Fantastiske Cayin`s vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    147
    Sted
    Norge
    Hei, ny i denne gruppa, jeg snuser litt på Cs88A. Er det noen her som har hørt den med el34?

    Tror det står mellom den og LM 34ia. Men LM har ikke pre inn, og kan ikke skifte mellom Triode og UL. Jeg har også hørt snakk om at Lm er litt mer moderne og kjapp i lydsignatur, mens Cayin er litt mer old school. Men skjønner at det avhenger av en haug med faktorer, så tar det med en klype salt.

    Jeg har i dag Fyne (Tannoy gutta) høyttalere (91db) og Accuphase, samt Mhdt Orchid Dac.

    Mvh Håkon
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Som du sier er lydkarakteristrikker fra nettet lite å stole på og du bør høre selv.
    Men jeg er meget fornøyd med mine Cayin. De er meget stille selv på 96dB høyttalere, og har lav forvregning i forhold til effekt og meget gode trafoer. Faktisk overlegne trafoer i forhold til det meste som er publisert av målinger på nett.
    Videre en det en fordel og veldig interessant å kunne bytte til triodedrift, som gir lavere utgangsmotstand og jevnere frekvensgang enn UltraLinjær.

    At du i i tillegg kan bruke Cayin som sluttforsterker åpner flere muligheter, feks romkorreksjon fra en preamp.
    Jeg vil mene at både LM og Cayin er av de bedre rørforsterkere som kan fås for en fornuftg pris. Som Cayin eier er jeg selvsagt begeistret for Cayin, og syns den har et esktra pluss med triode/UL preamp-modus og større effekt og muilighet for både KT88 og EL 34 rør, men du bør høre begge selv hjemme på dine høyttaler og lytte godt både med og uten musikk.

    https://en.cayin.cn/products_info?itemid=102
    https://www.line-magnetic.eu/en/products-line-magnetic-en/integrated-tube-amplifier-line-magnetic-en/lm-34ia-integrated-tube-amplifier-push-pull-el34-class-ab-2x40w-detail

    her har LM34ia pre-amp inn..3:34
     
    Sist redigert:

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    147
    Sted
    Norge
    Takk for innspill. Skal prøve begge to her hjemme.

    En ting, jeg har litt NOS rør jeg ville ha prøvd i disse ampene, kan man ødelegge en forsterker ved å putte i ødelagte rør? (Hvis det skulle vise seg at de er det)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Defekte rør kan medføre uforutsette hendelser, så jeg ville ikke brukt rør som kan være defekte.
    Jeg har at par kasser med rør NOS og nyprodusert, og må innrømme at NOS rør i mange tilfeller er dårlige greier, selv om de er kjøpt fra velrennomerte kilder så er mine dårligste rør derfra.
    De dårligste rørene jeg har er ny produserte Shuguang og Sino av 6SN7, samt NOS RCA og NOS Sylvania . Kan jo ha vært uheldig men jeg får konsekvent beste lyd og minst forvregning med nyproduserte Tung-Sol 6SN7, og 6550"=KT88" og KT120 fra Tung-Sol russisk nyprodusert.

    Det er nok greie rør som følger med en ny forsterker, men med min erfaring med kinarør så foretrekker jeg å bytte til Russiske nyproduserte. De nye Tung-Sol 6SN7 er markert med gult i plottet under. Som man ser ligger forvregningen på 0.6-0.8%THD for disse men øker til 2-3% med Shuguang/Sino. Disse ligner forresten utsendemessig på de som følger med kinesiske rørforsterkere. Så rør utvalg kan helt klart optimaliseres,men det er mye lettere å gjøre det når man måler (vha REW og RCA "inngangskort" på PC ++), enn ved lytting, da vil gjerne ulik forsterkning bety mer enn forvregning/klang. Så skal man sammenligne (også forsterkere) er det absolutt nødvendig å stille volum til samme nivå i Volt på høyttaler utgangene

    4.3Watt tests avs 6SN7
    Capture.jpg


    Test av ulike 6SL7
    Capture.jpg



    6SN7 ved1.1Watt
    Capture.jpg


    Så originale rør målt av Stereophile(svart)
    Byttet 6SN7 til Russisk TungSol nyprodusert (blå) og med TJ300b sluttrør.
    Byttet 6SN7 til Russisk TungSol nyprodusert (rød) og med Emissions labs 300B sluttrør.

    Capture.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Defekte rør kan medføre uforutsette hendelser, så jeg ville ikke brukt rør som kan være defekte.
    Jeg har at par kasser med rør NOS og nyprodusert, og må innrømme at NOS rør mange tilfeller er dårlige greier, selv om derer kjøpt fra velrennomerte kilder så er mine dårligste rør derfra.
    De dårligste rørene jeg har er ny produserte Shuguang og Sino av 6SN7, samt NOS RCA og NOS Sylvania . Kan jo ha vært uheldig men jeg får konsekvent beste lyd og minst forvregning med nyproduserte Tung-Sol 6SN7, og 6550"=KT88" og KT120 fra Tung-Sol russisk nyprodusert.

    Det er nok greie rør som følger med en ny forsterker, men med min erfaring med kinarør så foretrekker jeg å bytte til Russiske nyproduserte. De nye Tung-Sol 6SN7 er markert med gult i plottet under. Som man ser ligger forvregningen på 0.6-0.8%THD for disse men øker til 2-3% med Shuguang/Sino. Disse ligner forresten utsendemessig på de som følger med kinesiske rørforsterkere. Så rør utvalg kan helt klart optimaliseres,men det er mye lettere å gjøre det når man måler (vha REW og RCA "inngangskort" på PC ++), en ved lytting, da vil gjerne ulik forsterkning bety mer enn forvregning/klang. Så skal man sammenligne (også forsterkere) er det absolutt nødvendig å stille volum til samme nivå i Volt på høyttaler utgangene
    Forstå meg rett, Balle Clorin, men det er sånt som du her presentere som var med på å få meg til å selge de største Cayin monoblokkene med tilhørende forforsterker, som jeg hadde - og angrer som f... på at jeg solgte. Jeg var ikke nok interessert i alt omkring rør & rørbytte & biasjusteringer & sånt... Ble for mye for meg/klarte ikke følge med de andre og hva de gjorde av oppgraderinger og annet - jeg hang ikke med og solgte til slutt.

    Derimot sier jeg til alle som snakker forsterkere & sånt, at nye Cayin forsterkerne er laget av en av verdens fremste produsenter av dette og er enklere å bruke enn noen gang og har en så lav pris at de uansett type forsterkeri er et regelrett kanonkjøp.

    Cayin produserer jo også for andre - til laaangt høyere priser fra disse merkene - og jeg tenker ingen må være så dumme å tro disse langt dyrere produktene har bedre komponenter og teknologi enn hva Cayin selv (!) benytter i sine egne (!) produkter.

    Jeg tør mene en håndfull utgaver Cayin fra under 20.000 kroner (tallet er riktig) og oppover mot 50.000 bokstavelig talt er røverkjøp - alle sammen - sett i forhold til hvordan de yter, er enkle for brukeren og samtidig har et utseende som ikke skiller de så veldig ut i forhold til annet hi-fi utstyr.

    - Om jeg er Cayin fan? Stikk oppon NAT/ta en titt/lytt til et spor fra ei skive - så har du svaret :)

    - Om jeg står på lønningslista til NAT? Nope, da hadde jeg sulta ihjel :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Var det jeg som kjøpte de monoblokkene mo tro? 860 med 4stk KT88 per blokk, 70 watt per kanal.
    Capture.jpg


    eller 9088D??
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    God helg i Cayin tråden,gledelig at vi blir flere :)

    IMG_20200508_202103.jpg


    IMG_20200508_202239.jpg
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Brenner litt for den nye 150. Er det noen som har hørt dem. Eller kanskje noen annet med de spesille kt 150 rørene. Kan det være hvert forskjellen fra de andre modellene?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.400
    Sted
    Nøtterøy
    En kompis hadde en Cayin rørforsterker for noen år siden. Hos han låt det veldig lyst og litt skarpt i mellomtone og diskant. Jeg hadde en Cd spiller med før fra Cayin også som hadde samme problemet. Ikke akkurat det en forventer fra rørprodukter.
    Sliter de med samme problem i dag eller har Cayin blitt bedre?
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Defekte rør kan medføre uforutsette hendelser, så jeg ville ikke brukt rør som kan være defekte.
    Jeg har at par kasser med rør NOS og nyprodusert, og må innrømme at NOS rør i mange tilfeller er dårlige greier, selv om de er kjøpt fra velrennomerte kilder så er mine dårligste rør derfra.
    De dårligste rørene jeg har er ny produserte Shuguang og Sino av 6SN7, samt NOS RCA og NOS Sylvania . Kan jo ha vært uheldig men jeg får konsekvent beste lyd og minst forvregning med nyproduserte Tung-Sol 6SN7, og 6550"=KT88" og KT120 fra Tung-Sol russisk nyprodusert.

    Det er nok greie rør som følger med en ny forsterker, men med min erfaring med kinarør så foretrekker jeg å bytte til Russiske nyproduserte. De nye Tung-Sol 6SN7 er markert med gult i plottet under. Som man ser ligger forvregningen på 0.6-0.8%THD for disse men øker til 2-3% med Shuguang/Sino. Disse ligner forresten utsendemessig på de som følger med kinesiske rørforsterkere. Så rør utvalg kan helt klart optimaliseres,men det er mye lettere å gjøre det når man måler (vha REW og RCA "inngangskort" på PC ++), enn ved lytting, da vil gjerne ulik forsterkning bety mer enn forvregning/klang. Så skal man sammenligne (også forsterkere) er det absolutt nødvendig å stille volum til samme nivå i Volt på høyttaler utgangene
    Har du noe erfaring med Psavan rør? De skal være meget gode ut i fra hva jeg har lest. De er dog ikke produsert i Russland.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Må snart over på sommerforsterker,men ikke i dag.
    IMG_20200530_194539.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    sett varmepumpen i revers . Det blir vel ikke så varmt av rør eller spiller du 24/7 eller bor du på Østlandet?
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Man-cave på 15 m2,vestvendt,2 vindu i hus av nyere dato,det blir varmt ja selv om det ikke er på Østlandet. 🌞
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Har satt inn nye JJ effekt rør,gir litt mer av alt. :)
    IMG_20200624_091155.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvor kjøpte du fra @HeyHo ?
    Edit: Rørene altså

    mvh
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    grattis, Cayn er topp. Få se noen bilder i heimen da,,,:) hvilkk forsterker er det?
    EDIT: 100CS -A selvsagt,,
    Capture.JPG


    Knallkjøp, jeg har monoblokkversjonen..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Varmer hjertet på en kjølig regntung sommerdag
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Blir bare mer og mer fornøyd med CS-100A :cool:

    Må få lov å berømme NAT for kanonbra kundeservice. Raske svar, mye engasjement og god hjelp.
    Er ganske sikker på de er på toppen av god kundebehandling i bransjen.
    Selv er jeg ikke direkte kunde engang, men har kjøpt brukt av en kunde av NAT. Fullverdig kundeservice uansett (y)


    IMG_2438.jpg
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    hyggelig t¨åd dette her

    har noen inne her forsøkt cayin på triton one høytalere ?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    opplever denne forsterkeren som en meget habil musikk formidler, passer til all musikk jeg har forsøkt,
    Triode modus var en fin overraskelse synes jeg, foretrekker den modusen på enkelte typer musikk
    tar jeg rett i å anta at den modusen vil ligne El 34 mest ?

    forøvrig så tror jeg det er forbedringspotensiale når det gjelder rørene, selv om de orginale overrasker meg,
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har i dag en CS-100A som har drevet et par B&W 702s2 (91db\1m) med godt resultat. Jeg har nå byttet høyttaler til Klipsch Forte 3 (99db\1m). De er mye lettere å drive og jeg vurderer nå å teste ut en forsterker med andre type rør. 300b og 845 er spesielt interessant. Noen som har erfaring med CS-845A VS CS-100A? Bør jo få testet dette og vurderer å ta kontakt med Morten på NAT om et mulig hjemlån.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje ikke så mange som har hørt CS-150A enda, men noen som tør si noen ord om forskjellen på denne og CS-100A?
    KT 150 er jo ett kraftigere rør enn KT88, men 8xKT88 ser jo unektelig litt "bøsere" ut enn 4xKT150 og burde vel også i teorien ha muligheten til å gi mer effekt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn