FallenA`s GIGANTOPPGRADERING

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.180
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Oblivion Coherence er sølv på kobber. Men her er det snakk om en multileder med teflon isolering rundt hver leder, som igjen er av ulik diameter.

Håvard

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Oblivion , den nye serien, kan fås som sølv ja. Men tror og det er mixed varianter med kobber ute å går og. :)

Hvilket tidspunkt tar du inn H6 for lytt inne igjen ?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    HCS skrev:
    Oblivion , den nye serien, kan fås som sølv ja. Men tror og det er mixed varianter med kobber ute å går og. :)

Hvilket tidspunkt tar du inn H6 for lytt inne igjen ?
    Jeg får se om jeg får tid i kveld. Da har de fått et døgn kontinuerlig bank.
    Og så setter jeg de tilbake igjen.
    Men jeg er på jobb og har vakt, så om ikke tiden strekker til, så får de stå og spille til over helgen tenker jeg ;)

Og så bærer jeg dem inn i vedboden hver kveld slik at de får bank i en uke til :)

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    989
    HCS skrev:
    Korrigerer her, Ht-kabel finnes kun i forsølvet kobber (med mindre noe har skedd akkurat nå) Signalkabel i forsølvet kobber eller rent sølv.

mvh

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    kwil skrev:
    HCS skrev:
    Korrigerer her, Ht-kabel finnes kun i forsølvet kobber (med mindre noe har skedd akkurat nå) Signalkabel i forsølvet kobber eller rent sølv.

mvh

Takk kwil :)

Hvis H6'ene står hele helga bør det meste være gjort ? Spent på lytteinntrykk etter den runden.. Det er vel så og så mye disse elementene lar seg spille inn også :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    HCS skrev:
    kwil skrev:
    HCS skrev:

mvh

Takk kwil :)

Hvis H6'ene står hele helga bør det meste være gjort ? Spent på lytteinntrykk etter den runden.. Det er vel så og så mye disse elementene lar seg spille inn også :)
    Vil tro at noen døgns med kontinuerlig banking vil gjøre susen ja ;)
    Og lytteinntrykk kommer jo etterhvert i prosessen.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.180
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tro at det etter helgas knørving ikke er så mye mer å hente på knørving.
    De er massert mer enn nok da. Hvis lyden ikke er på plass da bør du jobbe på andre områder.

Håvard

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Satser på at det er det som skal til da ;)
    Slik det ser ut nå, så er det heller tvilsomt at jeg har anledning til å dra høyttalerne opp til gut_man, men det må vi jo få til senere uansett :)
    Kanskje gut_man drar med seg Kina rørpreen sin under armen i stedet?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.180
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje andre kabler også? Jamfør det Andreas skrev.

Håvard

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Haavard skrev:

Håvard
    Har testet ut Anti Cables, flettet kobber, samt Cardas Golden Ref. uten at dette gjorde noe fra eller til.
    Men det er klart.... alle ting skal prøves mer enn en gang ;)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.180
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Haavard skrev:

Håvard
    Har testet ut Anti Cables, flettet kobber, samt Cardas Golden Ref. uten at dette gjorde noe fra eller til.
    Ok, det tenkte jeg ikke på.
    Ikke akkurat dårlige saker det der.

Håvard

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Haavard skrev:
    FallenA skrev:
    Haavard skrev:

Håvard
    Ok, det tenkte jeg ikke på.
    Ikke akkurat dårlige saker det der.

Håvard
    Saker og ting, samt betingelser endres jo også etter innspilling, så jeg skal prøve de forskjellige kablene når elementene har fått noen timer til.
    Så langt har denne DIY fletta gjort "vei i vellinga". :)

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Det begynte først å skje noe etter 400 timer ca på mine Merlin TSM mme, så la de stå ett par uker;-)

McLaren

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    kwil skrev:
    La for all del høyttalere få skikkelig tid til innspilling før evaluering. Burde egentlig stå utilgjeneglig for lytting i perioden ;)

(klok av skade ;))
    Det du sier her var ikke noen overdrivelse heller!
    Hadde de ute av "vedskjulet" en liten tur i går, og må si at endringene er så store at man kan snakke om en fullstendig forvandling.
    Nå får jeg ikke anledning til noen lytting før i morgen kveld, og da har de stått og "banket" kontinuerlig siden torsdag kveld.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Flat-banger"-høytalere du har fått deg fallen ? ;D

Mega at det funker. Skal bli spennede å høre hva du skriver tirsdagen.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.180
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    kwil skrev:
    La for all del høyttalere få skikkelig tid til innspilling før evaluering. Burde egentlig stå utilgjeneglig for lytting i perioden ;)

(klok av skade ;))
    Det du sier her var ikke noen overdrivelse heller!
    Hadde de ute av "vedskjulet" en liten tur i går, og må si at endringene er så store at man kan snakke om en fullstendig forvandling.
    Nå får jeg ikke anledning til noen lytting før i morgen kveld, og da har de stått og "banket" kontinuerlig siden torsdag kveld.
    Da skulle de være banket ferdig vil jeg tro.

Håvard

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    "Hør på denne sangen, et prakteksempel på hva jeg mener med hardt.......
    Gitaren høres nesten ut som en banjo"

Er dette de etterhvert så berømte H6 klonene :eek:

Håper for din del at dette ikke er the final sound etter innspilling.
    Du som kjører rør og greier...

(Da må det noe alvorlig galt med konstruksjonen et sted, kanskje filteret)

Det kan jo bekreftes hos gut-man da evnt.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    FAB skrev:

Kan med en gang bekrefte at dette ikke lenger er tilfelle.
    Mellomtonen er helt superb, de spiller svær dynamisk oppover, og med et smekk og utklingning i cymbaler som fremstår som i særklasse bra. Bassen spiller dypt, og med god pondus helt der nede.
    Jeg synes fremdeles at det er litt for lite mellombass for mine preferancer, men jeg skal jobbe litt med både rom, ht plassering og utstyr før jeg konkluderer med dette.
    HT ble satt tilbake i lytterommet i går kveld, og jeg synes selv at jeg ikke har brukt nok tid med klonene til å kunne konkludere alt for bastant.

To be continued..... ;)

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Ok, begynte å lure. Det var da enda godt 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    FallenA skrev:
    FAB skrev:

Kan med en gang bekrefte at dette ikke lenger er tilfelle.
    Mellomtonen er helt superb, de spiller svær dynamisk oppover, og med et smekk og utklingning i cymbaler som fremstår som i særklasse bra. Bassen spiller dypt, og med god pondus helt der nede.
    Jeg synes fremdeles at det er litt for lite mellombass for mine preferancer, men jeg skal jobbe litt med bådre rom, ht plassering og utstyr før jeg konkluderer med dette.
    HT ble satt tilbake i lytterommet i går kveld, og jeg synes selv at jeg ikke har brukt nok tid med klonene til å kunne konkludere alt for bastant.

To be continued..... ;)
    Mellombassen fintunes med nitidig jobbing med plassering. cm fra bakvegg gjør utslag

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.180
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    FAB skrev:

Det kan jo bekreftes hos gut-man da evnt.
    FAB, dette er en uttalelse fra en person.
    Det er nå 10-12 kloner i omløp.
    Jeg tviler ikke på hva gutman og FallenA hører, men det er ikke dette som andre rapporterer om.
    Jeg har snakket med FallenA om dette. Muligens snakker vi om preferanser, muligens snakker vi om rom. Uansett er dette en meget vellykket konstruksjon enten man bygger selv eller får noen til å lage for seg.

Håvard

Håvard

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Men det ordnet seg jo til slutt etter innspilling av høytalerne :)
    Grunnen til at jeg begynt å lure, er nettopp det at
    10-12 stykker sitter meget fornøyde med klonene sine ;)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    I går fikk jeg gjort noen målinger med Audiolense software og mikrofon på Monitor Audio RX8, i et rom som er prikk likt mitt eget rom. (Hos naboen altså). Nå er det mange fallgruver for slike målinger, men vi fikk MArx8 til å måle svært mye flatere i mellombassen enn mine H6-kloner gjør hjemme hos meg. Der mine H6 har en hengekøye over et ganske bredt område i mellombassen, hadde MArx8 kun enkelte "dipp" her og der. Det er altså en slags sammenheng mellom hvordan man opplever H6 på øret og hvordan den måler. Det er ihverfall min erfaring så langt. Tar alle forbehold om at mine små eksperimenter ikke er allmengyldige og har stort feilpotensiale, det må bare sies.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Skal ila helga komme med en liten utredning over hvordan jeg opplever H6 her hjemme.
    I kveld får jeg besøk av @gut_man, og muligens @Shadow for en liten second opinion (håper de skriver et par ord de også), samt at gut_man i kveld har med seg en rør pre for å få testet ut dette også.

Så langt hva som er gjort for å prøve og feile.

- Innspilling kontinuerlig over drøye 5 døgn ved hjelp av "knørve" sporet til @65finger, og innspillingsporet på XLO cden min. Dette utgjør vel drøye 120t med kontinuerlig innspilling i tillegg til det som er gjort tidligere, samt spilling etterpå.

- Oppsett av på samme plass om tidligere høyttalere (nesten alle ht i dette rommet har endt opp stort sett på samme sted. +/- noen cm.

- Oppsett av ht etter Cardas rom kalkulator

- Oppsett etter oddetallsregelen 1/3 - 1/5 - 1/7 etc.

- Oppsett etter lyttemetoden. (Flytte ht frem og tilbake til bakvegg for bass, samt sidevegg for mellomtone og mellombass).

- Oppsett omtrentlig som @Haavard hadde det hos seg.

- Nærfeldtslytting

- Snudd rommet, og gjentatt ovenstående

- Testet ut forskjelling kabler. Anticables, Cardas golden ref. Sølvflette, kobberflette, kominasjon sølv/kobberflette, samt diverse signalkabler.

- Testet ut en annen pre med mye høyere gain (Doxa modifisert og med ekstern PSU).

- Testet ut med 140W integrert transistor (bare for å prøve høyere effekt)

- Dratt høyttalerne opp på stua og testet ut omtrent alt det som er listet over.

- Justert høyde på spikes (6cm oppleves som optimalt).

- Underlag. Betongheller, skiferheller, Larviktitt heller, Hobbyplater, rett på teppe, og på laminat.

Skal prøve å beskrive hvordan jeg har opplevd endringene når jeg er ferdig med seansen i kveld.

Stay tuned ;)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Det virker ikkje som det umiddelbart smalt på plass altså?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Brasse skrev:
    Det virker ikkje som det umiddelbart smalt på plass altså?
    Ikke alt nei.... Men jeg sitter og tenker om det handler mye om preferanser.
    Tror ikke det er romrelatert dog.

Så langt har klassisk musikk aldri hørt så bra ut her hjemme, men jeg hører ikke så mye på klassisk så.... ;)

La nå endelig dette være sagt.... på de aller fleste områder leverer H6 et målbindende resultat!

Men jeg skal skrive litt mer utfyllende ila. helgen :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Impulse H6 klonene.

Jeg har nå hatt høyttalerne over en periode på et par tre uker, og har spillt på disse flere timer hver dag i denne perioden. I denne perioden har jeg også brukt rundt 5 døgn kontinuerlig innspilling, hvor høyttalerne var plassert i et eget rom, og spillte mot hverandre i motfase, på relativt høyt volum.
    Innspillingssporene som ble benyttet var en mix av @65fingers ”knørve” cd, samt innspilling/burn in sporet på XLO cden.

I starten så syntes jeg at det var lyst og utrivelig... var alt for dominerende, samtidig som at Vifa elementet ikke var spillt inn. Det første jeg da gjorde var å dempe diskanten med dempeledd tilsendt av @Haavard, slik at diskanten spillte på samme nivå som Vifa elementet (bass/mellomtone).
    Dette hjalp veldig godt, men det var fremdeles noe hardt, og lyst, og manglet punch i bassen.
    Etter mange døgn med kontinuerlig banking var dette ikke lenger et problem.

For å ta det som utmerker seg som meget positivt først...... Utklingning, og øvre mellomtone er eksepsjonelt bra, samtidig som at bassen har et driv og en punch nedover, som savner sidestykke når man tenker på et 6,5” element i en kasse med 70cm horn. Det spiller i mitt rom med trøkk langt ned på 30 tallet. Men.... det er allikevel noe som jeg har følt ikke har vært der jeg har ønsket.
    Jeg nevner i tidligere innlegg at det har med mellombassen å gjøre, men for å være litt mer nyansert etter inngående lytting og eksperimentering, samt tilbakemeldinger fra flere som har vært innom de siste dagene, så dreier det seg om nederste del av mellomtone/øverste del av mellombass.
    Grunntoneområdet får jeg ikke til å henge i hop med egne preferanser.
    For å prøve å komme med en beskrivelse av hvordan jeg opplever det, så kan du si at i f.eks et trommeslag hører når stikka treffer skinnet, og jeg hører drønnet og utklingingen av tromma fantastisk godt. Men jeg opplever som resten av anslaget er undertrykket.
    En annen referanse kan være en damestemme. Når det er en sensuell sang kan det oppleves som om hun hvisker deg søtt i øret. Oppløst og fint og uten sibilanter, men når samme stemmen trøkker til, så mangler en god del fylde, og selve trøkket, og man mister fokusering, samtidig som jeg opplever det som en slags utflating.
    Jeg er helt klart åpen for at dette i stor grad handler om preferanser, og at det sitter en haug med meget fornøyde H6 klone eiere der ute.
    Det forstår jeg egentlig meget godt, for høyttaleren gjør så mye inni hampen bra.
    Hadde jeg hatt hornbassen, oppløsningen oppover, og dynamikken i H6, samt mellomtonen til Living Voice OBX-R2 hadde jeg vært en lykkelig mann.
    Men slik jeg opplever det nå etter virkelig mye jobbing for å få det til, så treffer dette rett og slett ikke meg og mine preferanser slik jeg hadde trodd, og håpet på.

Jeg vil legge til at i tillegg til alt som nevnes i et av de tidligere innleggene, har benyttet meg av enda mer elektronikk, samt rullet på rør der jeg har kunnet.
    Av annen elektronikk kan jeg nevne rør pre fra @gut_man (husker ikke merket), samt Musical Fidelity cd-Pre24.

Jeg vil også skyte inn at dette på ingen måte er ment som noen kritikk ovenfor H6, men dreier seg om mine egne meninger og observasjoner. @Haavard har gjort en fantastisk jobb med disse, og virkelig bemerket seg i å yte fantastisk god service, og fullført et nydelig håndverk.

Så jeg håper at dette leses som det det er.... et fattig forsøk på å uttrykke beundring, samtidig som jeg vil få frem at det ikke klaffet med mine preferanser denne gangen.

Det er sikkert en hel haug med ting som kunne fylt ut dette innlegget enda mer, men for ikke å forvirre på noen måte... ;) Lar jeg det stå sånn, så kan jeg evt. forsøke å svare på spørsmål om det skulle være noen.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg hadde latt de stå litt til.

Hadde jeg ikke skrudd på tålmodighetsknapen på meg selv når jeg fikk ett par uinnspilte Merlin TSM hadde jeg ikke hatt såpass god lyd som det jeg har nå.

McLaren

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hva med noe fra Amphion nå når H6 klonene ryker ut?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    H.R skrev:
    se så - betyr dette at du legger dem ut for salg allerede?
    Har forstått det slik at det allerede er en som sitter og venter på dem :)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    FallenA skrev:
    H.R skrev:
    Undrer meg at en slik dreven kar som deg gir så lett opp så fort - du har jo nettopp fått dem i hus...
    Nuvel - horn er ikke for alle.
    Lykke til på jakten etter godlyden:)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    H.R skrev:
    FallenA skrev:
    H.R skrev:
    Undrer meg at en slik dreven kar som deg gir så lett opp så fort - du har jo nettopp fått dem i hus...
    Nuvel - horn er ikke for alle.
    Lykke til på jakten etter godlyden:)
    Vel... opplever ikke dette som om jeg gir opp for fort. Av og til så er det slik at det rett og slett ikke treffer helt.
    Jeg er alikevel helt tydelig på at høyttalerne har egenskaper som mange virkelig kan elske.
    Horn eller ikke har ikke noe med saken og gjøre, og det blir nok horn i fortsettelsen også!

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Gå nåå kjøp deg ett par Lowter-horn nå da....... 8) 8) 8)

Mvh Espen

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Eller avantgarde, så blir det nok stilt ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn