Fantastiske, nye NORSKE kabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    up skrev:
    Trondmeg skrev:
    Med Oblivion kan man lytte fullstendig avslappet . . .
    Med Oblivion er man ferdig med å skifte kabler . . .

Begreper man kan bruke om dette er gjengitt tidligere.
    Så lenge du mener det er så stor forskjell, vil kablene dine være utskiftet innen forholdsvis kort tid, tro meg ! ;)

up
    Snip and edit (for ikke å kødde med evt framtidige opphavsrettigheter(se 2 poster videre)):

Jeg kan slappe av

up

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Antall liker
    5
    impulse skrev:
    Er det jeg som er påvirket av sommervarmen, eller er du bare uklar her, up? Er du brydd med å underbygge litt for oss?
    Hei

Av de to alternativene du nevner velger jeg å tro det første !

up

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.374
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    up skrev:
    Trondmeg skrev:

Så lenge du mener det er så stor forskjell, vil kablene dine være utskiftet innen forholdsvis kort tid, tro meg ! ;)

up
    Jeg har blitt kabelavslappet.
    "Kabelavslappet" is a registrated trademark of Valentino the Audiophile.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Valentino skrev:
    Trondmeg skrev:
    up skrev:
    Trondmeg skrev:

up
    Jeg har blitt kabelavslappet.
    "Kabelavslappet" is a registrated trademark of Valentino the Audiophile.
    Obs glemte å sjekke )))))))

Jeg er "Cable Relaxed" (TM) (R) og "Kabelferdig" (TM) (R)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    up skrev:
    impulse skrev:
    Er det jeg som er påvirket av sommervarmen, eller er du bare uklar her, up? Er du brydd med å underbygge litt for oss?
    Hei

Av de to alternativene du nevner velger jeg å tro det første !

up
    jeg er helt upåvirket av sommervarmen. Ser frem til at du underbygger påstandene up

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Blås i up's småtvetydigheter. Det var til meg han hintet og han fikk jo rett!

(Hvorvidt det var velment eller ironisk spiller da ingen rolle for verken kabelprodusenten, transportselskapet, Raymond Celius, Hifi-guiden, postverket, kemneren eller meg i denne saken)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ....misunnelse er det i allefall ikke... 8) . Noen vil forsette å jage... For å finne...Andre vet ikke hva de skal se etter eller HØRE etter for ALT er jo likt.. ;)

Uansett, gratulerer både til trondmeg og 65finger med fantastisk gode kabler :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    HCS skrev:
    ....misunnelse er det i allefall ikke... 8) . Noen vil forsette å jage... For å finne...Andre vet ikke hva de skal se etter eller HØRE etter for ALT er jo likt.. ;)

takk for det :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    HCS skrev:

På forskudd takk! Men vi snakker timer...

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Trondmeg skrev:
    HCS skrev:

Jeg er jo ikke akkurat oppvakt men betyr dette at du har kjøpt kabler :)
    mvh

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    kwil skrev:
    Trondmeg skrev:
    HCS skrev:

Jeg er jo ikke akkurat oppvakt men betyr dette at du har kjøpt kabler :)
    mvh
    Kreeeeeemmmmmmmt, m-mmmmm

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Ikke denne gangen, midtuke-Barolo har jeg ikke prøvd enda. Alle konsonantene var en slags innrømmelse av at ukepengene er brukt denne uka også.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Kan vi bytte ukepenger ei uke?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Nå snakket jeg nok mest sannsynligvis om uke 49 i 2011.....

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Hallo Trond.
    Klarer du ikke vente lenger???? Lett påvirkelig???
    Kwil har forresten snekret noen kabler selv. Må ta en tur for å få han ned på jorda igjen.
    Nå er det innbrente Oblivion i hele anlegget her hos meg, bortsett fra strøm.
    Har også supplert med 1 m jumpers på høyttalerene.
    Det låter fortsatt fortreffelig og anser meg kabelferdig, innbrent, ferdig jaktet og tør jeg bruke uttrykket kabelavslappet (ouch!!!!) ;)
    Lommeboka har det derimot mer anstrengt enn meg, men det er ikke mitt problem.....
    Skal forresten bli spennende å lese neste Fidelity......

Mvh
    RBN

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hadde med Oblivion kabler til heimbygda mi forrige veke.
    Hadde test i tre anlegg i kategorien 6 siffer i totalbeløpet.
    I to av desse anlegge fekk eg høyre før og etter resultatet.
    Du verden, eg trudde knapt deg eg høyrde.

Håvard

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    19
    Noen som har sammenlignet Oblivion med Whistler Coanda (som jeg synes er fantastiske!)?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Jeg henter mine ferdig innbrente Oblivions i morgen. Jippi!

"Now I'm a obeliever (TM)(R)(C)" and that is oblivious! (TM)(R)(C)

(terrassehumor)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Knis! Det må bli postbarolomoro, jfr postetidspunktet.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Jeg testet med de samme kjente låtene gjennom 3 forskjellige kabler og rørte ikke volumkontrollen under hele testen. Nøt selvfølgelig all den medbrakte placebo og alt det psykoakustiske selvbedraget jeg er innehaver av (humor).
    Jeg benyttet en uspesifisert grønn DIY-kabel som jeg har spilt på de siste ukene, deretter byttet jeg til Audience AU-24 som jeg har brukt i ukevis før dette og til slutt Oblivion.

Førsteinntrykket er som følger (sammenligner kun med AU-24 da DIYen var klart dårligst til tross for at den viste noen lovende takter i starten av sin levetid):

Oblivion tar frem flere detaljer som ikke høres med AU-24, den skiller instrumentene bedre, spiller mye dypere i bassen (AU-24's svakeste side), men beholder det gode rytmiske drivet og åpner opp et større rom i alle 3 dimensjoner, vokalistene fremstår dermed mere naturlig i størrelse, tonalt ganske lik AU-24 i vokalen, men framstår som luftigere og mere dynamisk. Renhet, definisjon, den berømte gardinen som forsvant, dypere, større. JIPPI!
    Førsteinntrykket er som man forstår overveldende. Det var ingenting jeg fant at den gjorde dårligere enn referansen, alt var minst like godt. Det minner så langt om en relativt (i denne hobbyen er det meste relativt) stor lydmessig oppgradering for meg.

Dette er de klart beste kablene jeg har benyttet i mitt anlegg (prøvd de før). Jeg vil bruke en del tid framover på å få lytteinntrykkene til å sette seg i hjernen. Det er lett å høre forskjeller umiddelbart, men det tar tid å finne ut hva som faktisk er best og ikke bare forskjellig fra det man har fra før. Jeg kommer tilbake med flere inntrykk om noen uker.

Gratulerer Raymond Celius!
    Dette ser virkelig ut til å være flotte kabler. Noe jeg mente å ha hørt før og slettes ikke har endret syn på i løpet av dagens førstelytting. Hvis ovennevnte inntrykk står seg (jeg har gjort notater som skal lagres) blir det nok oppgradering av signal og strømkabler også etterhvert. (Skal vi se: 10m til sikringsskapet koster ca 4k+9x3k = glem det!). Men 2 balanserte og 2-3 strømkabler blir det ratt.

Og så passer det meg utmerket at de er grå, tynne og diskrete i sin framtoning helt uten bling og slangemønster. Kabler skal helst verken sees eller høres i min verden, men der er vi så forskjellige. Jeg liker at komponentene ser bra ut også. Og bra er stilrent uten bling og gull og glitter. Men, jeg er selvfølgelig ikke helt fri selv heller, Marantz CD-7 spiller fremdeles så fint at det ikke får hjelpe at den ser litt glorete ut. Heldigvis har den røde dioder og det behagelige blågrønne Philipsdisplayet og ikke utrykningslys. Nok.

Now I'm a Obeliever!

PS: Jeg sitter og koser meg med Dire Straits blåplate og den er veldig engasjerende i kveld. Låter visst bedre enn tidligere også. Det er så mye mere åpent og instrumentene skiller så fint i det store rommet de nå spiller i. reJippi!

EDIT: I min verden ser det ut til at Celius har blitt profet i eget land. Det sier litt. Jeg har aldri vært spesielt patriotisk.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Flott beskivelse Trondmeg, hvordan du omtaler kablene men AU24 er interessant. Og det virker som vi har samme oppfattelse av AU24. Flott

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Vermin skrev:
    Flott beskivelse Trondmeg, hvordan du omtaler kablene men AU24 er interessant. Og det virker som vi har samme oppfattelse av AU24. Flott
    Tjena, Vermin
    Jeg oppfatter AU-24 som en flott klingende kabel, men den mangler bass. Og sammenlignet med Oblivion så blir den litt blodfattig på mange måter, men det er overhodet ingen dårlig kabel, den er f.eks. veldig fin på vokal. Det er bare at akkurat nå synes jeg Oblivion er et nummer bedre på de fleste måter. It's Oblivious!

Miles

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    372
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan er disse kablene i forhold til Celius sine andre kabler.
    Altså hans kabler for 5-7 år siden

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har aldri hørt de så jeg kan dessverre ikke si noe om evt forskjeller.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette var en meget god beskrivelse Trond. Regner med at de er godt innbrennte siden de klinger så godt hos deg? Artig at en norsk konstruktør lager kabler som danker ut diverse dyre kabler i flere anlegg jeg vet om. Nok en gang, fratulerer med en god kabel :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    HCS skrev:
    Dette var en meget god beskrivelse Trond. Regner med at de er godt innbrennte siden de klinger så godt hos deg? Artig at en norsk konstruktør lager kabler som danker ut diverse dyre kabler i flere anlegg jeg vet om. Nok en gang, fratulerer med en god kabel :)
    Takk og takk. Kablene har vært til innbrenning hos Arild (hifi-guiden) fra de kom i posten på fredag til jeg hentet de i dag kl 12. Ca 70t med andre ord. Og jammen er de spesielle.

PS Mente du flatulerer eller gratulerer....

EDIT: I følge ekspertisen er det mere i vente, det er ikke bare lytteinntrykket som skal sette seg, kablene skal visstnok også bruke de nærmeste ukene på og spilles inn skikkelig. Jeg gleder meg. Og så skal jeg leke med rørskifte også, men det får vente litt nå. En ting av gangen.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trondmeg skrev:
    HCS skrev:
    Takk og takk. Kabelene har vært til innbrenning hos Arild (hifi-guiden) fra de kom i posten på fredag til jeg hentet de i dag kl 12. Ca 70t med andre ord. Og jammen er de spesielle.

PS Mente du flatulerer eller gratulerer....

GRATULERER ;D

Og de kan sikkert bli enda bedre... De er ekstremt trege å brenne inn ilfg ekspertisen... ;D. Og godt du støtter vår venn med det røde skjegget. Han holder jeg høyt. Uansett kabler... :)

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    10
    Det kommer ett komlett sett med kabler fra Raymond snart, blir meget spennende å prøve disse! ;)

S

Storebror

Gjest
    Trondmeg skrev:
    PS: Jeg sitter og koser meg med Dire Straits blåplate og den er veldig engasjerende i kveld.
    Spennende med nye norske kabler!!

Men jeg er litt undrende til at det skal koste såpass med penger når man ser hva whistler tar for sine "smykker"....
    3000,- pr ekstra meter kabel i alle varianter tyder jo på vanvittig kostbart råmateriale?
    Vel, det er ørene som bestemmer og en selv som må vurdere om det er verdt utlegget.

Høres unektelig ut som disse gjør store greier!

R

EDIT:

Hvilken blå forresten?

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Ha-ha, godt spørsmål, men jeg mente Communique. Jeg tenkte ikke over at de stort sett leveres i blått med et par hederlige unntak. For meg er det Communique som er den blå(este) til Dire Straits, visste du ikke det? Prisen tipper jeg gjenspeiler en relativt liten OEM-produksjon. Omstilling av maskiner etc tar tid og koster penger. Og så er det selvfølgelig noe som heter avanse også og det skal det være.

EDIT: Og det er selvfølgelig også en markedspris som styrer prislappen, ikke produksjonskostnadene. Gjett hva merkeklærne vi gjerne kjøper faktisk koster i produksjon ift billigkjedenes utvalg?

S

Storebror

Gjest
    Tenkte på den jeg også, og tenkte på "were do you think you're going" samtidig ;D

Ja, er det produksjon som settes bort og kjøres i små serier så koster det nok, fair nuff.

R

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    19
    Savner fortsatt en sammeligning mellom Whistler Coanda og oblivion. ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Trond_B skrev:
    Savner fortsatt en sammeligning mellom Whistler Coanda og oblivion. ;)
    Jeg har dessverre ingenting å bidra med da jeg ikke har hørt (om) Whistler Coanda.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hvis herr Oblivion og herr Whistler sender meg hver sitt par kabler så skal jeg sammenligne for dere jeg. Snill jeg er ;D

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Vermin skrev:
    Hvis herr Oblivion og herr Whistler sender meg hver sitt par kabler så skal jeg sammenligne for dere jeg. Snill jeg er ;D
    Ha-ha, jeg mener å forstå at du også trenger veeeeeldig lange kabler, er det ikke ca 50m mellom forsterker og høyttaler? (object on picture may be further away than it seems)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Trondmeg skrev:
    Vermin skrev:
    Ha-ha, jeg mener å forstå at du også trenger veeeeeldig lange kabler, er det ikke ca 50m mellom forsterker og høyttaler? (object on picture may be longer away than it seems)
    ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn