Få det til å låte balansert
Det er fort gjort å miste motet når man skal ta i bruk equalizere. Øret vårt kan registrere svingninger med frekvenser mellom 16Hz til i 20 000Hz (20kHz). Å vite hvor man skal legge på og trekke av kommer med trening og erfaring. Mange tror nøkkelen ligger i bassområdet, men ofte er det i det viktige mellomtoneområde du har mest å hente.
Det er ikke bare å legge på en mengde rundt 100Hz å tenke at nå låter det fett – du må tenke helhetlig og få alle frekvensområdene til å spille sammen og ikke slåss mot hverandre.
I tette moderne mikser har hvert instrument sin lille plass og det innbefatter mye manipulering av frekvenser. Derfor er det viktig å vite hvilke instrumenter som ligger i de forskjellige frekvensområdene, men også hvilke frekvenser de forskjellige instrumenter dekker. Og da holder det ikke bare å snakke om bass, mellomtone og diskant.
50-100Hz
Å vite hvordan du jobber med EQ er helt avgjørende i dagens musikkproduksjon. Men, for all del ikke fall for fristelsen og tro at en EQ kan få ting til å låte riktig og redde deg i enhver situsjon – i mange tilfelle kan den dessverre ikke det.
Det er fort gjort å miste motet når man skal ta i bruk equalizere. Øret vårt kan registrere svingninger med frekvenser mellom 16Hz til i 20 000Hz (20kHz). Å vite hvor man skal legge på og trekke av kommer med trening og erfaring. Mange tror nøkkelen ligger i bassområdet, men ofte er det i det viktige mellomtoneområde du har mest å hente.
Det er ikke bare å legge på en mengde rundt 100Hz å tenke at nå låter det fett – du må tenke helhetlig og få alle frekvensområdene til å spille sammen og ikke slåss mot hverandre.
I tette moderne mikser har hvert instrument sin lille plass og det innbefatter mye manipulering av frekvenser. Derfor er det viktig å vite hvilke instrumenter som ligger i de forskjellige frekvensområdene, men også hvilke frekvenser de forskjellige instrumenter dekker. Og da holder det ikke bare å snakke om bass, mellomtone og diskant.
Her er noen viktige frekvensområderDet er ikke bare å legge på en mengde rundt 100Hz å tenke at nå låter det fett – du må tenke helhetlig og få alle frekvensområdene til å spille sammen og ikke slåss mot hverandre.
50-100Hz
- Dette området gir bassinstrumenter fylde
- Gir fedme i basstrommer og tyngde i bassgitarer
- For mye og det låter flabbete
- For lite og miksen mangler tyngde
- Dette området tilfører varme
- Gir punch i skarptromme
- For mye og det blir fort ullent
- For lite gjør at det kan låte kaldt
- Viktig område som gir varme i pianoer, gitarer og vokal
- Blir fort tjukt og gjørmete i dette området pga proximity effekten
- Fjerner du her tar du fort vekk viktig «mat» og det kan låte tynt
- «Pappkartong» området
- Her ligger mye rom lyd
- Ta vekk og du får mer punch i basstromma
- Hjelper å fjerne her på tammer og overheadmikker
- Vanskelig området
- Her ligger mye av tonen i instrumenter og vokal
- For mye og det låter hult og honky
- For lite og instrumenter låter unaturlig
- Presence området hvor øret er mest følsomt
- Tilfører attack på alt
- For mye er smertefullt
- For lite gjør at at f eks vokal kan forsvinne
- Åpner opp og gjør ting klarere
- Kan være fint område og åpne trommene i
- For mye og det låt stygt
- For lite og det vil låte ullent
- Tilfører luftighet
- For mye og det låter kunstig og lite musikalsk
- For lite låter det fort kjedelig
Å vite hvordan du jobber med EQ er helt avgjørende i dagens musikkproduksjon. Men, for all del ikke fall for fristelsen og tro at en EQ kan få ting til å låte riktig og redde deg i enhver situsjon – i mange tilfelle kan den dessverre ikke det.