|
Haavard skrev:Jeg skrev eller rettere sagt mente (siden du leste noe annet) at mykhet kan
misforstås i retning ullen, varm eller rund.
Håvard
Det er vel det Gago, men etter udrag fra WBT sin egen tekst, så er vel denne (0102Ag) spesiellt godt egnet som rca plugg på digital kabel og nærmest konstuert med det som målsetting.Gago skrev:sorry at jeg kommer sidelengs inn her, men er det ikke 0102ag som brukes i toppmodellene til oblivion?
har alltid trodd at 0102ag var den beste rca-pluggen fra wbt.
Jeg forsto sammenhengen, men er grunleggende uenig med deg. Hadde det vært snakk om en bedre høyttalerkonstruksjon som gjorde at man fikk mindre forvrengning, så kunne jeg nikket annerkjennende til. At en super kabel derimot skal rydde opp i støyproblemer og forvregning framfor en annen kabel, det er vanskelig å ta seriøst.Oblivion skrev:Skjønner at du tolker og "omskriver" den setningen på en slik måte.orso skrev:Aah, fantastisk! En kabel som gjør noe med dipper og peaker. Kast bassfellene, Oblivion rydder opp i alt! ;DOblivion skrev:NB! også tepper, bassfeller etc. som er brukt til "tweaking" må dobbeltsjekkes for om de tjener sin hensikt lenger...
Mvh
Raymond
Alt kan jo vrenges og vris på - både i og uten sammenheng - både i positiv og negativ hensikt...
Du mener den strammer opp i bassen?orso skrev:Aah, fantastisk! En kabel som gjør noe med dipper og peaker. Kast bassfellene, Oblivion rydder opp i alt! ;DOblivion skrev:NB! også tepper, bassfeller etc. som er brukt til "tweaking" må dobbeltsjekkes for om de tjener sin hensikt lenger...
Mvh
Raymond
Jeg tror egentlig ikke noen kabler strammer opp bassen. Men at kabler kan gjøre ting med motsatt fortegn, det finner jeg rimelig. Derfor kan det oppleves at en gitt kabel "strammer opp bassen" rett og slett fordi den gjør mindre galt med signalet.bjornh skrev:Du mener den strammer opp i bassen?orso skrev:Aah, fantastisk! En kabel som gjør noe med dipper og peaker. Kast bassfellene, Oblivion rydder opp i alt! ;DOblivion skrev:NB! også tepper, bassfeller etc. som er brukt til "tweaking" må dobbeltsjekkes for om de tjener sin hensikt lenger...
Mvh
Raymond
Jeg tror noget helt andet sker. Der focuseres på mellemtone og diskant så man overhører rummets problemer i de dybere oktaver. Det hele er et spørgsmål om balance. Er diskantområdet lidt fremhævet virker bassen subjektivt mere tight.bjornh skrev:orso skrev:Aah, fantastisk! En kabel som gjør noe med dipper og peaker. Kast bassfellene, Oblivion rydder opp i alt! ;DOblivion skrev:NB! også tepper, bassfeller etc. som er brukt til "tweaking" må dobbeltsjekkes for om de tjener sin hensikt lenger...
Mvh
Raymond
Du mener den strammer opp i bassen?
Slå opp "ironi" i ordboka!bjornh skrev:Du mener den strammer opp i bassen?orso skrev:Aah, fantastisk! En kabel som gjør noe med dipper og peaker. Kast bassfellene, Oblivion rydder opp i alt! ;DOblivion skrev:NB! også tepper, bassfeller etc. som er brukt til "tweaking" må dobbeltsjekkes for om de tjener sin hensikt lenger...
Mvh
Raymond
Men her snakker vi rent sølv!Duelund_Support skrev:Jeg tror noget helt andet sker. Der focuseres på mellemtone og diskant så man overhører rummets problemer i de dybere oktaver. Det hele er et spørgsmål om balance. Er diskantområdet lidt fremhævet virker bassen subjektivt mere tight.bjornh skrev:orso skrev:Aah, fantastisk! En kabel som gjør noe med dipper og peaker. Kast bassfellene, Oblivion rydder opp i alt! ;DOblivion skrev:NB! også tepper, bassfeller etc. som er brukt til "tweaking" må dobbeltsjekkes for om de tjener sin hensikt lenger...
Mvh
Raymond
Du mener den strammer opp i bassen?
For mig er det en klar tendens til at forsølvet kobber favoriserer de høje frekvenser.
Jeg tror du er inne på noe der. Noen som vet noe om kapasistans og induktans på disse kablene?Duelund_Support skrev:Jeg tror noget helt andet sker. Der focuseres på mellemtone og diskant så man overhører rummets problemer i de dybere oktaver. Det hele er et spørgsmål om balance. Er diskantområdet lidt fremhævet virker bassen subjektivt mere tight.bjornh skrev:Du mener den strammer opp i bassen?orso skrev:Aah, fantastisk! En kabel som gjør noe med dipper og peaker. Kast bassfellene, Oblivion rydder opp i alt! ;DOblivion skrev:NB! også tepper, bassfeller etc. som er brukt til "tweaking" må dobbeltsjekkes for om de tjener sin hensikt lenger...
Mvh
Raymond
For mig er det en klar tendens til at forsølvet kobber favoriserer de høje frekvenser.
Takker kwil.kwil skrev:Eiere ikke en eneste slik kabel, men har kjapt testet Energetic og syntes de var aldeles fabelaktige her (savnes stort). Med bakgrunn i det Roda skriver (forøvrig endelig en sammenlikning med Whistler som har vært etterlyst) så må jo Whistler kablene være hinsidig gode, og et direkte kupp til prisen (imo). Det som kan tale mot Whistler er håndlagingen, som vil kunne bety ulikheter fra kabel til kabel (et ankepunkt som også gjelder mange "hiend"kabler forøvrig, også de med langt høyere pris).
Som sagt, artig å lese sammenlikningen, spesielt den utstrakte beskrivelsen av de subjektivt opplevde forskjellene![]()
Vi er da tross alt småbarnsforeldre. ;DRoDa skrev:Jeg har selv kabler for ca 35 tusen i nypris i oppsettet og synes det er i overkant.
Men så var det dette med hva man (mener å) hører av forskjeller da....
Mvh
Rolf
Vi er nok ikke så uenige.RoDa skrev:Fint innlegg Haavard!
Tror ikke vi er så langt fra hverandre, at Focal trenger å temmes litt og blir knallbra med Energetic tviler jeg ikke på.
Spørsmåler er jo om det er fjerning av forvrengning i andre kabler eller snillhet/mykhet i Energetic som utgjør forskjellen?
At et fullt oppsett Energetic er bedre enn en enkelt kabel kan godt hende, men i min verden betyr det at oppsettet skal ha en temmelig høy klasse (og pris) før man kan rettferdiggjøre et slikt utlegg (på nærmere hundre tusen kroner?) istedet for å bytte andre komponenter.
Jeg har selv kabler for ca 35 tusen i nypris i oppsettet og synes det er i overkant.
Mvh
Rolf
Her en mistanke om at Focal ikke gir ved dørene.kwil skrev:Fankern Håvard, der har vi svaret på hvorfor de oppleves så fantastiske her. (Focal, her vettu)
"Nekter" dog nærmest å tro at de ikke slipper igjenom all inf. i toppen.
Kjente forøvrig heller ikke igjen opplevelsen i Hjemmekinobeskrivelsen.
mvh
Her er enda en med småbarn. Nå er det snart sommer og utgifter til klær etc faller betraktelig slik at hifibudsjettet kan økes. Eller?Haavard skrev:Vi er da tross alt småbarnsforeldre. ;DRoDa skrev:Jeg har selv kabler for ca 35 tusen i nypris i oppsettet og synes det er i overkant.
Mvh
Rolf
Håvard
Flott innlegg ;D Litt trist bare at for øyeblikket er de gamle bosehøytalerene koblet sammen med macen og spotify som rår grunnen. Får håpe de nye høytalerene sammen med ny elektronikk og oblivionkabler gir ved dørene ;D Fint at du trives med heart Double Beat. Monoblokkene er savnetHaavard skrev:I jakten på den siste kabelen i mitt liv har MIT vært oppe til vurdering, Goertz fant jeg tiltalende, Transparent også. Solid Kåre, som andre på forumet her henger på himmelen som den nye ledestjernen, har vært prøvd.
En kveld ville jeg vie tiden til litt god musikk. Ser ikke bort i fra at jeg hadde kjøpt en cd plate eller to også. For å gjøre en historie kort; overraskelse to i mitt liv med hifikomponenter. Det som kom ut av høyttalerne var noe jeg hadde jaktet på en stund.
Et sett med Oblivion Coherence har nå spilt hos meg et års tid.
Da jeg hørte at Oblivion hadde noe nytt på gang tok jeg kontakt for å teste i alle fall høyttalerkablene. De har spilt en stund i mitt anlegg nå, men jeg har først og fremst hørt mest på de hos 65finger. Oppsettet hans kjenner jeg godt, jeg har laget høyttalerne hans, H6 kloner, og effekttrinnene hans har jeg i min stue nå, Heart Doublebeat. I tillegg har 65finger fullt oppsett med de nye kablene til Oblivion. Jeg er klar over at enkelte kan ha ulike oppfatninger av en kabel, men jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen til Roy Ervin, uten å kommentere den så mye. Roda sin kjenner jeg igjen, men jeg har hørt noe annet enn han. Uten å betvile hva han har hørt.
Ordet mykhet, Roda, er fint å bruke på denne kabelen. For den er litt fløyel faktisk. Av alle sølvkabler jeg har prøvd er dette den som har tiltalt meg mest. Det flyter godt med disse kablene. En egen ro. Detaljer og luft er det nok av, uten at jeg føler det påtrengende eller at det føles overfokusert.
Jeg har ikke hørt en kabel tidligere, i noe oppsett, som i den grad har brakt meg så inn i musikken. Hos 65 finger åpnet det seg et digert lydbilde, der jeg satt midt i og kunne se musikerne plassert foran meg. Her var det bredde, dybde og høyde. Så til de grader et aspekt en ikke kunne unngå å høre.
H6 klonen er en liten hornhøyttaler. De flytter luft. Det visste jeg fra før, men ikke i slik grad som jeg opplevde hos 65 finger. Sjelden har jeg opplevd og lagt merke til små tempo og taktforandringer i musikken. Her er det snert og fart. Og de har et skyv i topp og bunn som er litt urealistisk, spesielt nedover. Noe av dette jeg beskriver er nok fordeler med H6 klonen, men de ble ikke mindre med Oblivion kabling.
Roda opplever ikke Oblivion som tøff nok. På Focal diskanter (og H6 konene) er de litt match made in heaven. Gudene skal vite jeg har hørt Focal i en rekke anlegg, og de kan låte virkelig ille. Men etter å ha hørt Focal i en rekke anlegg med Oblivion kabling, så blir det mer og mer klart for meg at denne diskanten krever god kabling. Focal kan låte åpent, detaljert, luftig uten skarpe kanter og stikking i øra.
Men det er de musikalske prestasjonene som jeg husker best fra besøket hos 65 finger. Jeg ble sittende der, å lytte. Den ene skiva etter den andre. Jeg var inni musikken, ikke foran. Sjelden har gleden av musikk vært større. Nytelse.
Vel hjemme, med 65finger sine monoblokker, er jeg nesten som hos 65finger. Coherence gjør en bra jobb, men jeg kan fortelle dere at det var litt nedtur å koble dem opp igjen etter å ha hatt Energetic høyttalerkabler i oppsettet en stund.
Jeg betviler ikke Roda eller andre sine opplevelser av denne kabelen.
Jeg vet at et fullt oppsett med Oblivion låter bedre enn et enkelt sett i kjeden. Mine betraktninger er også gjort med et fullt oppsett. Men dessverre er det slik at kabler trenger å bli testet i ulike oppsett før man kan dømme de. Jeg har testet Oblivion i et røroppsett, Roda i transistor oppsett. Vi har hørt forskjellig. Whistler sine kabler har jeg dessverre ikke hørt.
Håvard
Generelt er de glade i et grovt tverrsnitt i kabelen.Haavard skrev:Her en mistanke om at Focal ikke gir ved dørene.kwil skrev:Fankern Håvard, der har vi svaret på hvorfor de oppleves så fantastiske her. (Focal, her vettu)
"Nekter" dog nærmest å tro at de ikke slipper igjenom all inf. i toppen.
Kjente forøvrig heller ikke igjen opplevelsen i Hjemmekinobeskrivelsen.
mvh
Shit in shit out.
Håvard
Du likte den med "lydbildet som åpnet seg opp svært i bredden", eller noe i den dur ;D ;DRBN skrev:Her er enda en med småbarn. Nå er det snart sommer og utgifter til klær etc faller betraktelig slik at hifibudsjettet kan økes. Eller?Haavard skrev:Vi er da tross alt småbarnsforeldre. ;DRoDa skrev:Jeg har selv kabler for ca 35 tusen i nypris i oppsettet og synes det er i overkant.
Mvh
Rolf
Håvard
Etter RoDa's betrakninger kunne det vært interessant med et Coanda besøk.
Noen som har prøvd Eccofisk Mambo Ag opp mot Coanda eller Energetic? Disse ble jo spådd en fantastisk fremtid for en stund tilbake.
Mvh
RBN
Det kan aldri bli for stort noen veierkwil skrev:Du likte den med "lydbildet som åpnet seg opp svært i bredden", eller noe i den dur ;D ;DRBN skrev:Her er enda en med småbarn. Nå er det snart sommer og utgifter til klær etc faller betraktelig slik at hifibudsjettet kan økes. Eller?Haavard skrev:Vi er da tross alt småbarnsforeldre. ;DRoDa skrev:Jeg har selv kabler for ca 35 tusen i nypris i oppsettet og synes det er i overkant.
Mvh
Rolf
Håvard
Etter RoDa's betrakninger kunne det vært interessant med et Coanda besøk.
Noen som har prøvd Eccofisk Mambo Ag opp mot Coanda eller Energetic? Disse ble jo spådd en fantastisk fremtid for en stund tilbake.
Mvh
RBN
Haavard skrev:Av alle sølvkabler jeg har prøvd er dette den som har tiltalt meg mest.
Håvard
65finger skrev:Høytalerkablene er ikke av sølv, Om de er sølvbelagt må Oblivion svare på.
65finger skrev:Signalkabler og digitalkabler er av sølv.
HeiGago skrev:65finger skrev:Signalkabler og digitalkabler er av sølv.
jepp, det husker jeg du fortalte.
men høyttalerkablene er altså ikke av sølv, i alle fall ikke rent sølv.
stemmer det, mr. oblivion?
Jeg har tatt sjansen på å beholde høyttalerne sammen med kablene, men ellers skjer det ting65finger skrev:Oblivion Energetic er den beste HIFI investeringen jeg har gjort. Verdt hver eneste krone! Ingen andre komponenter har løftet lydkvaliteten tilsvarende. Eneste jeg ikke har solgt. Kablene venter på de nye tingene 8)
RBN skrev:HeiGago skrev:65finger skrev:Signalkabler og digitalkabler er av sølv.
Jeg har sølv signalkabler og høyttaler kabler som er sølvbelagt kobber. Har lagt inn bilde av disse lenger fremme i tråden og tror jeg fikk med avkryssingen på "boksene".
Rene sølv høyttalerkabler i 6 kvmm ville bli veeeeeldig dyrt.
Mvh
RBN
Hallo igjenGago skrev:RBN skrev:HeiGago skrev:65finger skrev:Signalkabler og digitalkabler er av sølv.
Jeg har sølv signalkabler og høyttaler kabler som er sølvbelagt kobber. Har lagt inn bilde av disse lenger fremme i tråden og tror jeg fikk med avkryssingen på "boksene".
Rene sølv høyttalerkabler i 6 kvmm ville bli veeeeeldig dyrt.
Mvh
RBN
disse kablene er i rent sølv.
http://www.infinite-resolution.com/silver0049.htm
kr. 14.000 for 2x2m, 20kvmm.
solid core.
fantastisk gode, NORSKE kabler, de også. ;D
hadde sånne for noen år siden, før jeg gikk over til flettede sølvkabler (rent sølv! ;D) og har blitt værende der siden.
ps! skynder meg og legge til at mine siste innspill ikke må sees som ytring om hvilken kabler som låter best av oblivion og andre saker.
jeg er bare generell nysgjerrig på materialvalg og oppbygging av ulike audiokabler.