FallenA`s GIGANTOPPGRADERING

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    se der, ja.
    nå snakker vi.
    de høyttalerne der ser ut som morrrro!

nå er du på riktig spor, fallena.

godt jobba med bilder, vermin!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Akkurat ja. Så den tidligere meldingen om å omprioritere var egentlig et skalkeskjul for å prøve noe nytt? Ellers skjønner jeg ikke dette lenger.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Trondmeg skrev:
    Akkurat ja. Så den tidligere meldingen om å omprioritere var egentlig et skalkeskjul for å prøve noe nytt? Ellers skjønner jeg ikke dette lenger.
    tja, mannen har jo nedgradert prismessig og oppgradert lydmessig.
    det kaller jeg absolutt for en omprioritering.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    joaquin skrev:
    Trondmeg skrev:
    Det uthevede er din påstand eller?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Trondmeg skrev:
    joaquin skrev:
    Trondmeg skrev:

ja.
    hvem sin påstand skulle det ellers være?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    joaquin skrev:
    Trondmeg skrev:
    joaquin skrev:
    Trondmeg skrev:

ja.
    hvem sin påstand skulle det ellers være?
    Det kunne f.eks. vært et sitat fra trådstarter som jeg ikke hadde fått med meg. Selvfølgelig.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Heiheihei.... Ikke krangle nå da! ;)

Jeg hadde en plan, men den slo ut i en annen retning enn hva jeg hadde forventet meg.
    Solgte, og byttet litt, og plutselig satt jeg her med noen SVÆRE dynamittkubber av noen høyttalere.
    Helt klart uvant, og helt klart masse morro, og helt anderledes.
    man kan jo trygt si at jeg har omprioritert da dette prismessig ligger et stykke under det jeg hadde fra før.
    Lyd og musikkmessig skuffer ikke dette i det hele tatt, og jeg koser meg med musikk mellom øktene med oppussing av huset.

Jeg testet Miles III med Leben forsterkeren, og det var meget bra. Ikke å spille høyt, men lydmessig var det ganske morro, men mtp. dynamikk så er det et stykke opp til slik det er hos meg nå.

Som sagt så er dette uvant, og jeg vil ikke si for mye om lyden enda, men det som overasket meg aller mest var hvor enkle disse Cornwall III var å integrere i rommet, og hvor stram bassen var. Hadde ikke ventet meg det nei ;)

Vermin var her i formiddag og tok noen svært flotte bilder (tusen takk Vermin), og lyttet til noe musikk.
    Håper han våger seg på å formidle noen av lytteinntrykkene etterhvert!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ble overrasket, men på en positiv måte. Uansett gratulerer med nye komponenter. Det er viktig med høy underholdningsfaktor i dette.

Trond

PS det er ikke jeg som krangler, det er joaquin ...... (humor)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hehe... Men mine tidligere innlegg har ingenting med "skalkeskjul" å gjøre ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    FallenA skrev:
    Hehe... Men mine tidligere innlegg har ingenting med "skalkeskjul" å gjøre ;)
    Jeg skjønner det nå. Da du først skrev om omprioriteringene så oppfattet jeg det som at det hadde med tid å gjøre og at du derfor skulle selge unna anlegget for å "tvinge seg opp fra kjelleren fordi den var tom". Nå skjønner jeg at det ikke ble tilfelle og at det er litt tilfeldigheter oppe i dette også. Uansett, flott.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Lyden av Klipsch

Første som slo meg at dette var kjent, jeg trekker en linje til JanR sine Forte som jeg fikk hørt i høst. Det har har en enestående måte og spille musikk på. Noen liker det, andre hater det. Synes dette er det beste du har hatt i rommet ditt noen gang FallenA, dynamikk og livlighet. Og jeg vet at når ting får spillt seg til blir det enda bedre. Rock av typen Dream Theater er musikk jeg spiller mye selv og det kledde Klipschene dine veldig godt, bassen var veldig tight og kjapp og holdt tempoet oppe i selv de verste hårnålsvinger. Av det og sette fingeren på er det dette med detaljering nedover, det er nok der det også vil endre seg over de neste dagene fordi det virket som det var vanskeligere og følge feks. bassgitarer o.l. Men det trøkket som var enkelte plasser var regelrett deilig. Skikkelig kult med ett rock'n'roll annlegg som dette. Skjønner godt at de som først har forelsket seg i gode gamle Paul Klipsch sine kontruksjoner holder seg på den stien. :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Detaljeringen nedover kommer nok når elementene får spilt seg til litt. Rett fra eske synes jeg det spiller over enhver forventning!

Som du nevner Trondmeg..... Planen var å bruke mindre tid foran anlegget, og mer tid på å prioritere andre ting, men planene ble strukket litt ut i begge ender! ;)

Ellers så er jeg ikke helt over hvor digre de er :eek:

Vedlegg

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.122
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer FallenA, kan ikke si jeg har hørt CIII før, nærmeste er JanR's anlegg - og det likte jeg meget godt.

Hm, ser ut som jeg må ta en tur sørover igjen, etter ferien. God å se at du forsatt lever, håper du kan slappe av med det du nå har - og nyte musikken.

Et spørsmål, hva med cd-spiller?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Du er selvfølgelig velkommen når tid som helst ;)
    Slappe av med musikk har jeg alltid gjort, og den seneste tiden med et godt hodetelefonoppsett.

Hadde planer om en god kilde for sølvplater, men det ble slått fra meg.
    Kommer nok, men så bra denne vinylriggen spiller så er det intet savn ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vil bare nevne hvor nøytralt dette spiller, selv med Mullard EL84 rør, og G.E 12AX7 i signalveien.
    Noe mer nøytralt så hadde det IMO tippet over til "hardt".
    Kanskje jeg må tweake litt for å finne en noe varmere klangbalanse?!
    Kom gjerne med noen tips folkens!

Misforstå meg rett...... Det spiller ikke hardt eller kaldt, men jeg tror ikke jeg skal tulle for mye for at det kan svinge feil vei!

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    FallenA skrev:
    Vil bare nevne hvor nøytralt dette spiller, selv med Mullard EL84 rør, og G.E 12AX7 i signalveien.
    Noe mer nøytralt så hadde det IMO tippet over til "hardt".
    Kanskje jeg må tweake litt for å finne en noe varmere klangbalanse?!
    Kom gjerne med noen tips folkens!

Misforstå meg rett...... Det spiller ikke hardt eller kaldt, men jeg tror ikke jeg skal tulle for mye for at det kan svinge feil vei!
    GE byttes til Mullard CV4004, voila

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    enig med mr. verminski.
    cv4004 bør prøves.

og kanskje noen snille, varme kabler.
    transparent eller mit, f.eks.

klipsch er tøffe som fy, men kan bli litt hard i øvre mellomtone i enkelte rom/oppsett.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    joaquin skrev:
    enig med mr. verminski.
    cv4004 bør prøves.

klipsch er tøffe som fy, men kan bli litt hard i øvre mellomtone i enkelte rom/oppsett.
    The Big Verminski, screw it dude ..........

BTW: du kan få prøve sølvkablene min FA, de opplever jeg som snille

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vermin skrev:
    joaquin skrev:
    enig med mr. verminski.
    cv4004 bør prøves.

The Big Verminski, screw it dude ..........

BTW: du kan få prøve sølvkablene min FA, de opplever jeg som snille
    Det vil jeg gjerne! :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.948
    Torget vurderinger
    4
    Utrolig tøft!
    Tipper dette har høy gøyfaktor ja.
    Jeg liker virkelig utseendet til disse Klispsch'ene. Og Leben forsterkerne er jo lekre!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    kjoenik skrev:
    Utrolig tøft!
    Jeg liker virkelig utseendet til disse Klispsch'ene. Og Leben forsterkerne er jo lekre!
    Takker for det!

Gøyfaktoren er meget høy ja. Må si at dette er rimelig heftig.
    Leben er lekker å se på, og byggekvaliteten er utrolig flott :)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    FallenA skrev:
    kjoenik skrev:
    Utrolig tøft!
    Takker for det!

Gøyfaktoren er meget høy ja. Må si at dette er rimelig heftig.
    Leben er lekker å se på, og byggekvaliteten er utrolig flott :)
    Tenker dette er heftig ja. ;)
    Gratulerer så mye! :D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    OiOiOi.... Hvis jeg ikke tar en pause snart så tror jeg jeg risikerer tinitus :eek:

Fali fali!! ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, høres ut som du har det langt morsommere nå enn med de forrige høyttalerne (som muligens var mer skreddersydd for kari bremnes, sigvart dagsland, hvalsang akkopagnert av afrikansk lutt, runar søgaard (lager han musikk, forresten?) og andre audiofile utgivelser.)

am i right?

uansett, kult å se at du har funnet tilbake til gleden med haifai!

store klipsch'er har en helt unik trøkk i mellombass, som veldig få andre kan kopiere.
    er man først hektet på dette, så finnes det ingen vei utenom. ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det spiller kult dette, og mellombassen er rett og slett rå. Bassen har begynt å løsne ganske bra nå, og jeg må begrense meg mtp. volum for å beholde hørselen.
    Faktisk ganske imponert over hvor raffinert disse svære kassene spiller i hele registeret.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gratulerer. Synes nok det var gøy at du fikk i gang anlegget ditt igjen. Det blir ofte mer sosialt enn øreklokker ;)
    Du ville nok savnet hifikveldene, selv om de ikke er så ofte.
    Morsomme høyttalere du har fått nå, men synes vel waf/utseende er gått noe ned?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hagto skrev:
    Gratulerer. Synes nok det var gøy at du fikk i gang anlegget ditt igjen. Det blir ofte mer sosialt enn øreklokker ;)
    Du ville nok savnet hifikveldene, selv om de ikke er så ofte.
    Morsomme høyttalere du har fått nå, men synes vel waf/utseende er gått noe ned?
    Takk for det Hagto!
    Ble vel litt inspirert fra grill kvelden i de dype skogene i vestfold tidligere i sommer ;)
    Morro å ha "nedskalert" uten å føle at det har gått utover de lydmessige kvalitetene.
    Det spiller herlig oppløst og dynamisk. Lyttekveldene er en sosial begivenhet som jeg ikke vil være foruten.
    WAF er ikke-eksisterende i disse monsterne! (skulle sett min kjære når jeg slepte de inn fra bilen ;D)
    Fikk ganske klar beskjed om hvilken etage disse skulle befinne seg ja!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    En liten rapport underveis i innspillingen.
    Ting har løsnet ganske godt her nå. Jeg har regnet meg frem til 180-190 timer.
    Jeg regner allikevel at det skjer ganske mye de neste hundre eller så. Det dreier seg om metall elementer, og etter hva jeg har hørt, og erfart så trenger de ganske lang tid før de løsner skikkelig.
    Jeg synes allikevel at det har skjedd veldig mye mtp. oppløsning i hele frekvensspekteret. Bassene spiller (utrolig nok i mitt rom) ganske lineært og fint nedover, og leverer masse trøkk. Jobbet litt med plassering for å få bassen til å sitte skikkelig, og til tross for at disse høyttalerne anbefales plassert helt i bakvegg, og inn i hjørnet, så falt plasseringen omtrentlig slik jeg har hatt alle mine høyttalere i dette rommet.
    Oppsettet slik det spiller nå er svært nøytralt, og på noe musikk kan det faktisk tippe over til kaldt IMO.
    Dette til tross for Mullard EL84 rør i Leben. Nå er Leben forsterkeren tunet og bygget mtp. Mullard, så det er nok antakelig derfor den er så nøytral som den er.
    Prøvde med forskjellige rør i linje delen, og G.E NOS måtte vike til fordel for Siemens Halske. Noe som gjorde at det hele fikk en fantastisk oppløsning, brutalt slam i bassen, og med en liten glød.
    Det kan fremdeles bli litt "varmere" IMO, så jeg har bestemt meg for å teste ut forskjellige rør til denne jobben
    Mullard er selvfølgelig i tankene.
    Allikevel gjør Siemens Halske en så god jobb, at jeg er svært fornøyd.

Det er ihvertfall spennende å prøve ut noe nytt, og som er så forskjellig fra hva jeg har hatt tidligere.
    Dette er en ny verden for meg, og med den musikalske spillestilen, og med dynamikken som dette leverer, så føler jeg at det er svært så vanedannende ;D

Edit:
    Ser at både diskant og mellomtone er i titan..... Tipper det tar en stund jeg ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Morro med denne Leben forsterkeren... Jeg har egentlig aldri vært noen stor fan av slike "EQ" brytere på forsterkerne. Men på denne Leben forsterkeren finnes altså en vribryter som kan "booste" bassen litt. Valgene står mellom 0db, +3db, og +5db såkalt "BASS BOOST"
    På de aller fleste platene så er denne bare i veien, og lydmessig så legger den til farging langt opp i mellomtone området.
    Men av og til skal det spilles plater som er ganske tynne i lyden. Eksempler på disse er metall og rock gitt ut på midten av 80 tallet. (gudene vet hva teknikerne sniffet den gangen ;))
    Uansett... Jeg satte på en plate i fra 1986 av Ozzy Ozbourne -The Ultimate Sin. Denne plata var et eksemplar av arten som hadde ganske så flisete lyd. Tenkte derfor på gøy å teste ut denne "Bass boosten" Jammen virket det gitt.
    Nå er det jo faktisk masse kjøtt på beina, og høres ikke så alt for gale ut ;D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hmmmm... Mens jeg venter på at mellomtonen skal begynne å spille mellomtone av det kaliber som jeg håper på, så tror jeg jammen at denne "bassboosten" får stå på +3db ;)

Ganske heftig trøkk her nå da, men la gå ;D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    En liten oppdatering til.
    Jeg har slitt litt med å akseptere mellomtonen. Mulig jeg har vært bortskjemt fra mine tidligere høyttalere, men jeg har hele tiden savnet oppløsning, og fylde. Har en stund sagt til meg selv at dette nok skyldes mangel på innspilling, men nå når jeg teller rundt 200 timer så føler jeg vel at tingene skulle blitt markant til det bedre. Litt endring har det vært fra ny til nå, men manglet fremdeles den magiske gløden som jeg liker.
    Har tidligere prøvd meg med litt forskjellige rør. GE Jan 5751 var fine og oppløste, og gav en god snert i mellom bassen og masser av dynamikk. Fant ut at mens jeg venter på mine Mullard, så kunne jeg teste litt forskjellig. Mazda fremstod plutselig som ullent og kontrastfattig.... stikk i strid med hvordan de oppførte seg i mitt tidligere EAR oppsett.
    Satte tilbake GE, men ble ikke helt fornøyd. Jeg hadde jo også et sett med Siemens Halske. Var ikke sikker på om jeg gadd, for i linjedelen til EAR var ikke dette en god match over hodet. MEN... den som intet våger intet vinner ;) Inn med de, og Voila :)
    Der kom det som jeg hadde håpet på. Silkeoppløsning og englestøv i toppen, glød i mellomtonen, og et monstrøst stramt bass slam. Satt vel egentlig bare å måpet så overasket ble jeg. Fremdeles var jeg ikke helt fornøyd med mellomtonen, men den var betraktelig bedre. Oh Yes!
    Så kom jeg til å tenke på noe. Spredningsmønsteret til horna er jo ikke akkurat likt Martens. Og jeg hadde jo ikke flyttet på akustikk platene siden Marten forsvant inn i huset. Kunne det ha noe med uheldige refleksjoner å gjøre?
    Etter å ha eksperimentert litt, og flyttet litt på platene, var det tid for å sette seg ned og finlytte. Jammen..... Den manglende mellomtonen var endelig kommet tilbake!
    Så enkelt!
    Oppsettet er fremdeles i det nøytrale hjørnet, og kanskje litt "for" nøytralt ihht. mine preferanser, så det blir spennende med Mullard på plass. Allikevel greide jeg å senke skuldrene i går. For det var virkelig mye som falt på plass med denne enkle endringen.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Så bra at den manglende mellomtonen fant veien hjem igjen. :D
    Det var Klipscha sine det! ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Continuo skrev:
    Så bra at den manglende mellomtonen fant veien hjem igjen. :D
    Det var Klipscha sine det! ;)
    Ja, og jeg er spent på om Mullard gjør det hele "fullendt" ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Godt du fant ut av "problemet" FA :)
    Mullies kan gjøre mye bra i mange anlegg,Klipsch og rør (m/Mullard) jeg stort sett bare god erfaring med.
    Kose deg litt CW'ene og musikk,ikke bare bunkre rør ;)

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    JanR skrev:
    Kose deg litt CW'ene og musikk,ikke bare bunkre rør ;)

/jan
    du får det å bunkre rør til å høres ut som noe negativt, janr... ::)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, no offense taken, jeg vet at det ikke regnes som friskt å ha skuffer og skap fulle av rare lyspærer.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    joaquin skrev:
    hehe, no offense taken, jeg vet at det ikke regnes som friskt å ha skuffer og skap fulle av rare lyspærer.
    Ehhh,kaster vel litt sten i eget glasshus her....skapet bak meg inneholder endel "lyspærer" ;D
    Forstår FA godt,rør rulling er morro :)

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn