Få det til å låte balansert

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.623
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Få det til å låte balansert

Det er fort gjort å miste motet når man skal ta i bruk equalizere. Øret vårt kan registrere svingninger med frekvenser mellom 16Hz til i 20 000Hz (20kHz). Å vite hvor man skal legge på og trekke av kommer med trening og erfaring. Mange tror nøkkelen ligger i bassområdet, men ofte er det i det viktige mellomtoneområde du har mest å hente.

Det er ikke bare å legge på en mengde rundt 100Hz å tenke at nå låter det fett – du må tenke helhetlig og få alle frekvensområdene til å spille sammen og ikke slåss mot hverandre.

I tette moderne mikser har hvert instrument sin lille plass og det innbefatter mye manipulering av frekvenser. Derfor er det viktig å vite hvilke instrumenter som ligger i de forskjellige frekvensområdene, men også hvilke frekvenser de forskjellige instrumenter dekker. Og da holder det ikke bare å snakke om bass, mellomtone og diskant.

Det er ikke bare å legge på en mengde rundt 100Hz å tenke at nå låter det fett – du må tenke helhetlig og få alle frekvensområdene til å spille sammen og ikke slåss mot hverandre.
Her er noen viktige frekvensområder
50-100Hz

• Dette området gir bassinstrumenter fylde
  • Gir fedme i basstrommer og tyngde i bassgitarer
  • For mye og det låter flabbete
  • For lite og miksen mangler tyngde
100-200Hz

• Dette området tilfører varme
  • Gir punch i skarptromme
  • For mye og det blir fort ullent
  • For lite gjør at det kan låte kaldt
200-400Hz

• Viktig område som gir varme i pianoer, gitarer og vokal
  • Blir fort tjukt og gjørmete i dette området pga proximity effekten
  • Fjerner du her tar du fort vekk viktig «mat» og det kan låte tynt
400-600Hz

• «Pappkartong» området
  • Her ligger mye rom lyd
  • Ta vekk og du får mer punch i basstromma
  • Hjelper å fjerne her på tammer og overheadmikker
600-1000Hz

• Vanskelig området
  • Her ligger mye av tonen i instrumenter og vokal
  • For mye og det låter hult og honky
  • For lite og instrumenter låter unaturlig
2-5kHz

• Presence området hvor øret er mest følsomt
  • Tilfører attack på alt
  • For mye er smertefullt
  • For lite gjør at at f eks vokal kan forsvinne
5-10kHz

• Åpner opp og gjør ting klarere
  • Kan være fint område og åpne trommene i
  • For mye og det låt stygt
  • For lite og det vil låte ullent
Over 10kHz

• Tilfører luftighet
  • For mye og det låter kunstig og lite musikalsk
  • For lite låter det fort kjedelig
Oppsummert

Å vite hvordan du jobber med
EQ er helt avgjørende i dagens musikkproduksjon. Men, for all del ikke fall for fristelsen og tro at en EQ kan få ting til å låte riktig og redde deg i enhver situsjon – i mange tilfelle kan den dessverre ikke det.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.338
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Tror, det største problemet uinvidde sliter med første gangen er, at de EQ´er i for store
spring i stedet for å ta områdene med 1-1,5 dB om gangen. Da lærer du også innflytelsen,
dette har på de forskjellige toneområdene.
Det med å slenge på 5-10 dB med en gang her og der...... ja, da sliter de fleste ;)

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.623
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Som sikkert mange har observert i andre tråder, så har jeg byttet ut systemet totalt. Ville ha mindre høyttalere og annen elektronikk.

anlegget med streamer.jpg

Det som er sikkert at jeg traff på høyttalerne og mulig amper til disse.

Vinyl skal også på plass igjen, men ikke galimatias utstyr. Holder meg på matta. Jeg har vært hoe mange med veldig dyrt utstyr som har spill «raua».

Det er rommet og høyttalerne som er driverne og utfordringen.
Nå driver jeg og tilpasser rommet sånn noen lunde. Det hele handler om å ta den største utfordringen først. Revel m126BE er tøffe og mektige i bassen også. Hos jeg har jeg en utfordring med en heving ved 40Hz som jeg vil ha bukt med uten DSP.
Vil subber hjelpe? Hva med tilstøtende rom og bassen da? Utfordringen er ille nok uten.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.556
Torget vurderinger
1
Hos jeg har jeg en utfordring med en heving ved 40Hz som jeg vil ha bukt med uten DSP.
Vil subber hjelpe? Hva med tilstøtende rom og bassen da? Utfordringen er ille nok uten.
Om du kjører crossover og gjerne med aktiv deling med subber så kan man jo kanskje få bukt med 40Hz ved å flytte plassering på subbene.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.623
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Tja.. Bruker Tidal Connect og ifi streamer. Er ikke mye en kan gjøre mellom der.

Skal vel mye til å få rommet til å respondere mindre.. Har forsøkt propper i portene bak på høyttalerne, men da blir det for lite eller noe annet galt. :unsure:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.623
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Vil noe i retning av fase vridning på sub i forhold til høyttalere bidra til noe her?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.384
Torget vurderinger
0
Tror disse proppene er 5cm diameter og 10 dype. Bore hull i dem ?
Hvis jeg får til dette, blir samboeren glad. 🙂 Hun sitter ofte i tilstøtende rom.
Det enkle er ofte det beste......så ta en teppeflik som er litt stiv
og kapp den tilsvarende omkretsen av hullet slik at den kan skyves inn i porten.
Da får du et mindre hull.......og unngår blæs i porten.

Hvis hullet er større enn dorull så kan du også lage en avstivet sylindervegg.........

Topp Bunn