EXTREMA DIY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 6bm8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    650
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Interessant! Må være avhengig av en spole med svært lav motstand med tanke på reduksjon av db på diskant.

Mvh
    morten

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    Skjønte ikke helt dette men det fungerer vel som en impedansekorreksjon?

6bm8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    650
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1

Det blir vel både L- pad og en form for impedansekorreksjon i et dette her? Har ikke peiling jeg, aldri vært borte i et slikt filter før. Men interessant er det.

Mvh

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Angående delefilteret, - sine cap og eventuelle problemer har jeg dessverre ikke så mye å bidra med. Jeg har lest at mange er kritiske til dette filteret og at det er problemer med å finne forsterkere som kan gjøre jobben. Jeg kan ikke helt skjønne hva de påståtte problemene er.

Jeg har hørt Extrema'er ved et par anledninger og vært begeistret ved begge tilfeller.
    Jeg har også lest det jeg har funnet av Extrema-linker her på forumet, og eierne melder stort sett at de er fornøyd med lyden fra sine Extrema'er fra et bredt spekter av effektforsterkere.

Valnøtt til sidene kom på posten i dag
    val1.jpg

GunnarS

T

TT.

Gjest
    Angående delefilteret, - sine cap og eventuelle problemer har jeg dessverre ikke så mye å bidra med. Jeg har lest at mange er kritiske til dette filteret og at det er problemer med å finne forsterkere som kan gjøre jobben. Jeg kan ikke helt skjønne hva de påståtte problemene er.

Jeg har hørt Extrema'er ved et par anledninger og vært begeistret ved begge tilfeller.
    Jeg har også lest det jeg har funnet av Extrema-linker her på forumet, og eierne melder stort sett at de er fornøyd med lyden fra sine Extrema'er fra et bredt spekter av effektforsterkere.

Valnøtt til sidene kom på posten i dag
    Vis vedlegget 228762

GunnarS
    Meget bra. Du er hjertlig velkommen til å finlytte til originale Extrema nok engang, hvis det er ønskelig. Veien kan du....

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    850
    Sted
    Porsgrunn
    Når det gjelder å kortslutte spole i et "slave element" med en motstand har jeg selv testet dette for mange år siden. Det som var interesant var at dynamiske transistenser som påvirket slaven slipper igjennom, mens lengre sinustoner blir dempet i forhold til motstanden som er koblet på spolen til slaven.
    Ellers må jeg si at nedlakt arbeid så langt er imponerende:)

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Hovedpoenget er å unngå kondensator i signalveien, som virker degraderende på lydkvalitet.
    Vil det si at motstandene demper / kutter de lave frekvensene? Merkelig ??
    Personlig trodde jeg at den tok noe av effekten fra forsterkeren for å spare elementet, derav høykvalitets, høy effekt motstand med kjøling.
    At den kan gjøre noe med total impedansen er vel også normalt. Her er det vell summen av elementets egen demping som må være høy, og impedans forløpet som må være jevnt samt at elementet kan spille relativt langt ned i frekvens, noe jeg mener jeg husker fra omtaler av dette elementet i en dansk HighFidelety artikkel dengang da.

Eller så er jeg litt rusten i elektro amerikansken med årene.

Har en nabo som har en bok skrevet av en av gamle gutta på Dansk Audioteknikk, jeg diskuterte dette filteret med ham og han mente at boka omtalte noe om prinsippet, både ved slaven og diskant filteret.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Har lett lenge etter noen som kunne levere valnøtt, og til slutt kom jeg over hjemmesiden til Galllatin Snekkerverksted
    Tom Gallatin leverte to ferdig limte plater (av super kvalitet) med den spesifiserte bredde og tykkelse som jeg ville ha. Han knakk også hjørne slik at jeg fikk rennene i limfugene som er på de orginale Extremaene.

Jeg har vurdert benkeplate, men jeg fant ikke noen som har så brede staver. I tillegg er det vel nesten umulig å ikke få staver med sjøt på en vanlig benkeplate.

GunnarS

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Utrolig flott håndtverk.
    Gleder meg til fortsettelsen.
    Det er godt å se noen som har tålmodighet til å begynne på et så krevende prosjekt.

Vennlig hilsen, og lykke til videre!

T

TT.

Gjest
    Hadde diskanten vært sort og jeg ikke hadde lest tråden, hadde jeg trodd de var originale SF!

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Det er litt avhengig av lyset hvordan diskanten fremstår. Den er sort, men matt ( og sikkert mye støv). Jeg har tenkt å prøve å rense den på en eller annen måte for å få de svarte igjen. Må bare være sikker på at jeg ikke kommer inn på membranet med kemikalier. Kanskje noen har noen tips?

GunnarS

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Det er litt avhengig av lyset hvordan diskanten fremstår. Den er sort, men matt ( og sikkert mye støv). Jeg har tenkt å prøve å rense den på en eller annen måte for å få de svarte igjen. Må bare være sikker på at jeg ikke kommer inn på membranet med kemikalier. Kanskje noen har noen tips?

GunnarS
    Lakk rens for bil.

http://www.meguiars.com/en/automotive/products/a3016-deep-crystalreg-system-paint-cleaner/

Turtle Wax lakkrens Color Back 500ml | Mekk Nettbutikk

Litt voks på toppen etterpå gir bling.:)

T

TT.

Gjest
    Men er ikke området rundt domen "semsket"? Da hjelper det lite med lakkrens.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Men er ikke området rundt domen "semsket"? Da hjelper det lite med lakkrens.
    Så ut som en lakkert metall plate på bilde, jeg har ikke sett originalen i levendelive på mang mange år.

Semsket kan velle renses med en tape klesrulle sak?

T

TT.

Gjest
    Originalen er glatt plastikk, men på bildet ser den semsket ut. Mulig bildet lyver

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Originalen er glatt plastikk, men på bildet ser den semsket ut. Mulig bildet lyver
    Hvis det plast finnes plast fornyer.

Er du i den drømme situasjon å ha originalen TT?

Kan jo også være en slikk mattlakkert plate alla de target stativene som bruktes.

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    T

TT.

Gjest
    @ JohnnyH: GunnarS var her og måltok mine før han skred til verket. Han hadde allerede mesteparten av målene. Er meget imponert over innsatsen og foreløpig resultat

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    @ JohnnyH: GunnarS var her og måltok mine før han skred til verket. Han hadde allerede mesteparten av målene. Er meget imponert over innsatsen og foreløpig resultat
    Ooooh lala TT.

Jobben til GunnarS er eksemplarisk, har fulgt med her lenge.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    "Semsket" er en god beskrivelse. Det er metall i frontplata på disse (Dynaudio Esotar D330) jeg fikk tak i her på sentralen. Godt forslag med Colour Back. Skal prøve det. Prøvde med Swix skirens nå og synes det ble litt bedre enn det var.
    GunnarS

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    En runde med "Colour Back" hjalp litt. Det ser ikke ut som de blir helt svarte. Det er vel mer "Antrasitt" eller der omkring.

Det hjalp litt å slå av blitzen på kameraet også.

ex5.jpg

GunnarS

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    En runde med "Colour Back" hjalp litt. Det ser ikke ut som de blir helt svarte. Det er vel mer "Antrasitt" eller der omkring.

Det hjalp litt å slå av blitzen på kameraet også.

Vis vedlegget 230348
    GunnarS
    Hvis plata er lett ru på overflaten (som det kan se ut som) kan en bruke en neglbørste ell til å fjerne restene av coloroback som ikke går bort med en klut, når rensen har tørka blir den hvit/grå.

Litt vox som gir både beskyttelse (som om det burde gi noe problem inne) og et "litt" vått utseende, prosessen med børsten etter tørking må antagelig gjentas.

Ellers vil et velrettet spørsmål hos dcn: Detailers Club Norway gi deg mange råd. Farlig plass dog, kosta meg et greit 5 siffret beløp i maskiner og produkter da jeg frekventerte litt der, noe slitasje i knær og skuldre gjorde meg til passivt medlem til slutt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    Forsiktig med slike produkter, har du først begynt å bruke dem trenger de vedlikehold.
    Er det mulig å skru frontplaten av?

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har så vidt løsnet på skruene på den ene, men den er limt i tillegg, og jeg tør ikke gi meg ut på å skille den fra hverandre.
    Jeg tror jeg polererer de så godt jeg kan og lar det bli med det foreløpig.
    De er faktisk ikke så ille i virkeligheten som på bilde (dog ikke strøkent).
    Hvis jeg fant på en grei måte å maskere domen på kunne jeg forsjåvidt gi dem et lag med spraylakk.
    extbygg34.jpg

GunnarS

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.705
    Sted
    Hus
    Må vel beises først for å få rett glød i treverket :confused:

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Hadde tenkt å olje sidene. Har begynt å prøve ut Liberon "Finishing oil" på noen rester. Det ser låvende ut.
    GunnarS

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg ville absolutt oljet sidene.
    Det er mye lettere å få de pene med olje.
    Gå over de flere ganger med oljing og påfølgende polering når oljen er nesten tørr.
    Du vil få en finish som ser kjøpt ut:)

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Antall liker
    342
    Ang farge på Esotar 330: de er "antrasitt" og matte i fargen originalt, ikke svarte :) Overflaten hadde på en måte en "myk" følelse ved berøring - vet ikke hvor robust lakken er mht polering/børsting...?

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Antall liker
    342
    Glemte å kommentere det fantastiske håndtverket, dette må bare bli bra!

Stein Ivar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    416
    Torget vurderinger
    6
    Ser utrolig lekkert ut. Får håpe de spiller like bra som de ser ut :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn