Feil lengde på nettkabel?

K

kbwh

Gjest
Jeg har akkurat hengt opp et par malerier over stereoelektronikken og brukt det gyldne snitt i forholdet mellom dem. Kanonlyd! Vi i målemafiaen VET hvordan man får det meste ut av anlegget.

Å, var det en slik PFSP. Den er selvfølgelig lyttetestet, ikke glem det.
 
J

jb_rasmussen

Gjest
theStig skrev:
For 24VDC (+/- 0,01 PPM) vil en nettkabel på 1735,25 mm med et kvadrat på 1,258 mm2 være fasekorrekt, og vil dermed utfase variasjonene i nettspenningen hele veien fra kullkraftverket i Slovakia der strømmen kommer fra. Vi forutsetter selvsagt at nettspenningen holder seg innenfor 50 Hz med en toleranse på +/-10 Hz.

TIPS: les linken i innlegget hans...
tilbage til basik, har du kendskab til noget fag literatur, linker, ect omkring emnet, lede materialer-tværsnit,længder, der omhandler de forskellige parameters indvirkning. så vil jeg blive meget glad , vis du vil tage dig tid til at lægge evt linker omkring emnet frem på forumet her.

i så fald på forhånd tak.

Mvh. johnny

mvh. johnny
 
J

Jurassic

Gjest
theStig skrev:
Hjelp. Den koster vel 20 kr/m hos elektriker?
Veiledende pris hos Ahlsell er 82.50 eks. mva for PFSP 2*4/4
Men nå er det vanlig for firmaer å ha >70% rabatt på kabler så med de rette kontaktene er ikke 20 kr/m urealistisk.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.770
Antall liker
500
Sted
Stockholm
realist skrev:
Cundis skrev:
Vel, ett poeng med gode nettkabler er skjerming av utstrålende støy, er det ikke? Mindre påvirkning altså mot andre kabler i anlegget, som er mer eller mindre vellykket skjermet..? Men jeg ser igrunn ikke andre poeng enn dette, men jeg merker meg lydmessig forskjell på nettkabler, så skjermingen er min forklaring på det. :)
Da skal du kunne høre denne forskjellen hvis du kan switsje til med og uten skjerm, men uten at du ser på, eller på annen måte er klar over hvilken kabel strømmen kommer fra. Hvis ikke, så er det innbilning (og masse penger spart?) ;)
Ikke noe placebo her i gården, jeg har ikke for vane å lure meg selv.. ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
JR-AUDIOTONE skrev:
...
Vedrøende længder på kabler kørte Nordost nogle demostrationer i Danmark vedrøende forskellig længde a strømkabler og de mente at 3.7 meter var ideel kabel længde lydmæssig PÅ DERES KABLER ! (DYRT SOM BARE HELVEDE) vis jeg husker ret.
...
Alle «hører» jo forksjell i disse demoene til den fyrrige danske - alle kabler låter bedre enn den forrige, men så vidt jeg vet så har han pr dags dato ikke reversert rekkefølgen dvs. startet med «de beste kablene» og gått nedover i produktutvalget ... jeg mener å huske at det i andre sammenhenger har vært påstått at 4,65m var den optimale lengde for Nordost ... i sammenhengen var det ikke mulig å bli klok på eksakt hvilken lengde man snakket om, f.eks. i tilfelle høyttaler kabler, skal man se bort fra kableltrekk internt i tilsluttet apparatur, dvs. høyttalere og forsterkeri? Evt. hvorfor og hvorfor ikke?

mvh
KJ
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.407
Antall liker
6.120
Sted
Holmestrand
Her bør vi kanskje også se på avstand fra stikkontakt til sikringskap?
 
N

nb

Gjest
KJ skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
...
Vedrøende længder på kabler kørte Nordost nogle demostrationer i Danmark vedrøende forskellig længde a strømkabler og de mente at 3.7 meter var ideel kabel længde lydmæssig PÅ DERES KABLER ! (DYRT SOM BARE HELVEDE) vis jeg husker ret.
...
Alle «hører» jo forksjell i disse demoene til den fyrrige danske - alle kabler låter bedre enn den forrige, men så vidt jeg vet så har han pr dags dato ikke reversert rekkefølgen dvs. startet med «de beste kablene» og gått nedover i produktutvalget ... jeg mener å huske at det i andre sammenhenger har vært påstått at 4,65m var den optimal lengde for Nordost ... i sammenhengen var det ikke mulig å bli klok på eksakt hvilken lengde man snakket om, f.eks. i tilfelle høyttaler kabler, skal man se bort fra kableltrekk internt i tilsulltet apparatur, dvs høyttalere og forsterkeri? Evt. hvorfor og hvorfor ikke?

mvh
KJ
Den allerede nevnte dansken valgte å le bort alle, skal man si, rimelig opplagte innvendinger mot forklaringene hans den ene gangen jeg snakket med ham.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
xerxes skrev:
Her bør vi kanskje også se på avstand fra stikkontakt til sikringskap?
Neinei, strømmen begynner og lages i stikkontakten ved anlegget. Det vet alle ::)

PK
 
L

lark

Gjest
Hvis lengden av strømkabelen påvirker lyden, må vel for fanden også lengden på ledningene fra stikkontakten til sikringsboksen ha noe å si. Deretter avstanden til trafoen osv....... Det neste blir vel at noen hevder at det har noe å si om det er vannkraft eller kullkraft som forsyner anlegget med strøm::) ::)

Jeg kjøper forresten alltid den dyreste strømmen på markedet for å være sikker på at anlegget skal låte bra.

Mvh
Sarkasmus
 
J

Jurassic

Gjest
Nå er termineringene i begge ender av strømkabelen målbare.
Hvorvidt det har noe å si vet jeg ikke.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.235
Antall liker
291
lark skrev:
Hvis lengden av strømkabelen påvirker lyden, må vel for fanden også lengden på ledningene fra stikkontakten til sikringsboksen ha noe å si. Deretter avstanden til trafoen osv....... Det neste blir vel at noen hevder at det har noe å si om det er vannkraft eller kullkraft som forsyner anlegget med strøm::) ::)

Jeg kjøper forresten alltid den dyreste strømmen på markedet for å være sikker på at anlegget skal låte bra.

Mvh
Sarkasmus
Enig, hvor er forresten logikken med dyre kabler og billig strøm, noe blir helt feil, liksom... ;)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg har mange ganger tenkt på å starte som strømleverandør, og selge høykvalitets strøm, til litt høyere pris selvfølgelig. Man kan jo tenke seg en hel kolleksjon av produkter, med alt fra økonomi til premium produkter. En god omtale i Fidelity, og suksessen er sikret!
 
K

kbwh

Gjest
For å dra tråden litt tilbake til start. Mitt nettselskap skal se på sikringene i masta jordkabelen min går fra. Vissnok vanlig med ulineariteter i sikringene på slike. Hjelper ikke med Rhesusenergi Premium da.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Det verste er at: hvis en guru hadde sagt at 30m nettkabel på trommel gir det beste resultatet, så hadde mange kjøpt dette og hevdet at lyden ble ekstremt forbedret ???
 
K

kbwh

Gjest
Da er sikringene byttet og trafospenningen kontrollert til 240V. Vi er på en gammel tynn inje, og loves utbedring. :)
 

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Innlegg
106
Antall liker
0
KJ skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
...
Vedrøende længder på kabler kørte Nordost nogle demostrationer i Danmark vedrøende forskellig længde a strømkabler og de mente at 3.7 meter var ideel kabel længde lydmæssig PÅ DERES KABLER ! (DYRT SOM BARE HELVEDE) vis jeg husker ret.
...
Alle «hører» jo forksjell i disse demoene til den fyrrige danske - alle kabler låter bedre enn den forrige, men så vidt jeg vet så har han pr dags dato ikke reversert rekkefølgen dvs. startet med «de beste kablene» og gått nedover i produktutvalget ... jeg mener å huske at det i andre sammenhenger har vært påstått at 4,65m var den optimale lengde for Nordost ... i sammenhengen var det ikke mulig å bli klok på eksakt hvilken lengde man snakket om, f.eks. i tilfelle høyttaler kabler, skal man se bort fra kableltrekk internt i tilsluttet apparatur, dvs. høyttalere og forsterkeri? Evt. hvorfor og hvorfor ikke?

mvh
KJ
hej KJ, jeg deltog aldrig selv i nogle a nordost demoer,mem læste en aktiker i om kring emnet, er klar over at man skal være ops m demoer som det, musiken der bruges til demostrationer er som regel håndplukket med det formål at fremhæve det ønskede resutat mest mulig i, set m produksentens øjne.( dette gælder faktisk alle demoer ) der for kan det være lurt at lytte til noget musik man selv har medbrakt og er fortrolig med. det er ikke sikkert at de demonstrete lydforskelle vil være i samme størelse orden på musikken som er medbrakt hjemme fra.

Jeg er ikke fortrolig m problematikken om kring kabel længders betydning og indvirkning på lyden (teknisk) der er der for jeg efter lyser linker og andet faglig literatur omkring emnet..

min ingangs vinkel kommer a en hovsa oplevelse eft hjemlån a et kvalitets ac kabel, m høj kvalitets stik (Ag Cu) 7 kradrat rent Cu m symetrisk balanseret skærm kun forbundet til jord v stik kontakten, 1,5 meter lang. og de forbedringer jeg og andre oplevede i forhold til med leveret standart kabel.

Vis jeg skal prøve at forklare hvad der sker må det være følgende:

vis du har 2 rør m samme længde. monteret i 30 graders fald fra en vandtank og rørene har forskellig diameter, feks. 1tommer og 2tommer vil der m garenti løbe mest vand igennem 2 tommeren på grund a større tværsnit = lig mindre modstand.

noget a det samme tror jeg gør sig gældende på ac strømforsyningen i byggefeltetog huset dit, forstået på denne at måde at jo færre samlinger der er, renere kontakt flater, strammere kontakt flater, og jo højere kvalitet på materiale i ledere (større kvadrat) og kontakter jo mindre modstand, ect.

Et tænkt eksempel:
på spændings linjen din i bygge feltet din er er der 20 forbrugs steder som trækker på linjen og inde i huset din er der kansje 5 forbrugs steder der trækker på samme tid.
HVEM OG HVILKEN FORBRUGSTED VIL SÅ FÅ FORTRINSRET; - DET VIL VÆRE DEN DER YDER MINST MODSTAND PÅ STRØM FORSYGNINGEN DER VIL FÅ FORTRINS RET: ELL ???

DET sammen holdt med nogle a de andre faktorer: kvadrat, kontra længde, skærm ect. og de faktorer jeg efterlyser expert viden om, tror jeg er årsagen til at man er i stand til at høre forskel på AC strømkabler.

DENNE FORKLARING ER DET BEDSTE JEG FÅR TIL PÅ NUVÆRENDE TIDSPUNKT.

Mvh johnny
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.770
Antall liker
500
Sted
Stockholm
Helt utrolig Valentino, fikk du de til å gjøre dette så lett..!? :D
 
K

kbwh

Gjest
Nja, det er et hyggelig lite nettselskap da! Linja nedover veien her står uansett på lista for oppgradering. 240V i trafo gir fremdeles 225V med store variasjoner over kort tid her. Nettselskapet har allerede hatt befaring med veivesenet. Flere husstander er kommet til siden linja ble bygget ut, og forbruket per husstand har ikke akkurat gått ned med årene heller.

Hvor lenge vi må leve med denne tynne luftkabelen gjenstår å se. For hifi er jeg forsåvidt ok nå. Etter å ha byttet ut mastodonten har jeg bare velregulerte lineære forsyninger og SMPS i anlegget. Hadde jeg vært rørreligiøs måtte jeg vel konvertert...
 

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
384
Antall liker
7
Gaahl skrev:
Jeg må bare spørre.. TROR virkelig folk at 2 meter nordost strømkabel oppveier for flere mil gjennom høyspent aluminiumskabel, inn i et sikringsskap, for så å bli transportert 15m+ i vanlig kobberleder?

2m Nordost oppveier altså for alt dette?

Jeg må bare spørre, er folk blitt gale? Hvis nei, hva i huleste hjelper 2 meter Nordost når elektronene allerede har blitt transportert flere mil gjennom flere forskjellige matrialer?
tja, på andre områder blir strøm ofte sammenlignet med vannledninger. dersom dette kan gjelde her også så vet vi jo at diameteren på den sisste cm av vannledningen er veldig avgjørende på mengde og trykk.

mvh

-morten-
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Er det i så fall tykkere ledere på nordost kablene enn en vanlig leder?

Hvis det var tilfellet burde jo det ikke vær noe problem å bytte ut med 8 ganger så tjukk kabel til 50 ganger mindre pris?

For all del, jeg skal ikke prøve å tukle med placeboen til folk, kan bli syk av slikt 8)
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.407
Antall liker
6.120
Sted
Holmestrand
-morten- skrev:
Gaahl skrev:
Jeg må bare spørre.. TROR virkelig folk at 2 meter nordost strømkabel oppveier for flere mil gjennom høyspent aluminiumskabel, inn i et sikringsskap, for så å bli transportert 15m+ i vanlig kobberleder?

2m Nordost oppveier altså for alt dette?

Jeg må bare spørre, er folk blitt gale? Hvis nei, hva i huleste hjelper 2 meter Nordost når elektronene allerede har blitt transportert flere mil gjennom flere forskjellige matrialer?
tja, på andre områder blir strøm ofte sammenlignet med vannledninger. dersom dette kan gjelde her også så vet vi jo at diameteren på den sisste cm av vannledningen er veldig avgjørende på mengde og trykk.

mvh

-morten-
Diameteren på en vannledning blir en analog til en elektrisk motstand, og det har vi vanligvis ikke i ledere (ikke av betydning i hvert fall ...)
 
K

kbwh

Gjest
Hehe.
Her hos meg er altså ledningen fra trafoen både for lang og for tynn på en gang. Motstand av betydning, altså.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Denne tråden er en spøk ikkesant?
 
L

lark

Gjest
wotg skrev:
Denne tråden er en spøk ikkesant?
Man kunne jo tro det, men idag skal jeg ringe til nettleverandøren og høre om de kan legge opp nøyaktig 3,1415926536 km med Nordost strømkabel fra huset mitt og frem til trafoen ;D
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Jeg har lært at det er viktig å ha speilvendt åtte-talls sløyfe på nettkablene, og at uttaket i veggen (ikke forlengelsesledning, selvsagt) må være eksakt bak forsterkeren.
Topp Ø: 25
Bunn Ø: 40,45
Minste sløyfe skal være nærmest forsterkeren.

For å få til dette må selvsagt racket frem fra veggen.

Åtte-talls sløyfer er også å anbefale på høyttalerkabler, da skal minste sløyfe peke mot høyttalerne. Bemerk proporsjonen mellom minste og største sløyfe -- fra topp til bunn skal hele åtte-talls sløyfen være 2/5 av avstanden fra forsterkerutgang til høyttaler-inngang, målt i horisontalplanet.

Alle kabler må smøres inn med Zalo før lytting, i samsvar med rådet fra Jorma Koski i Fidelity 28, på side 25, første avsnitt: "Klin litt Zalo på kablene dine, og du vil høre betydelige lydforbedringer helt til Zaloen tørker inn. Dette fordi den reduserer den statiske elektrisiteten i kablene."
 
J

jb_rasmussen

Gjest
Soundproof skrev:
Jeg har lært at det er viktig å ha speilvendt åtte-talls sløyfe på nettkablene, og at uttaket i veggen (ikke forlengelsesledning, selvsagt) må være eksakt bak forsterkeren.
Topp Ø: 25
Bunn Ø: 40,45
Minste sløyfe skal være nærmest forsterkeren.

For å få til dette må selvsagt racket frem fra veggen.

Åtte-talls sløyfer er også å anbefale på høyttalerkabler, da skal minste sløyfe peke mot høyttalerne. Bemerk proporsjonen mellom minste og største sløyfe -- fra topp til bunn skal hele åtte-talls sløyfen være 2/5 av avstanden fra forsterkerutgang til høyttaler-inngang, målt i horisontalplanet.

Alle kabler må smøres inn med Zalo før lytting, i samsvar med rådet fra Jorma Koski i Fidelity 28, på side 25, første avsnitt: "Klin litt Zalo på kablene dine, og du vil høre betydelige lydforbedringer helt til Zaloen tørker inn. Dette fordi den reduserer den statiske elektrisiteten i kablene."
Duelund brugte linolie for at op nå samme effekt ,vis jeg husker ret, fordel kommer til at lugte lidt a antik, om det virker ved jeg ikke da jeg aldrig har testet det.

mvh. johnny
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Valentino skrev:
Hehe.
Her hos meg er altså ledningen fra trafoen både for lang og for tynn på en gang. Motstand av betydning, altså.
... en som var lang og trang på en gang, som damen sa var passe!
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Litt OT detta, men jeg skal skifte stikkontakta der anlegget står, nettopp for å få flere tilkoblingsmuligheter. Er det noen som har anbefalinger vedrørende hifivennlig stikkontakt? :) Og neste spørsmål blir jo som følger; Hvor lang innspillingstid må en regne på en ny stikkontakt?
 
K

kbwh

Gjest
ELKO LK16 finnes også som firepunkter tror jeg. Funksjonell klassiker.

Beregn 300 timer innspilling. De er litt rå i klangen like etter montering.
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Valentino skrev:
Beregn 300 timer innspilling. De er litt rå i klangen like etter montering.
Takk for svar :)
Skal se om jeg ikke kan få tak i en slik. Men tenker da å montere denne til en skjøteledning inntil videre og benytte den mellom pc og stikkontakt på vegg. Her skal den få stå i fred i minst fjorten dager, slik at jeg unngår ulyder ved for tidlig montering ved anlegget.
Regner med at pc'en takler bedre problemene med ny stikkontakt bedre enn hva anlegget gjør.....
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Rhesus skrev:
lark skrev:
Jeg er av den overbevisning at korrekt avstand til kraftverket er nøyaktig 3,14 km. De oppegående av oss legger merke til at dette er den matematiske konstanten "pi". Dette er ingen tilfeldighet, da denne verdien er viktig for å undertrykke interferens fra kosmisk stråling i kabelene. Av den samme grunn er den optimale lengde på selve strømkabelen 0,314m. (Ja bare le Dere, men flere lyttetester bekrefter at dette er tilfelle). ;D
Her må jeg arrestere deg! Den optimale lengden på strømkabelen er ganske riktig, 0,31 meter, men det er av helt andre årsaker. Det er nemlig den totale lederlengden som er interessant. Den skal nemlig være 0.62 meter, og det er, hold dere fast, det inverse av det gyldne snitt! Hvem skulle trodd at Euklid og naturvitenskapen skulle kunne hjelpe oss, men der ser dere, målemafia. Vitenskapen er på vår side.
Vær bare klar over at dersom du flytter til USA, så må du ha nye og kortere kabler, der er det nemlig 0,62 fot som gjelder (de bruker jo ikke det metriske systemet). ;)

Noe mer seriøst. Jeg hadde befaring av elinstallasjonen hjemme i forbindelse med ny husforsikring, og da påpekte han som sjekket anlegget at jeg kun hadde 216-217 Volt inn. Han anbefalte at jeg skulle ta kontakt med nettleverandøren for å få utredet om spenningen burde økes. Jeg fikk en boks i huset som skulle logge spenningen gjennom en uke, som jeg deretter leverte tilbake. Deretter gikk det ikke mange dager, så hadde jeg 237 Volt inn istedet. Det nytter å klage (Spenningen skal jo helst ligge mellom 220 og 240 Volt).
 
L

lark

Gjest
lark skrev:
wotg skrev:
Denne tråden er en spøk ikkesant?

Man kunne jo tro det, men idag skal jeg ringe til nettleverandøren og høre om de kan legge opp nøyaktig 3,1415926536 km med Nordost strømkabel fra huset mitt og frem til trafoen ;D
Hmmm......, hørte tydelig en masse undertrykt latter i andre enden av linja da jeg ringte. Nei, de folka der har ikke forstått noe som helst :mad: :mad:
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Ja, mitt anlegg hadde ikke vært til å høre på hvis det ikke var for disse dyre nettkablene mine... det hadde rett og slett ikke blitt god musikkgjengivelse.
Så ja. Nettkabel er et absolutt must for et vellydende stereoanlegg - jo dyrere, desto bedre!!

Så her kommer et opprop, folkens: Vask strømmen deres, og det grundig!!!
 
L

lark

Gjest
anekdoten skrev:
Så ja. Nettkabel er et absolutt must for et vellydende stereoanlegg - jo dyrere, desto bedre!!
Det viktigste er at kablene SER dyre ut. Er de i tillegg dyre også, er det ytterligere et pluss!!!
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Det beste er dyr strøm. Sjekk prisene på nettet, og bestill strøm fra den leverandøren som til ethvert tidspunkt er dyrest - da blir lyden veldig god.

Bor du i Oslo, er det for tiden Trondheim Energi Kraftsalg AS som er best. De ligger på 33 øre/kwh, mye bedre strøm enn Telnets uvaskede til 20 øre/kwh.

http://tinyurl.com/2hw39p

Det beste er strøm fra atomkraftverk, men det er det vanskelig å få tak i her i Norge. Den er langt mer stabil enn all annen strøm.
 
K

kbwh

Gjest
Jo mer steinalder strømforsyningene er i anlegget ditt, jo viktigere blir kvaliteten på strømmen som kommer inn i apparatene for lydkvaliteten.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Valentino skrev:
Jo mer steinalder strømforsyningene er i anlegget ditt, jo viktigere blir kvaliteten på strømmen som kommer inn i apparatene for lydkvaliteten.
Steinalder? Med tilstrekkelig kombinasjon av elektrolytter og kjappere avkoblingskondensatorer for hf-støy, så er nettspenningskabelen like viktig for kraftforsyningen som slangen du fyller bensin på bilen din med. Denne teknologien har vært tilgjengelig like lenge som det har eksistert kondensatorer. Kabelen gjør ingen forskjell på den strømmen som kommer inn, men et nettstøyfilter kan kanskje hjelpe hvis det er mye grums i det som skulle være en ren 50Hz sinus. Skjerming av nettkabelen er lurt, siden den uansett hvor ren strømmen er vil omgi seg med et 50Hz støyfelt. Dette blir betydelig redusert med skjerming.
 
Topp Bunn