Fantastiske, nye NORSKE kabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

musicus

Gjest
    Parelius skrev:
    Er det ikke bedre å forklare så jeg forstår deg fremfor å ta den arrogante og lissom kloke tonen, gjerne på pm siden det sikkert blir veldig ot?

mvh

S

Storebror

Gjest
    All the way Oblivion på vei i posten.
    Endringer over dager og uker skal sjekkes.

Coanda er også i huset.

Inn i oppgaven med tvil og med åpne øyne.
    Spent på om jeg må endre på noen av mine oppfatninger av kabler.......

R

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Storebror skrev:

Coanda er også i huset.

R
    Spent på om du får samme resultat som meg med Oblivion vs. Whistler ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    det blir spennende Storebror. Ser frem til rapport

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.377
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Viktig med egen tråd, R. Her skal jubles, menes det.

S

Storebror

Gjest
    Vermin skrev:
    Vil det si at du har prøvd og holdt kjeft....? :D
    Spytt ut, dette er spennende tilbakemeldinger.
    Gjerne på pm om du er redd for reprimander i denne tråden.

R

S

Storebror

Gjest
    Valentino skrev:
    Viktig med egen tråd, R. Her skal jubles, menes det.
    Prøver å putte det i Fidelity jeg. ;)
    Litt kabelprat er det kanskje plass til.

R

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Storebror skrev:
    Vermin skrev:
    Vil det si at du har prøvd og holdt kjeft....? :D
    Spytt ut, dette er spennende tilbakemeldinger.
    Gjerne på pm om du er redd for reprimander i denne tråden.

R
    Jeg holder nok kjeft en stund til, har en god del kabler igjen ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Storebror skrev:

R
    All hønnor til deg Rolf. Høre selv og komme med en oppfatning. Noe jeg ser frem til. Lykke til! :)

M

musicus

Gjest
    Storebror skrev:

Coanda er også i huset.

R
    Hiver meg på her, det skal bli spennende å lese dine erfaringer...

mvh

S

Storebror

Gjest
    De har nå vært tilkoblet i et par dager.
    Det kan hende de snart "setter seg" i anlegget slik at det bare er å slenge seg ut i kabelstrykene, hvor farer lurer bak hver en sving!

R

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hva er dette bilde av?
    Hvilken HT.kabel?

Mvh.KW

S

Storebror

Gjest
    Det er innbytterne, KW. Mine egne Harm Tech Pro9+ som ligger klare til hugg på innbytterbenken. ;)

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Storebror skrev:
    Det kan hende de snart "setter seg" i anlegget slik at det bare er å slenge seg ut i kabelstrykene, hvor farer lurer bak hver en sving!

R
    Vel? :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mbare skrev:
    Storebror skrev:

R
    Vel? :)
    Henger meg på denne...Hva skjer R ? ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Storebror skrev:
    Storebror skrev:
    Prøver å putte det i Fidelity jeg. ;)
    Litt kabelprat er det kanskje plass til.

R
    ;)
    Hehehe..ok...Second opinion etter T ja.... Kommer det frem forskjeller og evt ulikheter mellom disse kabelene og de du har stående i signaturen din da ? :)

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Hallo Oblivion-eiere
    Trekker frem denne gamle tråden 8)

Ingen av dere som har byttet til de (smått fantastiske imo:eek:) nye kablene fra Oblivion som tenker å poste noen inntrykk? f.eks. i denne tråden! (heter de Energetic tro)

Hadde gleden av noen timers testing her om kvelden med betydelig mersmak som klart ressultat ::) Og det kun med en signalkabel av hver av de nye typene tilgjengelig, samt et sett høyttalerkabler og resten av signalkablene i Coherens serien. Ingen nettkabler i denne kjapptesten:p

Mon TRO hva fult oppsett hadde betydd :D Vel de som ikke hadde hørt forbedringene kablene medførte her..........

Noen komentarer fra Oblivion-folket?

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg har hatt fult Energetic-oppsett en stund, og de er rett og slett uendelig mye mer av alt Coherence er. Fantastiske kabler,ja.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    impulse skrev:
    Jeg har hatt fult Energetic-oppsett en stund, og de er rett og slett uendelig mye mer av alt Coherence er. Fantastiske kabler,ja.
    Se der ja, og så sier du ingenting ;D ;D

Mon tro hvordan disse hadde stått seg mot de store.
    Hvis Coherens konkurrerte blandt toppene så...... ;D

Skulle lagt inn et innlegg i tråden om størst forskjeller på rør eller kabler også. Hos meg er svaret heretter helt klart KABLER :D det er snakk om STORE forskjeller (helt objektivt sett self. ;D)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jeg har også Energetic rund baut og jeg tviler på at det finnes noget bedre :)

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Det var jo trist og høre. Håper eneste blad i dette landet med fokus på skikkelig tokanalslyd kan svelge den Kamelen. Artig når noen her hjemme på vårt lille berg får til noe ihvertfall :). Med all respekt, hjemmekino blir ikke helt det samme :-\

(Hvis antallet reportasjer er et kriterium for omtale, hører vi vel aldri mere om B&W i den blekka ::))

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Oblivion skrev:
    Test og beskrivelse kommer blant annet i DVD og hjemmekino..
    Testen står allerede på trykk i det siste nummeret av Hjemmekino (uavhengig av om noen tror det kun er Fidelity som kan teste hifi i dette landet ;) )

Roy

R

RoDa

Gjest
    Skrev noen inntrykk den gangen jeg hadde kablene hjemme på lån.
    Ble ikke noen orntli' artikkel, mest fordi jeg ikke synes det var spennende nok og jeg ikke fikk samme bakoversveisen som TT.

Mvh
    Rolf

Oblivion Coherence

Jeg har fått med meg hypen når det gjelder disse kablene, og noen påstander som jeg finner noget overveldende om hva disse (og for den saks skyld andre kabler) kan gjøre i et stereoanlegg. Jeg har forsøkt å styre utenom beskrivelser av hvordan disse kablene skal låte for å være minst mulig ”biased” før lyttingen tar til. Inn i anlegget med 2 stk én meter lange strømkabler, et sett to meter lange høyttalerkabler og et sett en-meters rca signalkabler fra Oblivion Technology. På forhånd hadde Patricia Barbers Nightclub på MoFi SACD fått snurre på anlegget koblet opp med ”gammelkablene” for å kunne gjøre meg opp et hastig førsteinntrykk etter omkoblingen. Noe av det i mine øyne litt drøye med disse kablene er den påstått meget lange innspillingstiden og ikke minst at de må stå tilkoblet i anlegget over lengre tid for å oppnå optimal lydkvalitet selv om de er ferdig innspilt. Derfor har jeg satt meg fore å prøve og kartlegge om dette kan være mulig hørbart. Kablene jeg har fått låne er innbrente og spilte på, men har vært nedkoblet og transportert slik at de på ny trenger tid for å komme på topp. Primadonnakabler? Er ikke lett å gjøre disse til lags tydeligvis….

Oblivion i sikte
    Anlegget avslått, volumkontrollen urørt på samme sted, og etter kobling var det å slå på anlegget og trykke play med spissede ører. Steike! Lydbildet er STORT var første reaksjon, neste reaksjon er hvor fullstendig løsrevet lyden er fra høyttalerne. Hurtighet er også ett av ordene som naturlig finner sin plass i hjernen, det kunne godt kommet ut på tungespissen også. Men med kjærringa i nærheten holder jeg klokelig kjeft, hun synes denne hobbyen er vill nok som den er. Etter disse første inntrykkene, som jo ofte er det positive i endringene man legger merke til, så er det noen mindre positive som får ta plass. Mellomtonen har en slags resonans eller ’trompetlyd’ som er litt forstyrrende. Lydbildet virker også litt rotete og ufokusert og det er ikke mye tyngde i bassen kontra egen kabelsalat. Men det er en ekthet og direktekoblet nærhet til sakene som skjer i lydbildet som er ytterst besnærende og til å like! Spent på hva som kommer til å skje fremover med disse kablene i anlegget de nærmeste dagene.

Fysisk
    Disse kablene er identiske på tvers av bruksområde. Samme løpemeter er terminert med henholdsvis strømkontakter, signalkontakter eller høyttaler-pinner. Sannsynligvis noe av grunnen til at det rapporteres om synergieffekt ved å bruke Oblivion i hele anlegget. Kablene består av forsølvede kobberledere, multicore og solidcore individuelt isolerte med ekstrudert teflon som igjen har en ytterkappe av ekstrudert teflon. Kabelen er også forsterket med Kevlar. Den store mengden teflon i kablene skal forklare den lange tiden som behøves for innspilling og påstanden om at kablene må ”sette seg” noen dager etter oppkobling i anlegget. Kablene skuffer på alle måter når det gjelder utseende, kanskje med et lite unntak for signalkontaktene fra wbt, men så skal jo vi ekte audiofile ikke bry oss med uvesentligheter som ytre skjønnhet. Lyden er det som betyr noe for oss! Ikke sant?

The day the treble died?
    Dag to, endringer? Tja, jeg må nok mene det. Diskanten er roet ned og det låter generelt mørkere. Nesten litt lukket i forhold til gårdagens opplevelser, rommet er også noe mindre og samtidig mer naturlig opptegnet. Nærheten, tilstedeværelsen og den naturlige klangen er fortsatt på plass. Bassen låter feitere, men også litt romlete. Mellomtonen ’trompeterer’ fortsatt på visse frekvenser, men det hele låter noe roligere og mer avslappet enn gårsdagens inntrykk. Pianoet triller ikke like overbevisende som i går heller, og jeg begynner å tenke på om det er mulig å holde fokus på slike subtile endringer over flere dager uten å havne i uføre? Det er tøffe tak å skulle si noe om hvilke endringer som skjer over tid, og jeg venter med lengsel på å koble tilbake for å avstemme inntrykkene mine i forhold til egne kabler. Denne innspillingen, tilvenningen eller hva man nå ønsker å kalle det, får tankene til å vandre. Hvorfor i all verden driver man på med dette? Disse små forskjellene har jo en tendens til å bli glemt over tid. Viktige små forskjeller når man ”tester” som verst, men dersom anlegget presterer godt nok så drifter tankene vekk fra anleggfokus og inn på musikkfokus. Jeg merker at mens jeg venter på å koble tilbake til egne kabler og hører plate etter plate, dag etter dag, så glemmer jeg igjen anlegget. Et godt skussmål for kablene, selv om jeg må innrømme vansker med å pinpointe forskjellene mellom disse kablene og mine egne når dagene mellom blir mange og lange. Ikke skråsikker med andre ord.

Lyden av Oblivion?
    Etter å ha hatt kablene lenge og vel i anlegget samt koblet frem og tilbake, tror jeg at jeg har nok inntrykk til å kunne si noe om hva jeg mener er lyden av Oblivion. Kabelen, eller kablene, låter rolig og ustresset etter at de har stått på plass i anlegget en stund. (Må innrømme at jeg ikke klarer å spore store endringer etter de første dagene.) Den sterkeste siden er måten mellomtoneområdet spiller på, uttrykksfullt, formidlende og med god flyt. Hos meg kom ikke bassen på nivå med mine andre kabler, selv etter en god stund tilkoblet. Den låter litt for stort og upresist, vi kan sikkert diskutere hva som er nærmest virkeligheten og det er jo nettopp det deilige med at vi er forskjellige! Toppen virker litt tilbaketrukket og jeg er i tvil om jeg vil kalle dette naturlig eller lett dempet. Meget behagelig og lyttevennlig er det i alle fall, og jeg selv liker denne spillestilen. De mer erfarne med disse kablene forteller om bass som faller på plass etter tre uker, og topp som gjør det samme. Jeg har ikke opplevd dette, og kan således ikke bekrefte disse uttalelsene i eget anlegg.
    Av Oblivionkablene er det faktisk strømkablene jeg finner mest vellykket. Her kommer flyten og lettspiltheten til sin rett, og signaturen er beholdt også her i forhold til de andre kablene. Behagelighet og flyt kombinert med en mørk (naturlig mørk om du vil) klangbalanse er nettopp hva jeg vil karakterisere Oblivion-kablene som. Jeg tror ikke de er svaret for alle menn, selv om de har noen gode egenskaper som får deg til å tenke musikk i stedet for teknikk. Vanvittig lang innspillingstid og sær brukervennlighet gjør dem ikke egnet for de av oss som kobler litt frem og tilbake. Som med alle kabler til stereoen anbefaler jeg her også å lytte på dem.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er ikke Coherence som er nevnt i de siste innkeggene i denne tråden Roda (det er veldig gode kabler forøvrig) men Energetic som er en helt ny serie med mye større tverrsnitt i HT kablene blant andre design forandringer. Signalkablene mine er av sølv

R

RoDa

Gjest
    65finger skrev:
    Det er ikke Coherence som er nevnt i de siste innkeggene i denne tråden Roda (det er veldig gode kabler forøvrig) men Energetic som er en helt ny serie med mye større tverrsnitt i HT kablene blant andre design forandringer. Signalkablene mine er av sølv
    Forsto det.
    Men siden tråden var bumpet og det var noen spørsmål til meg tidligere der så....

R

R

RoDa

Gjest
    65finger skrev:
    en helt ny serie med mye større tverrsnitt i HT kablene blant andre design forandringer. Signalkablene mine er av sølv
    Noen linker til disse?

R

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ikke som jeg vet. De har forøvrig blitt sorte og mindre stive

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har vært så "dum" å teste de nye høyttalerkablene til Oblivion, Energetic. :p
    Har jo Oblivion Coherence fra før, rund baut. Dumt å teste disse nye gitt.
    Spesielt etter at man har gjort noen drøye, iallefall for meg, investeringer på andre fronter i anlegget.

Håvard

R

RoDa

Gjest
    Nå var det dette med glasshus og steiner da, men....

De forrige utgavene hadde satt meg tilbake noe sånt som 50 tusen dersom jeg skulle ha de lengdene jeg ønsket, hvor mye setter disse nye økonomien tilbake?

Mvh
    Rolf

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    RoDa skrev:
    Nå var det dette med glasshus og steiner da, men....

De forrige utgavene hadde satt meg tilbake noe sånt som 50 tusen dersom jeg skulle ha de lengdene jeg ønsket, hvor mye setter disse nye økonomien tilbake?

Mvh
    Rolf
    20k for balansert signalkabel i sølv, og 30k for 2x3 meter høyttalerkabler om jeg husker riktig.

Roy

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Haavard skrev:
    Har vært så "dum" å teste de nye høyttalerkablene til Oblivion, Energetic. :p
    Har jo Oblivion Coherence fra før, rund baut. Dumt å teste disse nye gitt.
    Spesielt etter at man har gjort noen drøye, iallefall for meg, investeringer på andre fronter i anlegget.

Håvard
    Se der ja, ikke klart å la være ;D

Høyttalerkablene hadde jeg faktisk forventet en skikkelig oppgradering med Eneregetic, men at signalkablene var SÅ mye bedre enn de (imo) fra før meget gode Coherence, kom svært overraskende.

Ellers er vi "litt" i samme båt, testet noe vi strengt fatt ikke burde ;D Jeg er dessverre vesentlig værre stilt enn deg, du HAR da ihvertfall Coherence rund baut, slike ville vært en kjempeoppgradering her (med et lite unntak for høyttalerkablene, kanskje)

Jeg har også et ekstra problem (utfordring), ideelt sett trenger jeg en hel haug med kabler inkl. noen lange lengder ::)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne desverre ikke la være 8)
    Takk for sist forresten.
    Kom innom igjen med mindre folk og mer tid.

Håvard

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Haavard skrev:
    Jeg kunne desverre ikke la være 8)
    Takk for sist forresten.
    Kom innom igjen med mindre folk og mer tid.

Håvard

Off topic:
    Takk det samme, det gjør jeg gjerne. Sender deg en pm etterhvert (som lærer er det vel en del som skjer den nærmeste fremtid, tenker jeg:))

On topic:
    Må skyte inn, har ETT sett Coherence signalkabel i huset på lån akkurat nå. Bare ved å sette denne mellom pre og power er oppgraderingen betydelig. Har altså en god vei å gå her:eek:

mvh

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    impulse skrev:
    Svarte. Det var da dårlig nytt. :( :'(

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.377
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Burde ikke tråden skifte tittel til Fantastiske, ENNÅ NYERE nye NORSKE kabler! ?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Valentino skrev:
    Burde ikke tråden skifte tittel til Fantastiske, ENNÅ NYERE nye NORSKE kabler! ?
    Det holder med undertittel:

ny og bedre!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.056
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvor god kan en kabel egentlig bli? Har jo vært en rivende utvikling i mange år med stadige forbedringer. Når vi noengang målet om den ultimate kabel til audiobruk?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn