Fantastiske, nye NORSKE kabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sorry at jeg kommer sidelengs inn her, men er det ikke 0102ag som brukes i toppmodellene til oblivion?
    har alltid trodd at 0102ag var den beste rca-pluggen fra wbt.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrev eller rettere sagt mente (siden du leste noe annet) at mykhet kan
    misforstås i retning ullen, varm eller rund.

Håvard

R

RoDa

Gjest
    Jeg har tidligere berømmet flyten, sammenhengen og naturligheten i denne kabelen.
    Mitt ankepunkt går på denne mykheten i kabelen. Nå er det tøft å angripe dette som en feil, siden det helt klart er "virkeligheten by Oblivion" og lett å høre slektskapet med de billigere Coherence. At jeg personlig mener dette er litt for vakkert og mykt er ikke nødvendigvis en mening jeg deler med alle. Helt sikkert ikke egentlig, med tanke på alle tilhengerne denne kabelen har.

Min egen referanse, Whistler Audio Coanda, er også en kabel som i sammenligning med andre kan oppleves som myk.
    Men kanskje på en litt annen måte. Coanda er myk men tøff, mens jeg ikke opplever den samme "fjerner knaster og knuter i lyden og presenterer dem direkte til lytteren" måten å spille på fra Oblivion. Oppløsingen er i mine ører herlig stor fra Oblivion også, mens den heller myker knastene litt opp enn å sende dem direkte til lytteren. I oppsett som er litt "rå" i fremføringen kan jeg tenke meg at spillestilen til Oblivion er fullklaff!

Det er utrolig moro at vi har sånne gode kabler laget her på bjerget! Whistler og Oblivion klarer tydeligvis å trigge nordmenns kjøpelyst med sine ledninger.

Etter en lang stund med Oblivion i anlegget koblet jeg tilbake til Coanda.
    Det er sjukt med den ene forskjellen som oppstår, bredden i lydbildet. Lydbildet bretter seg betraktelig ut med coanda og tanker om verdens første blindtest som påviser forskjeller begynner å danne seg i hodet... ;D (Hvor vanskelig kan det være å plukke ut det hoppet gitaren på venstre siden gjør??)
    I mitt oppsett og med mine ører låter Coanda annerledes på følgende måte:
    Den spiller mer utstrakt i topp og bunn, med utstrakt mener jeg at nivået subjektivt ligger mer på linje med mellomtonen både i dypbassen og i toppen.
    Den låter åpnere og mer rett gjennom, som om den er litt mer "på" i lyden.
    Kan hende den kan oppleves som ubarmhjertig i noen oppsett?

Må få lov til å understreke at dette er mine inntrykk av kabelen i mitt eget oppsett, og at det ikke er ment å være noen fasit.
    Bare noen små inntrykk fra en som fikk låne et sett signalkabler. Takk for lånet!
    Jeg forstår lett at man kan like denne kabelen, ikke minst ser det logisk ut at de som foretrekker denne gjør det basert på match med eget utstyr.
    Noe mer direkte/skarp lyd fra egne komponenter så måte jeg ha tenkt på det samme.

Jeg opplever ikke Coanda som åpnere grunnet forvrengning og jeg oppfatter ikke mykheten i Oblivion som slørende på lyden.
    Dette er slik jeg mener disse to kablene spiller, og jeg synes Coanda trekker det lengste strået i naturlig og engasjerende spillestil.
    Musikken blir for meg litt mer engasjerende og spennende.

Det spennende med å prøve annet utstyr er å utvide horisonten, og tenke litt i etterkant.
    Hva om jeg hadde spilt på Oblivion i tre måneder og så gått tilbake til Coanda? Ville det vært like klart fortsatt?
    Kunne jeg blitt så vant til Oblivion at jeg kun verdsatte de positive egenskapene og glemte det negative?

Jeg synes at når vi snakker flere titalls tusen for kabler så begynner det å bli uforholdsmessig dyrt.
    Det skal rett nok bemerkes at Whistler sine virker så latterlig rimelige kontra deler og gjennomføring at det blir litt urettferdig å snakke pris.
    Vet ikke hvordan produksjonen til Oblivion er satt opp, men dersom det er mye som er satt bort så koster det jo kroner.

Må få påpeke at for meg er dette små forskjeller som jeg ikke er sikker på jeg kunne beskrevet etter lengre tid, uten å kunne koble frem og tilbake for å avstemme. Må også si at jeg egentlig er mer interessert i hvordan jeg ville opplevd Oblivion kablene over enda lengre tid, og hvordan jeg ville reagert på det.

Kabler er spennende og nærmest umulig å evaluere med annen relevans enn for eget anlegg.
    Det er lurt å lytte før kjøp, når det gjelder kabler er det et must å lytte før kjøp.

Mvh
    Rolf

R

RoDa

Gjest
    Haavard skrev:
    Jeg skrev eller rettere sagt mente (siden du leste noe annet) at mykhet kan
    misforstås i retning ullen, varm eller rund.

Håvard

Ja, vi er enige.
    Det er også derfor jeg skrev at jeg hadde litt reservasjoner med å bruke det ordet. :)

R

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gago skrev:
    sorry at jeg kommer sidelengs inn her, men er det ikke 0102ag som brukes i toppmodellene til oblivion?
    har alltid trodd at 0102ag var den beste rca-pluggen fra wbt.
    Det er vel det Gago, men etter udrag fra WBT sin egen tekst, så er vel denne (0102Ag) spesiellt godt egnet som rca plugg på digital kabel og nærmest konstuert med det som målsetting.
    Mens da den som sitter på Coanda (0152Ag) er hakket vassere på analog kabel og de beskriver jo litt hvorfor også.

WBT-0110 nextgen™ pure was designed as the perfect RCA plug for digital links, the new WBT-0152 Ag optimizes analogue connections. WBT-0152 Ag has the more conductive and with the minus contact element connected brass clamping sleeve in order to provide the necessary electromagnetic shielding."

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Oblivion skrev:
    orso skrev:
    Oblivion skrev:
    NB! også tepper, bassfeller etc. som er brukt til "tweaking" må dobbeltsjekkes for om de tjener sin hensikt lenger...

Mvh
    Raymond
    Aah, fantastisk! En kabel som gjør noe med dipper og peaker. Kast bassfellene, Oblivion rydder opp i alt! ;D
    Skjønner at du tolker og "omskriver" den setningen på en slik måte.
    Alt kan jo vrenges og vris på - både i og uten sammenheng - både i positiv og negativ hensikt...
    Jeg forsto sammenhengen, men er grunleggende uenig med deg. Hadde det vært snakk om en bedre høyttalerkonstruksjon som gjorde at man fikk mindre forvrengning, så kunne jeg nikket annerkjennende til. At en super kabel derimot skal rydde opp i støyproblemer og forvregning framfor en annen kabel, det er vanskelig å ta seriøst.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Eiere ikke en eneste slik kabel, men har kjapt testet Energetic og syntes de var aldeles fabelaktige her (savnes stort). Med bakgrunn i det Roda skriver (forøvrig endelig en sammenlikning med Whistler som har vært etterlyst) så må jo Whistler kablene være hinsidig gode, og et direkte kupp til prisen (imo). Det som kan tale mot Whistler er håndlagingen, som vil kunne bety ulikheter fra kabel til kabel (et ankepunkt som også gjelder mange "hiend"kabler forøvrig, også de med langt høyere pris).

Som sagt, artig å lese sammenlikningen, spesielt den utstrakte beskrivelsen av de subjektivt opplevde forskjellene :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Oblivion skrev:
    NB! også tepper, bassfeller etc. som er brukt til "tweaking" må dobbeltsjekkes for om de tjener sin hensikt lenger...

Mvh
    Raymond
    Aah, fantastisk! En kabel som gjør noe med dipper og peaker. Kast bassfellene, Oblivion rydder opp i alt! ;D
    Du mener den strammer opp i bassen?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Min erfaring er at kablene (spesielt HT kablene) bidrar til å fjerne "stående bassbølger" meget enkelt å teste.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.589
    bjornh skrev:
    orso skrev:
    Oblivion skrev:

Mvh
    Raymond
    Jeg tror egentlig ikke noen kabler strammer opp bassen. Men at kabler kan gjøre ting med motsatt fortegn, det finner jeg rimelig. Derfor kan det oppleves at en gitt kabel "strammer opp bassen" rett og slett fordi den gjør mindre galt med signalet.

Min beste kabel er ingen kabel. Da har du fjernet et filter i signalveien. Men i den virkelige verden kommer du ikke utenom kabler, da er Conanda den kabel som jeg har opplevd i mitt anlegg har minst filtereffekt, av de (relativt) få kabler jeg har testet.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    bjornh skrev:
    orso skrev:
    Oblivion skrev:

Mvh
    Raymond

Jeg tror noget helt andet sker. Der focuseres på mellemtone og diskant så man overhører rummets problemer i de dybere oktaver. Det hele er et spørgsmål om balance. Er diskantområdet lidt fremhævet virker bassen subjektivt mere tight.
    For mig er det en klar tendens til at forsølvet kobber favoriserer de høje frekvenser.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    681
    bjornh skrev:
    orso skrev:
    Oblivion skrev:

Mvh
    Raymond
    Slå opp "ironi" i ordboka!

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Duelund_Support skrev:
    bjornh skrev:
    orso skrev:
    Oblivion skrev:

Mvh
    Raymond

Jeg tror noget helt andet sker. Der focuseres på mellemtone og diskant så man overhører rummets problemer i de dybere oktaver. Det hele er et spørgsmål om balance. Er diskantområdet lidt fremhævet virker bassen subjektivt mere tight.
    For mig er det en klar tendens til at forsølvet kobber favoriserer de høje frekvenser.
    Men her snakker vi rent sølv!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er det rent sølv i oblivion høyttalerkablene også?
    eller kun i signalkabelen?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Duelund_Support skrev:
    bjornh skrev:
    orso skrev:
    Oblivion skrev:

Mvh
    Raymond
    Jeg tror du er inne på noe der. Noen som vet noe om kapasistans og induktans på disse kablene?

R

RoDa

Gjest
    kwil skrev:
    Eiere ikke en eneste slik kabel, men har kjapt testet Energetic og syntes de var aldeles fabelaktige her (savnes stort). Med bakgrunn i det Roda skriver (forøvrig endelig en sammenlikning med Whistler som har vært etterlyst) så må jo Whistler kablene være hinsidig gode, og et direkte kupp til prisen (imo). Det som kan tale mot Whistler er håndlagingen, som vil kunne bety ulikheter fra kabel til kabel (et ankepunkt som også gjelder mange "hiend"kabler forøvrig, også de med langt høyere pris).

Som sagt, artig å lese sammenlikningen, spesielt den utstrakte beskrivelsen av de subjektivt opplevde forskjellene :)
    Takker kwil.

Ja, jeg mener Whistler sine kabler er utrolig prisgunstige. Ved en vurdering av hva deler koster og det faktum at de er håndlaget gjør jo dette til nærmest dugnad!! (Hvor i helvete var alle Whistlerne her på feltet da det var dugnad i velforeningen?? ;D )
    Angående hinsides gode så kommer det an på ørene som hører. Både Oblivion Energetic og Whistler Coanda tilhører de kablene du kjøper for å bringe signalet uberørt frem til neste komponent, ikke for å "skru lyden" i en eller annen retning. Prøver du f.eks Harmonic Tech Pro Silway MkII så hører du en kabel som "låter" mer. Jeg mener Coanda er gode kabler (og svært nok for meg), men jeg har ikke prøvd kabler med priser i de høyere skylag her i oppsettet.

Ser ikke helt argumentet mot håndlaging og variasjon? Er Oblivion fabrikkterminert maskinelt? De ser da ut som om det er en del håndlaget på de også.
    Holder du et sett Whistler i hendene, så forstår du at håndlaget er et kompliment. De er (i likhet med Oblivion Energetic) tillitsvekkende gjennomført.

Mvh
    Rolf

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Oblivion er ikke fabrikkterminert men er kablene er maskinellfremstilt, dette kan vel mr. Oblivion si mere om selv.
    Enkelte andre produsenter sier noe om dette, et lite utdrag fra en unevnt under.
    Litt OT dette kanskje, men siden Oblivionkablene vil komme inn under de maskinellfremstilte, så kan kanskje relevansen sees:

"The majority of high-end cables are made by hand, believe it or not. If you examine a cable and find that there is an outside covering that is a web mesh (sometimes called TechFlex); this is the tell- tale sign of a hand made cable. Hand made cables have serious problems. I will indicate two here. (You can read details of all problems below in Are Hand Made ("Hand Crafted") Cables Better? No Way) The first problem addressed here is, faults (defects) in the insulation or the metal conductor. These defects are caused by sharp bending of a cable. The mesh web covering on the outside of the cable is the culprit. This flimsy mesh does not provide protection against sharp bending. Virtually all hand made cables have this inadequate covering.

We tested the used trade-ins for this condition. These are detected using an industry test named a Spark Test. The test locates these faults in the insulation of a wire by application of a high voltage for a very short period of time while the wire is being drawn through an electrode field. The test will, of course, detect faults in the metal conductor too. Thirty two percent of the tested cables showed faults!

The second problem is the distortion of the internal weaving pattern caused also by the flimsy outside mesh that does not securely hold in place the internally woven wire pattern. The weave pattern in the design of a cable is one of the most important parameters of the design and its effect on performance. Flexing of the cable through normal use will cause distortion of the weaving pattern if it is not held tightly in place by some effective construction process. (See in our discussion further below in Are Hand Made ("Hand Crafted") Cables Better? No Way as to why our cable construction avoids this serious problem.)"

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    I jakten på den siste kabelen i mitt liv har MIT vært oppe til vurdering, Goertz fant jeg tiltalende, Transparent også. Solid Kåre, som andre på forumet her henger på himmelen som den nye ledestjernen, har vært prøvd.

En kveld ville jeg vie tiden til litt god musikk. Ser ikke bort i fra at jeg hadde kjøpt en cd plate eller to også. For å gjøre en historie kort; overraskelse to i mitt liv med hifikomponenter. Det som kom ut av høyttalerne var noe jeg hadde jaktet på en stund.

Et sett med Oblivion Coherence har nå spilt hos meg et års tid.
    Da jeg hørte at Oblivion hadde noe nytt på gang tok jeg kontakt for å teste i alle fall høyttalerkablene. De har spilt en stund i mitt anlegg nå, men jeg har først og fremst hørt mest på de hos 65finger. Oppsettet hans kjenner jeg godt, jeg har laget høyttalerne hans, H6 kloner, og effekttrinnene hans har jeg i min stue nå, Heart Doublebeat. I tillegg har 65finger fullt oppsett med de nye kablene til Oblivion. Jeg er klar over at enkelte kan ha ulike oppfatninger av en kabel, men jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen til Roy Ervin, uten å kommentere den så mye. Roda sin kjenner jeg igjen, men jeg har hørt noe annet enn han. Uten å betvile hva han har hørt.

Ordet mykhet, Roda, er fint å bruke på denne kabelen. For den er litt fløyel faktisk. Av alle sølvkabler jeg har prøvd er dette den som har tiltalt meg mest. Det flyter godt med disse kablene. En egen ro. Detaljer og luft er det nok av, uten at jeg føler det påtrengende eller at det føles overfokusert.

Jeg har ikke hørt en kabel tidligere, i noe oppsett, som i den grad har brakt meg så inn i musikken. Hos 65 finger åpnet det seg et digert lydbilde, der jeg satt midt i og kunne se musikerne plassert foran meg. Her var det bredde, dybde og høyde. Så til de grader et aspekt en ikke kunne unngå å høre.

H6 klonen er en liten hornhøyttaler. De flytter luft. Det visste jeg fra før, men ikke i slik grad som jeg opplevde hos 65 finger. Sjelden har jeg opplevd og lagt merke til små tempo og taktforandringer i musikken. Her er det snert og fart. Og de har et skyv i topp og bunn som er litt urealistisk, spesielt nedover. Noe av dette jeg beskriver er nok fordeler med H6 klonen, men de ble ikke mindre med Oblivion kabling.

Roda opplever ikke Oblivion som ”tøff” nok. På Focal diskanter (og H6 konene) er de litt match made in heaven. Gudene skal vite jeg har hørt Focal i en rekke anlegg, og de kan låte virkelig ille. Men etter å ha hørt Focal i en rekke anlegg med Oblivion kabling, så blir det mer og mer klart for meg at denne diskanten krever god kabling. Focal kan låte åpent, detaljert, luftig uten skarpe kanter og ”stikking” i øra.

Men det er de musikalske prestasjonene som jeg husker best fra besøket hos 65 finger. Jeg ble sittende der, å lytte. Den ene skiva etter den andre. Jeg var inni musikken, ikke foran. Sjelden har gleden av musikk vært større. Nytelse.

Vel hjemme, med 65finger sine monoblokker, er jeg nesten som hos 65finger. Coherence gjør en bra jobb, men jeg kan fortelle dere at det var litt nedtur å koble dem opp igjen etter å ha hatt Energetic høyttalerkabler i oppsettet en stund.

Jeg betviler ikke Roda eller andre sine opplevelser av denne kabelen.
    Jeg vet at et fullt oppsett med Oblivion låter bedre enn et enkelt sett i kjeden. Mine betraktninger er også gjort med et fullt oppsett. Men dessverre er det slik at kabler trenger å bli testet i ulike oppsett før man kan dømme de. Jeg har testet Oblivion i et røroppsett, Roda i transistor oppsett. Vi har hørt forskjellig. Whistler sine kabler har jeg dessverre ikke hørt.

Håvard

R

RoDa

Gjest
    Fint innlegg Haavard!

Tror ikke vi er så langt fra hverandre, at Focal trenger å temmes litt og blir knallbra med Energetic tviler jeg ikke på.
    Spørsmåler er jo om det er fjerning av forvrengning i andre kabler eller snillhet/mykhet i Energetic som utgjør forskjellen?

At et fullt oppsett Energetic er bedre enn en enkelt kabel kan godt hende, men i min verden betyr det at oppsettet skal ha en temmelig høy klasse (og pris) før man kan rettferdiggjøre et slikt utlegg (på nærmere hundre tusen kroner?) istedet for å bytte andre komponenter.

Jeg har selv kabler for ca 35 tusen i nypris i oppsettet og synes det er i overkant.
    Men så var det dette med hva man (mener å) hører av forskjeller da.... ;)

Mvh
    Rolf

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Jeg har selv kabler for ca 35 tusen i nypris i oppsettet og synes det er i overkant.

Mvh
    Rolf
    Vi er da tross alt småbarnsforeldre. ;D

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Fint innlegg Haavard!

Tror ikke vi er så langt fra hverandre, at Focal trenger å temmes litt og blir knallbra med Energetic tviler jeg ikke på.
    Spørsmåler er jo om det er fjerning av forvrengning i andre kabler eller snillhet/mykhet i Energetic som utgjør forskjellen?

At et fullt oppsett Energetic er bedre enn en enkelt kabel kan godt hende, men i min verden betyr det at oppsettet skal ha en temmelig høy klasse (og pris) før man kan rettferdiggjøre et slikt utlegg (på nærmere hundre tusen kroner?) istedet for å bytte andre komponenter.

Mvh
    Rolf
    Vi er nok ikke så uenige.
    Uansett hadde det ikke vært noe problem.

Dette handler blant annet litt om matching.
    Da jeg leste det du skrev følte jeg at jeg hørte det du savnet litt. Derfor syntes jeg det var litt viktig å få fram det. Det virker som om at både Whistler og Oblivion gjør noe fornuftig.

Håvard

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Fankern Håvard, der har vi svaret på hvorfor de oppleves så fantastiske her. (Focal, her vettu :))
    "Nekter" dog nærmest å tro at de ikke slipper igjenom all inf. i toppen.

Kjente forøvrig heller ikke igjen opplevelsen i Hjemmekinobeskrivelsen.

mvh

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    kwil skrev:
    Fankern Håvard, der har vi svaret på hvorfor de oppleves så fantastiske her. (Focal, her vettu :))

mvh
    Her en mistanke om at Focal ikke gir ved dørene.
    Shit in shit out.

Håvard

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Haavard skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    Rolf

Håvard
    Her er enda en med småbarn. Nå er det snart sommer og utgifter til klær etc faller betraktelig slik at hifibudsjettet kan økes. Eller?

Etter RoDa's betrakninger kunne det vært interessant med et Coanda besøk.

Noen som har prøvd Eccofisk Mambo Ag opp mot Coanda eller Energetic? Disse ble jo spådd en fantastisk fremtid for en stund tilbake.

Mvh
    RBN

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Haavard skrev:
    I jakten på den siste kabelen i mitt liv har MIT vært oppe til vurdering, Goertz fant jeg tiltalende, Transparent også. Solid Kåre, som andre på forumet her henger på himmelen som den nye ledestjernen, har vært prøvd.

En kveld ville jeg vie tiden til litt god musikk. Ser ikke bort i fra at jeg hadde kjøpt en cd plate eller to også. For å gjøre en historie kort; overraskelse to i mitt liv med hifikomponenter. Det som kom ut av høyttalerne var noe jeg hadde jaktet på en stund.

Et sett med Oblivion Coherence har nå spilt hos meg et års tid.
    Da jeg hørte at Oblivion hadde noe nytt på gang tok jeg kontakt for å teste i alle fall høyttalerkablene. De har spilt en stund i mitt anlegg nå, men jeg har først og fremst hørt mest på de hos 65finger. Oppsettet hans kjenner jeg godt, jeg har laget høyttalerne hans, H6 kloner, og effekttrinnene hans har jeg i min stue nå, Heart Doublebeat. I tillegg har 65finger fullt oppsett med de nye kablene til Oblivion. Jeg er klar over at enkelte kan ha ulike oppfatninger av en kabel, men jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen til Roy Ervin, uten å kommentere den så mye. Roda sin kjenner jeg igjen, men jeg har hørt noe annet enn han. Uten å betvile hva han har hørt.

Ordet mykhet, Roda, er fint å bruke på denne kabelen. For den er litt fløyel faktisk. Av alle sølvkabler jeg har prøvd er dette den som har tiltalt meg mest. Det flyter godt med disse kablene. En egen ro. Detaljer og luft er det nok av, uten at jeg føler det påtrengende eller at det føles overfokusert.

Jeg har ikke hørt en kabel tidligere, i noe oppsett, som i den grad har brakt meg så inn i musikken. Hos 65 finger åpnet det seg et digert lydbilde, der jeg satt midt i og kunne se musikerne plassert foran meg. Her var det bredde, dybde og høyde. Så til de grader et aspekt en ikke kunne unngå å høre.

H6 klonen er en liten hornhøyttaler. De flytter luft. Det visste jeg fra før, men ikke i slik grad som jeg opplevde hos 65 finger. Sjelden har jeg opplevd og lagt merke til små tempo og taktforandringer i musikken. Her er det snert og fart. Og de har et skyv i topp og bunn som er litt urealistisk, spesielt nedover. Noe av dette jeg beskriver er nok fordeler med H6 klonen, men de ble ikke mindre med Oblivion kabling.

Roda opplever ikke Oblivion som ”tøff” nok. På Focal diskanter (og H6 konene) er de litt match made in heaven. Gudene skal vite jeg har hørt Focal i en rekke anlegg, og de kan låte virkelig ille. Men etter å ha hørt Focal i en rekke anlegg med Oblivion kabling, så blir det mer og mer klart for meg at denne diskanten krever god kabling. Focal kan låte åpent, detaljert, luftig uten skarpe kanter og ”stikking” i øra.

Men det er de musikalske prestasjonene som jeg husker best fra besøket hos 65 finger. Jeg ble sittende der, å lytte. Den ene skiva etter den andre. Jeg var inni musikken, ikke foran. Sjelden har gleden av musikk vært større. Nytelse.

Vel hjemme, med 65finger sine monoblokker, er jeg nesten som hos 65finger. Coherence gjør en bra jobb, men jeg kan fortelle dere at det var litt nedtur å koble dem opp igjen etter å ha hatt Energetic høyttalerkabler i oppsettet en stund.

Jeg betviler ikke Roda eller andre sine opplevelser av denne kabelen.
    Jeg vet at et fullt oppsett med Oblivion låter bedre enn et enkelt sett i kjeden. Mine betraktninger er også gjort med et fullt oppsett. Men dessverre er det slik at kabler trenger å bli testet i ulike oppsett før man kan dømme de. Jeg har testet Oblivion i et røroppsett, Roda i transistor oppsett. Vi har hørt forskjellig. Whistler sine kabler har jeg dessverre ikke hørt.

Håvard
    Flott innlegg ;D Litt trist bare at for øyeblikket er de gamle bosehøytalerene koblet sammen med macen og spotify som rår grunnen. Får håpe de nye høytalerene sammen med ny elektronikk og oblivionkabler gir ved dørene ;D Fint at du trives med heart Double Beat. Monoblokkene er savnet :(

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    kwil skrev:

mvh
    Her en mistanke om at Focal ikke gir ved dørene.
    Shit in shit out.

Håvard
    Generelt er de glade i et grovt tverrsnitt i kabelen.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    RBN skrev:
    Haavard skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    Rolf

Håvard
    Her er enda en med småbarn. Nå er det snart sommer og utgifter til klær etc faller betraktelig slik at hifibudsjettet kan økes. Eller?

Noen som har prøvd Eccofisk Mambo Ag opp mot Coanda eller Energetic? Disse ble jo spådd en fantastisk fremtid for en stund tilbake.

Mvh
    RBN
    Du likte den med "lydbildet som åpnet seg opp svært i bredden", eller noe i den dur ;D ;D

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    kwil skrev:
    RBN skrev:
    Haavard skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    Rolf

Håvard

Mvh
    RBN
    Du likte den med "lydbildet som åpnet seg opp svært i bredden", eller noe i den dur ;D ;D
    Det kan aldri bli for stort noen veier :) ;) :D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Haavard skrev:
    Av alle sølvkabler jeg har prøvd er dette den som har tiltalt meg mest.

Håvard

jeg spør igjen, av uvitenhet og nysgjerrighet:

er oblivion energetic høyttalerkabler av rent sølv, eller sølvbelagt kobber?

mange oblivion-fans her, noen må vel vite dette?
    kanskje mr. oblivion himself kan komme med litt info?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Høytalerkablene er ikke av sølv, Om det er sølvbelagt kobber må Oblivion svare på. Kobber er det i kablene om ikke annet

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    65finger skrev:
    Høytalerkablene er ikke av sølv, Om de er sølvbelagt må Oblivion svare på.

takk for svar, finger.

jeg synes å huske at du og impulse har sagt at høyttalerkabler ikke er av rent sølv, så jeg stusset litt da kiwil og håvard snakket om sølvkabler. mulig de mente signalkablene.

okkesom, jeg liker godt det jeg har hørt av oblivion.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    65finger skrev:
    Signalkabler og digitalkabler er av sølv.

jepp, det husker jeg du fortalte.

men høyttalerkablene er altså ikke av sølv, i alle fall ikke rent sølv.

stemmer det, mr. oblivion?

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Gago skrev:
    65finger skrev:

Hei
    Jeg har sølv signalkabler og høyttaler kabler som er sølvbelagt kobber. Har lagt inn bilde av disse lenger fremme i tråden og tror jeg fikk med avkryssingen på "boksene".
    Rene sølv høyttalerkabler i 6 kvmm ville bli veeeeeldig dyrt.

Mvh
    RBN

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Oblivion Energetic er den beste HIFI investeringen jeg har gjort. Verdt hver eneste krone! Ingen andre komponenter har løftet lydkvaliteten tilsvarende. Eneste jeg ikke har solgt. Kablene venter på de nye tingene 8)

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    65finger skrev:
    Oblivion Energetic er den beste HIFI investeringen jeg har gjort. Verdt hver eneste krone! Ingen andre komponenter har løftet lydkvaliteten tilsvarende. Eneste jeg ikke har solgt. Kablene venter på de nye tingene 8)
    Jeg har tatt sjansen på å beholde høyttalerne sammen med kablene, men ellers skjer det ting :D

Mvh
    RBN

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    RBN skrev:
    Gago skrev:
    65finger skrev:

Hei
    Jeg har sølv signalkabler og høyttaler kabler som er sølvbelagt kobber. Har lagt inn bilde av disse lenger fremme i tråden og tror jeg fikk med avkryssingen på "boksene".

Mvh
    RBN

disse kablene er i rent sølv.

http://www.infinite-resolution.com/silver0049.htm

kr. 14.000 for 2x2m, 20kvmm.

solid core.
    fantastisk gode, NORSKE kabler, de også. ;D
    hadde sånne for noen år siden, før jeg gikk over til flettede sølvkabler (rent sølv! ;D) og har blitt værende der siden.

ps! skynder meg og legge til at mine siste innspill ikke må sees som ytring om hvilken kabler som låter best av oblivion og andre saker.
    jeg er bare generell nysgjerrig på materialvalg og oppbygging av ulike audiokabler.

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Gago skrev:
    RBN skrev:
    Gago skrev:
    65finger skrev:

Hei

Mvh
    RBN

disse kablene er i rent sølv.

http://www.infinite-resolution.com/silver0049.htm

kr. 14.000 for 2x2m, 20kvmm.

solid core.
    fantastisk gode, NORSKE kabler, de også. ;D
    hadde sånne for noen år siden, før jeg gikk over til flettede sølvkabler (rent sølv! ;D) og har blitt værende der siden.

ps! skynder meg og legge til at mine siste innspill ikke må sees som ytring om hvilken kabler som låter best av oblivion og andre saker.
    jeg er bare generell nysgjerrig på materialvalg og oppbygging av ulike audiokabler.
    Hallo igjen
    Jeg vet at sølvkabler ikke behøver å være så dyrt. Har et par Audiotruth Dragon+ liggende som jeg ikke bruker lenger. De kostet vel 3000 kr meteren i sin tid.
    Det var forhandler som mente prisen ville bli meget høy hvis h kablene skulle være i rent sølv.

Mvh
    RBN

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn