Ille bra det der, hva med 30 og 60 grader i det horisontale planet?
klarer ikke, steps tryner 49 av 50 ganger, men kan prøveDet så veldig lovende ut off axis også. Har du kjørt noen HD-kurver på dette også?
Det så veldig lovende ut off axis også. Har du kjørt noen HD-kurver på dette også?
Det går nok, men det blir en skikkelig sweetspot spesial.
grelv nevnte vel at pt låt bedre enn Seos?fra 1500hz og oppover skjønner jeg ikke greia med fancy utseendet dyre horn. det er ikke rakettforskning.
en $15 JBL PT låter helt fint, og trenger lite EQ.
For oss legmenn: Kan noen forklare hva HOM betyr?Jeg har forsøkt å tune lyd på Seos et par ganger. Det slo meg hvor vanskelig det var å få det til å sitte skikkelig. Det virket liksom å være så fornuftig og gjennomtenkt. Men så leste jeg en del om HOM, og snakket litt med Herr Kolbrek. Da begynte en del brikker å falle på plass. Den typen horn vil potensielt være tildels sensitive for HOM, noe som også kan være driveravhengig, men får man først det problemet vil man slite med å få noen form for pinpointing i lydbildet.
Dette er ikke resonanser i klassisk forstand. Det finnes tre grunnleggende spredningsmønstere. Det er punkt, linje og flate. De tre gir hhv kule, sylinder og flat bølgefront. I praksis er bølgefronten fra all lyd kombinasjoner av disse. Det er dette som kalles higher order modes. Men når disse kombinasjonene blir komplekse og frekvensavhengige hører vi det som om det er flere lydkilder i rommet, eller at de befinner seg på vidt forskjellige plasser for hver frekvens. Det kan minne litt om når man hører en person snakke, men det er veldig mange refleksjoner som gjør at stemmen virker å komme litt fra alle retninger.For oss legmenn: Kan noen forklare hva HOM betyr?
Det må du gjerne si, men det er bare et annet sett kompromisser.Horn skal være runde, brukes i god avstand fra frekvensytterpunktene og være fri for diffraksjoner og refleksjoner. No free lunch. Observer vanndråper. Obey Laws of Physics. Vanskeligere er det ikke. Men det er ikke så enkelt heller.....
Ja. Nettopp derfor er det ikke så lett å lykkes med toveis og rundt horn da de beamer for mye. Man må ha flere runde horn på en gang dessverre.er vel automatisk mer begrenset spredning med et rundt horn?