Fidelity #39

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.922
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Er vel ikke så rart att en mann får ekstra oppmerksomhet når han faktisk dør. Det gjør de aller aller fleste

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vermin skrev:
Er vel ikke så rart att en mann får ekstra oppmerksomhet når han faktisk dør. Det gjør de aller aller fleste
Nei, jeg er heilt enig i det. Det er kynismen i hvordan man får mest mulig ut av det jeg sikter til. Som de sier i USA: "How to squeeze the lemon"..

;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.272
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
bjornh skrev:
Nei, hvorfor la saken ligge? -MJ var tross alt en av musikkhistoriens største artister så det er ikke om å gjøre å unngå å skrive om han.
Når allverdens pressefolk har brukt flere år på å harselere med MJ's påståtte tafsing på unger, all verdens paparazzier har brukt masse tid på å knipse en utslitt, nervesjuk, nedkjørt mann med maske foran et vansira ansikt, når det meste av HFi-magasiner har "glemt" vedkommende over en periode på iallefall 10 - 15 år, blir det nesten patetisk at man gjør det stikk motsatte når fyren dør.
MJ's musikk har aldri vært min greie, men jeg må innrømme at mannen utvilsomt var en stor entertainer, og en danser av verdensklasse som ga mye av seg sjøl. Som barnestjerne var han fantastisk, men også der hadde medaljen en trasig bakside...Selvfølgelig vil Mj's liv bli gjenstand for tonnevis av skrevne sider - og det vil helt sikkert også bli film av dette. The show must go on....
Jeg holdt på å spørre: hvem av de mange underholdningsartister er det ikke det ett eller annet problem med? Hva som er sant og ikke angående dette med "kidsa" skal jeg ikke uttale meg for brautende om, men han altså ikke dømt for noe. Men at han var en umoden person som har levd avskjermet og i utakt med omverdenen i mer eller mindre grad de senere år, er vel hevet over en hver tvil..!

Derimot er det jo slik at han er en av de virkelig store og markante artistene i musikkens historie, som har innvirket stort på mange. At han er tidenes bestselgende artist forteller jo litt om hans Popularitet som artist, som de fleste andre musikere bare kan drømme om (hvis de er inne på tanken). Om de heter Elvis, Michael Jackson eller John Lennon så har de blitt lagt merke til i sin tid for musikken, og helt sikkert en del jåleri og annet tull.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dette er kanskje litt OT, mine herrer?
Det finnes allerede et mylder av MJ-tråder på sentralen. Holder ikke det?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Godt å se at bladets skribenter hegner om denne trådens kurs. Men det inntrufne bør vel innspirere til et intervju med Bruce Sweden vr. Electocompagniet og forholdet mellom audiofili og popmisking etc. Det hadde jo vært veldig kult. Har plukket opp at han også begynner å bli slitt i øra. Også et tema som i liten grad snakkes om: Hva med lydinteressen når hørselen begynner på retretten?

Mvh
Sniff

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har kjøpt og lest og kost meg.

Kjekt med en teknisk artikkel (SEAS fulltone), selv om det sikkert er noen som vil rynke på nesen over 2 sider "annonse" fra SEAS.
Jeg kunne ønsket mer fra Festspillene i Bergen enn Nistads riktig underholdende psykedeliske road trip. Det ble ikke så mye musikk, og det er vel musikk hififolk tenker mest på ifm. FiB.
Redaktørens lettvinte avfeing av høyttalermålinger i lederen er "lusa på gangen". Herr redaktøren vet selvfølgelig at om man flytter målemikrofonen lærer man noe om høyttalerens spredningsegenskaper, men det passer øyensynlig ikke den redaksjonelle profil.
Hyggelig fra München, men ved en av de sedvanlige korrekturglipper beskrives Thielhøyttalerne på et av bildene som Vandersteen.

Herr Redaktøren burde teste dipoler i stuen sin. Det ser ut som et perfekt rom for denslags. Og jeg er fullstendig enig med ham i hans tilsvar til flygelkritikerne.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.272
Torget vurderinger
1
Jeg leste Håkon Rognlien. Han hadde noen interessante poenger han forteller om i sin tid i Fryd.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Absolutt. Jeg likte å lese artiklene hans, og glemte å nevne det.
Jeg stusser litt over at han har ankepunkter mot MA GS60 som formidler av klassisk musikk. Spiller han med toe in? De er vel mest frekvenslineære ca. 30o off axis som MA-høyttalere flest?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.272
Torget vurderinger
1
Det varierer nok littegrann med rommet, tror jeg og hvor langt man er "villig" å trekke dem ut på gulvet. Jeg bruker toe-in. Men så lytter jeg meg inn de gangene jeg stiller de opp, men de er omtrent like sammenliknet med GS20 slik sett.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Er det noe galt med tåa til redaktøren?

U

utgatt60135

Gjest
VilhelmW skrev:
...de fleste har vel pløyd nr. 39 nå, og kanskje glømt det meste?
Det meste har jeg ennå ikke lest. Ny rekord i så måte. Rognliens artikkel var interessant å lese, ellers er det vel for mye halleluja steming for min smak som vanlig. Og musikksidene er for min del sløsing med papir. Venter fortsatt på musikkskribenter med bred musikksmak :-\. Får se om jeg kan komme med bredere tilbakemelding snart.

Forøvrig så savner jeg tester hvor de kan si noe om hvordan produktet takler dårlige innspillinger da det er bra stor variasjoner på det området og høyst nyttig informasjon.

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
bjornh skrev:
Jeg leste Håkon Rognlien. Han hadde noen interessante poenger han forteller om i sin tid i Fryd.
det morsomste var overraskelsen over at han har droppet hele klipsch merket, som blandt annet ifølge han med sin nest billigeste modell B-3 nesten kuppet nautilus 805S til 7 ganger prisen ;D

R

RoDa

Gjest
the_eye skrev:
bjornh skrev:
det morsomste var overraskelsen over at han har droppet hele klipsch merket, som blandt annet ifølge han med sin nest billigeste modell B-3 nesten kuppet nautilus 805S til 7 ganger prisen ;D
Les litt mer du ;)

R

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.272
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
the_eye skrev:
bjornh skrev:
Les litt mer du ;)

R
Jeg er mest opptatt av hans beskrivelse av hvor tungt det hele var å drifte.

N

nb

Gjest
bjornh skrev:
Jeg er mest opptatt av hans beskrivelse av hvor tungt det hele var å drifte.
Har ikke lest den, men for meg er det noe nær et under at noen orker å drive en HiFi-forretning. Det må være veldig slitsomt (og lite lønnsomt i de fleste tilfeller). Kudos til de som orker slik at jeg og andre har et sted å gå.

nistad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2002
Antall liker
9
Valentino skrev:
Jeg kunne ønsket mer fra Festspillene i Bergen enn Nistads riktig underholdende psykedeliske road trip. Det ble ikke så mye musikk, og det er vel musikk hififolk tenker mest på ifm. FiB.
Hele reportasjen ble egentlig til veldig på kort varsel. Derfor var det faktisk ganske tilfeldig hva vi fikk billetter til. Jeg lover - neste år skal det planlegges bedre - med mer fokus på musikk. ... selv om det kanskje ikke blir like kulturelt utfordrende. Det var et veldig engasjerende og morsomt døgn! Tror kanskje likevel litt mindre kultur pr. minutt er å foretrekke ...

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
299
Sted
Tranby
BluRay i farta. Ikke Blues for BluRay.

Spillerne mellom 10-20 tusen er sansynligvis bedre enn noen DVD spiller på DVD plater p.g.a den siste utviklingen på bildebehandlings kretser.
I Japan koster en Pioneer BDP LX91 430 000 yen, dvs den er betydelig billigere i Norge. Denon sin DVD-A1 UD koster 530 000 yen, dvs skarve 100 000 yen mer. Sony sin BDP-S5000ES koster 280 000 yen, mens SCD-XA5400ES koster 170 000 yen. I Norge er disse nesten likt priset. Dette viser at noen BD spillerne er kunstig lavt priset og at man dermed kan forvente mye high-tech for pengene. Fidelity burde derfor teste disse "ikke" high end spillerne også, før de avskrev dem som ubrukbare.
Man trenger dermed bare en topp dekoder (Krell Evolution 707 til 30k's ?) så burde vel de mest kresne også bli fornøyd ?

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
nistad skrev:
Valentino skrev:
Hele reportasjen ble egentlig til veldig på kort varsel. Derfor var det faktisk ganske tilfeldig hva vi fikk billetter til. Jeg lover - neste år skal det planlegges bedre - med mer fokus på musikk. ... selv om det kanskje ikke blir like kulturelt utfordrende. Det var et veldig engasjerende og morsomt døgn! Tror kanskje likevel litt mindre kultur pr. minutt er å foretrekke ...
Syntes selv denne artikkelen var på nippet til hysterisk morsom. Festspillene kan absoluttt utfordre, og anbefales til alle som er åpne for nye inntrykk.
Jeg nyter våren som student i Bergen. Da velger jeg godbiter fra både Festspillene, Bergensfest og Nattjazz, og legger eksamensstresset igjen hjemme. Bergen i mai er egentlig nok til å ta turen, så kan festivalene være et fint tilskudd. Velkommen!

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
eldo472 skrev:
BluRay i farta. Ikke Blues for BluRay.

Spillerne mellom 10-20 tusen er sansynligvis bedre enn noen DVD spiller på DVD plater p.g.a den siste utviklingen på bildebehandlings kretser.
I Japan koster en Pioneer BDP LX91 430 000 yen, dvs den er betydelig billigere i Norge. Denon sin DVD-A1 UD koster 530 000 yen, dvs skarve 100 000 yen mer. Sony sin BDP-S5000ES koster 280 000 yen, mens SCD-XA5400ES koster 170 000 yen. I Norge er disse nesten likt priset. Dette viser at noen BD spillerne er kunstig lavt priset og at man dermed kan forvente mye high-tech for pengene. Fidelity burde derfor teste disse "ikke" high end spillerne også, før de avskrev dem som ubrukbare.
Man trenger dermed bare en topp dekoder (Krell Evolution 707 til 30k's ?) så burde vel de mest kresne også bli fornøyd ?
For kuriositetens skyld så koster Sony BD'en omtrent det halve av Pioneeren her på bruket.
Vi er (ihvertfall) 4stk. High-endere i Stavanger som kjøpte denne sist måned.
Det er herlig når bitraten ligger på over 30MB/sec., dere.... 8)
Denne har også 7.1 ut analogt (dvs. HD audio konvertert ut analogt - så glem Red-book, i det minste i dette leddet).
Har også gjordt denne spilleren sonefri på DVD uten inngrep.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Jeg har kjøpt og lest og kost meg.

Kjekt med en teknisk artikkel (SEAS fulltone), selv om det sikkert er noen som vil rynke på nesen over 2 sider "annonse" fra SEAS.
Redaktørens lettvinte avfeing av høyttalermålinger i lederen er "lusa på gangen". Herr redaktøren vet selvfølgelig at om man flytter målemikrofonen lærer man noe om høyttalerens spredningsegenskaper, men det passer øyensynlig ikke den redaksjonelle profil.
Hyggelig fra München, men ved en av de sedvanlige korrekturglipper beskrives Thielhøyttalerne på et av bildene som Vandersteen.

Herr Redaktøren burde teste dipoler i stuen sin. Det ser ut som et perfekt rom for denslags. Og jeg er fullstendig enig med ham i hans tilsvar til flygelkritikerne.
Hvilke dipoler vil herren anbefale redaktøren å teste?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Elektrostater. Linkwitz Orion++ (Ingen grunn til at bladet skal begrense seg til butikkvarer). Andre forslag?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Tonart Etera? Hørte de på Tonart i Trondheim i fjor eller noe sånt og det var noe besnærende riktig med de HT...

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.192
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Da er Rognlien og Wavac testen lest.
Stund siden jeg har kjøpt bladet fast, men det blir bedre og bedre må jeg si.

Håvard

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Elektrostater. Linkwitz Orion++ (Ingen grunn til at bladet skal begrense seg til butikkvarer). Andre forslag?
Et forslag er Gradient Helsinki!
Redaktøren har testet Quad med godt resultat!

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.389
Sted
Saksvik - Trøndelag
Mbare skrev:
Tonart Etera? Hørte de på Tonart i Trondheim i fjor eller noe sånt og det var noe besnærende riktig med de HT...
Redaktøren har testet Tonart Etera, muligens i L og B eller Eyefi. Tror han måtte spille på langveggen for å få til bassen. Det blir selvsagt en annen dans med aktive suber som ofte er det mest fornuftige sammen med OB. Dessuten har han også testet Jamo R 909(?) med godt resultat. :)

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
eldo472 skrev:
I Japan koster en Pioneer BDP LX91 430 000 yen, dvs den er betydelig billigere i Norge. Man trenger dermed bare en topp dekoder (Krell Evolution 707 til 30k's ?) så burde vel de mest kresne også bli fornøyd ?
Jeg kan bekrefte at LX91 er ganske så mye billigere i Norge (ca 21.000.-) enn de 430k Yen (ca 30.000.-), men som DVD spiller er den ikke i topp. Langt fra; min gamle Krell DVD Standard blåser LX91 lett overende. Som BD-spiller derimot er den ganske så bra, og min Krell EVO 707 smiler fra øre til øre for å håndtere høyoppløst BD-materiale :D

Cheers!

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
JackX skrev:
eldo472 skrev:
I Japan koster en Pioneer BDP LX91 430 000 yen, dvs den er betydelig billigere i Norge. Man trenger dermed bare en topp dekoder (Krell Evolution 707 til 30k's ?) så burde vel de mest kresne også bli fornøyd ?
Jeg kan bekrefte at LX91 er ganske så mye billigere i Norge (ca 21.000.-) enn de 430k Yen (ca 30.000.-), men som DVD spiller er den ikke i topp. Langt fra; min gamle Krell DVD Standard blåser LX91 lett overende. Som BD-spiller derimot er den ganske så bra, og min Krell EVO 707 smiler fra øre til øre for å håndtere høyoppløst BD-materiale :D

Cheers!
Skikkelig versting, den der Krell PrePro'en din, JackX !

Jeg regner med at HD oppgraderingen ikke kom før i våres, etter det jeg har lest meg til.
Er den helt problemfri på lock-on delay på HDMI ?
Velger den alltid korrekt audio format ?
Ingen E-EDID/Hot Plug problemer av noe slag mot noen av komponentene dine ?
Tar den hensyn til speaker konfigureringen din (dvs. velger 5.1 og ikke 7.1 sporet hvis du har et 5.1 oppsett), eller må du kjøre PLIIx fra 5.1 disker ?
Jeg har problemer med disse punktene med min Cary Cinema 11a.

Hvis LX koster NOK 21' så er den dobbel så dyr som Sonyen.....

Sorry for OT.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da får min etterlysning av dipoltesting i Herr Redaktørens stue tilskrives min dårlige hukommelse (Jamo) og uvitenhet (de øvrige). Ja ja.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
Distinctive skrev:
JackX skrev:
eldo472 skrev:

Cheers!

Jeg regner med at HD oppgraderingen ikke kom før i våres, etter det jeg har lest meg til.
Tar den hensyn til speaker konfigureringen din (dvs. velger 5.1 og ikke 7.1 sporet hvis du har et 5.1 oppsett), eller må du kjøre PLIIx fra 5.1 disker ?

Sorry for OT.
Hei tilbake.
Det er korrekt at EVO 707 har hatt betydelige problemer med enkelte deler av HDMI 1.3a-kortet (hvilket alle pre/pro har hatt, ikke bare Krell (en grov miss av Dolby!)). Det nye 1.3b-kortet er nå ankommet Sverige, og vil bli ettertestet av AudioNord temmelig snart (ferietid) når de får min til service, men jeg påregner at nå skal alt være så grundig uttestet at det ikke vil være barnesykdommer igjen.

Hva angår LX91 så kjøpte jeg den mer på feelingen etter å ha lest test av den i Hjemmkino + omtaler på Nettet. I utgangspunktet hadde Krell tenkt å implementere BD i sin kommende EVO 525, men D'Agostino fant ut at "BD var fremdeles i barnefasen", og ville ikke at Krell skulle bruke ressurser på et format som fremdeles har store endringer foran seg. Oh well ... Men hi-end BD-spiller er vel rett rundt hjørnet, tror jeg.
mvh
JackX

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
JackX skrev:
Distinctive skrev:
JackX skrev:
eldo472 skrev:

Cheers!

Sorry for OT.
Hei tilbake.
Det er korrekt at EVO 707 har hatt betydelige problemer med enkelte deler av HDMI 1.3a-kortet (hvilket alle pre/pro har hatt, ikke bare Krell (en grov miss av Dolby!)). Det nye 1.3b-kortet er nå ankommet Sverige, og vil bli ettertestet av AudioNord temmelig snart (ferietid) når de får min til service, men jeg påregner at nå skal alt være så grundig uttestet at det ikke vil være barnesykdommer igjen.

Hva angår LX91 så kjøpte jeg den mer på feelingen etter å ha lest test av den i Hjemmkino + omtaler på Nettet. I utgangspunktet hadde Krell tenkt å implementere BD i sin kommende EVO 525, men D'Agostino fant ut at "BD var fremdeles i barnefasen", og ville ikke at Krell skulle bruke ressurser på et format som fremdeles har store endringer foran seg. Oh well ... Men hi-end BD-spiller er vel rett rundt hjørnet, tror jeg.
mvh
JackX
Ja, det bekrefter vel bare det jeg har sagt tidligere - At HDMI er en pain in the butt for alle leverandører, uavhengig av merkenavn, ekspertise eller pris.
Og har du et produkt som først virker, så knirker det hos alle de tilkoblede produktene, som gjør at totalinntrykket allikevel blir alt annet enn optimalt.

Takk for tilbakemelding, forresten :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Distinctive skrev:
Ja, det bekrefter vel bare det jeg har sagt tidligere - At HDMI er en pain in the butt for alle leverandører, uavhengig av merkenavn, ekspertise eller pris.
Og har du et produkt som først virker, så knirker det hos alle de tilkoblede produktene, som gjør at totalinntrykket allikevel blir alt annet enn optimalt.

Hmmm.... Har da hatt noen få produkter med HDMI innom etterhvert og ingen av dem har "knirket" på HDMI-tilkoblingen. Funker som snus hos meg.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
roffe skrev:
Distinctive skrev:

Hmmm.... Har da hatt noen få produkter med HDMI innom etterhvert og ingen av dem har "knirket" på HDMI-tilkoblingen. Funker som snus hos meg.
Det er 1.3a-kortet jeg snakker om. HDMI-koblingen fungerer aldeles utmerket, både på LX-91, EVO 707 og projectoren.

Cheers!

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
JackX skrev:
roffe skrev:
Distinctive skrev:

Det er 1.3a-kortet jeg snakker om. HDMI-koblingen fungerer aldeles utmerket, både på LX-91, EVO 707 og projectoren.

Cheers!
....og jeg snakker om HD Audio (dvs. Dolby True HD/DTS Master Audio/LPCM 7.1 dekoding og HDMI (ikke elektrisk). Regner med at dere gjør det samme (?)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hva med å holde oss til topic her, mine herrer? Trenger dere en egen HDMI-tråd, er det jo bare å opprette en....

Topp Bunn