FIDELITY 28

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
BT skrev:
Rotekroken skrev:
Komponenter og høyttalere som har sjel og som kan trille frem liv i musikken, får som regel veldig laber test, noen som har lagt merke til det.?
Er ikke noe av poenget med reproduksjon av musikk i heimen, at det skal spille så troverdig og ekte som mulig da.?
Altså slik vi f.ex opplever det på konserter, enten det er en liten trio eller stort orkester, eller en solist "in natura" for den saks skyld..
Næh, det har jeg ikke lagt merke til. Både høyttalerne og forsterkeren min havnet på "varmt anbefalt"-lista til Fidelity, så det kan nok umulig stemme. Kan det skyldes at de ikke hadde tilgjengelig de fantastiske rørene du skaffet meg da de gjorde testen, tro?
Hva som brukes av komponenter eller høyttalere er ikke interessant, det er den musikalske gleden jeg savner..
Å ha det skikkelig gøy når de tester, ikke sitte der som noen prester å lytte etter feil og ørsmå forskjeller som faktisk kan være synsbedrag, men rett å slett finne noe som setter i gang rockefoten ;D
Er det ikke litt moro å lese om slike sprudlende og positive opplevelser også da.?

Kanskje hatt en fyr som lette etter røttene i musikken, mens de andre holder seg på et annet plan, skille litt mellom dette å være perfekt og faktisk ha det skikkelig moro når man holder på..

Det er nok mange som leter etter komponenter og høyttalere som det kan svinge av, hvor er det de skal lete etter sikt.?
Ikke alle har mulighet til å besøke en drøss med butikker, noen har kanskje høyttalere som en har lyst på, så er det en annen butikk som har en spiller, tredje butikken har kanskje forsterkeren, men åssen vite om dette kan spille bra sammen.?

Jan Myrvold er kanskje den som er mest inne på dette at musikken skal svinge, etter det jeg skjønner så går det også i en del blues der i gården ;)
Jeg syns vi trenger en som kan gå litt mer bananas enn som så, en som virkelig klarer å skrive og som får oss som leser Fidelity til å "føle" det han faktisk hører..
Men dette er nå mine synspunkter da, regner med at alle pottitene blir like store før noe slikt skjer.?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Rotekroken skrev:
BT skrev:
Rotekroken skrev:
Komponenter og høyttalere som har sjel og som kan trille frem liv i musikken, får som regel veldig laber test, noen som har lagt merke til det.?
Er ikke noe av poenget med reproduksjon av musikk i heimen, at det skal spille så troverdig og ekte som mulig da.?
Altså slik vi f.ex opplever det på konserter, enten det er en liten trio eller stort orkester, eller en solist "in natura" for den saks skyld..
Næh, det har jeg ikke lagt merke til. Både høyttalerne og forsterkeren min havnet på "varmt anbefalt"-lista til Fidelity, så det kan nok umulig stemme. Kan det skyldes at de ikke hadde tilgjengelig de fantastiske rørene du skaffet meg da de gjorde testen, tro?
Hva som brukes av komponenter eller høyttalere er ikke interessant, det er den musikalske gleden jeg savner..
Å ha det skikkelig gøy når de tester, ikke sitte der som noen prester å lytte etter feil og ørsmå forskjeller som faktisk kan være synsbedrag, men rett å slett finne noe som setter i gang rockefoten ;D
Er det ikke litt moro å lese om slike sprudlende og positive opplevelser også da.?

Kanskje hatt en fyr som lette etter røttene i musikken, mens de andre holder seg på et annet plan, skille litt mellom dette å være perfekt og faktisk ha det skikkelig moro når man holder på..

Det er nok mange som leter etter komponenter og høyttalere som det kan svinge av, hvor er det de skal lete etter sikt.?
Ikke alle har mulighet til å besøke en drøss med butikker, noen har kanskje høyttalere som en har lyst på, så er det en annen butikk som har en spiller, tredje butikken har kanskje forsterkeren, men åssen vite om dette kan spille bra sammen.?

Jan Myrvold er kanskje den som er mest inne på dette at musikken skal svinge, etter det jeg skjønner så går det også i en del blues der i gården ;)
Jeg syns vi trenger en som kan gå litt mer bananas enn som så, en som virkelig klarer å skrive og som får oss som leser Fidelity til å "føle" det han faktisk hører..
Men dette er nå mine synspunkter da, regner med at alle pottitene blir like store før noe slikt skjer.?

Skribent Mikkel Gige i Hifi4All skriver både morsomt og med stor innlevelse ;D

Les bare hans samling test av kabler. Mannen tar bare helt av når det kommer til Silver Sonic sine kabler.

www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=1320&zoneid=3

I hans tester kommer ord som ronke, kåt og narko opp like naturlig som andre skribenter bruker engasjerende, sprek og taktfast.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5
jonas skrev:
I hans tester kommer ord som ronke, kåt og narko opp like naturlig ....
Er dette en god egenskap og gode ordvalg på noe som helst vis?
Får bare en Jan Erik Larsen-følelse av dette, en som prøver å være litt kulere enn han strengt tatt er og ikke innser hvor dumt det blir.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
28 ankommet i dag i Bærum ;D
KW

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
11.530
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Rotekroken skrev:
Rognlien var den siste i Norsk historie som turte å komme med tester som det svingte av, han kunne ha det skikkelig artig med oppsettene sine slik jeg leste dem, det behøvde ikke være steril og livløs lyd....... Det er litt av dette jeg savner......
Jeg skal f***n* meg komme etter deg, skal jeg!! :eek:

Neida, jeg hopper til og gir deg rett i at samtlige hifimagasiner nok kunne trenge en større dose fandeivoldskhet.
Når det er sagt, er det jo en del forbrukere - og ikke minst - bransjefolk, som forholder seg til bladene som om det er faktainformasjon/kundeveiledning/forsøksvis objektiv informasjon (og i noen tilfeller også drahjelp til salgsfremme) vi driver med. Dermed er det en smule avvik i forventningene og ikke alltid rom for at hele redaksjonen går like bananas hver gang...
I lille Norge blir det fort et problem at tilgangen på lesere såvel som annonsører og leverandører av testobjekter fort tynnes ut om man er alt for kontroveriell. Synd - men sant.

Nå har jeg bestilt både platespiller og frisørtime, så får vi se om ikke Hr. Rognlien får konkurranse ;)

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
f skrev:
Ikke noe i postkassen ennå? Kanskje postmannen må lese det først? Det er jo et glimrende blad, og så er det Norsk da!
Hva ikke kommet i postkassen hos deg enda sier du??!! Glad jeg ikke er abonnent, da jeg kjøpte Fidelity nr 28 mandag denne uken i Stockholm (og da til latterlige SEK 89/NOK 75). 25% billigere enn norsk løssalgspris og i tillegg i mine klamme hender lenge før abonnentene i Norge, gjør det nesten morsomt å dra på utenlandshandel ;D

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
terryboy skrev:
f skrev:
Ikke noe i postkassen ennå? Kanskje postmannen må lese det først? Det er jo et glimrende blad, og så er det Norsk da!
Hva ikke kommet i postkassen hos deg enda sier du??!! Glad jeg ikke er abonnent, da jeg kjøpte Fidelity nr 28 mandag denne uken i Stockholm (og da til latterlige SEK 89/NOK 75). 25% billigere enn norsk løssalgspris og i tillegg i mine klamme hender lenge før abonnentene i Norge, gjør det nesten morsomt å dra på utenlandshandel ;D
Så utrolig moro!
Dette kan BARE skje i norge.. Tregere og dyrere!

PK

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Ser nesten ut som jeg er en av veldig få nordmenn som har satt hendene mine i Fidelity 28?!!! Blir bare enda bedre leseopplevelse når jeg tar denne med meg det "ferske bladet" som lesestoff i hotellsengen i Helsinki senere i kveld da.... ;D

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Fidelity 28 lå i postkassa mi på Holmlia i dag.

Ser ut som et spennende blad, som vanlig. Et vanlig gjennomsnitts Fidelity parkerer det meste av hifi-lektyre der ute. IMHO

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
Unplugged skrev:

Ser ut som et spennende blad, som vanlig. Et vanlig gjennomsnitts Fidelity parkerer det meste av hifi-lektyre der ute. IMHO
Skeptisk. Jeg tror ikke du kunne sett forskjell på Fidelity og andre blader i en blindtest. ;D

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
bwd skrev:
Unplugged skrev:

Skeptisk. Jeg tror ikke du kunne sett forskjell på Fidelity og andre blader i en blindtest. ;D

ROFLOL ;D 8)

Eller fritt etter Steven Wright: Når blinde bruker mørke solbriller, hvorfor bruker ikke døve øreklaffer ?

PS:
Beklager hvis jeg fornærmer noen blinde som leser det over.
De døve er vel i fåtall på dette forumet (selv om man enkelte ganger blir litt usikker når man leser trådene :eek: ??? ::) :p)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
bwd skrev:
Unplugged skrev:

enig med deg! Det eneste seriøse er blindtester! Det er ikke sikkert du virkelig liker det du leser, det er muligens bare placebo

R

Roysen

Gjest
pks skrev:
terryboy skrev:
f skrev:
Så utrolig moro!
Dette kan BARE skje i norge.. Tregere og dyrere!

PK
Kan ikke si at jeg er spesiellt overrasket.

Mvh
Roysen

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
Sitter her med #28 i hånden nå og blar rolig igjennom.

Hundre sider blankt ... blankt, glanset papir, skikkelig trykksak. Jo, Fidelity har kommet langt, og jeg kan si - med 35 års lesing av ulike hifi-litteratur - at de har lykkes:

Jeg leser velfundert saklighet, selvom det som sier er subjektivt erfart, argumenteres det med parametre du kan kjenne igjen ved egenlytting. Her er stoff for newbies til den skikkelig erfarne hifi-nuts. Gode råd mht til kabler ... samt lyttetest av NordOst's Odin. Pris ? Dont' ask.

For meg, med etablert anlegg, så er musikkomtalen det viktigste og som jeg leser med størst velbehag. Blues ligger litt tilbake for min interesse for Jazz, men er godt og vel behandlet med 5 blues lister, saklig presentert av Håkon Rognlien. Stein Arne Nistad tar for seg Glimmer og Gråstein, og flere av hans 10-11 omtaler frister til innkjøp for selvlytt.

Alt i alt - #28 har noe (bra) for alle oss hifi-frelste.

Takk for oppmerksomheten.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Sjekket med 3 Narvesen kiosker i byen i dag (Trondheim) og ingen Fidelity noen steder.... De viste ikke en gang når det skulle komme. :(

Uansett, så er alt glemt, for når jeg kom hjem lå det i Postkassen!! ;D ;D ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.006
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Posten har utelatt det her. Kanskje i morgen da. På Freddan vet du.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Spent på hvor lenge jeg må vente denne gangen!
Kanskje jeg fra neste nummer av, skal få en kammerat til å handle det for meg i Sverige, og sende det med posten?!
Mulig jeg både får det billigere, og at det kommer raskere i postkassen min da ;)

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Der lå jaggu nr 28 i postkassa. (Oslo). Venter med å strippe plasten til jeg har satt på poteter :p

M

marsboer

Gjest
Ingen fidelity hos Narvesen eller Mix i dag i Lillehammer i hvertfall. Er vel bare å smøre seg med tålmodighet.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.011
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Usj... ingen Fidelity i postkassa her i Kristiansand idag, men Stereophile (Sep. '07) kom i dag - så det får være en trøst...

F

FMG

Gjest
Kjøpte Hifi News i går og fikk Fidelity 28 i Posten i dag. Og? Fidelity ligger flere klasser over innholdsmessig.
Jeg kan bare si en ting: beskrivelsen deres av kabler sammenfaller helt med mine egne erfaringer. Endelig kommer det også frem en liten kritikk: Valhalla høyttalerkabler er nemlig ikke perfekt i alle oppsett. Dette var også grunnen til at jeg solgte Valhalla til fordel for Au24. Min smak sammenfaller nemlig med mr Rognliens: Au24 og Valhalla har samme klangbalanse, men der Valhalla tenderer til å bli litt for tørr (overfokusering på transienter i enkelte tilfeller) er Au24 mer saftig og musikalsk.Vel å merke uten at Au24's oppløsning og dynamikk blir dårligere. (Valhalla XLR kabler er imidlertid sinnsykt gode, kommer aldri til å selge de...) 8)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Da er Fidelity snart i lese modul, men må bare bla igjennom Stereophile først, som faktisk virker litt amatørmessig ut i forhold, og da tenkes det først og fremst på layout og bilde kvaliteten.

Var innom Eltek og kjøpte flere dempe matter og noen dele filter, og tro det eller ei, typen ved siden av kjøpte Mundorf høytaler- kabler, som er til test i dette nr., og han hadde ikke disse psykiske lidelsene med at gode høytaler-kabler måtte være dobbelt så tykke som hageslanger, ære være han for det, og skulle ønske det var meg!

Man kan da ikke ha sko lisser liggende på gulvet?

Det kan da ikke være mulig å lage så god lyd, på en så enkel måte?

Genialt spør du meg, men bytta de inn (for et par mnd. siden), for det skal jo ikke være sånn?

F

FMG

Gjest
f skrev:
Man kan da ikke ha sko lisser liggende på gulvet?
Det kan da ikke være mulig å lage så god lyd, på en så enkel måte?
Genialt spør du meg, men bytta de inn (for et par mnd. siden), for det skal jo ikke være sånn?
Hehe! ;D
Jeg solgte mine tykke-hageslanger-med-store-klosser, nærmere bestemt Transparent Reference, for ca to år siden.
Ikke dårlige kabler det, langt ifra, men er nå mer fornøyd med mine 1 meter lange og syltynne Au24. Spesielt siden jeg da fikk kr 10 tusen til overs som jeg kunne bruke som første avdrag på min nye pre.... 8)
Moralen er: Gi blaffen i tykkelsen og stol på ørene! De er bedre enn verdens beste instrument. Jeg bruker anlegget til å glede meg over god musikk.... multimeter og oscilloskop får heller stå igjen på jobben... ::)

Er også fullstendig enig i konklusjonen fra Fidelity 28 om at det kan være store forskjeller på kabler og at gode kabler er viktig i et godt high end oppsett. Til dyrere og bedre anlegg man har, til større oppløsning og gjennomsitighet har man. Med mindre forvrengning kommer også forskjellene på kabler (eller for en saks skyld CD-spillere) bedre frem. Jeg for min del hører mye større forskjeller på troikaen Transparent Ref/Valhalla/Au24 i eget oppsett enn f.eks CD-spillerne Wadia 861/Audio Aero Capitole. Men her handler det ikke så mye om klangbalanse som om andre parametre. Hvilke som er best? Cluet er matching! 8)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
FallenA skrev:
Spent på hvor lenge jeg må vente denne gangen!
Kanskje jeg fra neste nummer av, skal få en kammerat til å handle det for meg i Sverige, og sende det med posten?!
Mulig jeg både får det billigere, og at det kommer raskere i postkassen min da ;)
Ser jammen ut som om posten får ta skylden denne gangen.
En telefon oppklarte at bladet var blitt sendt til min tidligere adresse.
Hmmm.... Må ta en telefon til postfordelingen i morgen ;)

U

utgatt60135

Gjest
FMG skrev:
.
Ikke dårlige kabler det, langt ifra, men er nå mer fornøyd med mine 1 meter lange og syltynne Au24. Spesielt siden jeg da fikk kr 10 tusen til overs som jeg kunne bruke som første avdrag på min nye pre.... 8)
Moralen er: Gi blaffen i tykkelsen og stol på ørene! De er bedre enn verdens beste instrument. Jeg bruker anlegget til å glede meg over god musikk.... multimeter og oscilloskop får heller stå igjen på jobben... ::)
Moro å høre at du også er fornøyd. Kabelen lærte meg at tykkelsen ikke er viktig :). Sier deg samme jeg og; stol på øra!

Hrr... kritikkverdig at dere abonenter får bladet før oss fullbetalende tilhengere av Narvesen alså.. ;D

A

Aubi

Gjest
Det virker som redaksjonen i Fidelity har latt seg påvirke av de mange og lange kabeldebattene på dette forumet, og i denne utgaven valgt side i en tilsynelatende uforsonlig strid mellom subjektister og objektister. Dette er samtidig også en generasjonskonflikt, og derfor er det trist at budskapet er så ensidig .
For meg som setter pris på god lyd, så blir dette budskapet at det ikke lar seg gjøre med gode produkter alene, men at man også må tro på det magiske elementet for å være en del av dette miljøet. Dette er en form for "inngangsbegrensning" som jeg ikke liker.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
11.530
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Artig med nesten 8 sider om postens leveringstid, og bare en håndfull meninger om innholdet... :-X

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Vidar_M skrev:
Artig med nesten 8 sider om postens leveringstid, og bare en håndfull meninger om innholdet... :-X
Kanskje dette viser at leveringen er et reelt problem som ikke bare bør bortforklares og ansvaret legges over på Posten HELE tiden? ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Vidar_M skrev:
Vi har jo diskutert innholdet også, bl.a. har vi profetert ny energi i kabeldebatten som følge av denne blekka.

Men det blir sikkert mer interessante meninger om innholdet når vi etterhvert får blekka i hende.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
11.530
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Ja, ja, ja, ja vel da - point taken med levering først - deretter meninger.
Jaggu glad jeg er en administrativt totalt uansvarlig "freelancer" :)

Jeg tolker for øvrig Knuts påstander om kabelens viktighet som alt annet enn begrensende og innsnevrende og snarere en invitasjon til å åpne sansene for at kabler er komponenter med samme viktighet som resten av anlegget.

Sa jeg.
Antagelig for å rettferdiggjøre at jeg kjøpte Jorma Prime etter en overbevisende demo hos redaktøren...

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Vidar_M skrev:

Jeg tolker for øvrig Knuts påstander om kabelens viktighet som alt annet enn begrensende og innsnevrende og snarere en invitasjon til å åpne sansene for at kabler er komponenter med samme viktighet som resten av anlegget.

Sa jeg.
Antagelig for å rettferdiggjøre at jeg kjøpte Jorma Prime etter en overbevisende demo hos redaktøren...
Jeg er helt enig i Fidelitys betraktninger rundt kabler :) Ikke noe gærnt der :) JEg har også testet Prime. I mitt oppsett passer de jeg har bedre over hele fjøla, særlig når det gjelder utklinging i diskanten :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Vidar_M skrev:

Sa jeg.
;D
Selv er jeg fornøyd med at Prime overbeviste i den demoen. Det førte til at ditt gamle No.1. xlr-sett via omveier nå har havnet i mitt oppsett.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Viking skrev:
Vidar_M skrev:

Sa jeg.
Jeg er helt enig i Fidelitys betraktninger rundt kabler :) Ikke noe gærnt der :) JEg har også testet Prime. I mitt oppsett passer de jeg har bedre over hele fjøla, særlig når det gjelder utklinging i diskanten :)
Jaja...
Mye!
;D

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Vidar_M skrev:
Dette kan vel snus til noe positivt, nemlig at lengselen er stor.....

Er ellers frustrerende å lese om innlegg som man ikke har tilgang til, men Narvesen lovet en ny sending magasiner i dag, så kanskje.... (må nok abonnere - jeg kjøper det jo uansett :) )

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
....... bare som en liten kurositet..... importøren av disse Jorma kablene har jeg hørt rykter om at heter "audioroyal" og ikke "Royal Audio" ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Topp Bunn