FallenA`s GIGANTOPPGRADERING

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Eller så har FA blitt jævlig skjelven på hånda av en eller annen grunn? Barn i nærheten av dyre, varme rør kan avstedkomme de underligste reaksjoner ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    gut_man skrev:
    Eller så har FA blitt jævlig skjelven på hånda av en eller annen grunn? Barn i nærheten av dyre, varme rør kan avstedkomme de underligste reaksjoner ;D
    Ikke sant ;D

/jan

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Litt for mye av det gode bakom høyttaleren kanskje? ;D

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Den steinhella under høytalerne, den dekker jo bare såvidt munningen til hornet. Avstand munning - gulv er jo med på å sette arbeidsforholdene for bassen. Har du prøvd litt frem og tilbake, med og uten, og ved å justere avstanden H6 - gulv også?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jeg fikk vesentlige bedre resultater uten steinhelle under. Riktignok på et massivt parkettgulv

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Andreas skrev:
    Den steinhella under høytalerne, den dekker jo bare såvidt munningen til hornet. Avstand munning - gulv er jo med på å sette arbeidsforholdene for bassen. Har du prøvd litt frem og tilbake, med og uten, og ved å justere avstanden H6 - gulv også?
    65finger skrev:
    Jeg fikk vesentlige bedre resultater uten steinhelle under. Riktignok på et massivt parkettgulv
    Jeg har eksperimentert en hel del med og uten, og forskjellige underlag, samt rett på teppet.
    Foreløpig har denne betonghella klart best bass og mellombass.

Blir litt mindre kontant rett på teppet. I mellomtonen merkes det ikke noen forskjeller.
    Skal prøve mer ila innspillingstiden, og må si at "Knørve" cd har gjort svært mye i bass og mellombass, samt en hel del i mellomtonen. Men det er fremdeles en hel del igjen, for det oppleves som om det komprimerer, og spiller hardt helt i øverste del av mellomtonen. Antakelig ikke langt unna delingsfrekvensen.
    Har hørt en del på masse forskjellig musikk, og har hørt en av de som jeg virkelig begynner å bli lei av som er Kari Bremnes, Over en By, med sangen "Per og Pål og Janus". Her er stemmen litt kinkig, samtidig som det spilles på en gitar som skal høres krisp og ganske fyldig ut.
    @gut_man var innom en tur og lyttet, og kan kanskje fylle inn tankene sine her.
    Han utbrøt noe sånt som dette....... "Hør på denne sangen, et prakteksempel på hva jeg mener med hardt....... Gitaren høres nesten ut som en banjo :eek:" 8)

Men HT har kommet seg... det skal de virkelig ha, og jeg tipper mye er gjort med masse knørving.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Forøvrig så testet jeg ut forskjeller mellom 5 og 6 cm fra hornmunningen.
    Jeg opplevde 5cm som litt tamt, og med lite "krutt".
    Ved 6cm så åpnet bassen seg til mer kontant, og fyldig. Og virket om om det spillte en god del dypere.
    Mellombassen ble bedre. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Du er fornøyd med Clone-trooper H6'n din?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvis gitaren på Kari Bremnes høres ut som en banjo kan jeg med ganske stor sikkerhet si at det ikke er høyttaleren det er noe galt med. 8)

Håvard

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Haavard skrev:
    Hvis gitaren på Kari Bremnes høres ut som en banjo kan jeg med ganske stor sikkerhet si at det ikke er høyttaleren det er noe galt med. 8)

Håvard

Kari SVENDSEN du hørte på Fallen ? ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.948
    Torget vurderinger
    4
    HCS skrev:
    Haavard skrev:

Håvard

Kari SVENDSEN du hørte på Fallen ? ;D
    Ja, det er lett å forveksle de to to hvis man har fått litt for mye single malt ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Den hørtes ut som banjo, og undertegnede har referansene til de ekte varene i orden ;D Hva dette skyldes, vet jeg ikke. Synes ikke det er rett å gi skylda på en høyttaler som i følge eieren har fått 20 timer med musikk hos ham, med helt ferske elementer. Til det er det litt for mange variabler. Av skade blir man klok(ere) og jeg tror jeg skal uttale meg litt forsiktig. Siste gang jeg var bastant i forhold til FAs høyttalere (LV), så erta jeg på meg hele LV klanen, og svelget senere kameler mothårs da jeg hadde konkludert litt for fort. LV ble riktig så bra det FA! Nå er alt nytt, og jeg har nevnt for FA at jeg hører en noe hard mellomtone, der f.eks den omtalte akustiske gitaren høres ut som en banjo. Jeg vet med sikkerhet at dette ikke skyldes bp ampen til FA, for den har jeg testa hjemme hos meg. Kanskje vi skulle ta høyttalerne dine ut på en luftetur og høre hva som skjer hvis vi kobler dem opp her hos meg? Fredag kveld skal konemor i forening, en ypperlig anledning :). Hadde jeg kjent resten av anlegget du spiller på nå, kunne det vært enklere å peke på "synderen". Hadde jeg ikke visst at det var laget såpass mange av disse klonene, der det hevdes at mellomtonen er et av de sterkeste kortene, kunne jeg nok ha sagt at hardheten skyldtes problemer i delingen mellom elementene. Men her har jeg ikke kunnskap nok til å begi meg inn på en teknisk diskusjon. Som sagt, ville det være litt utrolig om det bare var meg som hørte dette.. For ordens skyld, jeg skriver dette på oppfordring av FA, som ville ha min ærlige tilbakemelding. Ikke for å kverulere eller være ekkel :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Mange takk gut_man.
    Ærlige tilbakemeldinger er det eneste som duger her i gården :)
    Må for ordens skyld bemerke at mellomtone/bass har kommet seg betraktelig etter noen timer med "Knørve" cden til 65finger. Og om de fremtidige forbedringene er av samme kaliber, så har jeg virkelig tro på dette her.
    @gut_man bekrefter det jeg selv hører, selv om ørene mine er sløret av timene med musikk på uinnspilte høyttalere. (Små forbedringer legges særdeles godt merke til)
    Det er godt å ha hifi kompiser som kan komme på besøk, og gi tilbakemeldinger.... både på godt og vondt.
    BPen på besøk hos gut_man lød fortreffelig, og mellomtonen, samt resten av300b krydderiet fra BP og de magiske WE rørene, traff gutty midt i hjerterota ;D
    Jeg lar kverna knørve avgårde jeg, og så smører jeg meg med tålmodighet.
    Om disse H6ene presterer mellomtone og mellombass som LV obx-r2 gjorde, og i tillegg leverer hornaldet bass.... da blir dette jæ*lig bra!!

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    La for all del høyttalere få skikkelig tid til innspilling før evaluering. Burde egentlig stå utilgjeneglig for lytting i perioden ;)

(klok av skade ;))

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.948
    Torget vurderinger
    4
    kwil skrev:
    La for all del høyttalere få skikkelig tid til innspilling før evaluering. Burde egentlig stå utilgjeneglig for lytting i perioden ;)

(klok av skade ;))
    Ja, kan nesten ikke tro annet enn at dette vil bli riktig bra etterhvert som elementene går seg til. Utrolig lekker den BP ampen!

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    kwil skrev:

(klok av skade ;))
    Ja, kan nesten ikke tro annet enn at dette vil bli riktig bra etterhvert som elementene går seg til. Utrolig lekker den BP ampen!
    +1 Har sett den. Kunn slått av mine Heat DoublrBeat ;D

Håvard

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Haavard skrev:
    kjoenik skrev:
    kwil skrev:

(klok av skade ;))
    +1 Har sett den. Kunn slått av mine Heat DoublrBeat ;D

Håvard
    Ja, Heat Doublrbeat er nok saker :D (lillelørdag på toten?)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ikke lillelørdag, men ironihjørnet.
    BP er litt snasen må jeg si

Håvard

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    HCS skrev:
    På vei til gut-man for å teste ?
    Nope... ihvertfall ikke enda!

Takker @gut_man for tilbudet, og kanskje får jeg det til i morgen, men her spiller flere faktorer inn på om jeg får det til.
    Jeg har nemlig jobb og 14 dager med vakt, så det er ikke sikkert tiden strekker til, dessuten er det et sabla drittvær nå, og om været er slik i morgen, så frister det ikke å slepe de med meg ut :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    kwil skrev:

(klok av skade ;))
    Tar deg på ordet og gir det noen døgns 24/7 knørving med @65fingers "knørve" cd, innestengt i vedbua. ;)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Fin kabel, godt å se noe hemgjort.

Håvard

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Haavard skrev:
    Fin kabel, godt å se noe hemgjort.

Håvard
    Takk for det!
    Er fornøyd med den.
    Jeg har eksperimentert litt frem og tilbake, og funnet noe som jeg synes låter veldig bra.
    Den er basert på den 4 flettede signalkabelen som jeg lagde, men har her i tillegg flettet flatsølv rundt.
    Slik at kabelen består av 1 tykk flette, med 2x0,8mm sc kobber i bomull, samt 2 ledere à 2x0,2flatsølv i bomull pr. pol pr. høyttaler. De er terminert med Cardas sølvspader i forsterker enden, og banan plugger i HT enden. :)

Når jeg er 100% happy, så tenker jeg at jeg finner en bomull strømpe el. og trekker utenpå ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Da spilles det inn over en lav sko.
    Måtte faktisk ned i boden å pakke inn ht i dyner, siden "lyden" av innspillingen hørtes helt ut på gata :eek: 8)
    Laget meg en spilleliste på iPoden med 50 min "Knørving", og 15 minutter XLO "burn in" som spiller i loop.

Så da får det bare jobbe...... ;)

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Sett høytalerne front mot front og snu fasen på den ene. Gjerne ha så liten avstand at elementopphenget berører hverandre. Legg deretter over dyner og det du kan finne.

McLaren

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    McLaren skrev:
    Sett høytalerne front mot front og snu fasen på den ene. Gjerne ha så liten avstand at elementopphenget berører hverandre. Legg deretter over dyner og det du kan finne.

McLaren
    Det er selvsagt gjort ;)

Det demper det meste av lydene på knørvinga, men høyfrekventen på XLO er ikke så enkel å dempe, men tror jeg har fått det relativt greit til nå :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    ...hva er det slags kabler du har..?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    bjornh skrev:
    ...hva er det slags kabler du har..?
    Kablene er DIY 4 leder flettet sølv signalkabel med Eichman Bullet plugger, og høyttalerkabel basert på den 4 leder flettede signalkabelen, men har her i tillegg flettet flatsølv rundt.
    Slik at HT kabelen består av 1 tykk flette, med 2x0,8mm sc kobber i bomull, samt 2 ledere à 2x0,2 flatsølv i bomull pr. pol pr. høyttaler. De er terminert med Cardas sølvspader i forsterker enden, og banan plugger i HT enden.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Mine hjemmelagde sc sølvtrådkabler kommer nok aldri til å få spille sammen med H6ene igjen. Det var en "match made in hell" med steinhard mellomtone. Kabler fra Tara Labs og fra whistler brukes nå, og noen jeg har laget selv av slik "haiba" kabel fra Elfa.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Basen for høyttalerkabelen er en slik flette med sc kobber (4x0,8mm ledere - 2 til pluss og 2 til minus).
    Eksperimenterte med og uten flatsølvet som et tillegg, og skal nok eksperimentere en god del mer når høyttalerne er innspilte :)

Flatsølv i de fleste andre sammenhenger jeg har hørt har gjengitt en utsøkt mellomtone, og fantastisk gjengivelse av rom. Men det er klart at matching er viktig, og jeg har hørt og opplevd at sølvkabler kan tippe et anlegg i den retningen, om anlegget allerede har en litt lys klangbalanse.

Oblivion er vel også sølv etter hva jeg skjønner?!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn