FIDELITY 28

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.386
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vidar_M skrev:
Artig med nesten 8 sider om postens leveringstid, og bare en håndfull meninger om innholdet... :-X
Tidvis har det nok vært en kjennsgjerning at Posten Norge har hatt utfordringer ifht. leveransetider, men jeg er hjertens enig i at tråden burde innholdsmessig holde seg godt over 90%'en om hva som befinner seg mellom permene og mindre av leveranseoppgulp.
På den annen side, signaliserer alle disse gulpene at Fidel' uansett er sterkt etterspurt som følge av at dette bladet "elsker vi - og må bare ha det"!

Det gleder meg ihvertfall at redaksjonen gjennomgående har tatt tidligere innspill om bilde-/ teksplassering til etteretning - nr.28 er eksemplarisk i så henseende. Jeg savnet kanskje et større utvalg av kabler i testen, men "signalene" er allikevel på mange måter sendt ut og klare til å fylle en debatt med mange sider like/ulike meninger og oppfatninger.

- Bare stå på og fortsett å være uansvarlig du Vidar. ;D

/-Jan P.

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Har Narvesen fått det i hylla i dag, mon tro??

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har bladd meg raskt igjennom og lest et par artikler. Jeg gleder meg til å få sette meg ned og bruke litt mer tid på bladet. Førsteinntrykket er at her er det mye godt stoff, og jeg må innrømme at jeg finner det fornøyelig, at de nå endelig har skrevet og utdypet litt mer om kabler.
Jeg leste kjapt igjennom Kjetil Torgeirsens betraktninger om kablene fra PM audio, og jeg må innrømme at jeg deler både hans begeistring, og hans vurderinger av denne kabelen. (kan vel også innrømme at jeg var med og hørte utviklingen etter innspilling hos Kjetil).
Jeg ble faktisk så begeistret at jeg også gikk til anskaffelse av BM kabler "rund baut", og at Revelation ble byttet ut med The Giant.

DA...... er det vel åpnet for en rivende og omfattende ny kabeldebatt (som jeg IKKE kommer til å delta i ;D))

God lesning folkens!

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Nr. 28 kom på mitt bord i går. Har foreratt den innledende blaseansen og må si at dette blir spennende. Litt mye kabelstoff møygligens, men det får en leve med gruble over. Spent på dynabel-testen. Den ble jo referert til i forrige Lyd og bilde (?). Det er jo spenstig.

Hell og lykke medborgere. I dag er det fredag. I kveld skal jeg drikke 21 år gammel bowmore portwood ;D

Mvh
Snff

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
bambadoo skrev:
Sniff skrev:
I dag er det fredag. I kveld skal jeg drikke 21 år gammel bowmore portwood ;D

Mvh
Snff
Din heldige gris ;D ;D
Da tar jeg en The Glenlivet 21 år Special Edition jeg kjøpte i England nylig ;)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Odder skrev:
....... bare som en liten kurositet..... importøren av disse Jorma kablene har jeg hørt rykter om at heter "audioroyal" og ikke "Royal Audio" ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Jeg så den trykkleifen ja, hehe ;)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Fidelity:

Meget bra nummer, bedre enn det har vært på lenge. Fortsett i samme bane og sleng på litt artikler om Petters anlegg når han er ferdig med målingene osv.

Vidar_M:

Grattis med nye HT! Er nesten litt lei meg på dine vegne at det ikke ble Summit... :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
LydMekk skrev:
Vidar_M:

Grattis med nye HT! Er nesten litt lei meg på dine vegne at det ikke ble Summit... :)
Hmmm
Hvilke høyttalere ble det på Vidar?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Viking skrev:
bambadoo skrev:
Sniff skrev:
I dag er det fredag. I kveld skal jeg drikke 21 år gammel bowmore portwood ;D

Mvh
Snff
Din heldige gris ;D ;D
Da tar jeg en The Glenlivet 21 år Special Edition jeg kjøpte i England nylig ;)

Det hørtes ikke dumt ut det heller ;D. Må rette litt. Det var Balvine portwood 21 år. Bowmore er ikke å forakte det heller!!! Livet er herlig dere

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Anfield skrev:
BT skrev:
Hmmm
Hvilke høyttalere ble det på Vidar?
Martin Logan Vantage.
Stakars forvirrede fyr.
;D

fortsatt ikke noe Fidelity i kioskene her omkring.
Dette er et hån mot oss som betaler full pris!
:mad:

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Aubi skrev:
Det virker som redaksjonen i Fidelity har latt seg påvirke av de mange og lange kabeldebattene på dette forumet, og i denne utgaven valgt side i en tilsynelatende uforsonlig strid mellom subjektister og objektister. Dette er samtidig også en generasjonskonflikt, og derfor er det trist at budskapet er så ensidig .
For meg som setter pris på god lyd, så blir dette budskapet at det ikke lar seg gjøre med gode produkter alene, men at man også må tro på det magiske elementet for å være en del av dette miljøet. Dette er en form for "inngangsbegrensning" som jeg ikke liker.
- Tatt side? Du har vel aldri vært i tvil om at hele redaksjonen og alle skribentene hører forskjell på kabler?
- Generasjonskonflikt? Vil det si at bare de gamle hører forskjell? Jeg er bare 33......
- Det lar seg ikke gjøre med gode produkter alene nei. Det må være produkter som matcher hverandre lydmessig, høyttalere som matcher rom og som er plassert optimalt. Deretter vil du kunne høre forskjell på kabler som gjør det verdt investeringen å kjøpe dem.

R

F

FMG

Gjest
Aubi skrev:
Det virker som redaksjonen i Fidelity har latt seg påvirke av de mange og lange kabeldebattene på dette forumet, og i denne utgaven valgt side i en tilsynelatende uforsonlig strid mellom subjektister og objektister. Dette er samtidig også en generasjonskonflikt, og derfor er det trist at budskapet er så ensidig .
For meg som setter pris på god lyd, så blir dette budskapet at det ikke lar seg gjøre med gode produkter alene, men at man også må tro på det magiske elementet for å være en del av dette miljøet. Dette er en form for "inngangsbegrensning" som jeg ikke liker.
Som jeg har sagt mange ganger før så vil man oppleve større forskjell på kabler til mer man får fjernet rusk og rask i anlegget som ødelegger for godlyden (nå snakker jeg ikke om støv, men om dritt i signalveien...).
En analogi: Ingen ser forskjell med en +2 og en +3 brille heller.... Dersom brilleglassene er tilsvinet med mel... ::)

Jeg har for det meste unngått kabeldebatter de siste par årene, skyr dem egentlig som pesten.. likevel vil jeg si at det nok ikke er noen generasjonskonflikt; heller en konflikt mellom de som har gode nok anlegg til å høre hvor stor forskjellene faktisk er og de som ikke har hatt sjans til å fått oppleve det og som samtidig er litt for forutinntatt.
Jeg var der nemlig selv for ca 10-15 år siden: det som jeg oppfattet som et meget godt anlegg i 50 tusen kr klassen: hørte ikke forskjell på kabler og levde tilsynelatende lykkelig uvitende sammen med mine VdHul CS122 og Tara Prime. Var samtidig en rastløs audiofil som aldri syntes at lyden i eget anlegg var bra i lange perioder av gangen. Når jeg så for et år siden testet Transparent Reference XL-SS RCA kabler opp imot Valhalla XLR var verden en helt annen.....
Kanskje jeg også er litt forutinntatt, men frem til at jeg får testet en Cary 306 SACD i eget oppsett så vil jeg mene (eller skal vi si tro?) at det vil være mindre forskjell på denne og min nåværende Audio Aero Capitole enn på Valhalla og Au24 høyttalerkabler..... Selv om det ville være lettere å tro at det er større forskjell på bokser med masse dingser inni enn på kabler.... ;)

Hilsen elektroingeniør som bruker anlegget til å nyte musikk.... med ørene og hjertet...

F

FMG

Gjest
En ting til:
Forutinntatthet er ikke noen god egenskap. Jeg har selv i flere år påstått at det å kjøre en god CD-spiller direkte inn i et effekttrinn er den billigste veien til god lyd. Og det kan det vel også være. Men fikk meg likevel en overraskelse, egentlig et lite sjokk og da i positiv retning, da jeg koblet en Audio Research Reference 3 mellom CD-spiller og ARC VM 220 monoblokker i sommer. Alt ble nemlig større: rommet, bedre dynamikk, flottere farger. Kort sagt: alt ble mer virkelig. Med Kari Bremnes' siste plate på spilleren har aldri følelsen av å være på konsert vært større! 8)
Må derfor bite i gresset og si meg enig med det Knut & co skriver om forforsterkere i nr 28....

Fl.D.P

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2006
Antall liker
7
Hej nu vil jeg glæde mig til at læse fidelity,som lyder og ser ud til at være ganske spænende i dette nummer,især kablerne ;)
Så fik det med Posten her i Odense ( DK ) idag.

M

marsboer

Gjest
Ingen fidelity på Lillehammer i dag heller. Hva er det de somler så fælt med??

F

FMG

Gjest
Kanskje jeg skal oppsummere de 10 første sidene av denne tråden?
Sitat:
"Ingen fidelity på Lillehammer i dag heller. Hva er det de somler så fælt med??"
"Fekk fidelity 28 i postkassa i dag."
"En telefon oppklarte at bladet var blitt sendt til min tidligere adresse."
"Der lå jaggu nr 28 i postkassa. (Oslo)."
"Ikke noe i postkassen ennå? Kanskje postmannen må lese det først?"
"Hei! Nå skal jeg gå ned til postkassa jeg også... eller skal jeg ta en øl først?"
"Kor blei det av postmainn?"
"Er det noen som vet veien til Narvesen?
;D

Tror jeg må si meg enig med Vidar M (som vanlig...).
For: Diskusjonene på HifiSentralen er ikke det de en gang var...Desverre...
Det eneste som tydeligvis engasjerer skjer på Off Topic og kabelmålingsdebatter ::)

M

marsboer

Gjest
Hehe, nå var det faktisk slik at denne tråden ble startet fordi man lurte på hvor det ble av bladet.

Med andre ord så er egentlig det on topic, mens diskusjon av innhold off topic :)

F

FMG

Gjest
marsboer skrev:
Hehe, nå var det faktisk slik at denne tråden ble startet fordi man lurte på hvor det ble av bladet.

Med andre ord så er egentlig det on topic, mens diskusjon av innhold off topic :)
Okei da... når jeg nå blar meg tilbake til side 1 så har du vel rett i det... ;)

Likevel kunne det vært morsomt om noen kunne kommentere innholdet i bladet?

U

utgatt60135

Gjest
Som sagt i et innlegg så er det vanskelig å kommentere når de ikke er til salgs ennå ;).

F

FMG

Gjest
Lyngen skrev:
Som sagt i et innlegg så er det vanskelig å kommentere når de ikke er til salgs ennå ;).
Så kan vi vel gjøre slik som det ble gjort før "i gamle dager"? At de som har fått bladet gir sine kommentarer og at de som ikke har lest det ennå holder kjeft så lenge? For det er vel noen som abonnerer? Ellers så blir denne tråden noe så usannsynlig kjedelig å lese.... 10 sider om postgangen.... og dette som en gang var et kunnskapsrikt og entusiastisk hifi-forum.... :p

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
FMG skrev:
Lyngen skrev:
Så kan vi vel gjøre slik som det ble gjort før "i gamle dager"? At de som har fått bladet gir sine kommentarer og at de som ikke har lest det ennå holder kjeft så lenge? For det er vel noen som abonnerer? Ellers så blir denne tråden noe så usannsynlig kjedelig å lese.... 10 sider om postgangen.... og dette som en gang var et kunnskapsrikt og entusiastisk hifi-forum.... :p
Hvorfor skriver du ikke om bladet selv da, i stedet for å sitte der og klage. ;)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kutta ut Fidelity for ca 2 år siden og det går jævlig bra!! ;D
Abonerer nå på et annet tidsskrift for sinnsforvirrede personer med hang til reklamefiksert info. Det virker nesten like godt... ;D ;D ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Fidelity har ikke kommet i min postkasse heller..............Men når jeg tenker meg om.........jeg abbonnerer jo ikke. Så da er nok det grunnen.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
rolfozzy skrev:
Fidelity har ikke kommet i min postkasse heller..............Men når jeg tenker meg om.........jeg abbonnerer jo ikke. Så da er nok det grunnen.
Må man abbonnere på det også ???

/jan

A

Aubi

Gjest
RoDa skrev:
Aubi skrev:
- Tatt side? Du har vel aldri vært i tvil om at hele redaksjonen og alle skribentene hører forskjell på kabler?
- Generasjonskonflikt? Vil det si at bare de gamle hører forskjell? Jeg er bare 33......
- Det lar seg ikke gjøre med gode produkter alene nei. Det må være produkter som matcher hverandre lydmessig, høyttalere som matcher rom og som er plassert optimalt. Deretter vil du kunne høre forskjell på kabler som gjør det verdt investeringen å kjøpe dem.

R
- Kirken har også tatt side i homofili debatten, men det hadde vert spesielt om de hadde brukt like mye spalteplass i siste utgave av "kirkenytt" om temaet.
- Dette er PC generasjonen mot den den "eldre garde". Untaket bekrefter regelen!
- Det siste er bare det samme som alle "only inside members" klubber har gjenntatt til alle tider. Du er ikke verdig et medlemskap her. Jeg har sett det før og kommer til å se det igjen.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Aubi skrev:
RoDa skrev:
Aubi skrev:

R
- Kirken har også tatt side i homofili debatten, men det hadde vert spesielt om de hadde brukt like mye spalteplass i siste utgave av "kirkenytt" om temaet.
- Dette er PC generasjonen mot den den "eldre garde". Untaket bekrefter regelen!
- Det siste er bare det samme som alle "only inside members" klubber har gjenntatt til alle tider. Du er ikke verdig et medlemskap her. Jeg har sett det før og kommer til å se det igjen.
Øhhhh Aubi, relevans ? Feilposting ?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå har det blitt noen bomturer innom Narve...så i morra--om fidelity ikke er på plass..unner jeg meg ett TAS så lenge.. 8)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Har ikke vært i posten for å se etter Fidelity i det hele tatt, har brukt mesteparten av tiden til å lytte på musikk, må si at dette er mye mer avslappende og givende..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
RoDa skrev:

R
Håper da inderlig at dere som jobber for Fidelity hører forskjell på kabler, skulle bare mangle egentlig..
Uansett hvor billige anlegg jeg har hatt, så har kabler spilt en vesentlig rolle, de som ikke hører forskjell på kabler bør kanskje finne seg en annen hobby eller skylle ørene veldig godt.!

Dette med høyttalere som matcher rom, det er det nok ikke så veldig mange som har fått med seg.?
Låter bra et sted, handler å tar med hjem, får det ikke til å spille like bra, nei det er nok elektronikken eller strømmen det er noe galt med, vi bytter ut alt utenom høyttalere ;D

Og den aller beste løsningen på kabel debatten, kjøp det DU syns funker best for ditt oppsett og lommebok, hva det heter spiller ingen rolle, ikke hva de koster heller, ei heller hva andre mener om dem..

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.116
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Dette med høyttalere som matcher rom, det er det nok ikke så veldig mange som har fått med seg.?
Låter bra et sted, handler å tar med hjem, får det ikke til å spille like bra, nei det er nok elektronikken eller strømmen det er noe galt med, vi bytter ut alt utenom høyttalere ;D

Og den aller beste løsningen på kabel debatten, kjøp det DU syns funker best for ditt oppsett og lommebok, hva det heter spiller ingen rolle, ikke hva de koster heller, ei heller hva andre mener om dem..

AMEN !
mvh

A

Aubi

Gjest
Rotekroken skrev:
De som ikke hører forskjell på kabler bør kanskje finne seg en annen hobby eller skylle ørene veldig godt.!
Jeg "likte" denne delen best.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
;D ;D Som om jeg skulle ha sagt det selv. Og det har jeg vel gjort noen ganger også, når jeg tenker meg om.

K

kbwh

Gjest
Min ringe erfaring er at de billigste kablene jeg har prøvd mellom forsterker og høyttaler også er de beste.

S

slowmotion

Gjest
Rotekroken skrev:
.... de som ikke hører forskjell på kabler bør kanskje finne seg en annen hobby eller skylle ørene veldig godt.!
Tjah, for meg er kabler helt uvesentlig for musikkgjengivelsen...

Det vil ikke si at jeg ikke hører forskjell på forskjellige kabler,
men at jeg anser de eventuelle forskjeller for åvære så små og lite viktige at det ikke spiller noen rolle.
Jeg bruker heller min tid og energi på og bygge forsterkere som passer bedre inn i anleggets helhet,
og høytalere som passer bedre som musikkformidlere, og hvordan de kan tilpasses lytterommet ...

Siden jeg ikke er interessert i kabler som sådan, betyr det at jeg bør finne en annen hobby?

;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Slett ikke. At du ikke er interessert i kabler for kablenes egen del betyr at du har et relativt nevrosefritt forhold til hobbbyen din, spør du meg... ;D Men dette er rimelig O.T, mine herrer. Dessuten står vi i fare for å fyre oppunder enda en ørkesløs kabeldebatt, og personlig har jeg mer nytte av et høl tvers igjennom hue.....

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
slowmotion skrev:
Rotekroken skrev:
.... de som ikke hører forskjell på kabler bør kanskje finne seg en annen hobby eller skylle ørene veldig godt.!

men at jeg anser de eventuelle forskjeller for åvære så små og lite viktige at det ikke spiller noen rolle.
Jeg bruker heller min tid og energi på og bygge forsterkere som passer bedre inn i anleggets helhet,
og høytalere som passer bedre som musikkformidlere, og hvordan de kan tilpasses lytterommet ...

Siden jeg ikke er interessert i kabler som sådan, betyr det at jeg bør finne en annen hobby?

;)
Nei, så absolutt ikke.!
Du hører forskjeller på kabler, men bryr deg mindre om de forskjellene som de utgjør, det er noe helt annet :D
Du har med andre ord tatt et valg, der du mener at kabler ikke spiller så stor rolle som andre ting, og det respekteres av meg hvertfall..

De som ikke hører forskjell på kabler er enten:
1.) så døve at de bør finne seg noe annet å finne på.?
2.) 14iz'er som ikke vet hva de prater om.?
3.) voksne folk som liker å provosere andre for å få frem useriøse kabeldebatter.?

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
10
Rotekroken skrev:
slowmotion skrev:
Rotekroken skrev:

;)
Nei, så absolutt ikke.!
Du hører forskjeller på kabler, men bryr deg mindre om de forskjellene som de utgjør, det er noe helt annet :D
Du har med andre ord tatt et valg, der du mener at kabler ikke spiller så stor rolle som andre ting, og det respekteres av meg hvertfall..

De som ikke hører forskjell på kabler er enten:
1.) så døve at de bør finne seg noe annet å finne på.?
2.) 14iz'er som ikke vet hva de prater om.?
3.) voksne folk som liker å provosere andre for å få frem useriøse kabeldebatter.?
Vel talt! :)

M

marsboer

Gjest
Eller 4) Man uttaler seg om ting man ikke har prøvd på en skikkelig måte

Topp Bunn