Primaren ble omtalt som "grei nok for prisklassen", i tillegg til "typisk gjennomsnitt." - Kabinettet ble derimot omtalt som "ekstra forseggjort." - Blir litt som å forgylle en hundebæsj tenker jeg. Fidelity er ikke et designblad, men magasin der man prøver å finne produkter som gjør fine ting med lyden. Hva hjelper det at dingsen SER bra ut om lyden ikke står i forhold?
Nå vet jeg ikke om du i det hele tatt har hørt den forsterkeren.
Men jeg tror du misforstår Fidelity litt. Primaren virker i testen til å være GREI til prisen, men ikke mer enn gjennomsnittlig sammenlignet med andre produkter i samme prisleie. Hadde den vært billigere, så hadde den muligens vært et kjempekjøp (til prisen)!? Men p.g.a. byggekvalitet og design, så er den altså ikke billigere enn den er. Du får betaler altså for en forsterker til 8995,-, men får kanskje lydkvalitet for bare 7995,- ! De tusen ekstra betaler du for designet. Om Primare hadde kostet 5000,-, så hadde den sannsynligvis vært en revolusjon i den prisklassen, hvis du forstår. Dette kan sikkert Fidelity-redaksjonen svare enda bedre på enn meg. Det er bare å spørre dem ut.
Hvordan kan en forsterker være vanskeligere å forholde seg til som referanse enn pris? Prisen kan forandre seg, uten at produktet gjør det. Er lei av omtalere (begrepet "testere" er utelatt med vilje av hensyn til Roda) som skriver at "ja, dette var et fint produkt - til prisen" - spesielt når de skriver det hele tiden.
Fordi veldig få har muligheten til å teste ut den referanseforsterkeren du snakker om. Hva er vitsen med en referanse som nesten inge har hørt? Hvor mange har sjansen til å prøve ut en Krell eller en Audio Research hjemme? Skal alt måles opp mot det aller beste? Eller er det kanskje greit å si at noe er "ålreit" til prisen?
Savner også informasjon om hva resten av anlegget består av når de tester produkter. Med tanke på problemene med å få komponenter til å spille sammen, er dette info som burde stått med ekstra fete typer forest i testen.
Sjekk siste Fidelity, så trur jeg du får en anne noppfatning om dette. Omtrent hver eneste test henviser til utstyret som brukes. Det er ikke spesielt vanskelig å finne dette i teskten, selv om det ikke står med uthevet fet skrift.
JEG kjøpte en gang Cayin 252B på bakgrunn av omtale i Fidelity. Drittforsterker med stor D. Mulig den er "god i forhold til prisen" - den blir ikke en bedre forsterker om den hadde kostet halvparten. Mulig den da hadde blitt et "bedre kjøp" - men det er noe annet. Noen er villige til å kjøpe griselort om den er billig nok. (mener her IKKE at Cayin 252B ER griselort, den er dårlig men ikke SÅ dårlig)
Vet ikke om du har fått med deg dette, men det er altså slik at lydopplevelse er subjektivt. Fidelity har brukt mye blekk og tid på å klargjøre dette, slik at ikke leserne skal stole utelukkende på det de sier.
I tillegg er det vel ingen bombe at det i hi-fi sammenheng i stor grad er snakk om "mix & match", og at ikke alle produkter går like fint ihop. Rommet det spilles i kan også ha mye å si for lyden.
At du synes Cayin var dårlig i ditt anlegg og i dine ører, betyr jo ikke at det samme gjelder for alle andre.
Det er ingen grunn til å stole blindt på tester i allskens Hi-Fi blader, verken Fidelity eller noen andre. Stol på ørene dine, og prøv produktene hjemme før kjøp. Da unngår du mange frustrasjoner.