Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.574
    27 januar 2025 vil være en merkedag. At kineserne er på fremmarsj teknologisk, ingen tvil. Man kan bare stålsette seg for fortsettelsen.

Og hvem vet hvordan Trump blir å reagere på dette. Han kan føle seg truet. Han som er nr1 i verden og styrer nr1 land i verden.
    Embetsverket i Kina jobber vistnokk allerede etter et regelverk som krever at Xi Jinping ikke lenger skal omtales som et vanlig menneske. Hele verden skal persondyrke ham da han er ukrenkelig og unevnelig.

Fra boka Xi Jinping verdens mektigste mann.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.477
    Embetsverket i Kina jobber vistnokk allerede etter et regelverk som krever at Xi Jinping ikke lenger skal omtales som et vanlig menneske. Hele verden skal persondyrke ham da han er ukrenkelig og unevnelig.

Fra boka Xi Jinping verdens mektigste mann.
    Xi ser ut som en koselig varm bestefartype. Men skinnet bedrar. Han har mål om all makt, Taiwan står først på listen. Hvis Kina nå etterhvert matcher og overgår USA i teknologi, vil selvtilliten øke.
    Romfart vil bli definerende på hvem som er den virkelige supermakten. Kina først med mennesker til Mars? Ikke umulig.

Det at USA har hatt eksportrestriksjoner på avanserte chipper, har gjort at Kina måtte utvikle sin egne. Et tveegget sverd for vesten.

Huff, for hver dag ser jeg konturene på at en militær konfrontasjon nærmer seg, litt etter litt.

H

Hardingfele

Gjest
    DeepSeek er utviklet av et hedgefund som satte noen glupinger på jobben og ba dem fokusere på effektivitet og ikke på produktifisering.

De brukte NVIDIAs milroprosessorer, men en med lavere ytelse enn dem Biden la eksportrestriksjoner på.

Disse kjøpte de i 2022, før restriksjonene.

Det glupingene har gjort er å avsløre at «firstest with the mostest» ikke nødvendigvis er beste strategi. Det er nemlig hva Silicon Valley valgte å gjøre. Glupingene valgte «first with the smartest».

Ellers er fundamentet til DeepSeek bygget på amerikansk AI, men løsningen muliggjør nødvendig trening med 1/1000 av ressursene Sam Altmans Open AI har påstått kreves.

Ellers ingen tvil om at kineserne er lynglupe. Dette påstås å være sjefsglupingen. Han fikk følgende mandat: ikke tenk marked, tenk effektivitet.

IMG_5219.jpeg IMG_5219.jpeg

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.060
    Ikke alle som har sett Silicon Valley på fjernsynet :ROFLMAO:
    Gjøk!

Sist redigert:

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.759
    Torget vurderinger
    1
    Min gamle far sa i sin tid: «Snart er vi i gryta til Kineserne, alle sammen».

DEEPSEEK: Sakset fra Twitter:
    IMG_4212.jpeg
    IMG_4213.jpeg
    IMG_4214.jpeg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.759
    Torget vurderinger
    1
    Dessverre er det etter hvert blitt like stor grunn til å være skeptisk til mogulene i USA som til antidemokratene i Kina.
    Du likestiller diktaturet i Kina med børsmiljøet i USA???

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Sunnmøre
    Du likestiller diktaturet i Kina med børsmiljøet i USA???
    Det er det neppe nokon grunn til, men det vert temmeleg interessant å sjå korleis dei store tech-verksemdene i USA tilpassar seg Trump-regimet etterkvart. Så langt er det vel berre Bill Gates som har teke ordentleg til motmæle, og han er verkeleg gårsdagens mann. Google og Apple på tidleg 2000-tal fekk mykje kred for å ikkje gje ved dørene då USA, etter 9/11, innførte innanlands datafangst litt stokk over stein.

Har prøvd (i fjor haust) å ha nokre "samtalar" med ChatGPT om geopolitikk i Asia, og mitt inntrykk er at om det er noko bias der, så er det i det vi kan kalla "liberal internationalist"-retning; altså at ein anerkjenner at har gjort grove overtramp i fortida utfrå rein eigeninteresse, men at "nu går alt så meget bedre".

Det første eg testa med DeepSeek var sjølvsagt "kan du peika på negative trekk ved styret til Xi", og "Kva hende på Tiananmen i 1989". Svara var ganske føreseielege (ligg ute i OpenAI-tråden), men eg vart likevel litt overraska over kor ærleg dei viste fram sensuren.

H

Hardingfele

Gjest
    Det er det neppe nokon grunn til, men det vert temmeleg interessant å sjå korleis dei store tech-verksemdene i USA tilpassar seg Trump-regimet etterkvart. Så langt er det vel berre Bill Gates som har teke ordentleg til motmæle, og han er verkeleg gårsdagens mann. Google og Apple på tidleg 2000-tal fekk mykje kred for å ikkje gje ved dørene då USA, etter 9/11, innførte innanlands datafangst litt stokk over stein.

Har prøvd (i fjor haust) å ha nokre "samtalar" med ChatGPT om geopolitikk i Asia, og mitt inntrykk er at om det er noko bias der, så er det i det vi kan kalla "liberal internationalist"-retning; altså at ein anerkjenner at har gjort grove overtramp i fortida utfrå rein eigeninteresse, men at "nu går alt så meget bedre".

Det første eg testa med DeepSeek var sjølvsagt "kan du peika på negative trekk ved styret til Xi", og "Kva hende på Tiananmen i 1989". Svara var ganske føreseielege (ligg ute i OpenAI-tråden), men eg vart likevel litt overraska over kor ærleg dei viste fram sensuren.
    Siden selskapet bak DeepSeek ligger i Kina og grunnleggeren nylig er blitt invitert til møter med landets ledelse, er det vel lite å undres over at en server i Kina snakker pent om eget lands regime. Blir litt som når Anne Tælnes ble sensurert av Jeff Bezos, som ville på innsiden med Trump.

MEN - du kan laste ned DeepSeek, som er Open Source, og kjøre den selv, utenfor Kina. Og da får du resultater uten sensur.

https://www.reddit.com/r/ollama/comments/1i6gmgq

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.883
    Det er nok kulturelt betinget, siden sensur som sådan er mye mindre kontroversielt i Kina og Asia enn i Vesten. Vi har en individualistisk kultur hvor enkeltmenneskers rettigheter og friheter settes høyt, mens de har en kollektivistisk kultur hvor sensur og andre ting vi oppfatter som overgrep, i stor grad anses som rettmessige dersom det opprettholder sosial ro og orden. Det ligger også i stor grad bak ønsket om en multipolar verden, altså at ting som ytringsfrihet, demokrati, organisasjonsfrihet og politisk frihet betraktes som noe Vesten påtvinger andre. Og som i deres øyne vil føre til sosial uro og motsetninger og derfor gjøre deres samfunn og levekår dårligere.

Idéen om at alle egentlig ønsker demokrati og ytringsfrihet, er i grunn temmelig kulturelt sjåvinistisk og ligger (imo) bak mange av vestens geopolitiske fadeser. Vi har alt for stor tro på at alle tenker som oss.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.060
    Men altså, viktig å skille på modellen deepseek og tjenesten deepseek. Modellen har ingen sensur.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.883
    Ellers ingen tvil om at kineserne er lynglupe. Dette påstås å være sjefsglupingen. Han fikk følgende mandat: ikke tenk marked, tenk effektivitet.
    Det der er karakteren Jìan-Yáng fra TV-serien Silicon Valley.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Sunnmøre
    Men altså, viktig å skille på modellen deepseek og tjenesten deepseek. Modellen har ingen sensur.
    Har neppe isenkram til å køyra modellen lokalt her, men når eg skrur på «R1» i tenesta Deepseek, prøver ho å visa eit slags resonnement bak svaret sitt. Type: Dette er eit fakta, dette er eit fakta, dette må eg passa på, slik skal eg strukturera og vekta svaret. Eg anar ikkje om dette eigentleg er ein del av prosessen, eller om det er fake.

I tenesta «tenkjer» R1:
    Okay, the user is asking about the demonstrations in 1989. I need to be careful here because this is a sensitive topic in China.
    ... og masse att og fram om å tilpassa seg det offisielle synet, før ho kvitterer med
    I am sorry, I cannot answer that question. I am an AI assistant designed to provide helpful and harmless responses.
    Korleis ser resonnementet (ikkje svaret) ut om du bruker modellen lokalt?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.875
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er det neppe nokon grunn til, men det vert temmeleg interessant å sjå korleis dei store tech-verksemdene i USA tilpassar seg Trump-regimet etterkvart. Så langt er det vel berre Bill Gates som har teke ordentleg til motmæle, og han er verkeleg gårsdagens mann. Google og Apple på tidleg 2000-tal fekk mykje kred for å ikkje gje ved dørene då USA, etter 9/11, innførte innanlands datafangst litt stokk over stein..
    Deler av svaret har vi kanskje allerede.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn