Meget etterlengtet kom det nye nettfiltre fra Oblivion i anlegget i forrige uke.
Foreløpig kun på sluttforsterkerne (6 forsterkerbokser)
Etter litt inspilling (Det påstås at det tar noen uker) er det på sin plass med lytteinntrykk:
- Mye (Mye!) mer presis instrumentplassering. Hakeslepp da jeg spilte Gardiners Leonore. Hørte den med ham i Royal Albert Hall og var begeistret, men har vært skuffet over cd-en, som låt litt livløs og kjedelig. Ikke nå lenger, for å si det forsiktig.
- Et mye luftigere lydbilde. Hva betyr det? For meg betyr det at alt låter mer naturlig og uanstrengt.
- Tightere, dypere og mer veldefinert bass. Jeg troode jeg hadde uløselige bass/rom-problemer. Det hadde jeg ikke.
- Store forbedringer i mellomtone. Stemmer er mer distinkte, samtidig som de låter "mykere". Detaljeringen er også her hørbart bedre.
- Holografi, tredimensjonalitet eller hva man kaller det, er blitt vesentlig forbedret,
Det som er spooky, er at disse meget hørbare forskjellene, kommer etter å ha koblet filtrene til et forsterkersett, som - for å si det forsiktig - har svært gjennomarbeidet strømforsyning.
Gleder meg allerede til det siste filtret, som skal ta seg av alle front-end komponenter, er på plass.
Morsomt også at boksene er små og lette (strider litt mot mine HiFi-prinsipper, men pytt, pytt).
Anbefaler alle, både skeptikere og troende å prøve disse.