Kriminalitet medfører ofte at noen får blø.Skaden har jo allerede skjedd..
Og de store børsene forsetter sin praksis med små investorer får blø...
Ikke poenget. Dessuten så skal vi reise mer enn før koronaen i år. Med høyere rente, med svak krone, med rådyr paprika. Og videre bortover.At folk reiser mer enn under koronaen er kanskje ikke så rart.
Litt økonomifakta om Sverige.Snakket med min søster på telefon i går. Hun bor i Malmø. Det er en dyster stemning i Sverige nå. Matvarepriser opp 22% på ett år, rentene øker mye, detaljhandelen ned med nesten 10% på ett år osv.
I denne tråden har jeg tidligere med undring sett 0-rente politikken som ble ført i Sverige over mange år. Da andre sentralbanker satte opp renten sånn smått, holdt svenskene tilbake og fortsatte med en ekspansiv pengepolitikk. Nå kommer sjokket.
Sett i bakspeilet, mon tro om de styringsdyktige syns dem styrte godt? Det vanlige er å lese at dem ikke kunne forutse krigen i Ukraina, mangel på energi etc. Men er det en ting historien har lært oss, så er det at morgendagen sjelden blir som gårdagen var.
Får vel pløye opp plena i år, og så noen grønnsaker.
Det hører med til historien at aksjekursen fallt over 80% i bankbalubaet for noen uker siden også.Kundene tømmer First Republic Bank for penger. Kursen ned over 40% på noen timer.
Skal bli spennende å følge med om bankkrisen flytter seg til andre banker. Hvem er neste-bank-ut i tillitskrisen?
Ja, stemmer det. Det største fallet var unnagjort før jeg postet innlegget. Ser at Fed nå i kveld nedgraderer First Republic og som da medfører større vansker for banken med å låne penger. Dette vil nok forsterke den nedadgående spiralen og kundene tar ut midler i høyere tempo pga frykt. Og da vil snøballen rulle fort.Det hører med til historien at aksjekursen fallt over 80% i bankbalubaet for noen uker siden også.
Denne forstod eg ikkje heilt, altså: Kvifor må dei andre bankane "hosta opp" dersom FR vert sett under administrasjon av FDIC?dette tapet kan fort være mindre enn hva de må hoste opp dersom banken blir satt under offentlig administrasjon av FDIC (banksikringsfondet i USA).
Banker må betale inn penger til banksikringsfondet. Dvs at dersom innskytere blir reddet av FDIC så er det i praksis andre banker som betaler for gildet, ikke skattebetalerene v/ staten.Denne forstod eg ikkje heilt, altså: Kvifor må dei andre bankane "hosta opp" dersom FR vert sett under administrasjon av FDIC?
Det skjønar eg, at FDIC kanskje må ha inn meir pengar dersom dei har mange bankar å redda. Men dette er vel langsiktig, ikkje slik at dei sender ut faktura etter fullført redningsoperasjon?Banker må betale inn penger til banksikringsfondet. Dvs at dersom innskytere blir reddet av FDIC så er det i praksis andre banker som betaler for gildet, ikke skattebetalerene v/ staten.
Jeg vet ikke helt hvordan det funker i praksis, men FDIC har rimelig nok ikke uendlig med penger å stille opp med. Men det man også gjerne glemmer i slike sammenhenger er at en bank som går belly up har mye eiendeler som kan selges og så lenge problemet ikke er utlånsboken så bør dette være grei skuring. Det er verre om en bank sitter på et tårn av råtne utlån ingen vil ta i med ildtang.Det skjønar eg, at FDIC kanskje må ha inn meir pengar dersom dei har mange bankar å redda. Men dette er vel langsiktig, ikkje slik at dei sender ut faktura etter fullført redningsoperasjon?
Bil er generelt den største dødaren for privatøkonomien til folk. Å betale renter for å kjøpe noe som omtrent garantert faller 10% i verdi i året er ikke aller øverst på listen over dritlure ting man kan gjøre. Å kutte/utsette kjøp av en ny og litt (for) fjong bil er svært lavthegende frukt og det er ikke veldig overraskende at det er ett av stedene der ting kan stoppe opp ganske brått.Det ser i hvert fall ut som at folk begynner å tenke seg om selv om det sikkert er flere forklaringer.
Bilia: Rekordmange avbestillinger på elbiler
Strammere privatøkonomi, vedvarende høye strømpriser og innføring av avgifter på elbiler forklares som noen av årsakene til at det har haglet med avbestillinger.www.vg.no
Ha ha, husker jeg reise en del til Amsterdam sånn ca, 2006-2009. Gikk også 4-dagsen i Nijmegen som en del av det norske forsvaret.Sitter i Amsterdam. Pilsen her er minst like dyr som i Norge, selv i bakgatene. På mer sentrale lokaliteter må man raskt ut med 130 - 140 kr for en halvliter. Heldigvis er vi ikke her for ølen, har tilgang på kitchenette der vi bor i indre by. Men alt er drit dyrt, har nettopp blåst 400 kr på to billetter til Rembrandthuis, og 450 på to til van Gogh museet. Men mennesket lever ikke av brød alene, og det finnes verre måter å gå konkurs på.
Tror jeg nok.Gang med 2,5 tipper jeg. Amsterdam var nær dobbelt så dyr som Brugge der vi bodde bedre for få dager siden.