FallenA`s GIGANTOPPGRADERING

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    LydKarl skrev:
    Her er det stadig spennande på gang, hyggelig tråd å følge!

Grats med nytt drivverk + dac, Micke Bladelius veit kva han held på med.

bnc skulle eg gjerne ha testa sjøl, men posten tok seg av den utgangen på drivverket mitt. Usikker på om det lar seg fixe. Litt kjipt, iom at nettopp bnc-muligheten var ein av grunnane til at eg såg meg ut nettopp dette drivverket. Kjører XLR no. Har tidl brukt DP blå mellom Sony drivverk og DPDAC, men registrerte igrunnen ingen differanser mellom det og dagens drivverk/digitalkabel (er nok på tide med høreapparat, ja).

Spennande planar du har på vinylsida, den amarien ser rålekker ut. CNC maskinert sandwichkonstruksjon og greier, stilig.

Artig å treffe deg, Vermin og Shadow i Horten forresten.

Mvh. gamlefar ;)
    Takk for det Lydkarl! Utrolig morro å treffe deg også. Satser på litt mer tid neste gang!! ;)
    Drivverket fra Amari er griselekkert, og oppsiktsvekkende "rimelig" også!
    Nå får vi se hva tiden bringer! Foreløpig koser jeg meg med de nye sakene fra Bladelius, og det lyder meget bra IMO! ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ellers så legger jeg inn et ønske om en slik DP XLR kabel her! Noen av dere som har en slik til overs? ;)

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hvem er det som har dette agenturet? Har nylig vært på hjemmesidene "dems" å tittet, MEN husker ikke hvilken det var :(

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    En liten oppdatering!

Jeg har nå i helgen dristet meg til å dempe mellomtonehornet utvendig.
    Resultatet så langt (har ikke fått lyttet så veldig mye enda), er mer homogen lyd, og det virker som det lille av hardhet som var i øvre mellomtone er helt forduftet. Jeg opplever generelt bedre oppløsning og definisjon, og føler at dette strekker seg langt ned i bassområdet også. Alt er luftigere og krispere. Hmmmm.....
    Kanskje jeg skal utføre samme "inngrepet" på diskantene også?! ;)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.762
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    spennende Fallen,å dempe egenresonansene i hornet vil jeg tro gjør store utslag på gjengivelen,da gjerne spesielt på mellomtonen.

mvh

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    FallenA skrev:
    En liten oppdatering!

Resultatet så langt (har ikke fått lyttet så veldig mye enda), er mer homogen lyd, og det virker som det lille av hardhet som var i øvre mellomtone er helt forduftet. Jeg opplever generelt bedre oppløsning og definisjon, og føler at dette strekker seg langt ned i bassområdet også. Alt er luftigere og krispere. Hmmmm.....
    Du får bane vei ;)
    Er ganske sikker på at det er noe å hente på å leke litt med teip/asfaltmatter/dempematriale på mellomtone hornet. Du får skrike ut når du har tatt det innv. :)

/jan

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hehe... Litt feil bruk av ord kanskje.
    Jeg har gjort det samme som Cobra2 viser i "Klipsch" tråden. Jeg har dratt det enda et stykke og dempet hele hornet. Startet med å skjære til asfaltplater som passet i de forskjellige "sporene" på hornet, etterpå surret jeg kraftig dempeskum rundt hele hornet, og tapet med "gaffa". Om jeg nå banker på hornet høres det helt massivt ut ;)
    Skulle tatt noen bilder, men kameraet mitt har visst godt av med pensjon :(

Uansett så var dette en oppgradering av den særdeles betydelige sorten!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    FallenA skrev:
    Hehe... Litt feil bruk av ord kanskje.
    Jeg har gjort det samme som Cobra2 viser i "Klipsch" tråden. Jeg har dratt det enda et stykke og dempet hele hornet. Startet med å skjære til asfaltplater som passet i de forskjellige "sporene" på hornet, derreter surret jeg kraftig dempeskum rundt hele hornet, og tapet med "gaffa". Om jeg nå banker på hornet høres det helt massivt ut ;)
    Skulle tatt noen bilder, men kameraet mitt har visst godt av med pensjon :(

Uansett så var dette en oppgradering av den særdeles betydelige sorten!
    Tog an :)
    Har vært nevnt her også av ett par Klipsch kæller, demping av mellomtone hornet.
    Skal få tak i teipen som Erland nevnte i Klipsch tråden, dra litt på hornet og se hva som skjer. Kan vel ikke gå feil uansett.
    Artig når sånne billige tweaks faktisk fungerer såpass bra :)

/jan

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.762
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    FallenA skrev:
    En liten oppdatering!

tror du ikke at ved å gjøre dette med diskant hornet tar du bort noe av krispheten/luftigheten?
    bare en tanke som slo meg.

mvh

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    motoren skrev:
    FallenA skrev:
    En liten oppdatering!

tror du ikke at ved å gjøre dette med diskant hornet tar du bort noe av krispheten/luftigheten?
    bare en tanke som slo meg.

mvh
    Kan godt være. Jeg har kikket litt på diskant hornet, og det er i utgangspunktet ikke så mye å "dempe" der, så jeg lar det være foreløpig :)

Bjarild

Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Heisann!

Du som både har erfaring med Gradient Revolution og Klipsch Heritage serie, hvordan låter Klipsch i forhold til Gradienten? Har lenge vurdert Revolution da jeg har hatt opptil flere magiske stunder i stua til Paul.. ;)
    Men er jo litt Klipsched jeg da, etter å ha testet endel modeller i deres RF-serie. Men aldri fått muligheten til å høre noen av modellene i Heritage serien desverre, så er jo litt nysgjerrig ja. Har heller ingen erfaring med rør, og kommer nok heller ikke til å gå den veien enda da jeg ganske nylig "investerte" i en Krell FBI..
    Paul kjører jo kun transistor på sine Gradienter, men hvordan låter evnt Cornwall da? Blir de veldig spisse og masete kanskje? Hører jo dette om at rør-lyden er "varmere" og mere ørevennlige, men jeg har jo som nevnt ingen verdens erfaring der.. ::)
    Håpet iallefall å kunne få noen tips, da jeg snart må få meg noe som faktisk kan stå i stua i noen måneder! ;D Noe som virkelig spiller MUSIKK!! Helst alle typer.. Nei det er ikke lett.

Og forresten, ble litt forført av den herlige instrumental jazzen du spiller på youtube videoen "Kveldens jazz... ", så lurer fælt på hva dette er?? ;D

Mvh
    Bjarild

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Bjarild skrev:
    Heisann!

Du som både har erfaring med Gradient Revolution og Klipsch Heritage serie, hvordan låter Klipsch i forhold til Gradienten? Har lenge vurdert Revolution da jeg har hatt opptil flere magiske stunder i stua til Paul.. ;)
    Men er jo litt Klipsched jeg da, etter å ha testet endel modeller i deres RF-serie. Men aldri fått muligheten til å høre noen av modellene i Heritage serien desverre, så er jo litt nysgjerrig ja. Har heller ingen erfaring med rør, og kommer nok heller ikke til å gå den veien enda da jeg ganske nylig "investerte" i en Krell FBI..
    Paul kjører jo kun transistor på sine Gradienter, men hvordan låter evnt Cornwall da? Blir de veldig spisse og masete kanskje? Hører jo dette om at rør-lyden er "varmere" og mere ørevennlige, men jeg har jo som nevnt ingen verdens erfaring der.. ::)
    Håpet iallefall å kunne få noen tips, da jeg snart må få meg noe som faktisk kan stå i stua i noen måneder! ;D Noe som virkelig spiller MUSIKK!! Helst alle typer.. Nei det er ikke lett.

Og forresten, ble litt forført av den herlige instrumental jazzen du spiller på youtube videoen "Kveldens jazz... ", så lurer fælt på hva dette er?? ;D

Mvh
    Bjarild
    Vanskelig å "sammenligne" to konstruksjoner som er så veldig forskjellige, og med så forskjellig elektronikk.
    Jeg har heller ikke koblet til transistor på Gradientene når de var her, men benyttet EAR890 effekttrinn med rør (2X70 klasse A). Jeg må allikevel nevne at jeg etter å ha hørt Gradient i forskjellige oppsett mener at de trenger rør for å blomstre. Det skal allikevel ikke stikkes under en stol at de nok spiller veldig bra med denne FBI som du har skaffet deg.
    Når det kommer til rene lydsammenligninger så må jeg vel innrømme at Gradient spiller mer "raffinert" og forfinet oppover, men mangler den dynamikken, og "ekteheten" som Cornwall leverer her i mitt rom. Jeg liker også å ha muligheten til å kunne leke meg med "små" rørforsterkere. Mens Gradientene krever masse kraft, så klarer jeg meg med min lille Leben i bøtter og spann. Denne leverer 2x15W, og det er nok til at hele huset rister om jeg spiller høyt nok. Og her er det tydeligvis ingen begrensninger i så måte.
    Gradient er utrolig flotte høyttalere, og relativt enkle å ha med å gjøre, men om jeg skulle valgt nå, med de erfaringene jeg har gjort meg, så tror jeg at jeg ville endt opp med Cornwall gitt ;) Men nå elsker jeg den måten de spiller musikk på også da ;D
    Klipsch med transistor har jeg aldri prøvd, men jeg ville helt klart ha stilt det samme spørsmålet i "klipsch" tråden. Der er det nok folk som kan svare deg bedre enn meg.
    Du nevner "rørlyd" og "Varme"....Hehe.... I det oppsettet jeg har nå, og med denne Leben ampen, så måtte jeg virkelig jobbe for å få noe av den magiske gløden som jeg liker så godt, og fremdeles er det bare litt på den varme siden av nøytralt her. Så det med rør og rørlyd er ikke alltid noen udiskutabel sannhet! Tingene må matches. Både elektronisk, samt med rom og akustikk.
    Uansett så må ting bare prøves og høres. Du har jo allerede hørt Gradient, og liker det du hører, så nå må du bare ta med deg Krellen til en med Klipsch i Heritage serien for å høre selv! ;)

Jazzen du hører er Paul Desmond, The Paul Desmond Quartet LIVE :)
    Nærmere bestemt denne:

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:fzfuxqygldse

Edit:

Om du liker hva du hører når du hører f.eks. Cornwall, eller en annen ht. i Heritage serien. Er det jo ikke verre enn å selge "nyinvesteringen" din videre, og gå for en god røramp ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Da ser det ut som om mitt digitale fotoapparat har tatt kvelden.
    Har lett litt etter en erstatter for mitt kompakte Canon Ixus kamera, og valget stod mellom Nikon og et Canon speilrefleks kamera. Nå hadde det seg slik at jeg hadde et Canon EOS speilrefleks med diverse objektiver fra før, og etter å ha fått bekreftet at disse passer på de nyere EOS digital kameraene fant jeg det riktig å gå for et slikt denne gangen også. Men det er jo mye å velge mellom som vanlig, og Canons EOS serie har jo opptil flere gode kameraer å velge mellom, men jeg greide til slutt å bestemme meg, og nå er et Canon EOS 50D med EF-S 18-200mm IS f3,5-5,6 objektiv med bildestabilisator på vei i min retning :)

Bjarild

Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Takker for et svært så utfyllende svar ;)
    Er klart mye her går på smak og behag som alt annet. Så det spørs hva det blir til slutt. Det er jo nesten ikke mulig å få hørt høyttalere i Heritage serien, allefall ikke her oppe i nord.. Er det forhandlere som har noen av disse modellene til demo? Nei får vel beholde mine RF-63 en stund til, de er nå ganske morsomme de også :D

Etterhvert tenker jeg kanskje at det blir et dynamikk (-itt??) anlegg og ett mere raffinert anlegg, da jeg stadig tviler mere på at i "pose og sekk" faktisk er mulig.. ;D

Takker også for musikktips, skal få bestilt plata :)

Mvh
    Bjarild

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Bjarild skrev:
    Takker for et svært så utfyllende svar ;)
    Er klart mye her går på smak og behag som alt annet. Så det spørs hva det blir til slutt. Det er jo nesten ikke mulig å få hørt høyttalere i Heritage serien, allefall ikke her oppe i nord.. Er det forhandlere som har noen av disse modellene til demo? Nei får vel beholde mine RF-63 en stund til, de er nå ganske morsomme de også :D

Etterhvert tenker jeg kanskje at det blir et dynamikk (-itt??) anlegg og ett mere raffinert anlegg, da jeg stadig tviler mere på at i "pose og sekk" faktisk er mulig.. ;D

Takker også for musikktips, skal få bestilt plata :)

Mvh
    Bjarild
    Du får bare melde fra på sentralen når du planlegger en tur "sørpå", så ordner det seg sikker med en demo skal du se! ;) Ellers så ligger det jo et par modifiserte Forte ute nå til en "billig" penge. Du kan jo ta de hjem og høre på de. Klaffer det ikke, så er det nok ikke så vanskelig å bli kvitt heller!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde gleden av å ha Vermin, og Shadow på besøk i dag. Det er alltid koselig med slike kvelder med mye prat og musikk. Jeg må si med en gang at dette er gutter som tar lyttingen seriøst!
    Men uansett.... Takk for besøket! :) ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gjorde et eksperiment sent i går kveld, hvor jeg snudde rommet og fikk god avstand mellom ht. Første inntrykket er i grunnen veldig bra, men litt uvant å sitte så nær disse store høyttalerne (rommet er bare 290 x 460). Bakdelen ved å ha det slik er utfordringer med en boost i bassen (kan antakelig få den under kontroll vha. bassfellene), samt at ht.. er klint helt inne i hjørnene og inntil bakveggen. Her får jeg nå et vannvittig perspektiv, og en flott høyde, men det går som jeg trodde på bekostning av dybde i lydbildet.
    Skal prøve litt mer et par dager så får vi se ;)
    Om løsningen blir slik, så byr "kinodelen" på en utfordring. Ettersom lerretet er 230cm så blir jeg antakelig sittende veldig nær bildet. Nå er projektor fleksibel, men jeg er ikke sikker på hvor bra det blir!
    Håper på en second opinion fra medlemmer i den lokale juntaen ila helga! :)

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    FallenA skrev:
    Jeg hadde gleden av å ha Vermin, og Shadow på besøk i dag. Det er alltid koselig med slike kvelder med mye prat og musikk. Jeg må si med en gang at dette er gutter som tar lyttingen seriøst!
    Men uansett.... Takk for besøket! :) ;)

Hei FallenA
    Hvilken musikk spiller du i klippet?
    Mvh Jan I

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jan_I skrev:
    Hei FallenA
    Hvilken musikk spiller du i klippet?
    Mvh Jan I
    Har faktisk ingen anlese :p
    Kanskje Vermin vet?

Tror plata ble tatt fra en gammel "DJ" mappe som har ligget pent i esken sin noen år ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nok en fet film fra francis ford fallena.
    men dritkjipe skuespillere, imho!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    joaquin skrev:
    Du smigrer :-*

Skuespillerne er nok alt jeg har råd til om dagen (finanskrise og alt), men jobber så mye jeg greier med dem!
    Har du noen gode tips for å trene de opp?

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    FallenA skrev:
    joaquin skrev:

Skuespillerne er nok alt jeg har råd til om dagen (finanskrise og alt), men jobber så mye jeg greier med dem!
    Lønnspålegg!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    FallenA skrev:
    joaquin skrev:

fri børst og en jessica alba til hver, så blir det nok sving på sakene.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vermin skrev:
    FallenA skrev:
    joaquin skrev:

Lønnspålegg!
    Skal få dobbelt opp med Gjende kjeks og Coca Cola neste gang! ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    joaquin skrev:
    FallenA skrev:
    joaquin skrev:

fri børst og en jessica alba til hver, så blir det nok sving på sakene.
    Hmmmm... ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, nesten sånn at du har lyst til å sparke skuespillerne og innta plass foran kamera selv...?

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Med Jessica Alba i en evt hovedrolle så må man huske på at FallenA har kone og barn på vei, jeg derimot, har tid til og spille inn film

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, det er jo sant.
    fallena har nok ikke noe valg, du er jo egersunds brad pitt.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hadde fint besøk i dag! En nydelig Fransk perle kledde av seg på alteret mitt, og spredde nydelige noter utover i rommet. Ancien Audio Silver Integra 300B fikk vise at 8 W var masse og mer enn nok til å rocke selv disse beistene av noen høyttalere.
    Helt klart ikke noe jåleri, men med en fantastisk fylde, og gjennomsiktighet. Om Leben skal ut, skal jammen en slik inn ;)
    Hadde også audition på ny skuespiller.... Er ikke helt sikker på hva jeg skal si til den saken, dere får dømme selv ;D

Takk for besøket gutter!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Etter en begivenhetsrik uke, med mye besøk, og forskjellig plassering av høyttalerne, så er det bare å lene seg tilbake for å nyte litt musikk. Anlegget blir stående slik det alltid har gjort, da dette spilte litt mindre "in my face" enn hva det gjorde på langveggen. Perspektivet var veldig bra, og stemme gjengivelsen var nydelig, men jeg savnet rett og slett dybde. Ellers så var det en veldig uheldig rom resonans i mellombassen, som falt utrolig dårlig ut, og antakelig var for mye til kun å justere med bassfeller.
    Derfor setter jeg nå en foreløpig strek, og tar helg foran anlegget!

Avslutter med et lite klipp fra anlegget slik det står nå.

Ha en fortreffelig helg alle sammen! :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fett!
    var ancien bedre enn leben, synes du? eller først og fremst annerledes?
    de cornwall-greiene er jo troendes til å like 300b...

btw, hvis jeg har sagt noe vondt om skuespillerne før, så tar jeg det tilbake nå.
    dette var nemlig førsteklasses!
    du burde lage en remake av gjøkeredet med disse to typene i rollene, som henholdsvis jack nicholson og indianeren.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ancien var ganske anderledes, men jeg likte den så pass godt at jeg gjerne kan kalle den "bedre". Jeg hadde den ikke lenge nok i anlegget til å evaluere den fullt ut, men at den hadde massevis av potensiale er helt sikkert. Bassen var strammere, og mer nyansert med Leben, men mellomtone og oppover var helt superb!
    Tror jeg må få et lenger besøk neste gang ;)

Ellers så føler jeg at skuespillerne har gjort seg fortjent til en dobbel dose Gjende kjeks i dag!
    Det med Gjøkeredet er jeg litt mer usikker på med disse skuespillerne, men vi kan jo selvfølgelig prøve ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei FallenA
    Har ikke lest gjennom hele tråden, men vil dette si at du er uten vinylavlaster nå?
    Kommer det eventuelt inn en ny?
    Mvh Jan I

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jan_I skrev:
    Hei FallenA
    Har ikke lest gjennom hele tråden, men vil dette si at du er uten vinylavlaster nå?
    Kommer det eventuelt inn en ny?
    Mvh Jan I
    Ja, jeg er for tiden uten en vinylrigg, men vær trygg.... En ny kommer etterhvert!
    Hva er jeg ikke sikker på enda, og når er ikke fastsatt. Men det kommer nok noe, et stykke frem i tid ;)

Men jeg snuser bla. på denne godbiten :)

Vedlegg

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vermin og Coolbiz.... Dere må sette i gang å øve replikker!
    Denne scenen må vi da få laget en remake av ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn