Det har gått med en god del tid og arbeid på prøv og feil med dette, og jeg har oppdaget en del feller på den gode gamle måte - ved å plante labbene rett i de.
Jeg begynte prosessen med å pusse kassene med vanlig sandpapir opp til 180-korn. Skjøter sparkles med epoxy bilsparkel og pusses. Her tror jeg man får bedre resultat ved å slipe ned litt i skjøtene føre en legger epoxysparkel. Jeg brukte så et par strøk heft-og sperregrunn, før jeg la noen strøk spraysparkel. Dette får herde over natta og pusses så med 240, og deretter 400-korn.
Så avfetting og to strøk arcanol metallgrunning på sprayboks. Denne må herde (minst) over natta før bearbeiding. Slipes fint med 800-korn.
Så avfetter en og legger farget bengalack spray, minimum 3 strøk. Det kan være en fordel å vente lengre enn 5 minutt mellom strøkene. En må være nøye med å legge tykke nok strøk, så dette flyter, men ikke så tykt at det siger.
Når bengalacken har fått herde et par timer etter siste strøk, legger en to strøk Effect transparent sølv - her sprayes det først vanrett og neste strøk loddrett. Her er farta avgjørende - for treg i bevegelsene, så siger det. For sakte, så får du for lite lakk og appelsinskall. Ser du at det ikke er dekt nok så det flyter, går du over på nytt. Du skal se at lakken flyter utover. så det er en jevn overflate. Effectsprayen siger jævlig lett, så det kan være en fordel å vente et kvart mellom strøkene. Vent en time eller to før du fortsetter.
Etter Effect-sprayen, så er det Bengalack sin klarlakk - minst tre strøk. Vente 5 minutt mellom strøkene, men gjerne lengre.
Får du problemer (sig, støv, annet) med klarlakken, så må du vente et døgn eller mere og så kan du matte den ned med 1200-korn og lakke mer, men pusser du deg ned på effect-sprayen eller bunnfargen, må du gå tilbake og legge om vanlig bunnfarge og så effect og klarlakk. Å pusse mellom lagene kan du ikke gjøre på bunnfargen.
Når jeg var ferdig med alle lagene med lakk, så venta jeg nesten ei uke, og kikk så på med først 1200 og deretter 2000-korn våtsliping. Så var det polering med polerskiver og så først brun polerpasta fra Biltema tørke over og deretter blå polerpasta.
Noen feller som ikke var helt åpenbare:
- Ikke bruk våtsliping på klarlakken for å ta bort skavanker - det siger inn i helvete lett om du bruker våtslip. Bruk tørrsliping. Våtsliping kun før du polerer.
- Maskering. Lakken må være ordentlig herdet før du kan maskere. Dvs at du må vente nærmere ei uke før du kan maskere oppå noe som er nylig lakket.
- Slet litt med at dysene kunne gå delvis tett, slik at det ikke blir nok lakk til at det blir tilstrekkelig tykt til at det flyter utover. Her er det overflatespenningen som sørger for en jevn overflate - for lite får du appelsinskall. For mye så siger det. Som noen var inne på tidligere, så er det nok vesentlig enklere å få et godt resultat med en lakksprøyte.
- Er det for varmt i rommet, så siger det lettere.
- De har endret dysetyper på spesielt klarlakken. Effectsprayen har en spiss på dysen som kan vris for enten vannrett eller loddrett spredning. Det hadde den første klarlakken jeg kjøpte, men ikke den siste. Den som hadde samme dyse som vanlig Bengalack ga mindre lakk, så der måtte jeg passe på at det ble nok lakk i hvert strøk.
Johan-Kr