EXTREMA DIY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Opptur i dag. Greide å slipe vekk plast mellom frontplata på den
    ødelagte Dynaudiodiskanten, slik at jeg kom til og fikk loddet på en ledning.
    Har også fått kunstskinn på fronten på den ene.
    0231.jpg

Gunnar

T

TT.

Gjest
    Skal du ha "bøylen" over diskanten og står du på baderommet og bygger??? ;)

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Jeg skulle gjerne hatt bøylen, men har ikke fått tak i den. Kan kanskje prøve å lage et par i kobber.
    Jepp, setter sammen tingene på badet i kjelleren. Det er ikke i bruk til daglig. Ellers har mesteparten av trearbeidet foregått ute.

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    T

TT.

Gjest
    Jeg skulle gjerne hatt bøylen, men har ikke fått tak i den. Kan kanskje prøve å lage et par i kobber.
    Jepp, setter sammen tingene på badet i kjelleren. Det er ikke i bruk til daglig. Ellers har mesteparten av trearbeidet foregått ute.
    2,5 mm sveisetråd for gassveis er ypperlig til formålet

pak.k

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    173
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Se till att få stativerna pulverkackade i svart struktur.
    Det blir så jäkla snyggt och det döljer eventuella brister i ytan(om såna finns).
    Jag jobbade med sån lackering en gång och lackade några stativ och rack mm-såg köpt ut!

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har veldig lite erfaring med lakkering generelt, og pulverlakkering spesielt. Kan man pulverlakkere selv, eller kreves spesiell kompetanse / utstyr ?
    Hva slags forarbeide må gjøres ?
    Ser det er en del mekaniske verksteder som tilbyr denne tjenesten.

IMG_0890.JPG

Prøvde å lodde sammen en "wave-guide" av 2,5 kvadrat kobberleder, men synes den ser litt "sped ut"-
    Takker for gode råd og kommentarer.
    Vh
    Gunnar

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Pulverlakkering foretas i ovn, metallet som skal lakkeres lades elektrisk og tiltrekker seg lakken som sprøytes på. Så bakes dette med høy temperatur slik at det herder og blir vesentlig sterkere enn tradisjonel lakk. Dette var kortversjonen , Gunnar. :cool: Ikke noe en gjør i heimen mao.

T

TT.

Gjest
    Prøvde å lodde sammen en "wave-guide" av 2,5 kvadrat kobberleder, men synes den ser litt "sped ut"-
    Takker for gode råd og kommentarer.
    Ser veldig lik ut som originalen. Bilde kommer

T

TT.

Gjest
    image.jpg
    Originalen. Beklager dårlig mobilbilde, men det gir en pekepinn.....

Sist redigert av en moderator:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    Med en stødig hånd så kan matt svart lakk på sprayboks også bli pent :)

T

TT.

Gjest
    Finnes "krympelakk" som gir tilnærmet samme finish som originalen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Gjerrigknarker. Ekte powdercoating er ikke så ille kostbart. Denne konstruksjonen fortjener dette!
    Hallo, vi prøver bare å hjelpe!!!!
    ;) ;) Joda. Ser den. Men jeg har drevet en del med lakkering og med tanke på den konstruksjonen det er snakk om så er det ikke nødvendigvis bare smooth sailing å få dette pent med spraybokser.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    Enig, kjør på, pølser i slaktetida, dette går tross alt ikke av husholdningsbudsjettet :)

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Pulver lakkering vill nokk gi jevnest farge dekning, spesielt mellom bena.

Det at lakken blir påført elektrostatisk vil gi en betydelig jevnere fargeoverflate.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Takker alle sammen. Fikk akkurat vite at jeg en kollega som har kontakter som kan pulverlakkere. Sjekker ut dette.
    018.JPG

Prøvespilling av diskant.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Pulver lakkering vill nokk gi jevnest farge dekning, spesielt mellom bena.

Det at lakken blir påført elektrostatisk vil gi en betydelig jevnere fargeoverflate.
    Jeg ville holdt meg langt unna pulverlakkering mellom bena:cool:
    Å ha NOK pulver mellom bena er en helt annen sak (og da snakker jeg IKKE om talkum i det punktet som er høyest når man plukker blåbær)!

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    vaveguide.jpg

Avisolert 6 kv PR kabel ser ut til å passe bra til bøylen foran diskantene. Den er 2,8 mm i diameter og passer rett inn i torxsporet på skruene.
    For å få en passende knekk på kobberet, boret jeg et 3 mm hull i en plaskloss som jeg tredde kobberet ned i og så banket jeg det ned i vinkel med en liten hammer.

litt pussing og spraylakk burde det bli bra.
    GunnarS

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    Vi har kobberspray. Bor du i Oslo området kan du komme innom eller du kan sende "dingsen" i posten så kan jeg lakkere den for deg :)

Copper Spray

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Jeg ser for meg at den skal være svart. Jeg prøver med en boks jeg har stående.
    GunnarS

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    262
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei følgt med fra start, nydelig bygge tråd/handtverk og Ht,får vel snart inn forhånds bud på disse skulpturene.:cool:
    Roy

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Har tidligere nevnt at jeg kanskje går for aktiv drift av Extrema'ene f.eks. Hypex (Hypex PSC2.400D - DSP, AES/EBU, XLR, RCA 2x400W (Produktdetaljer) [dynaBel AS]).
    Delefilteret på orginalene er støpt inn slik at det er vanskelig å finne ut av hvordan det ser ut. Fikk imidlertid en kopi her på sentralen hvor det ser ut som det er gjort en seriøs jobb på å kopere (og muligens forbedre) orginalfilteret.
    crossover.jpg

Sikkert mange som har meninger om hvor det er lønnsomt å sette inn kronene i gode komponenter her. Jeg tenker at motstandene som sitter i serie med diskanten og spolen som sitter i serie med mellomtone/basselementet bør være av så god kvalitet som mulig.
    Hvis jeg går for passivt delefilter blir det en ekstern boks slik at det er enkelt å eventuelt oppgradere komponenter etter hvert.

GunnarS

rumel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2008
    Antall liker
    556
    Sted
    Oppdal
    Torget vurderinger
    6
    Ville brukt Tectyl for kanaler på bil.Får da en skinn lignende finish + dreper ressonanser.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.033
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Seriøs og flott tråd GunnarS!
    Har fulgt deg, dette er et meget spennende prosjekt og gleder meg til resultatet;)
    Extrema er jo en legendarisk høyttaler man lett kunne ønske seg:)

gismo

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Yelll

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    54
    Har tidligere nevnt at jeg kanskje går for aktiv drift av Extrema'ene f.eks. Hypex (Hypex PSC2.400D - DSP, AES/EBU, XLR, RCA 2x400W (Produktdetaljer) [dynaBel AS]).
    Delefilteret på orginalene er støpt inn slik at det er vanskelig å finne ut av hvordan det ser ut. Fikk imidlertid en kopi her på sentralen hvor det ser ut som det er gjort en seriøs jobb på å kopere (og muligens forbedre) orginalfilteret.
    Vis vedlegget 228418
    Sikkert mange som har meninger om hvor det er lønnsomt å sette inn kronene i gode komponenter her. Jeg tenker at motstandene som sitter i serie med diskanten og spolen som sitter i serie med mellomtone/basselementet bør være av så god kvalitet som mulig.
    Hvis jeg går for passivt delefilter blir det en ekstern boks slik at det er enkelt å eventuelt oppgradere komponenter etter hvert.

GunnarS
    Den " passive " bassen... Hvor passiv er den egentlig? Den funker ikke som slave? Her er jeg sikkert på feil jorde tilogmed, med drister meg til å spørre likevel...

y

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Vis vedlegget 228418

GunnarS
    Den " passive " bassen... Hvor passiv er den egentlig? Den funker ikke som slave? Her er jeg sikkert på feil jorde tilogmed, med drister meg til å spørre likevel...

y
    Ser for meg ut som et resistor nettverk for å kunne tilpasse slave enheten via induksjonsstrømmene som kommer fra elementet spole.
    Ved å stille på "bass selector" justerer en bidraget fra slaven. slaven er ikke tilkoblet amp ifb tegning.

Ellers er det mulig at mine elektro kunnskaper har rustet noe gjennom årene.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har samme forståelse av det som JohnnyH. Jo mindre motstand du kobler inn, jo mer vil du "bremse" slaven.
    Slaven er kun koblet til den valgte motstanden.
    Hvor stor innvirkning på lyden dette har er jeg usikker på.
    Kunne vært interessant å høre Exstremaeiernes erfaringer på dette, og hva som passer best hos de.
    GunnarS

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    Artig konsept med tuning av slaven, aldri hørt om noe lignende.
    Merkelig at motstandene er montert på en kjøleribbe, tviler på at det har noe for seg.
    Flotte delefiltertegninger, de er veldig lette å lese.
    Det er vel lurt å bruke luftspoler med så lav motstand som mulig / det man har plass og råd til.
    Gode PP kondensatorer, skal du kjøpe på Dynabel har du ikke andre valg enn blå Jantzen eller steget opp til Mundorf sølv i olje. Det blir jo ikke så dyrt da det er få komponenter.

Veldig spennende tråd :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvordan løser du problemet med SineCap?
    Er patentet gått ut?

Avkobler du slaven over effektmotstanden?

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.887
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    For ordens skyld: Det er fult lovlig å kopiere et patent for personlig bruk.
    Slavetuningen ovenfor var opprinnelig et dansk patent.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Her er et sitat fra min tråd på AVForum:
    'Man kan også se kjøleribbene til den revolusjonerende sine-cap lasten over tweeter, som er bestykket med parallellkoblet drossel istedenfor seriekondensator. Effektmotstanden i serie hindrer kortslutning av forsterker ved lave frekvenser. Man kan også se den akustiske dempeplaten og 5-trinns selektor for dempning av TDL wooferens resonans (35Hz).'

Finger'en har også noen gode innspill om emnet i en HFS tråd.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    Vil du forklare det nærmere? Hva er sine-cap og paralellkoblet drossel?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn