BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.862
Har DNB høyere margin enn de andre bankene?
Det er ikke noe særlig pradoks. Problemet over lang tid - imidlertid noe mindre i Norge enn i andre land - er at styringsrentene lenge var altfor lave til at bankene kunne ha en normal rentemargin. Det er av ulike grunner pedagogisk krevende å sette innskuddsrentene under 0. Av denne, og andre grunner, har banker i Europa vært noe av det tristeste det har vært mulig å eie som aksjonær. De skandinaviske har imidlertid gjort det en god del bedre enn sine europeiske konkurrenter.Netto renteinntekter for bankene stiger markant i takt med at styringsrenten fra norges bank settes opp.
Hvorfor dette paradokset i banknæringen?
Bedrifer har i større eller mindre grad rentesikringer som gjør at ting ikke slår fullt så mye ut som for privatkunder som nesten utelukkende har flytende rente på lånene sine. I det markedet er også utlånsrenter et resultat av individuelle forhandlinger mens det for boliglån er langt mer sjablongberegning. Utover å evt shoppe rundt etter bedre betingelser er det begrenset hvor mange frihetsgrader en privat husholdning har, men kan betale ned ekstra på lånet, men det har større kontantstrømseffekt enn å betjene lånet i utgangspunktet.Man skulle tro at jo mer husholdninger og næringsliv må betale for å låne penger, desto større blir interessen for å få rentekostnadene ned,
Hvor skulle det komme fra?Som kritisk infrastrukturbank burde de ha lavere innlånskostnader enn andre, så det er en mulighet ja.
For å finansiere boliglån i boligkredittselskapene låner DNB, i kraft av sin størrelse, litt billigere enn de andre men det er snakk om små forskjeller siden faktisk kredittrisko (sikkerhet i boligmassen) er ca den samme for alle banker. Sparebanksystemet har mange små banker, men de har store innlånsprogrammer gjennom Eika Boligkreditt og det låner lett store beløp i de internasjonale finansmarkedene når de vil.Som kritisk infrastrukturbank burde de ha lavere innlånskostnader enn andre, så det er en mulighet ja.
Det holder seg faktisk ganske bra rundtomkring så vidt jeg har sett. De kundene som har mye innskudd er typisk ikke de som må tære på reserverene for å betale høyere strømregninger og dets like, dette segmentet betjer det nok greit over lønnsinntekten.Det er vel disse innskuddene staten nå henter inn over strømregningene.
Når jeg leser dette blir direktøren i Dnb konfrontert på Nrk om de lave innskuddsrentene til banken, litt over 1% Svaret hennes er at dem skal være konkurransedyktig i markedet. Så banken tjener godt både på utlån og innskudd.Nå som rentene stiger og boliglånsrenter øker så er det også et ikke ubetydelig tidslag fra når renteendringer skjer for innlån i finansmarkedene og når reprising skjer mot kunder - det er som kjent 6 uker etter varsling om renteøkning. Avhengig av hvordan balansen til den enkelte bank ser ut kan denne effekten være stor eller liten. Etter hvert som ting stabiliserer seg og forventnignene om fremtidige renteøkninger i markedet avtar så vil marginene kunne stabilisere seg.
Det ser ut til at regjeringen og Norges bank ikke helt har tatt inn over seg at de prøver å regulere et system med mye treghet og ekstern støy på pådraget.Ting begynner å skje
Betydelig økning i billån-inkasso: – Det første sykdomstegnet
Til tross for at levekostnadene har økt mye gjennom 2022 har ikke antallet inkassosaker steget. Før nå.www.vg.no
Eller..?Ting begynner å skje
Betydelig økning i billån-inkasso: – Det første sykdomstegnet
Til tross for at levekostnadene har økt mye gjennom 2022 har ikke antallet inkassosaker steget. Før nå.www.vg.no
Det er jo flust av folk som normalt ikke bruker opp inntekten sin her i landet. Om prisene på alt mulig stiger f.eks 10% så betyr det lite annet enn at det blir noe mindre penger igjen til investeringer mot slutten av måneden eller hvilken tidsenhet man nå opererer med. Det er svært vanskelig å se noen endetidstegn i Oslo sentrum i alle fall, det er stort sett fullt og bra trøkk over alt synes jeg.Eller..?
– Med så sterke tall fra varehandelen, er det mange som ikke har redusert forbruket og tatt høyde for hvor høye rentene vil være en stund fremover nå. Vi hadde nok sett for oss at det skulle bli en raskere innstramming i forbruket. Særlig fordi nå har den siste renteøkningen i fjor kommet ut til kundene og. Sammenlignet med andre land er det som skjer her ganske spesielt.
Her jeg holder til om vinteren har jeg aldri sett så mye folk i skiheisen og på hyttene, alle jeg kjenner som driver i næringer som lever godt på hyttefolket var rimelig skeptiske før vinteren, de sier det var roligere enn normalt før jul men etter det så ser de rekorder..Det er jo flust av folk som normalt ikke bruker opp inntekten sin her i landet. Om prisene på alt mulig stiger f.eks 10% så betyr det lite annet enn at det blir noe mindre penger igjen til investeringer mot slutten av måneden eller hvilken tidsenhet man nå opererer med. Det er svært vanskelig å se noen endetidstegn i Oslo sentrum i alle fall, det er stort sett fullt og bra trøkk over alt synes jeg.
I praksis kan man i større grad gjøre som man vil, men om man bygger på- eller tilbygg så blir det fort nye tekniske krav for den nye delen. Hvordan noe slikt i praksis håndteres varierer muligens fra kommune til kommune. Er heldigvis lenge siden jeg drev med slikt. Mitt hus er i all hovedsak oppusset Tek-1933 og så en liten del med Tek-10. Det siste opplevdes som relativ meningsløst. Arkitekten som tegnet det lille tilbygget sa at det var ganske vanlig å tegne inn tykke vegger men bygge tynnere for å få mer areal, det var uansett aldri noen som sjekket.Står ein friare til å velja standard sjølv når ein totalrenoverer (gjerne med utbygging osb), eller må ein følgja TEK-17 då?
Det er vel kanskje også eit resultat av at tilgjengeleg areal er mindre no enn det var på 1970/80-talet, og at utbyggingsplanar krev meir fortetting. Huset mitt (~ 2000) er klistra oppetter ein knaus ingen (i 1980-talsfeltet rundt) trudde nokon kunne byggja på.Vet ikke helt om jeg synes det er en standardøkning fra 1970- og -80-tallets Block-Watne-felt.
Det er ingen formell grense for hvor langt det kan gå i den ene eller andre retningen men vi får se. Et av de prinsipielle problemene for kronekursen er at Norge ikke produser allverdens som skaper behov for kronekjøp fra kunder i utlandet (olje og gass handles i USD og Euro). Kraft handles i Euro, oppdrettsfisk vet jeg faktisk ikke hva handles i. På den andre siden er det fryktelig mye av varer og innsatsfaktorer som brukes i Norge som importeres, og det må da norske importører selge NOK for å kjøpe fra utlandet. Veldig mye av sysselsettingen i Norge er i offentlig sektor og ymse servicenæringer, Norge er ikke akkurat noen industristormakt. På en annen side har også den svenske krona svekket seg mye den siste tidnen.Hvor svak kan den norske krone bli? Er det forutsett?
Egne og egne, han trenger tydeligvis to mann til eskorte bare for å gå på do. Tydeligvis en populær sjef blant egne ansatte.Og Elon går sine egne veier for tiden
Alt annet likt tilsier svak valuta at eksportindustrien blir mer konkurransedyktig og at importerte varer blir dyrere, så innenlandske produsenter blir mer konkurransedyktige der også. Dvs fler arbeidsplasser. Ulempen er selvsagt svekket kjøpekraft for utenlandsreisende, men de fleste land som prøver å manipulere egen valutakurs (f eks Kina) prøver å holde den kunstig lav av hensyn til handelsbalansen.Så vi må enten akseptere svak valuta eller høyere renter...ok, det er jo i det minste bra for oljeinntektene som omsettes i dollar. Gass omsettes vel i Euro?
Men hifi`en blir dyr.
Musk trenger noen folk rundt seg som sier "Nei, det er en skikkelig dårlig idé. La være."Egne og egne, han trenger tydeligvis to mann til eskorte bare for å gå på do. Tydeligvis en populær sjef blant egne ansatte.
A Twitter engineer says at least 2 bodyguards accompany Elon Musk around Twitter HQ — even to the restroom
The bodyguards are "tall" and "bulky" and look like they're out of a "Hollywood movie," a Twitter employee told the BBC.www.businessinsider.com
Her er det også en del ting som ikke er helt som man skulle tro. Kjøpere av statsgjeld er veldig store og de valutasikrer typisk investeringene. En måte å se på det på er hvilken avkastning får man i hjemvaluta de neste 3 månedene om man kjøper et utenlansk papir og valutasikrer for 3 måneder. Da vil man, litt forenklet få betalt renten i hjemmevalutaen og betaler renten i den fremmede valutaen. Etter å ha gjort et slikt regnestykke kan fort kan det fort bli gunstigere for en amerikanskbasert investor å kjøpe japansk statsgjeld med føkk all rente kontra å kjøpe amerikansk statsgjeld fordi rentedifferansen er så stor.Det er en indirekte kobling mellom pengepolitikken og valutakursen, siden høyere rente gjør det mer lønnsomt å plassere penger i valutaen, øker etterspørselen, og driver kursen oppover.
Det ligger jo også en matematikk i bunnen her.Det er en indirekte kobling mellom pengepolitikken og valutakursen, siden høyere rente gjør det mer lønnsomt å plassere penger i valutaen, øker etterspørselen, og driver kursen oppover. Høye forventninger om inflasjon virker motsatt, og hvis man mister trua på at sentralbanken er villig til å øke rentene for å bekjempe inflasjon kan det falle mye. Alt er relativt, så når den norske kronen svekkes nå kan det være en reaksjon på at norske renter har økt mindre enn i andre land, som weld77’s innlegg over også viser til.