Nå har jeg endelig fått musikk på stua. På bekostning av flere parametere som de andre anleggene leverte, men som jeg dessverre ikke fikke kost meg med pga. mine prioriteringer mtp. min et år gamle tulle.
Denne gangen var det en blanding av bruktbørsens tilfeldigheter, og min egen nysgjerrighet som gjorde utslaget ved valg av anlegg. Som en liten digresjon diskuterte min kone og jeg hva om kunne puttes opp der, og av alle de høyttalerne jeg hadde i bakhodet var faktisk K-horn en av de høyttalerne som hun kunne tenke seg i stuekroken.
Hjørneplassernigen var nok essensiell her, samtidig som hun nok ikke er klar over hvor store de egentlig er ;D
Men uansett..... JanR stakk jo av med det paret som for meg var i "betalbar" klasse, og ettersom det ikke var noe annet på børsen som virket spennende akkurat da, så ble sakene satt litt på is.
Så en dag ble jeg kontaktet av en hyggelig herremann her på forumet som kunne tenke seg å prøve Audion BS. Samtidig så hadde han et Modifisert Kit1 liggende. Vi ble enige om en handel, og vi sendte forsterkere hver vår vei.
Jeg kikket litt rundt, og høstet anbefalinger fra flere hold, og fant ut at Audio Note AX two kunne vær en spennende samarbeidspartner for forsterkeren.
AX two er jo ikke noen PA høyttaler på noen måte, og med sine lite følsomme 90db er de nok litt for "stive" å drive for det lille kitet, men jeg kan spille med god driv på normale lyttenivåer, og på noen typer musikk går det faktisk an å ta litt av også. Blir nok aktuellt å se om jeg kan gjøre et bytte til AN-E (følsomme utgaven) etterhvert, men det spørs om ikke det blir lagt merke til av min bedre halvdel.
En annen fordel med disse AN AX two, er at de med stor fordel kan dyttes helt inni hvert sitt hjørne, og spiller aldeles fabelaktig på denne måten. (Ute av "syne" ute av sinn
). Det samme gjelder etter hva jeg skjønner også AN-E.
At en modifisert AN Dac1 (fyll inn hva som er gjort her Oelle og Vermin) krysset min vei, og ble sendt fra samme adresse som AX two var jo bare en fordel. Jeg kjenner lite til AN elektronikken generellt, men etter hva jeg selv har hørt tidligere, så er de gamle dacene svært så musikalske. Og ettersom dette ikke er et anlegg i ekstremklassen, så tror jeg den musikalske retningen er veien å gå.
Alt i alt har jeg nå et herlig musikalsk anlegg på stua, og som antakelig nyter godt av en viss synergi effekt.
Jeg fikk også tak i noen Cardas SE kabler, som lydmessig passer som hånd i hanske.
For å komme til lyden......
Jeg har ikke fartstid nok i dette anlegget til å komme med noen konkrete og bombastiske greier, men slik det spiller nå, mer eller mindre tilfeldig plassert, og uten hensyn til at AN dacene er svært følsomme for drivverk, så spiller det forbasket bra.
Som sagt... Ikke noe LIVE PA lydtrykk, men det er snert..... en snert som jeg har inntrykk av er en av kjennetegnene i AN høyttaler lyden. Den spiller med en fabelaktig krisphet, og små blues og jazz ensemble lyder som om de spiller i min egen stue.
Bassen er kjapp og presis, og etter at jeg fikk puttet høyttalerne lenger inn i hjørnet, så spiller de ikke så aller verst dypt heller.
Mellomtone er som mykt smør.... jeg tør nesten påstå at jeg ikke har hatt en så organisk og oppløst mellomtone i noen av mine tidligere oppsett.
Samlet gjør disse egenskapene at jeg finner stor musikkglede her hjemme nå. Jeg kan kose meg med musikken min, og leke med tulla mi uten å ha dårlig samvittighet for at jeg er nede i lytterommet.
Lydmessig så er dette så bra at jeg antakelig kan leve lenge med denne lyden.
Savnet etter noe mer smekk når fruen er ute gjør nok at jeg vil se meg om etter noen andre AN høyttalere på sikt.
Men anlegget slik det står nå innehar kvaliteter som lang overgår sin "vektklasse", og jeg vil anbefale alle som vil ha seg noe som spiller bra og oppløst til å komme å høre, eller dra på besøk til andre som har tilsvarende oppsett, før en vrenger lommeboka, og tømmer bankkontoen.
Dette er rett og slett kjempemorro
Oppgraderingene i Kit1 er etter hva jeg har skjønt dette:
- Ny strømtrafo
- Black gate VKzi både strømforsyning og 300B enheten
- TKD volympot
- Tre AN sølv innganger
- Elna kanalvelger
- Sølvkabling
- Ny strømbryter
- Nedjustert spenningsnivå for mer stabil drift.
Dac1 er jeg litt usikker på, men Vermin kan kanskje fortelle mer om det. Det dreier seg om noen nye kondiser, ny trafo?! Sølvkabling, og bygget om til å bruke 5687 rør.