"Fenris": Magnestat i Cardioide

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nyttårsprosjekt, foreløpig på tidlig serviettskisse, jobber videre med saken i januar.
    Må ikke gjøre det for lett for hoffsnekkeren :D
    Det er mange måter å stable magnestatpaneler (planar) på, f:eks:

    VMPS Ribbon Monitor 30M
    Bohlender Graebener BG Radia R-800
    GR Audio Line Force
    Infinity IRS Gamma
    Giussani Research Delta 4 R10
    Audio Insight Q10
    Audio Insight Illusion
    Wisdom Audio Sage Series
    Det er ingen sport i å kopiere noen av disse.
    Er magnestater bedre enn "vanlige" elektrodynamiske stempler? Nei, - bare annerledes mener jeg.
    Har laget flere skisser, og alle er forkastet til fordel for gjenvinning. Må alltid tenke grønt....
    (Det blir uansett de skisserte elementer og Seas ROY som jeg har på lager).
    Her er en som ble dimmitert:
    :
    WiSA 23.JPG
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    983
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Hvor mye kassevolum trenger egentlig panelene som er vist? Kult tema, men begynner med en gang å gruble på noe med et format som passerer WAF-ansvarlig... Supplert med sub da.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Spørs hvilken målsetning man har. Ser du på f.eks Giussani Research Delta 4 R10 , så er de monopol med lite volum.
    Andre igjen er åpen baffel (flat-, U- eller L-baffel).
    Min skisse er cardioide med bølgebryter i en dempet kanal.
    PS AUdio FR-20 har relativt stort kammer med skrå bakveggbak "Neo-10".
     

    Vedlegg

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    414
    Antall liker
    492
    Sted
    Brøttum
    Audio Insight Q10/Illusion har det peneste designet i mine øyne, transparent baffel bak 90 grader for frontbaffel med ob/dipol basser i tillegg hadde vært rått. Unødvendig å si men jeg ville også benyttet meg av takhøyden, glass-sider er jo meget elegant, men en annen løsning på "vingene" kunne nok også fungert fint, om du ikke skal ha "kasser" da ... :)
    Dette blir uansett gøy å følge med på. ;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Interessant tanke, men jeg ser ikke for meg en smal konstruksjon med dipolbasser som samtidig skal "denge" i mellombassen.
    Det blir nok lukket bass mot cardioide mids.
    Ja, Audio Insight Q10/Illusion er veldig fin den. Hørte på denne hos Geir for 3 år siden, da med basstårn fra Infinity.
    Målet med Fenris er en nedskalering etter at jeg solgte linjekilder og basstårn.
    Kommer helt sikkert til å selge denne også, men ikke før jeg er fornøyd :)
    Som min (vrang)lærer i økonomi sa: "Moro med ny klokke,...."
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    More is more ?
    Ligner på et av mine utkast før gigantomani-faen som satt på skulderen ble kastet ut :D

    Le Beist.jpg
    Le Beist2.jpg
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Den midtre, greit potensiale for skikkelig smal vertikal og bredere horisontal spredning greit ned i frekvens. Eller nr 2 fra høyre? Lar det seg gjøre å sy dette sammen? Du klarer det! 😁🎶
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ikke uvanlig (eller lett) å balansere estetikk mot akademiske anliggender :)
    Den i midten er u-pen...
    Ulempen med nr 2 fra høyre er at diskantens center er ca 1100mm ok parkett.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, du liker kvinnestemmer fra oven ja :)
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    414
    Antall liker
    492
    Sted
    Brøttum
    Hva med nr.2 fra venstre med litt "trimming" i bånn da? Ser rart ut med økt høyde på bassdelen på den kontra den lengst til venstre. Muligens bedre samling av vokal/detaljer pga grupperinga av mellomtone/diskant-bånd?
    Hvis det er 10" i bassen så blir de vel fort litt voksne uansett, mine fronter måler jo 120cm med diskant øverst og jeg har stort lydbilde i kjellern (bare å komme og høre hvis du ikke tror på meg). Kompakt men stort er det mest fornuftige i mitt hode, god utnyttelse av plassen får man aldri tapt på.
    Nr.3 fra venstre går kanskje innenfor MTM-konseptetet når du legger båndene på sidene? Eventuelt et alternativ, men jeg ville fortsatt gjort selve kassa fysisk lavere og heller brukt diy-stativ under for å finne optimal høyde på diskant/mellomtone i forhold til rommet/lyttehøyde.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.176
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken blir det tror du ;) ?
    Og hvorfor?
    Vis vedlegget 882992
    Nr 3 fra venstre + ekstra basselement over og under, og kanskje tredelt kasse (to til bass og ei til bånd) ? Eller kanskje nr 3 fra høyre med alle «mellomtone» båndene horisontalt (+ to ekstra basselementer på topp) ? Men blir også et spørsmål om frekvensdelingen og spredningen (ev «beaming») fra båndene i de ulike konfigurasjonene.

    mvh
    KJ
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nr 2, 3 og 4 fra venstre er kvasi-coax, det vil fungere om delefrekvensene settes lavt nok.
    Ekstra basser er fristende, SEAS ROY krever jo noen liter og det truer nedskaleringen (litt...) :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.400
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke akkurat en dere vil bli assosiert med, men 3000 par høyttalere hadde vært noe :LOL:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.440
    Sted
    Østfold
    Kult prosjekt Willy!

    Når jeg ser på det tenker jeg at det kanskje hadde vært lurt å tenke på et par ting, den ene er at om du har bånd som spiller ganske langt ned i mellomtonen og opp til en supertweeter vil du få alle delefrekvenser bort fra området der de er vanskelige å få til å forsvinne.

    En annen er at om du vil ha en høyttaler med litt råskap ville det muligens vært en ide å tenke WMTMW + sub-seksjon, slik du har tegnet, men med den forskjellen at de store båndene er M i stedet for W, og at W nå blir en høykapasitets cone-driver i stedet for bånd. La oss si 8" PA-drivere for eksempel, også kanskje 8-erne eller de nye 10-erne til Radian. De båndene kan du få til å fungere over et stort område der du får bort uregelmessighetene rundt dipolpeaken ved hjelp av demping, også lar du båndenes naturlige spredning dominere over der. La oss si de jobber ned til 4-500Hz for eksempel. Cone-driverne kan ha langt dypere U-baffel som utgangspunkt for kardioide, også deling kanskje så lavt som 70Hz elns mot subdelen. På den måten slipper du å miste kardioideeffekten i området med Shcrøderovergangen.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk Snickers. Ja, det er avsnittet i ditt første kapittel vedr. delefrekvenser jeg tenkte på når jeg startet dette. Det er jo ikke uten grunn at PS Audio FR-20/30 deler kon mot bånd ved 400 hz. Piega Master Line Source deler den mindre båndmellomtonen mot 2stk 8" lukket ved 500 hz (diskant 3 kHz) . Dette stemmer også med vurderinger som presentert i Eirins Corner for en lignende sak (BG Neo-10) . Da dette primært er en nedskalering til en kompakt spilledåse skal jeg ikke oppunder taket eller bygge en dyp baffel. Har ikke et kinoloft eller glava-gamme, men ei akustisk umulig stue. Seas ROY 10" får da lov å jobbe opp mot 400 hz eq, i lukkede kamre. Slik sett blir de store båndene M(-) og ikke W.
     
    Sist redigert:

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    134
    Antall liker
    151
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan beregner du kardioide? Prøving & ?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja, halvparten p&f. Ikke ulikt åpen baffel, men med utnulling bak i stedet for på sidene. Det er dempingen som krever mest prøv & feil. På "Moelva" måtte bakstrålingen i kabinettet dempes mer , mens spaltene var mer på stell. Når det gjelder demping foran spaltene er det viktig å benytte et homogent materiale. Mener Duelund brukte en strammemekanisme for å tune resistiviteten i materialet. Bakstråling er dog lett å få bukt med, enten med demping eller "bølgebryter".
    Apropos dipol og bånd: Her er en Linkwitz-inspirert sak fra Litauen:
    Linkwitz style.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    En av utfordringene er å la høy masse møte ultralav masse på en sømløs og snerten måte.
    De jeg har hørt sliter litt med overgangen i midbassen. Det er også inntrykket noen nestorer her kan formidle.
    Mine figurer ovenfor er "tetris", dvs noen muligheter igjen innenfor rammen uten at jeg tyr til Joker Nord :)
    Jeg har Flex8, ved en 4 veis med 8" skarptrommer" må 2 av panelene ut. Det gjør ikke så mye da de ville fått et veldig smalt arbeidsområde avgrenset nedad.
    Her med 8'' boosterelementer og sidemonterte 10" .
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fremdeles mange timer å skisse på i januar.
    Manglende elementer er bestilt.
    Det blir Volt og Seas hhv i 2 mellombasser og 4 basser pr side.
    Imens benytter jeg «livbåtene», modifiserte Dali 800 ( Troels).
    6F59F7C4-B4AD-46B0-AECB-6FB17AE777B4.jpeg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Volt BM220.1 har passende følsomhet for dette prosjektet. 4 stk er innkjøpt og får rollen som skarptromme og megler mellom Seas RO4Y og Sounderlink/Hygeia
    Jeg registrerer til min gru at "nedskaleringen" har vokst til ca 180cm. Men... nedskalering er også fra høye 4 tårn til 2 små.


    Volt 220.1.jpg

    Grovskisse (uten cardioide og andre elementer)
    Volt 220.1F.jpg
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.440
    Sted
    Østfold
    Digger veien dette tar. Dette er en ganske hendig konstruksjon som allikevel "har alt".

    Er det 8-erne eller 10-erne som får jobben med øvre mellomtone?

    Du hadde AC25100 sa du, du har ikke mindre diskanter liggende å slenge også?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det blir 8 som mellomtone, de har forskriftsmessig filt på bakplaten. Det som hefter ved slike elementer er ujevnhet nederst i sitt frekvensområde pga hullene i statorplatene foran. Disse ujevnhetene kan glattes ut med profiler langs hullene, omtrent som faseplugger i snitt. Har 3d-printet en skokk slike til formålet.
    Hva er AC25100 ? Edit: Går ut fra du mener Aurum Cantus. Tweeter her er AST25120 .
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    134
    Antall liker
    151
    Torget vurderinger
    1
    Du burde ikke ha aktiv, DSP-styrt kardioidebass når du likevel er i gang, da?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.440
    Sted
    Østfold
    Tror det blir for få kanaler i flex-en til å få til det med det planlagte oppsettet. Dessuten måtte driverne vært plassert annerledes og høyttaleren blir da fort veldig mye høyere.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.411
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    ...og endel dypere .Husk dette er en nedskalering ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn