Her har skjedd ting ja. Jeg sitter og prøver å finne ord for den siste oppgraderingen min, nemlig RIAA. Jeg har jo som kjent tidligere hatt EAR 864 pre med integrert RIAA. Et RIAA jeg har vært veldig fornøyd med. Men etter mine siste omstillinger så satt jeg tilbake med mitt gamle William Heart/Linsley Hood med custom PSU. Jeg har i grunnen vært meget fornøyd med dette, men det er mulig at det har manglet en del perspektiv og oppløsning i forhold til hva jeg tidligere har vært vant med. Det er også veldig mulig at mine nyanskaffede hornbestykkede beist kalt Klipsch Cornwall III, har kamuflert dette godt innpakket i DYNAMIKK
Jeg har siden jeg fikk Klipschene følt at det har manglet en god del av dette, men har i grunnen tilskrevet dette en kombinasjon av uinnspilt utstyr, rør etc. Jeg også savnet en del fylde, men den siste tiden har det skjedd ting med høyttalerne. Jeg har på følelsen av at saker og ting har spilt seg til, og her om dagen følte jeg at det skrek litt mer enn normalt i øvre mellomtone, samtidig som jeg hadde en anelse doning i nedre mellomtone. Jeg startet med å eksperimentere med annerledes plassering og vinkling av høyttalerne, og jammen falt ikke tingene på plass.
Nå krysser høyttalerne godt over en meter foran lytteposisjon. Perspektivet ble veldig mye bedre, og dybden var fenomenal. Fokus på instrumenter og sangere ble mer i den gate som jeg tidligere har vært vant til med Marten Miles og Gradient. Fremdeles manglet noe på oppløsning og fylde i forhold til før, men generelt var alt mye mye bedre!
Så
. Kom muligheten for å teste ut et bedre RIAA. Jeg var nemlig så heldig å ramle over en Trichord Delphini MKII med never connected PSU.
Denne riaaen har jo fått mer enn hederlig omtale rundt i den store verden, og også her på sentralen har den vekket oppmerksomhet. Jeg gledet meg som en liten unge når jeg hentet den, tok den hjem og koblet til. Ryktene vil ha det til at denne bør stå på hele tiden, og bør få mange timer før man skal evaluere.
Jeg måtte allikevel sette meg ned å høre hvordan den hørtes ut med en gang
. WOW, her var det er presisjon, oppløsning, og et perspektiv som jeg ikke har vært borte i her hjemme tidligere.
Jeg er egentlig målløs over hvor godt dette lyder (beklager selvskrytet)
. Det som jeg også ble gledelig overasket over , var at denne også tilførte anlegget den fylden som jeg tidligere så sårt har savnet. Dette er silke
både i mellomtone og i diskant gjengivelse. Mellombassens definisjon er mye raskere, og med større kontraster enn tidligere. Dypbassen er også mye mer fremtredende.
Mye er beskrevet om denne fantastiske RIAAen tidligere, men jeg er overlykkelig over at en slik en endelig fant veien hit til meg.
Jeg er overbevist om at man virkelig skal grave dypt i lommeboken, og lete lenge før man kommer over noe som spiller så godt, og så musikalsk som dette! ;D