eq-profil som motvirker denne. Når du i stedet setter på en forsterker som leverer det spenningssignalet den er ment å levere til høyttalerterminalene, vil du få høre hvordan høyttaleren egentlig låter.

    Du kan nok ta det som gitt at denne forsterkeren og lignende konstruksjoner er fullt i stand til å drive både denne høyttaleren og enhver annen plausibel høyttalerlast, og fortsatt levere eksakt det spenningssignalet de skal levere på høyttalerterminalene. Med 26 dB gain er det 20x inngangssignalet, hverken mer eller mindre. Ingen eq-profil, ingen ekstra toner, ingen ekstra støy. Men det var tydeligvis ikke det høyttalerkonstruktøren forventet.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    En test som viser noe av det samme (om enn motsatt vei) som vi ser i Håkons omtale av Vera er vel denne omtalen og målingen av Spec klasse D forsterkeren i Stereophile.
    https://www.stereophile.com/content/spec-rpa-w7ex-real-sound-power-amplifier-page-2

    Den subjektive omtalen av Ken Micallef var veldig positiv. Et par utdrag:
    The Spec's sound flowed. Its fast release of notes, and subtle but powerful tonal and rhythmic abilities, revitalized my LP collection.

    The amplifier had sonic qualities I usually associate with tube amplification: sweet 'n' saturated tonal colors and palpable instrumental textures, coupled to startling microdynamics that left me slack-jawed in wonder, enjoying LPs anew for hours on end. Disc after disc, I felt I was experiencing fresh musical truths.


    Målingen gjort av John Atkinson viser at forsterkeren har mye forvrengning og sliter med å anbefale forsterkeren. Også på grunn av såpass mye EMI støy at den slo ut radioen hans.
    Vis vedlegget 565954

    For meg er det ingen tvil om hva som skjer. Noen forsterkere introduserer et forvrengnigsmønster som gjør noe med lyden som mange liker. Kanskje passer det enkelte høyttalere bra. Jeg vet ikke.
    Spec skriver også på sin egen side at en forsterker må ses på som et musikkinstrument. Nøyaktig det motsatte av hva som er Vera's filosofi.
    Hvordan måler MI f. Eks da... Like dårlig siden det spiller så flott?
    Prøver å forstå jeg og..
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    2
    Har det noensinne i denne eller andre tråder vært fremlagt som et faktum at forsterkere med denne typen karakteristika ikke er i stand til å drive enkel høyttalerlast på fullgodt vis? Og er det da et forsterker-, høyttaler-, eller matchingsproblem?
    Kanskje ikke, men det har vært nevnt opptil flere ganger at et forsterker med høy utgangsimpedans vil legge på en eq-kurve som følger høyttalerens impedanskurve. Hvis høyttaleren også er "voiced" med slike forsterkere vil den ha en innebygget eq-profil som motvirker denne. Når du i stedet setter på en forsterker som leverer det spenningssignalet den er ment å levere til høyttalerterminalene, vil du få høre hvordan høyttaleren egentlig låter.

    Du kan nok ta det som gitt at denne forsterkeren og lignende konstruksjoner er fullt i stand til å drive både denne høyttaleren og enhver annen plausibel høyttalerlast, og fortsatt levere eksakt det spenningssignalet de skal levere på høyttalerterminalene. Med 26 dB gain er det 20x inngangssignalet, hverken mer eller mindre. Ingen eq-profil, ingen ekstra toner, ingen ekstra støy. Men det var tydeligvis ikke det høyttalerkonstruktøren forventet.
    Det du nå forteller meg, Asbjørn, er at høyttaleren egentlig ikke er så god på detaljer, samt at den ikke er god på formidling av klang og emosjonelt innhold. Men så finnes det en forsterkertype som gjør at høyttaleren spiller bedre enn den egentlig er i stand til.

    Spennende.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    da burde jo Vera folka levere den med en egnet HT slik at de er garantert at folk får høre det de var ment å oppleve
    Tilpasninger. Feiltilpasninger. Avgjør vel mer enn hva produktene i seg selv er ment å yte, så du er da inne på noe her, LMC, som gjør at lutefisk og indrefilet trolig ikke matcher samme vinflaske til disse to måltider.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.403
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det du nå forteller meg, Asbjørn, er at høyttaleren egentlig ikke er så god på detaljer, samt at den ikke er god på formidling av klang og emosjonelt innhold. Men så finnes det en forsterkertype som gjør at høyttaleren spiller bedre enn den egentlig er i stand til.
    Nei, jeg sier bare det helt opplagte om hvordan en høyttaler kan være "voiced" med en antagelse om høy utgangsimpedans fra forsterker og at den i så fall vil gi en annen lyd når den møter en forsterker som ikke bryr seg om lastimpedans. Det du hører er i så fall lyden av høyttaleren som sådan. Hvordan det blir til begrep som formidling av klang og emosjonelt innhold sier jeg ingen ting om, ingeniørhue som jeg er.

    Jeg foretrekker forsterkere med lav utgangsimpedans som spiller flatt som en linjalstrek, og setter rolig utgangsimpedansen til 0 ohm når jeg beregner en høyttaler. Enklest slik, og så kan jeg eventuelt legge på eq til slutt hvis jeg vil endre litt klangfarge. Behøver ikke bytte forsterker for det. men jeg har lært et par ting om hvor stor forskjell det gjør om du legger på eller trekker fra en dB her eller der i en slik profil. Voicing.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.063
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    takke meg til den halve rør-watten jeg spiller på nå.....:D
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    2
    Det du nå forteller meg, Asbjørn, er at høyttaleren egentlig ikke er så god på detaljer, samt at den ikke er god på formidling av klang og emosjonelt innhold. Men så finnes det en forsterkertype som gjør at høyttaleren spiller bedre enn den egentlig er i stand til.
    Nei, jeg sier bare det helt opplagte om hvordan en høyttaler kan være "voiced" med en antagelse om høy utgangsimpedans fra forsterker og at den i så fall vil gi en annen lyd når den møter en forsterker som ikke bryr seg om lastimpedans. Det du hører er i så fall lyden av høyttaleren som sådan. Hvordan det blir til begrep som formidling av klang og emosjonelt innhold sier jeg ingen ting om, ingeniørhue som jeg er.
    Problemet med teksttydelighet, mellomtonekontroll og detaljering gjenstår. De "dårlige" forsterkerne finner dette fram og lar høyttaleren presentere det, i tillegg til et dynamisk uttrykk som er særdeles positivt.

    Dette tolkes eller forklares av noen som at dette betyr at det er en feilkonstruert eller dårlig høyttaler. Jeg deler ikke den oppfatningen, og det gjør ikke Spendor, heller, for å nevne ett firma som kan litt om høyttalere.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.393
    Antall liker
    20.931
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    da burde jo Vera folka levere den med en egnet HT slik at de er garantert at folk får høre det de var ment å oppleve
    Da må de også produserer rom og muligens ører. Synes denne tråden er både interessant og snodig. Diskusjonen om anmeldelse av Vera Audio. Fint med ærlige anmeldelser. Synes ikke Vera audio kom kom dårlig ut, men mere belyst at dette ikke er løsning for alle. Litt det samme som når Ø Icon Audio ble lansert. Det vil aldri komme en høyttaler eller forsterker som passe for alle.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Jeg føler med Håkon.
    Virkelig.
    Han er litt skuffet, men og imponert.
    Ingen ser dette av målefolket.
    Igjen må de da komme med det jeg kaller svada som f. Eks at høyttalerne er ikke bedre enn det låt.

    Skryt til Armand for knall forsterker, i følge Håkon. Du e flink Armand. Ingen tvil.
    Jeg og får lyst å teste denne en gang når jeg får råd.

    Håkon: Forsett å skrive som du gjør.
    For meg så kan jeg erfaringsmessig følge dine (pluss dine tidligere kollegaer) tester, i valg av utstyr.
    Det går ikke alltid så bra med andre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.403
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Problemet med teksttydelighet, mellomtonekontroll og detaljering gjenstår. De "dårlige" forsterkerne finner dette fram og lar høyttaleren presentere det, i tillegg til et dynamisk uttrykk som er særdeles positivt.

    Dette tolkes eller forklares av noen som at dette betyr at det er en feilkonstruert eller dårlig høyttaler. Jeg deler ikke den oppfatningen, og det gjør ikke Spendor, heller, for å nevne ett firma som kan litt om høyttalere.
    Impedanskurven for en trykkammerhøyttaler har gjerne et høyt maksimum ved bassresonans, et minimum i mellombassen, og et nytt maksimum like under delefrekvensen til diskanten. Med høy utgangsimpedans får du en eq-profil som følger den kurven, altså en bred dip i mellombassen og fremheving av frekvensbåndene ved elementresonansene. Det er ikke det minste vanskelig å forstå hvordan det kan låte mer "detaljert" og hvordan det kan fremheve "teksttydelighet". Det kan til og med bli litt mye av det gode og låte blodfattig og tynt, jfr lyden av altfor tynne høyttalerkabler. (Se vedlegget, forresten.)

    Hvis høyttaleren er konstruert med en forventning om at dette er eq-profilen som presenteres til delefilteret vil den inneholde motsatt eq-profil, for eksempel at baffelstepp er lagt litt høyt for å gi litt ekstra nivå i mellombassen og at lavpassdelen av delefilteret til diskanten er dratt litt ned for ikke å gi for mye nivå ved diskantens resonansfrekvens. Det skal bare noen små endringer av komponentverdier til for å gjøre det, typisk noe som gjøres i "final voicing". Men sammen med en forsterker som spiller flatt får du den innebyggede eq-profilen servert, enten du vil eller ikke.

    Feilkonstruert er den kanskje ikke, selv om den muligens er konstruert med tanke på forsterkere med høy utgangsimpedans. Det er bare et mulig designkriterie av mange.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn