Bjarild skrev:
Heisann!
Du som både har erfaring med Gradient Revolution og Klipsch Heritage serie, hvordan låter Klipsch i forhold til Gradienten? Har lenge vurdert Revolution da jeg har hatt opptil flere magiske stunder i stua til Paul..
Men er jo litt Klipsched jeg da, etter å ha testet endel modeller i deres RF-serie. Men aldri fått muligheten til å høre noen av modellene i Heritage serien desverre, så er jo litt nysgjerrig ja. Har heller ingen erfaring med rør, og kommer nok heller ikke til å gå den veien enda da jeg ganske nylig "investerte" i en Krell FBI..
Paul kjører jo kun transistor på sine Gradienter, men hvordan låter evnt Cornwall da? Blir de veldig spisse og masete kanskje? Hører jo dette om at rør-lyden er "varmere" og mere ørevennlige, men jeg har jo som nevnt ingen verdens erfaring der.. :
Håpet iallefall å kunne få noen tips, da jeg snart må få meg noe som faktisk kan stå i stua i noen måneder! ;D Noe som virkelig spiller MUSIKK!! Helst alle typer.. Nei det er ikke lett.
Og forresten, ble litt forført av den herlige instrumental jazzen du spiller på youtube videoen "Kveldens jazz... ", så lurer fælt på hva dette er?? ;D
Mvh
Bjarild
Vanskelig å "sammenligne" to konstruksjoner som er så veldig forskjellige, og med så forskjellig elektronikk.
Jeg har heller ikke koblet til transistor på Gradientene når de var her, men benyttet EAR890 effekttrinn med rør (2X70 klasse A). Jeg må allikevel nevne at jeg etter å ha hørt Gradient i forskjellige oppsett mener at de trenger rør for å blomstre. Det skal allikevel ikke stikkes under en stol at de nok spiller veldig bra med denne FBI som du har skaffet deg.
Når det kommer til rene lydsammenligninger så må jeg vel innrømme at Gradient spiller mer "raffinert" og forfinet oppover, men mangler den dynamikken, og "ekteheten" som Cornwall leverer her i mitt rom. Jeg liker også å ha muligheten til å kunne leke meg med "små" rørforsterkere. Mens Gradientene krever masse kraft, så klarer jeg meg med min lille Leben i bøtter og spann. Denne leverer 2x15W, og det er nok til at hele huset rister om jeg spiller høyt nok. Og her er det tydeligvis ingen begrensninger i så måte.
Gradient er utrolig flotte høyttalere, og relativt enkle å ha med å gjøre, men om jeg skulle valgt nå, med de erfaringene jeg har gjort meg, så tror jeg at jeg ville endt opp med Cornwall gitt
Men nå elsker jeg den måten de spiller musikk på også da ;D
Klipsch med transistor har jeg aldri prøvd, men jeg ville helt klart ha stilt det samme spørsmålet i
"klipsch" tråden. Der er det nok folk som kan svare deg bedre enn meg.
Du nevner "rørlyd" og "Varme"....Hehe.... I det oppsettet jeg har nå, og med denne Leben ampen, så måtte jeg virkelig jobbe for å få noe av den magiske gløden som jeg liker så godt, og fremdeles er det bare litt på den varme siden av nøytralt her. Så det med rør og rørlyd er ikke alltid noen udiskutabel sannhet! Tingene må matches. Både elektronisk, samt med rom og akustikk.
Uansett så må ting bare prøves og høres. Du har jo allerede hørt Gradient, og liker det du hører, så nå må du bare ta med deg Krellen til en med Klipsch i Heritage serien for å høre selv!
Jazzen du hører er Paul Desmond, The Paul Desmond Quartet LIVE
Nærmere bestemt denne:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:fzfuxqygldse
Edit:
Om du liker hva du hører når du hører f.eks. Cornwall, eller en annen ht. i Heritage serien. Er det jo ikke verre enn å selge "nyinvesteringen" din videre, og gå for en god røramp