Fantastiske, nye NORSKE kabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Til kabelskeptikerne er det kun en ting å si:

LØP OG PRØV :)

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    kwil skrev:
    Meget interessant ang. din opplevelse av nettkabler Big-Swifty. Regner forøvrig du har fått dine "innbrent". iflg. Arild (hifi-guiden) og Raymond Celius selv utgjør dette en vesentlig oppgradering også om kablene ellers har vært benyttet i flere måneder.

Ellers kan jo alle følge med i et HIFI-magasin nær oss, så får vi en vurdering av de høye herrer, hvor Oblivion testes mot til dels svært mye dyrere kabelvarianter. ;D (håper en slik test blir så nøytral som mulig) :-\

mvh.

Hvilket HI FI magasin er det snakk om?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    BigSwifty skrev:
    ...
    (Jeg ser for meg kabelskeptikerne river seg i håret her - hvis de har noe igjen da ;D)
    8)

Erfarne kableskeptikere lar håret gro i fred, med unntak av et og annet besøk hos de som har hår til profesjon. De sluttet med rivingen den dagen skepsisen kom ut av skapet. Siden har det stort sett vært snakk om musikk - bortsett fra en og annen «kabeldebatt» da ;)

mvh
    KJ

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.375
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man er ikke kabelskeptiker, men kabelavslappet. Det er ganske deilig. Litt mere Bach, kanskje?

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Valentino skrev:
    Man er ikke kabelskeptiker, men kabelavslappet. Det er ganske deilig. Litt mere Bach, kanskje?
    Yup.

Eller bare helt ferdig, med kabelbytting og lytting altså. Kabelferdig. Har kastet bort alt for mye tid på det der. Beethoven låter fremdeles helt vidunderlig på mine ESL-63 med disse:

En ting mindre å tenke på i alle fall.
    Det er deilig å være hifientusiast på denne siden av gjerdet også. ;)

Vedlegg

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    au au! Jeg ser at i min entusiasme over Oblivionkablene har jeg kommet i skade for å avspore min egen tråd! Ikke et vondt ord om kabelskeptikere, de være seg avslappede eller overtente.

La det som er igjen av denne tråden handle om Oblivion-kablene og ikke noe annet. ;)

Peace!

Og ja Valentino, la oss for all del få litt mer Bach! (og for min del; gjerne litt mer Beethoven også)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Skal tråden først avspores, er det jo mye mindre enerverende å gjøre det selv, ikke sant... ;D

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    .... hmmmm ... lenge siden jeg har «smakt» på Reger ... jeg har vel en fiolinkonsert eller to liggende et sted ...

mvh
    KJ

S

slowmotion

Gjest
    "Kabelavslappet" .... ;D

Veldig bra, jeg kjenner meg godt igjen der. ;)

ok, tilbake til tema... ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Med Oblivion kan man lytte fullstendig avslappet . . .
    Med Oblivion er man ferdig med å skifte kabler . . .

Begreper man kan bruke om dette er gjengitt tidligere.

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hva koster disse herlighetene da?

Jeg synes forresten den teorien med at Ohms lov ikke er tilstrekkelig er ganske interessant egentlig. Hvordan ellers kan motstanden bli høyere om man tar mye på motstandene med fete fingre f.eks.? (den blir faktisk litt høyere) ???

P

Parelius

Gjest
    Trondmeg skrev:

Ja, en kan glemme kabler, selv Oblivion kan en glemme…

(Parelius – for tiden tatt av en feber, skrivende "På sporet av den tapte kabel".)

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Savner at noen sammenligner disse kablene med Whistler sine (gjerne den nye og gamle fra Whistler) slik at vi vanlige vet hvor vi skal begynne. Oppgaven passer kanskje Fidelity Roda.....

staker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Antall liker
    43
    Hva med å slenge med BM giant i samme slengen?

Meget gode kabler alle som en, men hvem låter best? Det er kanskje et dumt spørsmål på denne tråden..

Uansett har Celius meget spennende produkter, som bude blitt sprett litt bedre ut over landet.

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Har fått Oblivion kabelsettet tilbake fra innbrenning hos Celius, og ja, ting har endret seg... Bedre holografi, klarhet og mer naturtro klang er stikkord for beskrivelse av kablesettet etter innbrenning.

mvh
    Ivarlo

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    staker skrev:

Meget gode kabler alle som en, men hvem låter best? Det er kanskje et dumt spørsmål på denne tråden..

Uansett har Celius meget spennende produkter, som bude blitt sprett litt bedre ut over landet.
    For ikke å snakke om Acoustic Zen Absolute! :) ;)
    Magic!
    Mvh

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    staker skrev:

...hensikten med denne tråden er ikke "oblivion ruler - alt annet suger". Jeg vet av lang (og dyr!) erfaring med hifi at det finnes mange veier til hifi-himmelen. Jeg hadde bare lyst til å fortelle om disse nye og ukjente kablene som gjorde så stor forskjell i mitt oppsett.

etter å ha hatt dem noen uker nå og hatt endel kompiser innom på prøvelytting (du kjenner uttrykket "trodde ikke mine egne ører ;D ) må jeg bare si at førsteintrykket blir bekreftet - og at kablene fortsetter å forbedres, selv om de var innbrent i utgangspunktet.

(Morsomt å følge med på bildene på plasma-skjermen, som stadig får bedre skarphet og kontrast uke for uke, med 1m oblivion nettkabel.)

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    44
    BigSwifty skrev:
    staker skrev:

...hensikten med denne tråden er ikke "oblivion ruler - alt annet suger". Jeg vet av lang (og dyr!) erfaring med hifi at det finnes mange veier til hifi-himmelen. Jeg hadde bare lyst til å fortelle om disse nye og ukjente kablene som gjorde så stor forskjell i mitt oppsett.

etter å ha hatt dem noen uker nå og hatt endel kompiser innom på prøvelytting (du kjenner uttrykket "trodde ikke mine egne ører ;D ) må jeg bare si at førsteintrykket blir bekreftet - og at kablene fortsetter å forbedres, selv om de var innbrent i utgangspunktet.

(Morsomt å følge med på bildene på plasma-skjermen, som stadig får bedre skarphet og kontrast uke for uke, med 1m oblivion nettkabel.)

Virkeligheten for deg er din subjektive opplevelse av endringer som du oppfatter som positive ift Oblivion uavhengig av hva andre måtte mene.

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Vet det er en liten avspopring men ikke mye. Dette med at du får bedre bilde med plasmaen med god strømkabel er interessant. En annen "norsk kabel" LMC fat burde vel ha samme egenskap???
    Hvordan vil kabelskeptikerne forholde seg til bedre bilde med bedre kabel tro??? Det går jo ikke ann. Hørt på maken........ :p :p

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    Billa skrev:
    ...
    Hvordan vil kabelskeptikerne forholde seg til bedre bilde med bedre kabel tro??? Det går jo ikke ann. Hørt på maken........ :p :p
    Det skulle vel være ganske greit å «blindteste» ... 8)

mvh
    KJ

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    KJ skrev:
    Billa skrev:
    ...
    Det skulle vel være ganske greit å «blindteste» ... 8)

mvh
    KJ
    Nei er det bildet som skal testes må du ha propper i ørene, du kan bli påvirket av hva du hører!

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    kanskje vi skal sette ned en CEN komitee og foreslå en ny EU standard ;D ;D
    Slikt komiteearbeid preges av uendelige diskusjoner med minimal fremdrift rundt bagateller og tradisjoner. Mange av oss på forumet her vil trives....

Det er klart at en billedtest må gjennomføres med propper i ørene, men hvilke?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje skulle en få tråden inn på sporet igjen.

Håvard

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Haavard skrev:

Håvard
    Helt enig!

Forbauser dog ikke meg opplevelsen av bedre bilde med Oblivion nettkabel. Min plasma har hatt god nytte av strømfilter (som jeg har hatt ambivalent forhold til i hifi`n)

mvh.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    kwil skrev:
    Haavard skrev:

Håvard
    Helt enig!

Forbauser dog ikke meg opplevelsen av bedre bilde med Oblivion nettkabel. Min plasma har hatt god nytte av strømfilter (som jeg har hatt ambivalent forhold til i hifi`n)

mvh.
    Mitt anlegg hadde godt av fullt Oblivion kabling.
    Kommer med inntrykk, men det tar litt tid. Lite musikk og mye jobb for tiden.

Håvard

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Har prøvd høyttalerkablene (ikke innbrent) og må si at jeg vart temmelig overrasket over hvor mye de kunne gjøre med lyden i positiv retning.Har hatt en en del forskjellig kabler innom gjennom tidene men ingen har gitt en så stor oppgradering,som å få en ny forsterker i hus :eek:
    Prisen kan virke litt stiv men kabelen er absolutt verdt det...

Mvh

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    draapen skrev:
    Prisen kan virke litt stiv men kabelen er absolutt verdt det...

Mvh
    ...det var poenget mitt med å starte denne tråden.Har hatt veldig mange kabler i anlegget mitt. Noen har vært perverst dyre.

Oblivion banker dem alle med god margin. Ikke fordi de "gjør noe med lyden" - men fordi de ikke gjør det.

For første gang hører jeg hvor sinnsykt mye det bor i mine jblk2s9800se høyttalere. Og i min Benz reference pickup. Osv...

Kabler er som veloppdragne barn; de skal sees - og ikke høres ;D

F.eks. erstattet Oblivion 1m fra cd til pre og 2m fra pre til power (til en pris av til sammen 22.000) kabler fra Sambands-statene
    til 75.000.

Det er en prisforskjell på 53.0000 - og resultatet var regelrett grisebank!

Det er faktisk "value for money" i det litt spesielle universet som vi kabel-troende befinner oss i.

At de er norske er jo gøy. Om de hadde vært serbo-kroatiske hadde de fremdeles sittet i mitt anlegg.

"Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is THE BEST."
    Frank Zappa til Tipper Gore under de berømte Senatshøringene.

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Støtter @BigSwifty på alle områder her..
    Har hørt Oblivion ved et par anledninger og begge ganger så trer musikken magisk frem, du klarer ikke å høre kablene, du klarer ikke å høre komponentene, du klarer ikke å høre høyttalerene, det eneste du hører er musikk..
    Og etter mine beregninger og kalkuleringer, så handler vel dette om å sette sammen et anlegg å faktisk gjenskape musikken i eget hjem.?

Holder på å spille inn mine egne kabler nå, de er innbrente men ikke innspilte, jeg har aldri noen gang hørt på maken til ektehet noen gang, all prat om ditten og datten innen Hi-Fi kan du bare glemme, du klarer å gjenskape gitar som det høres ut i virkeligheten, trommer, stemmer, alt gir deg en ekte følelse av å virkelig være der..
    Selv når du spiller ganske så høyt og på kompleks musikk, så blir det ikke grøt noe sted, du hører bare adskilte detaljer fra alle instrumenter..

For dere som leser tråden og som ikke har opplevd Oblivion i eget anlegg, dere klarer rett å slett ikke å forestille dere hva de gjør med musikken, jeg kunne det hvertfall ikke.!
    Og jeg har litt god fantasi til tider ;D

Er nesten fristet til å si at det ikke er andre enn de som faktisk har erfaring med Oblivion, som skulle skrevet på en slik tråd..
    En ting er å teste de opp mot andre kabler og fortelle sin positive eller negative historie, men å prate shit ser jeg ikke poenget med, det er vel kun for å få flere innlegg.?
    Kanskje for å være kvalm og spydig, men uansett grunn, går det ikke an å holde det til OT tråden eller noe slikt da.?
    Vis at dere er voksne mennesker og ikke en flokk med unger, please...........
    Kjell

R

Rolf_Da!

Gjest
    Rotekroken skrev:
    .......trer musikken magisk frem, du klarer ikke å høre kablene, du klarer ikke å høre komponentene, du klarer ikke å høre høyttalerene, det eneste du hører er musikk..
    Og etter mine beregninger og kalkuleringer, så handler vel dette om å sette sammen et anlegg å faktisk gjenskape musikken i eget hjem.?
    Holder på å spille inn mine egne kabler nå, de er innbrente men ikke innspilte, jeg har aldri noen gang hørt på maken til ektehet noen gang, all prat om ditten og datten innen Hi-Fi kan du bare glemme, du klarer å gjenskape gitar som det høres ut i virkeligheten, trommer, stemmer, alt gir deg en ekte følelse av å virkelig være der..
    Selv når du spiller ganske så høyt og på kompleks musikk, så blir det ikke grøt noe sted, du hører bare adskilte detaljer fra alle instrumenter..
    Dette er jo helt utrolig!
    Blir RF-5 hiend ved å putte på andre kabler? Imponerende!
    EDIT: Glem hiend, de blir virkeligheten selv?

R

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    RoDa skrev:
    Rotekroken skrev:
    .......trer musikken magisk frem, du klarer ikke å høre kablene, du klarer ikke å høre komponentene, du klarer ikke å høre høyttalerene, det eneste du hører er musikk..
    Dette er jo helt utrolig!
    Blir RF-5 hiend ved å putte på andre kabler? Imponerende!
    EDIT: Glem hiend, de blir virkeligheten selv?

R
    Mine kabler er ikke innspilte, det er ikke de jeg refererer til her..
    Men det har jaggu gitt RF-5 nytt liv de uinnspilte kablene også, det er så jeg ikke tror mine egne ører..
    Inviterer deg herved til en liten lytt i løpet av juni når du har kommet deg på plass, da tror jeg det meste er på plass her også..
    Kjell

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har som tidligere nevnt hatt disse kablene på besøk hos meg.
    Eller rettere sagt hatt gleden av å ha disse kabelen på besøk. Ordet glede er et bevisst valg, av den enkle grunn at disse kablene gjør noe med gleden ved musikk. De gjør noe med den intense følelsen av å bli sjarmert, forført, opplyst, og oppvakt av artister og band. I tillegg setter de kroppen i bevegelse, men det skal jeg ikke skrive om her. Det er ikke et spesielt vakkert syn, og som dere forstår så danser jeg ikke stort.

Kablene kom inn i mitt anlegg ad omveier. HCS på sentralen var på Hifi - Guiden, der var Raymond Celius. På denne måten hadde Toten lydlaug et sett kabler til testing og prøving. Etter hvert hadde jeg fullt oppsett i stua med kabler fra Oblivion Technology, etter en stund også innbrente.

Før jeg satte Oblivion inn i oppsette hadde jeg prøvd Wireworld kabler, Goertz Boa, Audioquest Crystal, Transparent Super og Plus, Silver Sonic. Jeg har laget grøftekabelen og cat 5 kabelen. Alle gjør dem nytten sin. Spesielt var jeg imponert over Transparant Super og Goertz Boa.

Ingen av disse kablene kommer derimot opp mot Oblivion, og la det være sagt med en gang, navnet skjemmer ikke kabelen. Sjelden har jeg hatt evnen til å sitte på første rad og høre The Chieftains live i min egen stue. En total ”being there” følelse. På denne live skiva er det en lenger siste låt, i irsk tradisjon. Hver musiker får presentert seg, og en bodhran solo har stort sett gått meg hus forbi. Ikke etter Oblivion i hus. Sjeldent har jeg hørt bodhran så realistisk gjengitt, og en bodhran skal være ganske så voluminøs.

Setter jeg på Madrugada, står Sivert Høyem der i all sin høye prakt og ser sjelden så inntrengende som nå.

Eller for den del Mark Lanegan og Isobel Campbell. Helan og Halvan hva stemmer gjelder. Isobel smyger seg innpå deg, lokkende, sukkersøt og uskyldig. I neste øyeblikk slår Mark Lanegan deg tilbake til virkeligheten, stemmen fra ”lang der nede”, undergrunnen. Kontrastene mellom disse to stemmene blir så mye større enn med andre kabler jeg har brukt før.

I en lengre periode nå har jeg dratt fram den ene cd’en etter den andre. Maria Juhao hørte jeg en gang på Horten messa. Den blir stadig vekk dratt fram her i huset, en cd med masse informasjon og et vidåpent lydbilde. Tom Waits har fått flere runder i spilleren. Jeg kunne nevnt flere artister som er dratt fram igjen fra ei støvete hylle, men lar være. Jeg greier ikke å formidle med ord hva disse kablene har gjort i heimen med husalteret.

Oblivion kablene gjør noe med min opplevelse av musikk.
    Akkurat som rør en gang i gjorde det. Det strider i mot min fornuft at kabler skal bety så mye. Men musikk er ikke fornuft, det er følelser. Derfor kan jeg ikke la være å si gi denne kabelen min anbefaling. Den engasjere meg. Den formidler musikk på en annen måte enn det jeg tidligere har opplevd.

Oblivion har også rokket om på noen forestillinger jeg har hatt om kabler.
    Oblivion har fått meg til å erkjenne
    - Kabler har en hensikt større enn jeg før ville akseptere.
    - Innbrenning er faktisk noe fornuft i.
    - Det er lurt å kanskje ha samme kabelmerke i hele anlegget.
    - Strømkabler, jeg hører forskjell.

Håvard

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Prisene ligger inne på sidene til HiFiGuiden....
    Det fant ikke jeg i allefall..... :-[

up

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Antall liker
    5
    Trondmeg skrev:

Så lenge du mener det er så stor forsjell, vil kablene dine være utskiftet innen forholdsvis kort tid, tro meg ! ;)

up

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Er det jeg som er påvirket av sommervarmen, eller er du bare uklar her, up? Er du brydd med å underbygge litt for oss?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn