Fidelity #39

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
299
Sted
Tranby
roffe skrev:
Distinctive skrev:
Ja, det bekrefter vel bare det jeg har sagt tidligere - At HDMI er en pain in the butt for alle leverandører, uavhengig av merkenavn, ekspertise eller pris.
Og har du et produkt som først virker, så knirker det hos alle de tilkoblede produktene, som gjør at totalinntrykket allikevel blir alt annet enn optimalt.

Takk for tilbakemelding, forresten :)
Hmmm.... Har da hatt noen få produkter med HDMI innom etterhvert og ingen av dem har "knirket" på HDMI-tilkoblingen. Funker som snus hos meg.
Har en reciver fra selveste Sony inn til firmware oppgradering da den ikke takler XV-color på en Sony TV.

S

Smorte24

Gjest
Bra blad for det meste, men fint om de kunne ha oppgitt nogen lunde riktig pris på produktene de anmelder.

Jeff Rowland Continuum 500 koster ikke 100k men 75k, greit når det gikk denne veien, men jeg hadde blitt sur vis det hadde vært omvendt.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Er det ikke "veiledende pris" da kanskje ? Et blad som dette skal ikke lete i markedet etter laveste pris (synes jeg) det klarer vi fint selv.. :D (pluss det kan skje mye fra ukene før bladet går i trykken og artiklen skrives til det når ut til deg og meg)

Smorte24 skrev:
Bra blad for det meste, men fint om de kunne ha oppgitt nogen lunde riktig pris på produktene de anmelder.

Jeff Rowland Continuum 500 koster ikke 100k men 75k, greit når det gikk denne veien, men jeg hadde blitt sur vis det hadde vært omvendt.

S

Smorte24

Gjest
Jo det er jo greit hvis den i utgangspunktet hadde kostet 100 000,-, men den koster 9000$ (og det er rundt 57 000) så blir det vel litt feil med 100 000,- NOK.

Snakket også med leverandøren og han skjønte heller ikke hvor skribenten hadde fått prisen fra, har en liten mistanke at han har tatt feil av $ og £.

Jeg kjøpte forsterkeren men jeg hadde ikke kjøpt den hvis den hadde kostet 125 000,-, jeg hadde blitt sur og antagligvis kjøpt et annet merke.

Så jeg mener at det er viktig både for oss som kjøper og for selger at prisen stemmer i bladet.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
844
Torget vurderinger
6
Smorte24 skrev:
Jo det er jo greit hvis den i utgangspunktet hadde kostet 100 000,-, men den koster 9000$ (og det er rundt 57 000) så blir det vel litt feil med 100 000,- NOK.
Snakket også med leverandøren og han skjønte heller ikke hvor skribenten hadde fått prisen fra, har en liten mistanke at han har tatt feil av $ og £.
Jeg kjøpte forsterkeren men jeg hadde ikke kjøpt den hvis den hadde kostet 125 000,-, jeg hadde blitt sur og antagligvis kjøpt et annet merke.
Så jeg mener at det er viktig både for oss som kjøper og for selger at prisen stemmer i bladet.
Tipper at Vidar vet forskjell på $ og £....

$ 9000? Da snakker du vel om prisen i USA og det er jo Norsk veilledende pris som er interessant?
I parantes kan nevnes at pris i USA er oppgitt uten mva. Skal du importere til Norge så tilkommer da 25% mva + frakt. Dermed blir prisen ca kr 75 tusen.

Når det gjelder testen til Vidar så var det to for meg avgjørende faktorer som ikke ble belyst:
Hvor god er egentlig den innebygde forforsterkeren i forhold til gode separate bokser som f.eks ARC LS-26 eller Cary SLP 05?
Og hvor godt er RIIAA trinnet?

S

Smorte24

Gjest
Finn M skrev:
Smorte24 skrev:
$ 9000? Da snakker du vel om prisen i USA? Skal du importere til Norge så tilkommer da 25% mva + frakt. Dermed blir prisen.... ja nettopp: kr 75 tusen.

Det som er interessant og som skal gjengis i bladet er hva veilendende pris i Norge er. Så får hver enkelt av oss gjette på hvor mye rabatt det er mulig å få....
Som sagt snakket jeg med importøren i går fordi jeg kjøpte denne, og veilendende pris er ja nettopp 75 000,- og ikke 100 000,-, å bomme med 25% er veldig mye.
Fordi det stod i bladet at forsterkeren kostet så mye hadde jeg tenkt å kjøpe Plinius Hiato forsterkeren istedenfor, men jeg tenkte at jeg kunne ringe for å evt spørre hvor mye de skulle ha, dette er nesten ordrett hva han sa "den koster jo 9000$, det blir 75000,-, jeg vet ikke hvor han fikk 100 000,- fra i bladet"

Hadde jeg ikke tatt den telefonen så hadde ikke importøren av JRDG ustyret fått solgt sin forsterker og jeg hadde kjøpt Plinius forsterkeren fra en annen butikk.

Så dette er ikke bra i det hele tatt, de kan faktisk trekke fra 10 000,- på produkter fra en leverandør og legge på 10 000,- på et produkt fra en annen leverandør.

Veiledende pris skal alltid stemme, så er det opp til hver butikk om de vil selge de billigere, tja jeg ser på det som useriøst, er de så slappe når de gjelder pris hvordan er de da når de tester ustyret, er det den samme holdningen der vil det jo ikke bli en riktig begrunnelse for det de skriver i bladet.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det som kanskje overrasket meg mest i dette bladet var hvor samstemte OAS gjengen var i sin beskrivelse av Vadset sitt oppsett. Det virker jo som dette oppsettet faktisk imponerer og treffer samtlige som er der svært godt..? Og det er jo en bragd i vårt miljø.

Da synes jo jeg at det er veldig spennende at det er et system med lav forvrenginge og nøytral lyd (I hvertfall slik jeg tolker det) som så vidt jeg vet for første gang greier å samle en større hifimenighet til å være samstemte i at dette var jævlig bra!

Mvh
OMF

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
OMF skrev:
Hei!

Det som kanskje overrasket meg mest i dette bladet var hvor samstemte OAS gjengen var i sin beskrivelse av Vadset sitt oppsett. Det virker jo som dette oppsettet faktisk imponerer og treffer samtlige som er der svært godt..? Og det er jo en bragd i vårt miljø.

Da synes jo jeg at det er veldig spennende at det er et system med lav forvrenginge og nøytral lyd (I hvertfall slik jeg tolker det) som så vidt jeg vet for første gang greier å samle en større hifimenighet til å være samstemte i at dette var jævlig bra!

Mvh
OMF
Verd å merke seg er også at synspunktene som de forskjellige OAS medlemmene presenterer, er fremmet helt uten "interne forhåndskomferanser". Vi hadde riktignok litt kommentarer fra enkelte under veis, men etter lytteseansen marsjet vi "rett ut porten" og hver gikk til sitt.
Rapportene ble sendt direkte til Vadseth og ingen av oss, så vidt jeg vet, ante hvem som ville bidra med et referat eller hva som ville stå i de respektive rapportene.

Det er forøvrig ingen sedvane at vi er samstemte om et lytteinntrykk. Vil vel heller si at det like ofte er litt forskjellige meninger, selvom vi som regel er enige om hovedtrekkene.
På messer f.eks. synes jeg ofte det er påfallende stor uenighet. Men da er inntrykkene også basert på lytting på forskjellige tidspunkter og, antagelig med forskjellig musikk.

Ett trekk ved utviklingen av medlemmenes anlegg, vurdert fra inmeldingsdato hvis jeg får generalisere litt, vil jeg nok si er at de fleste "strammer opp" lyden og kvitter seg med partybass og glødene mellomtoner.
Vadseths anlegg vil jeg si er et typisk "modent" anlegg hvor komponentene er godt matchet og lite farget.

En nytelse å høre på og et perfekt redskap i arbeidet med Fidelity.
Morty

R

Roysen

Gjest
Nå er det vel også slik at det finnes en uskreven regel at man ikke skal være negative i omtalene ved besøk hjemme hos personer i motsetning til på demonstrasjoner av produsenter/forhandlere hvor man har litt større frihet. Nå påstår jeg ikke at lyden var noe annet enn suveren hos Vadseth men det er litt påvallende at det omtrent ikke var noe noen hadde å sette fingeren på. Det vil jeg tro at såvidt erfarne lyttere finner i alle oppsett. Denne praksisen er selvsagt slik det bør være men leserne bør også være klar over at dette er praksisen.

Mvh
Roysen

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.815
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Smorte24 skrev:
Som sagt snakket jeg med importøren i går fordi jeg kjøpte denne, og veilendende pris er ja nettopp 75 000,- og ikke 100 000,-, å bomme med 25% er veldig mye.
Hvis prisen er 75.000 og noen oppgir 100.000, bommer de med 33 %.........................

(100-75)/75

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Roysen skrev:
Nå er det vel også slik at det finnes en uskreven regel at man ikke skal være negative i omtalene ved besøk hjemme hos personer i motsetning til på demonstrasjoner av produsenter/forhandlere hvor man har litt større frihet. Nå påstår jeg ikke at lyden var noe annet enn suveren hos Vadseth men det er litt påvallende at det omtrent ikke var noe noen hadde å sette fingeren på. Det vil jeg tro at såvidt erfarne lyttere finner i alle oppsett. Denne praksisen er selvsagt slik det bør være men leserne bør også være klar over at dette er praksisen.

Mvh
Roysen
Dette skulle jeg ønske en eller flere av OAS medlemmer kunne kommentere, for det er et relativt friskt innlegg med dårlig skjulte insinuasjoner.
Kan det ikke være at anlegget faktisk låter såpass bra at det i realiteten er lite å utsette på det?

Honkey

R

Roysen

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Dette skulle jeg ønske en eller flere av OAS medlemmer kunne kommentere, for det er et relativt friskt innlegg med dårlig skjulte insinuasjoner.
Kan det ikke være at anlegget faktisk låter såpass bra at det i realiteten er lite å utsette på det?

Honkey
Her finnes ingen insinuasjoner i det hele tatt. Jeg skrev om du leser litt nøyere følgende: Nå påstår jeg ikke at lyden var noe annet enn suveren hos Vadseth.
Forøvrig så har jeg vært medlem i et par år i OAS selv så jeg vet nok hva jeg snakker om.

Mvh
Roysen

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Roysen skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Honkey
Her finnes ingen insinuasjoner i det hele tatt. Jeg skrev om du leser litt nøyere følgende: Nå påstår jeg ikke at lyden var noe annet enn suveren hos Vadseth.
Forøvrig så har jeg vært medlem i et par år i OAS selv så jeg vet nok hva jeg snakker om.

Mvh
Roysen
Jeg kjenner svært godt til forskjellen mellom å insinuere og å påstå.
For eksempel er dette:Nå er det vel også slik at det finnes en uskreven regel at man ikke skal være negative i omtalene ved besøk hjemme hos personer kombinert med dette: det er litt påvallende at det omtrent ikke var noe noen hadde å sette fingeren på EDIT: og atpåtil påplusset dette: Forøvrig så har jeg vært medlem i et par år i OAS selv så jeg vet nok hva jeg snakker om. til sammen en klar insinuasjon om at noe ikke stemmer, tross alt...

Ser du forskjellen? Jeg sier ikke at du PÅSTÅR noe som helst, men at du klart insinuerer.

EDIT:
Fra Caplex:

insinuere (av lat. insinuare, innynde seg; stikke el. trenge inn i), antyde, komme med fornærmelige antydninger el. fordekte beskyldninger.
(bemerk ordet antyde)

Honkey

R

Roysen

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Roysen skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Honkey

Mvh
Roysen
Jeg kjenner svært godt til forskjellen mellom å insinuere og å påstå.
For eksempel er dette:Nå er det vel også slik at det finnes en uskreven regel at man ikke skal være negative i omtalene ved besøk hjemme hos personer kombinert med dette: det er litt påvallende at det omtrent ikke var noe noen hadde å sette fingeren på en insinuasjon om at noe ikke stemmer, tross alt...
Ser du forskjellen? Jeg sier ikke at du PÅSTÅR noe som helst, men at du klart insinuerer.

Honkey
Mulig jeg uttrykker meg litt klønete, men det var ikke meniningen å skrive noe som kunne oppfattes slik. Det jeg forsøker å si er at man må være klar over at når noen blir invitert hjem til andre og gjesten skal beskrive lyden for offentligheten vil det nærmest være naturstridig å komme med noen form for kritikk som kan oppfattes som krenkende av verten all den tid verten har stått for en gjestfrihet gjesten setter pris på.

Altså ingen fornærmende hentydninger eller fordekte beskyldninger - bare en ren påpekning av fakta. Jeg kommenterer videre ikke lyden hos Vadeseth i det hele tatt. Den kan for alt jeg vet være uten forbedringspotensiale. Det jeg har kommentert er noe jeg synes man bør være klar over når man leser hva som er skrevet om lyden.

Min redegjørelse for medlemskapet i OAS var et tilsvar til ditt innlegg hvor du sår tvil i validiteten av det jeg skriver ved å be om kommentar fra OAS meldemmer. Igjen bare en påpekning av fakta for å klargjøre at jeg vet hva jeg snakker om.

Mvh
Roysen

S

Smorte24

Gjest
erato skrev:
Smorte24 skrev:
Hvis prisen er 75.000 og noen oppgir 100.000, bommer de med 33 %.........................

(100-75)/75
Bøyer meg i støvet, du har helt rett, men du skjønner poenget mitt håper jeg.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Roysen skrev:
Mulig jeg uttrykker meg litt klønete, men det var ikke meniningen å skrive noe som kunne oppfattes slik. Det jeg forsøker å si er at man må være klar over at når noen blir invitert hjem til andre og gjesten skal beskrive lyden for offentligheten vil det nærmest være naturstridig å komme med noen form for kritikk som kan oppfattes som krenkende av verten all den tid verten har stått for en gjestfrihet gjesten setter pris på.

Mvh
Roysen
Jeg synes ikke du yttrykker deg klønete, men jeg synes klart du antyder at OAS-medlemmene har sagt noe de ikke kan stå inne for i redsel for å fornærme Vadseth. Det forekommer meg å være litt søkt at et miljø som vårt ikke tør å komme med forsiktige meninger om områder de skulle like å få litt bedre. Tross alt er det essensielt for vår hobby, det er sånn vi funker. De ville ikke komme til å si at anlegget låt drit dårlig, men om de savnet noe i bassen, ville de kunne peke på at "jeg ønsket meg kanskje enda litt mer pondus helt nederst" eller noe i den duren.

Honkey

R

Roysen

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Jeg synes ikke du yttrykker deg klønete, men jeg synes klart du antyder at OAS-medlemmene har sagt noe de ikke kan stå inne for i redsel for å fornærme Vadseth. Det forekommer meg å være litt søkt at et miljø som vårt ikke tør å komme med forsiktige meninger om områder de skulle like å få litt bedre. Tross alt er det essensielt for vår hobby, det er sånn vi funker. De ville ikke komme til å si at anlegget låt drit dårlig, men om de savnet noe i bassen, ville de kunne peke på at "jeg ønsket meg kanskje enda litt mer pondus helt nederst" eller noe i den duren.

Honkey
Dette var dine ord og ikke mine.

Edit: Ser du påstår at jeg har antyder at OAS-meldemmene har sagt noe de ikke kan stå inne for. Det vil jeg kategorisk avvise. Hvor mener du jeg har gjort det?

Mvh
Roysen

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Roysen skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Honkey
Dette var dine ord og ikke mine.

Mvh
Roysen
Jeg vet det, for det var jeg som skrev dem. :)

Honkey

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.815
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Smorte24 skrev:
erato skrev:
Smorte24 skrev:

(100-75)/75
Smart-ass replikk, jeg vet det. ;D Si det gjerne rett ut. Poenget ditt var greit.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Honkey
Jeg er ikke en av de som har skrevet kommentar som er trykket i bladet.
Jeg var med i gruppe2 og har vel et innlegg om hva jeg syntes tidligere i tråden, eller kanskje er det i tråden på OAS sin side.

Jeg skrev vel de at det var lite/ingen ting å sette fingeren på.
Da vil jeg legge til at under besøk to (gruppe 2) var det kun cder utvalgt av Vadseth sjøl som ble spilt og jeg ser jo ikke helt bort i fra at de kanskje var godt egnet til gjengivelse over anlegget.
Det jeg kan legge til for min del, er at det var mot det litt lyse og etter min smak (om jeg hadde kunnet/eller fått hørt noe for meg mer kjent musikk) manglet noe/litt i nedre mellomtone/øvre bass, altså en liten tendens til slankt lydbilde.
Hørte jo en låt som jeg kjenner artisten stemmen til og det var Hans Theessink og det var vel den eneste låta jeg kunne ha noen preferanse opp mot, jeg er vant til ennå mer brystkasse på denne karen (har også hørt han live på tre konserter)
I tillegg er jeg vanligvis ikke særlig glad i gjengivelse når det tenderer mot den lyse siden.
Som jeg skrev i mitt andre innlegg, der og da så gjorde det aldri vondt slik ment at jeg gremmes ved lyttingen i/over øvre mellomtone.
OG det ble spilt høyt.
Det vi fikk servert var det lite å sette fingern på for meg, men jeg ser ikke bort i fra at det kunne vært anderledes med annen og for meg mer kjente låter.
Uansett så betyr likevel ikke det at anlegget for sin egen del objektivt sett gjør noe galt, kun at det kanskje ville hatt mangler opp mot min preferanse/smak.
Jeg aner at jeg ville hatt litt mer kjøtt i nedre mellomtone/øvre bass.

En måling fra lyttepossisjon/sofaen kunne vært interessant, hører du det RoDa ::)

Mvh.KW

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Nå var ikke jeg hos KV, men sånn generelt så stemmer det du sier at vi slakter ikke anlegget til personer som har åpnet opp sitt hjem for besøk. Og man prøver gjerne å finne noe positivt å gripe tak i, - men du kan skille mellom det og overdreven positivitet, det tror jeg aldri vi har hatt noen tradisjon for - om det ikke har vært grunn for det altså.

Og det er ofte like mye hva man IKKE skriver som sier noe om hvordan man oppfatter lyden. ;)

R

Roysen

Gjest
topline skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Nå var ikke jeg hos KV, men sånn generelt så stemmer det du sier at vi slakter ikke anlegget til personer som har åpnet opp sitt hjem for besøk. Og man prøver gjerne å finne noe positivt å gripe tak i, - men du kan skille mellom det og overdreven positivitet, det tror jeg aldri vi har hatt noen tradisjon for - om det ikke har vært grunn for det altså.

Og det er ofte like mye hva man IKKE skriver som sier noe om hvordan man oppfatter lyden. ;)
Det var noe sånt jeg på en klønete måte forsøkte å få frem også. Forøvrig tror jeg nok dette er en gjengs praksis ikke bare i OAS men blant alle som besøker andre og rapporterer sine inntrykk til offentligheten.

Mvh
Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Roysen skrev:
Det jeg forsøker å si er at man må være klar over at når noen blir invitert hjem til andre og gjesten skal beskrive lyden for offentligheten vil det nærmest være naturstridig å komme med noen form for kritikk som kan oppfattes som krenkende av verten all den tid verten har stått for en gjestfrihet gjesten setter pris på.

Mvh
Roysen
Vel, jeg vet nå om noen ganske klare unntak fra denne "regelen".. ;D ;D

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.370
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
"Som sagt snakket jeg med importøren i går fordi jeg kjøpte denne, og veilendende pris er ja nettopp 75 000,- og ikke 100 000,-, å bomme med 25% er veldig mye.
Fordi det stod i bladet at forsterkeren kostet så mye hadde jeg tenkt å kjøpe Plinius Hiato forsterkeren istedenfor, men jeg tenkte at jeg kunne ringe for å evt spørre hvor mye de skulle ha, dette er nesten ordrett hva han sa "den koster jo 9000$, det blir 75000,-, jeg vet ikke hvor han fikk 100 000,- fra i bladet"

Hadde jeg ikke tatt den telefonen så hadde ikke importøren av JRDG ustyret fått solgt sin forsterker og jeg hadde kjøpt Plinius forsterkeren fra en annen butikk.

Så dette er ikke bra i det hele tatt, de kan faktisk trekke fra 10 000,- på produkter fra en leverandør og legge på 10 000,- på et produkt fra en annen leverandør.

Veiledende pris skal alltid stemme, så er det opp til hver butikk om de vil selge de billigere, tja jeg ser på det som useriøst, er de så slappe når de gjelder pris hvordan er de da når de tester ustyret, er det den samme holdningen der vil det jo ikke bli en riktig begrunnelse for det de skriver i bladet. "

Det er ikke lett å vite hvordan importører e.l velger å prise importerte produkter fra feks USA. Sjekk en del priser på kjente merker produsert i Nord-Amerika og du vil se at det er helt vanlig at man kan gange prisen i dollar med 10-11 for å finne veiledende pris i NOK. Sånn sett forstår jeg at de antar en pris på rundt 100000 for JR-saken, hvis ikke importøren har oppgitt prisen før publisering. Hvis prisen på 75000 er rett veil.pris i Norge, tror jeg dette må være en svært god pris sammenliknet med andre amerikanske og kanadiske merker.

S

Smorte24

Gjest
erato skrev:
Smorte24 skrev:
erato skrev:
Smorte24 skrev:

(100-75)/75
Smart-ass replikk, jeg vet det. ;D Si det gjerne rett ut. Poenget ditt var greit.

Ja det var et slag under beltet, du er en sånn person vi kaller kjiiiping :D

S

Smorte24

Gjest
larkrla skrev:
"Som sagt snakket jeg med importøren i går fordi jeg kjøpte denne, og veilendende pris er ja nettopp 75 000,- og ikke 100 000,-, å bomme med 25% er veldig mye.

Veiledende pris skal alltid stemme, så er det opp til hver butikk om de vil selge de billigere, tja jeg ser på det som useriøst, er de så slappe når de gjelder pris hvordan er de da når de tester ustyret, er det den samme holdningen der vil det jo ikke bli en riktig begrunnelse for det de skriver i bladet. "

Det er ikke lett å vite hvordan importører e.l velger å prise importerte produkter fra feks USA. Sjekk en del priser på kjente merker produsert i Nord-Amerika og du vil se at det er helt vanlig at man kan gange prisen i dollar med 10-11 for å finne veiledende pris i NOK. Sånn sett forstår jeg at de antar en pris på rundt 100000 for JR-saken, hvis ikke importøren har oppgitt prisen før publisering. Hvis prisen på 75000 er rett veil.pris i Norge, tror jeg dette må være en svært god pris sammenliknet med andre amerikanske og kanadiske merker.
Vet man ikke prisen så skriver man ikke prisen.

Det med 10-11 kr er vel litt mye pr. dollar vel, sjekket Classé ssp 800 i går og den koster 8 000$ mens i Norge koster den 71 000 NOK, er jo ikke så mye høyere pr. dollar, samtidig som denne importøren er ganske dyr i utgangspunktet.

Jeg hadde ikke kjøpt en vare som er priset så hinsides i forhold til dollar kursen.

I dag vinner Sastre....

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
844
Torget vurderinger
6
Enig. Jeg fikk selv et tilbud på denne forsterkeren tilsendt pr mail i går kveld. "Tilbudsprisen" var kr 87 tusen inkl RIIAA (eller 75k uten). Dermed er det ikke utenkelig av veil(vill)edende pris er kr 100 tusen. Det er ganske så vanlig å gi en ca 20% rabatt på high end utstyr. Har selv opplevd opptil flere ganger å få avslag i denne størrelsen bare ved å ta en telefon eller sende en email.

Ble altså litt skuffet over Lyrics tilbud, siden enkelte her hevdet at veilledende pris skulle være 75k så hadde jeg regnet med å få prisen ihvertfall ned i 60k. Spesielt siden jeg skulle kjøpe en ikke så helt billig vinylsnurrer samtidig hadde jeg regnet med en fin pakkepris. Dermed vil ikke denne forsterkeren være aktuell for meg, da er det like "billig" å skaffe seg en god pre pluss ditto riiaa.
Tror derfor hylekoret mot Vidar M herved kan begraves... ;D

Ps: Kan i parantes nevne at jeg kjøpte det Svenske bladet Foto i går. Der var det en test av et objektiv til Canon speilrefleks, nemlig det litt dyrere Canon EF 200/2L IS. Pris på dette ble oppgitt til 100 tusen svenske kr i Sverige. Her var det jeg som stusset litt siden pris hos Japan Photo i Norge er kr 56 tusen. Jeg for min del kjøpte det derimot fra USA for kr 37 tusen.... ;) Her kan man vel snakke om feilprising et sted.. ::)

larkrla skrev:

S

Smorte24

Gjest
Finn M skrev:
Enig. Jeg fikk selv et tilbud på denne forsterkeren tilsendt pr mail i går kveld. "Tilbudsprisen" var kr 87 tusen inkl RIIAA (eller 75k uten). Dermed er det ikke utenkelig av veil(vill)edende pris er kr 100 tusen. Det er ganske så vanlig å gi en ca 20% rabatt på high end utstyr. Har selv opplevd opptil flere ganger å få avslag i denne størrelsen bare ved å ta en telefon eller sende en email.

Ble altså litt skuffet over Lyrics tilbud, siden enkelte her hevdet at veilledende pris skulle være 75k så hadde jeg regnet med å få prisen ihvertfall ned i 60k. Spesielt siden jeg skulle kjøpe en ikke så helt billig vinylsnurrer samtidig hadde jeg regnet med en fin pakkepris. Dermed vil ikke denne forsterkeren være aktuell for meg, da er det like "billig" å skaffe seg en god pre pluss ditto riiaa.

larkrla skrev:
God venn av Vidar M?

Altså du hentet et tilbud og jeg hentet et tilbud og begge fikk til svar at den kostet 75k, enda så klarer du å si at prisen som var oppgitt i bladet var riktig, eller at vi ikke skal påpeke Vidar M. gjorde en dårlig jobb.

Dette er det siste jeg gidder å skrive om denne saken.

S

Smorte24

Gjest
Smorte24 skrev:
Finn M skrev:

larkrla skrev:
God venn av Vidar M?

Altså du hentet et tilbud og jeg hentet et tilbud og begge fikk til svar at den kostet 75k, enda så klarer du å si at prisen som var oppgitt i bladet var riktig, eller at vi ikke skal påpeke at Vidar M. gjorde en dårlig jobb.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
844
Torget vurderinger
6
Smorte24 skrev:
God venn av Vidar M?

Altså du hentet et tilbud og jeg hentet et tilbud og begge fikk til svar at den kostet 75k, enda så klarer du å si at prisen som var oppgitt i bladet var riktig, eller at vi ikke skal påpeke Vidar M. gjorde en dårlig jobb.

Lyric har nå ihvertfall fått god reklame gjennom først å få en god anmeldelse fra Fidelity på et produkt til kr 100 tusen for så å kunne reklamere på sine hjemmesider med at prisen faktisk er mye lavere og dermed er et enda bedre kjøp! Bare se Lyrics hjemmesider!
Virker som du rett og slett har dårlig erfaring med hvordan Hifi-bransjen i Norge fungerer og det er dermed greit nok om du derfor lar være å skrive mer om saken....

S

Smorte24

Gjest
Roysen skrev:
Tror nok Finn M har noen gode poenger her.

Mvh
Roysen
Fint, neste gang jeg skal kjøpe high end så skal jeg ha 20% fordi Finn M og Roysen på Hifisentralen.no sier det.
Ikke nok med det, finner jeg et produkt i Fidility til 73000,-, så skal jeg først ha 33% avslag og deretter 20% rabatt, så tilsammen skal jeg betale 39128(etter min regning, så vær i tvil på denne).

Synd at jeg ikke visste før hvordan Hifi bransjen fungerer i Norge.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.357
Torget vurderinger
26
topline skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Vadseth presiserte at han ønsket ærlige tilbakemeldinger, ros og ris fordelt slik vi følte for.
Det var opp til den enkelte å beskrive anlegget mest mulig oppriktig, og den enkelte skrev dette slik Morty har forklart, uten noen form for samkjøring med andre.

Roysen har et poeng jeg ønsker å kommentere: Dersom vi er på et hjemmebesøk og synes det låter direkte dritt, så velger vi generelt å fokusere på noe annet enn å fråtse i beskrivelse av elendigheten. Eller vi forsøker å finne positive sider i tillegg til de negative. Det betyr imidlertid ikke at det ikke er åpent for beskrivelse av negative sider når vi hører et anlegg, men at direkte slakt av private oppsett bør unngåes ved at det velges å la være å kommentere eller ved å finne annet fokus.

I tilfelle Vadseth ble vel dette like mye sett på som en ”test” av Fidelitys anlegg som et ”hjemme-hos-besøk”. Personlig har jeg beskrevet anlegget til Vadseth slik jeg mener det virkelig låter og så ærlig og oppriktig som jeg har klart.

Personlig må jeg si at om jeg i OAS-sammenheng hadde hørt et hjemmeoppsett jeg mener presterte direkte grusomt så hadde jeg heller avstått fra å kommentere det.

Formannen i OAS.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.370
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Smorte24 skrev:
Roysen skrev:
Tror nok Finn M har noen gode poenger her.

Mvh
Roysen
Fint, neste gang jeg skal kjøpe high end så skal jeg ha 20% fordi Finn M og Roysen på Hifisentralen.no sier det.
Ikke nok med det, finner jeg et produkt i Fidility til 73000,-, så skal jeg først ha 33% avslag og deretter 20% rabatt, så tilsammen skal jeg betale 39128(etter min regning, så vær i tvil på denne).

Synd at jeg ikke visste før hvordan Hifi bransjen fungerer i Norge.
Jeg skal ikke påstå at jeg vet hvordan Hifi-bransjen fungerer i Norge, men sjekk prisingen av feks Krell i forhold til prisen i USA. Da ser man poenget til Finn M veldig tydelig spør du meg.

N

nb

Gjest
larkrla skrev:
Jeg skal ikke påstå at jeg vet hvordan Hifi-bransjen fungerer i Norge, men sjekk prisingen av feks Krell i forhold til prisen i USA. Da ser man poenget til Finn M veldig tydelig spør du meg.
I tilfelle Krell så er det vel en skadinavisk importør i Sverige (Adudionord?) som skal ha til salt i grøten i tillegg til sluttforhandler, f.eks Lyric importerer vel de fleste merkene sine selv og har dermed sannsynligvis litt mer slack i prisingen.

For å sammenligne US-priser så må man gange med dollarkurs og legge på norsk moms - da er man p.t. oppe i en "dollarkurs" på 8. Priser i USA er også nesten uten unntak oppgitt uten sales tax som blir lagt til i kassen på butikker. Går du inn med 20 dollar i en butikk i USA, så har du faktisk i de fleste tilfeller ikke råd til å kjøpe en vare hvor det såtår $19.90 på prislappen.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
larkrla skrev:
I tilfelle Krell så er det vel en skadinavisk importør i Sverige (Adudionord?) som skal ha til salt i grøten i tillegg til sluttforhandler, f.eks Lyric importerer vel de fleste merkene sine selv og har dermed sannsynligvis litt mer slack i prisingen.

For å sammenligne US-priser så må man gange med dollarkurs og legge på norsk moms - da er man p.t. oppe i en "dollarkurs" på 8. Priser i USA er også nesten uten unntak oppgitt uten sales tax som blir lagt til i kassen på butikker. Går du inn med 20 dollar i en butikk i USA, så har du faktisk i de fleste tilfeller ikke råd til å kjøpe en vare hvor det såtår $19.90 på prislappen.
Nja, du må nok legg til frakt også dersom den norske forhandleren skal ha lik margin som de amerikanske.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Nja, du må nok legg til frakt også dersom den norske forhandleren skal ha like stor margin som de amerikanske.

Mvh
Roysen
Selvsagt, men for i alle fall ting som går i litt volum (og i de prisklasser som ofte snakkes om her) så utgjør neppe frakt pr. eneht mye til eller fra. Norske kjøpslovforpliktelser, samt større overhead i butikkdrift (lønn, arbeidsgiveravgift osv, osv) forklarer en del av prisdifferansen.

Det er sannsynligvis(?) enighet om at det normalt er rimelig at produkter er dyrere i Norge enn i USA, hvor stor denne diffen skal/bør være er en annen sak. Nå har jeg kjøpt lite HiFi nytt i norge eller utlandet for den saks skyld, men jeg ser stort sett på totalprisen ved å bestille fra utlandet og vurderer dette opp mot mer eller midre hassle, samt hva som skjer om noe skulle gå galt med produktet.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Smorte24 skrev:
erato skrev:
Smorte24 skrev:
erato skrev:
Smorte24 skrev:

(100-75)/75

Ja det var et slag under beltet, du er en sånn person vi kaller kjiiiping :D
erato en kjiiiping? Her er noen av de kjiiipe trådene til erato:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=16848.0
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=18529.0
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=9622.0
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=29327.0

S

Smorte24

Gjest
Beklager at det ble misforstått men det var en spøk fra min side.

Beklager Erato :-[

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Ikke for å gjenta seg selv, men som sagt/skrevet i en annen tråd (det ultimate lytterom) her på Hifisentralen!

Oppsettet i stua til K. Vadseth er så feil "oppsatt" som det går ann å bli?

Det strider mot all fornuft, og alle for stå seg på,ere, mener at dette anlegget kan plasseres mye bedre!

Det er mulig at en tak høyde på 3,20 meter eliminerer rommets utførelse, men de fleste som har sett bildene i Nr. 39, fra K. Vadseth sin "god" stue, mener at plasseringen av høytalerne i første omgang, burde vært annerledes!

Personlig ville man "snudd" hele stuen, og heller satset på en litt mindre sofa!

Har ikke hørt på referanse anlegget selv, og stoler på at kaffe og bolle spiserne har peiling på hva de hører/skriver!

Dette innlegget er ikke negativt ladet, men kun en provokasjon til ettertanke ;)

Topp Bunn