Fantastiske, nye NORSKE kabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    Har nettopp byttet ut samtlige kabler i anlegget med de nye kablene til Raymond Celius, etter å ha hatt dem på prøve i en måned.

Jeg er målløs!

Har opp gjemmom årene vært litt av en "kabelhore" og prøvd det meste, fra egenprodusert sølv solidcore, flatsølv, Synergistic tesla, nordost, audioquest, Duelund osv, osv...

Men aldri har jeg hørt på maken! Oppløsning, dynamikk, stemmegjengivelse, utklinging og basskontroll og definisjon er på et nivå jeg ikke trodde var mulig i mitt (vanskelige) lytterum.

Et eksempel: 8 Absorbenter forsvant fra lytterummet ut i garasjen, sammen med et bassproblem jeg var sikker på skyldtes rummet.

Et til: har prøvd 4 forskjellige highend nettkabler på mine Mcintosh mc 1.2 kW monoblokker uten å høre antydning til forskjell. Med Celius-kablene var det som om et vått ullteppe ble fjernet fra høyttalerne (noe overdrevet ;), men dere forstår hva jeg mener)

Og det verste (beste?) er at de er ikke dyre heller. Ligger på rundt 3.000/m. Kablene er tynne og litt stive, men langt fra det verste jeg har hatt hjemme i så måte. Fordelen med slike kabler er også at det er relativt enkelt å bedrive kabelhygiene.

Jeg kjøpte disse hos Arild Berget på HIFI-Guiden, Hamar.

Løp og prøv!

(For ordens skyld; jeg har ingenting med hverken Celius eller HiFi-Guiden å gjøre og har betalt full pris for kablene mine. Men jeg setter selv pris på når folk på sentralen deler erfaringene sine med andre - og dette er noe jeg definitivt vil anbefale - som dere sikkert har skjønt)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.056
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvordan er frekvensresponsen på de?
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    ;D ;D ;D ;D ;D

Bare tulla!

Gratulerer med nye og fint innlegg.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Hvor mange norske hifi-kabelleverandører har vi egentlig? Det kan da ikke være mange. Det er uansett et tøft marked vil jeg tro.
    Og så er jeg selvsagt nokså nyskjerrig på de nye kablene dine da @BigSwifty. At de er så gode at du fjernet absorbentene... ??? Ikke for å være flåsete, men jeg bare MÅ spørre (Jeg er sånn passe teknoholiker); funket absorbentene dine i det heletatt? Hvordan kan du beskrive fraværet av refleksjoner, og resonanser i rommet etter at du byttet kabler? Ikke lag noe debatt om dette, jeg bare MÅÅÅ spørre liksom :)

Vidar

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    Low-Q skrev:
    Hvor mange norske hifi-kabelleverandører har vi egentlig? Det kan da ikke være mange. Det er uansett et tøft marked vil jeg tro.
    Og så er jeg selvsagt nokså nyskjerrig på de nye kablene dine da @BigSwifty. At de er så gode at du fjernet absorbentene... ??? Ikke for å være flåsete, men jeg bare MÅ spørre (Jeg er sånn passe teknoholiker); funket absorbentene dine i det heletatt? Hvordan kan du beskrive fraværet av refleksjoner, og resonanser i rommet etter at du byttet kabler? Ikke lag noe debatt om dette, jeg bare MÅÅÅ spørre liksom :)

Vidar
    Hjelpes! jaja, jeg får prøve å svare, siden jeg tross alt startet denne tråden!

for å si det generellt; anlegget mitt består av:

Opera 2.0 m Mørch dp6 og Benz reference
    Marantz sa7s1 sacd-spiller
    McIntosh Mc1000 rør-pre
    Mcintosh 1.2kw power
    JBL k2 s9800se

Rommet er nokså umulig å beskrive, men; harde overflater (glass, betong, marmor) helt assymetrisk, med en peis relativt nær venstre høytt. trapp opp til 1 etasje der bassen forsvinner osv. Men pytt...

Bass-problemet har jeg hatt hele tiden. Det ytret seg som om bassen "fylte" hele rommet nesten som om den var ute av fase, vinduer ristet osv.

Lånte diverse echo-busters, som jeg har flyttet rundt på for å se om jeg kunne få temmet bass-helvetet (overdriver litt nå, det låt på ingen måter pyton, men bassen manglet litt fokus og klarhet). Når sant skal sies opplevde jeg vel ikke særlig store forbedringer med dem, men de gjorde ikke noe galt heller, så de ble stående. Men ikke heng deg opp i dem. Det jeg mente var at alle de små irritasjonsmomentene jeg har hatt ifb med lyden forsvant med disse kablene.

Med de store Mac-trinnene ble det betraktelig bedre, men fremdeles var det litt mye av det gode. Men med Celiusene falt liksom alt på plass, selvom bassen enkelte ganger går dypere, Holder den seg liksom rundt høyttalerene og lader ikke rommet.

Selv uten absorbenter.

Dette svaret tilfredsstiller sikkert ikke en teknoholiker (selv er jeg kanskje litt mer "teknofob" - jeg gir litt f i hvorfor ting virker - bare de virker) - men jeg har prøvd så godt jeg kan å forklare min opplevelse.

Forbedringene i resten av frekvensområdet besto i bedre holografi (bikkja til waters har nesten flyttet inn hos naboen) en vesentlig mer uanstrengt lydgjengivelse, selv med store operakor på full guffe. Dette igjen gir mer dynamikk - som er det viktigste kriteriet for meg å få til.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Jeg har også disse kablene hos meg. Fullt oppsett med signal, digital, høyttaler og strømkabler. Slik ser de ut.

Håvard

Vedlegg

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    øøøøyyyyy! Du hadde kulere strømpe på dine enn meg! :'( Mine er kommunegrå. Men det er jaggu meg det eneste jeg har å utsette på dem.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Jeg kan skrive under på mye av det BigSwifty skriver her. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å bruke mye penger på kabler, men en dag fikk jeg testet Transparent Super kabler, og var solgt. Desverre er ikke disse kablene lette å få tak i brukt. Derfor var jeg ikke fremmed for å teste kabler fra Raymond Celius. Kablene kom til meg gjennom HCS i Toten Lydlaug. Kablene spillte helt ok fra første stund, men etter jeg fikk kablene innbrent og i tillegg fikk et sett strømkabler skjedde det saker. All min skepsis til hva kabler kan medføre måtte endres. Jeg kan ikke noe om kabelteori, men jeg har to ører som jeg bruker til å fore mitt store legme med opplevelser. Disse kablene gjør noe som jeg ikke har hørt så veldig mange ganger før, de drar med ned i lyttestolen gang på gang. Den ene cd'en etter den andre spilles. De er rett og slett forførende.

Kablene skal etter hva jeg vet hete Oblivion Technology. Selges per idag gjennom Arild på Hifi Guiden.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    BigSwifty skrev:
    øøøøyyyyy! Du hadde kulere strømpe på dine enn meg! :'( Mine er kommunegrå. Men det er jaggu meg det eneste jeg har å utsette på dem.
    Desvere er de ikke mine ennå, men jeg sparer for tiden. Litt kabel er bestillt.
    Utseende er det eneste jeg har å klage på, har nevnt det for Raymond, men alt annet utenpå ville ødelegge lyden mente han. Og det har han sikkert rett i. Jeg jobber litt med en kommentar/test på disse kablene, som jeg håper kan legges ut på Toten Lydlaug sine sider.

Håvard

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Hei BigSwifty og HAAVARD.
    Her er enda en lykkelig eier av Oblivion kabler. Jeg må bare si meg enig i hva dere allerede har skrevet. Hakesleppet var stort da jeg koblet de inn første gangen og det gjør fortsatt vondt i kjeven (dette var i januar).
    Jeg har prøvd endel kabler i løpet av de siste årene, men ingen har vært i nærheten av å gjøre så mye med lyden som Oblivion. Helt i en egen klasse.
    Musikken får en større ro uten å tape detaljer i et stort, dypt lydbilde med sort bakgrunn. Ingen antydning til slør. Opptaksrommet kommer frem på en naturlig måte. De evner å bringe frem intimitet like godt som storslagne orkestre med kor i store saler. Bassen går dyyyyypt og diskanten er myk.
    Det har blitt mye enklere å følge enkelt instrumenter i et komplekst lydbilde uten at disse fremheves noe mer enn før. Det dukker opp detaljer jeg ikke har hørt før på innspillinger jeg har spilt så mye at jeg egentlig er lei dem. Er det støy som har blitt borte?
    Den beste indikatoren på at dette er meget bra kabler er at jeg nå sitter og spiller gamle plater time etter time og opplever dem på en ny måte. Gåsehudfaktoren har endelig kommet tilbake.
    For de som er ute etter en bra kabel så bør disse være med på listen. Jeg er heller ikke "kjøpt" av Celius eller HiFi Guiden. Måtte grave dypt i lommeboka for å få disse i hus. HiFi Guiden tilbyr nå innbrenning av kablene, noe som gjør de enda bedre ifølge Arild. Leverer mine snart........

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    RBN skrev:
    Veldig godt sagt RBN! Har nøyaktig samme følelse.

Fikk mine innbrent og Arild og jeg AB-testet med de gamle - og ja, forskjellen var stor. Forøvrig fint å vite at de heter Oblivion - selv om det betyr "det store intet" eller no´sånt.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Finnes noe mer informasjon om disse?
    Materialvalg og tverrsnitt på ledere, terminering, isolasjonstype, konstruksjonsmåte etc.
    Liker å vite hva jeg evt. kjøper.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Jeg fikk æren av å prøvelytte oblivionene i mitt eget oppsett og RBN's synspunkter tiltredes. Det er første gang jeg har hørt at skifte av kabler gir så store utslag i perspektivmessige forhold. Ellers blir det dypere, åpnere etc. Dere har allerede sagt det så godt tidligere i tråden.

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    44
    Jeg har noen "gamle" kabler fra Raymond Celius. Dette være seg ht-, signal-, strøm- og digitalkabler i sølv og kanskje enda gildere valør. Disse låter heller ikke spesielt dårlig.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    BigSwifty skrev:
    Forbedringene i resten av frekvensområdet besto i bedre holografi (bikkja til waters har nesten flyttet inn hos naboen) en vesentlig mer uanstrengt lydgjengivelse, selv med store operakor på full guffe. Dette igjen gir mer dynamikk - som er det viktigste kriteriet for meg å få til.
    Takk for svar, det var bare det jeg lurte på.
    For øvrig: Bikkja til Waters vil jeg si er bortimot perfekt til å avsløre svakheter i anlegget på, da spesiellt mtp. hvor symmetriske de lydmessige egenskapene er på på hver side. Får å si det slik: Det er vanskelig å få denne bikkja særlig langt ut på sidene med to forskjellige høyttalere på hver side. Så får vi håpe at naboen ønsker å beholde bikkja :)

Mvh.

Vidar

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    I følge Valentino går bikkja til Waters en usikker tid i møte. Bare den innflytta hedmarkingen får unnagjort jaktprøven.... ;D

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    impulse skrev:
    I følge Valentino går bikkja til Waters en usikker tid i møte. Bare den innflytta hedmarkingen får unnagjort jaktprøven.... ;D
    OT2: Håper du da har fått med deg at hunder normalt ikke er tillat å jakte på!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det har jeg nok fått med meg, ja. Og som hundeeier kunne det ikke falle meg inn i halsøvne engang. Valentino, derimot, er nok både drittlei den stadig tilbakevendende bikkja til Waters, er snart jeger OG har allergi..... ;D

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Har fått noe info fra Celius:

Forsølvet oksygenfritt kobber og teflon er materialene som er brukt...
    3 mm2 tverrsnitt pr. fase.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.375
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Det har jeg nok fått med meg, ja. Og som hundeeier kunne det ikke falle meg inn i halsøvne engang. Valentino, derimot, er nok både drittlei den stadig tilbakevendende bikkja til Waters, er snart jeger OG har allergi..... ;D
    Men han medgir å finne så entusiastisk kabellyrikk som serveres i denne tråden riktig underholdende!

(Valentino skal sveise sine kabler fast i apparatene, slik at besøkende i framtiden kanskje mister inspirasjonen til å forsøke å sette griller i hodet på ham.)

/ot

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg kan jo bare snakke for meg selv, mern jeg har faktisk tenkt å fortsette og sette griller i hodet på ham. Man lar seg da ikke stanse av noen skarve fastsveisede kabler, må vite! ;D

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Takk for utyllende informasjon.

Oblivion skrev:
    Og etter egne teorier som er basert på at Ohms lov ikke er riktig, men bare en forenklet tilnærming.
    Denne kunne jeg tenke meg en utdypning av.
    Om du kan bevise eller sannsynligjøre disse teoriene må vel endel lærebøker skrives om antar jeg?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har selv hatt et komplett sett av disse kablene hos meg til utprøving. Riktignok var dette for den innspilte varianten som ifølge Raymond skal være en stor forskjell. Dette tror han har helt rett etter å ha hørt med andre som har før/etter - opplevelser.

Jeg testet kun høytaler kabelene. Iforhold til mine vanlige kabler ( Transparent Audio Ultra) oppleves Raymonds kabler som lysere og mer distinkte. Jeg savner noe av den organiske følelsen Transparent ga meg med hvert enkelt instrument, men følte også at grunnet detaljeringen kunne jeg godt leve dette foruten.

Etter mitt skjønn er dette en meget bra kabel til priser som ligger langt under den ytelse de er istand til å gi. At konstruktør har omfattende elektronikk forståelse som han søker å dele med de som spørr på en lettfattelig er også en opplevelse jeg har.

Klar anbefaling gis herved !

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Finner ikke noe info om priser etc på Hifi Guiden i Hamar.
    Noen som kan gi en link?

Mvh

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    ...mer info fra Konstruktøren på PM i går (lagt ut med tillatelse).

Hei,

Det er kun en farge på kablen...
    Fargen er valgt for å være mest mulig anonym...
    Navnet er også valgt fordi når kablene er innspilt (200 timer etter innbrenning) skal de ha minimalt med egenlyd...

En kabel kan IKKE i seg selv gjøre lyden bedre, men lyden blir bedre hvis
    kablen ikke påvirker signalene negativt og derfor ikke "høres"....

Ellers er det veldig hyggelig at både du og andre har glede av mine produkter.

Mvh
    Raymond

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    Oblivion skrev:
    ...
    Vi får la denne tråden være viet til de opplevelsene som er med bruk av kablene og heller starte en tråd under Tech-hjørnet hvis det er behov for ytterligere tekniske diskusjoner / teorier.
    ...
    o.t.
    Det hadde vært interessant om du kunne beskrive dine teorier i en egen tråd. På den andre siden så er det vel også her en risiko for at de blir «sablet ned» ... jf. WW

mvh
    KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.480
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oblivion skrev:
    Når Ohms lov sier at det går strøm "gjennom" en leder hevdet de at det var et "felt" rundt lederen som overførte energien.
    De beskrev blant annet hvordan magnetiske kraftfelt påvirket de elektriske strømmene / feltene i en kabel.
    Saksopplysning: Dette beskrives av Maxwells ligninger fra 1861-65 og er langt fra ny og undertrykket kunnskap. Lærebøkene som brukes i dag er jo skrevet en god stund senere enn 1865. Tidligere hadde Cavendish brukt seg selv som spenningsmåler :)o, 1781) og Ohm hadde satt opp sin empiriske "lov" i 1827. De fleste fysiske lover er slike empiriske sammenhenger - "når vi endrer X med så mye, observerer vi at Y endrer seg med så mye". Maxwell kom opp med en litt dypere forklaringsmodell med utgangspunkt i de magnetiske feltene rundt en leder.

Morsomt sitat:
    Ohm's law was probably the most important of the early quantitative descriptions of the physics of electricity. We consider it almost obvious today. When Ohm first published his work, this was not the case; critics reacted to his treatment of the subject with hostility. They called his work a "web of naked fancies" and the German Minister of Education proclaimed that Ohm was "a professor who preached such heresies was unworthy to teach science." The prevailing scientific philosophy in Germany at the time, led by Hegel, asserted that experiments need not be performed to develop an understanding of nature because nature is so well ordered, and that scientific truths may be deduced through reasoning alone.
    Sånn er vitenskap. Fremskritt skjer ofte en begravelse om gangen. ;)

Beklager innhoppet i denne tråden. Det er ikke meningen å "sable ned" noen, så eventuell videre diskusjon om bølgeligninger og naturlover får vi ta et annet sted, en annen gang.

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også fullt sett av Oblivion-kabler i mitt oppsett. Har brukt disse kablene siden sist høst, begynte med strømkabler og utvidet etterhvert til signal- og høyttaler-kabel også.

Jeg kjenner meg godt igjen i de beskrivelsene av lydmessige forbedringer som er beskrevet i denne tråden. Holografi, dynamikk, ro i lydbildet, klarhet og ikke minst klang er det beste jeg har opplevd i mitt oppsett. Har sammenlignet Celius-kabler av forskjellige generasjoner med andre merker, og må si at Celius-kablene har kommet seirende ut av slike sammenligninger.

Kablene har lang innspillingstid, de var bra med det samme, men endret seg mye mot det bedre i lang tid. Ifølge Celius og Hifi-Guiden på Hamar trenger kablene ekstrem lang innspillingstid, kanskje blir de aldri skikkelig innspilt ved vanlig bruk. De tilbyr derfor kabelinnbrenning, jeg har nå hele mitt sett inne hos Raymond til innbrenning, det blir spennende å høre forskjellene når de kommer tilbake. Ifølge de som har prøvd det skal endringene være dramatiske, og til det bedre...

mvh
    ivarlo

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    ivarlo skrev:
    Jeg har også fullt sett av Oblivion-kabler i mitt oppsett. Har brukt disse kablene siden sist høst, begynte med strømkabler og utvidet etterhvert til signal- og høyttaler-kabel også.

Jeg kjenner meg godt igjen i de beskrivelsene av lydmessige forbedringer som er beskrevet i denne tråden. Holografi, dynamikk, ro i lydbildet, klarhet og ikke minst klang er det beste jeg har opplevd i mitt oppsett. Har sammenlignet Celius-kabler av forskjellige generasjoner med andre merker, og må si at Celius-kablene har kommet seirende ut av slike sammenligninger.

Kablene har lang innspillingstid, de var bra med det samme, men endret seg mye mot det bedre i lang tid. Ifølge Celius og Hifi-Guiden på Hamar trenger kablene ekstrem lang innspillingstid, kanskje blir de aldri skikkelig innspilt ved vanlig bruk. De tilbyr derfor kabelinnbrenning, jeg har nå hele mitt sett inne hos Raymond til innbrenning, det blir spennende å høre forskjellene når de kommer tilbake. Ifølge de som har prøvd det skal endringene være dramatiske, og til det bedre...

mvh
    ivarlo
    Det kommer til å skje noe ;)

Håvard

O

omholt

Gjest
    Dersom kablene løste et bassproblem, så skulle det være enkelt å verifisere med målinger i lytteposisjon. Ikke meningen å være negativ, men en sunn porsjon skeptiskhet kan ofte være på sin plass. ;)
    Har trådstarter mulighet til utføre målinger eller få noen andre til å gjøre det?

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    omholt skrev:
    Dersom kablene løste et bassproblem, så skulle det være enkelt å verifisere med målinger i lytteposisjon. Ikke meningen å være negativ, men en sunn porsjon skeptiskhet kan ofte være på sin plass. ;)
    Har trådstarter mulighet til utføre målinger eller få noen andre til å gjøre det?
    ...sorry - jeg er for opptatt med å høre på musikk! ;D

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    @omholt:

Du kan jo ringe leverandøren og be pent om et hjemlån? Skulle vel sikkert sitte med et par de bruker til demo.
    :)

Vidar

O

omholt

Gjest
    Low-Q skrev:
    @omholt:

Du kan jo ringe leverandøren og be pent om et hjemlån? Skulle vel sikkert sitte med et par de bruker til demo.
    :)

Vidar
    Det hadde vært interessant. Desverre så har ikke måleutsyr helt oppe og går for tiden. Anlegget mitt er også i total utskiftning, og jeg sitter nå igjen med svært billige saker som garantert vil bli ankaget for og ikke være bra nok til å skille. Til tross for at det låter bedre enn mange svindyre saker på mange områder. 8)
    Når jeg får nytt anlegg, så kunne jeg godt tenke meg å prøve sånt ut. Både kabler, plugger og andre tweak.

Har du mulighet Vidar?

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Vet noen av dere hva som skal måles da? Ikke frekvensgang ..:p

Mvh. RS

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Slutter meg så absolutt til ovasjonene disse kablene får. Egentlig litt pussig at de har fått figurere i markedet såpas lenge uten denne typen omtale på forumet. ???

Har hatt gleden av å teste signalkabler over endel tid i eget system. Det var en skikkelig hyggelig opplevelse. Enderet anlegget i betydelig grad og KUN i positiv retning. Ellers har jeg hatt gleden av å samenlikne høyttalerkabler hos RBN (mot ellers godt anerkjente kabler) også en hyggelig opplevelse.

Strømkabler har jeg ikke testet men forstår at noe har opplevd disse som vel så betydelige som signal og høyttalerkablene.

Her har produsenten vel hatt full klaff med sitt produkt? Samme kabel funker fantastisk bra over alt hvor du har behov for overføring av strøm (i store og små mengder og med lave og høyere spenninger). Dettet høres nesten for uttrolig ut til å være sant men.... TEST SELV. Anbefales på det sterkeste og gi gjerne flere tilbakemeldinger i denne tråden.

Til dere med svinedyre sytemer, ikke "skue hunden på hårene", kablene ser ikke uimotståelige ut men lyden er ;D ;D ;D

Mitt eneste ankepunkt er (i motsetning til Big-swifty) prisen. Sett i forhold til både konkurrentene og manges lommebok er nok dette rimelige kabler men for mitt budsjett er de desverre for kostbare å regne. Så jeg har (ihvertfall enn så lenge) ikke gleden av å ha slike i eget system :'(

mvh.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    ...kommentar til kwil;

Ang. nettkablene, det var faktisk de som ga den største "nettoeffekten" i mitt oppsett. De grisebanket mine (dyre og tjukke) Furutech og Synergistic nettkabler så det var nesten skummelt.

Eksempel: McIntosh, som lager mine 1.2kw monoblokker, sier litt småarrogant at "hvis de hadde trodd at "audiofile" strømkabler hadde gjort noe forskjell på lyden, skulle de sørget for å sende med noen". Etter ha prøvd 3-4 slike i stedet for de skolissene som fulgte med, var jeg tilbøyelig til å kjøpe deres utsagn.

Men så plugget jeg inn (ubrente) Oblivion - og voilá! Dypere og mer definert bass og mange fler detaljer.

En annen interessant ting er den synergieffekten jeg opplevde, da hele anlegget brukte Oblivion-kabler. Prøvde så lenge jeg kunne å tviholde på etpar av de dyreste kablene mine (to av dem koster til sammen vesentlig mer enn de 7 Oblivion-kablene jeg nå har i anlegget), men nix.

Synd Synergistic-navnet er opptatt :D

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Meget interessant ang. din opplevelse av nettkabler Big-Swifty. Regner forøvrig du har fått dine "innbrent". iflg. Arild (hifi-guiden) og Raymond Celius selv utgjør dette en vesentlig oppgradering også om kablene ellers har vært benyttet i flere måneder.

Ellers kan jo alle følge med i et HIFI-magasin nær oss, så får vi en vurdering av de høye herrer, hvor Oblivion testes mot til dels svært mye dyrere kabelvarianter. ;D (håper en slik test blir så nøytral som mulig) :-\

mvh.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    kwil skrev:
    . Regner forøvrig du har fått dine "innbrent". iflg. Arild (hifi-guiden) og Raymond Celius selv utgjør dette en vesentlig oppgradering også om kablene ellers har vært benyttet i flere måneder.

mvh.
    Arild var hjemme hos meg og vi spilte en korskive (Marianne Antonsen, blomster i Soweto (?)) med lånekablene, som jeg hadde hatt i en måned, men som ikke var innbrent. Da koret sang for fullt, opplevde vi en hardhet - litt "gjallende" klang i øvre mellomtone.

Så byttet vi til de innbrente, og hardheten var borte.

(Jeg ser for meg kabelskeptikerne river seg i håret her - hvis de har noe igjen da ;D)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn