Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    @weld77 tror du alle innskudd fra alle kunder i amerikanske banker fra nå av praktisk talt er sikret? På meg virker det som om myndighetene ikke tør annet, i frykt for utilsiktede følger av irrasjonell adferd.
    Denne bankkollapsen her foregår på noenlunde normal måte forsåvidt, det er noen greier rundt at JPM får et lån fra FDIC (50 mrd USD i 5 år) samt et "loss-sharing agreement covering acquired single-family residential mortgage loans and commercial loans" det høres ikke helt normalt ut ved første ørekast. FDIC garanter ikke for lån over grensen så vidt jeg kan se, men de kundene er nå kunder av JP Morgan fra og med i dag.

Så vidt jeg har fått med meg er obligasjonene til First Republlic nå så godt som verdiløse så her er det investorer som tar store tap og da ikke bare aksjonærene. Siden det amerikanske banksikringsfondet forventer å ta tap på ca 11 milliarder dollar blir nok ikke noe igjen til andre kreditorer.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    At banker går over ende i USA er ikke veldig uvanlig, fra 2008 til 2015 var det over 500 banker omfattet av den amerikanske sikringsordningen som gikk over ende. Sågodt som alle disse var lokale minibanker knapt noen har hørt om. Men de tre som nå har gått (First Republic, Silicon Valley Bank og Signature Bank er blant de aller største - det er kun Washington Mutual i 2008 som er større målt i eindeler (Lehamn Brothers var ikke omfattet av sikringsordningen og er dermed ikke på den listen).

Utover Washington Mutual konket 24 banker på høyden av finanskrisen. Disse 25 til sammen var mindre enn hva de tre som nå har konket var, da målt i eiendeler justert for inflasjon.

En fin figur fra New York Times illustrer dette

1682972352133.png

Banker som går over ende blir stort sett alltid absorbert inn i noen andre uten større dramatikk.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.970
    Sted
    Sunnmøre
    Blir dyrt å dra til det store landet utlandet i sommer ser det ut til. 11,80 ca for en Euro nå eller ca 12,10 etter at VISA/Mastercard har tatt sitt. I tillegg har det store landet utlandet hatt betydelig høyere inflasjon enn hva som er tilfelle i Norge så prisene i lokal valuta har ogstå steget kraftig. Spesialt på mat og drikke - noe som utgjør en god slump av nesten ethvert feriebudsjett.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Nå i kveld var det rentemøte i USA og de hevet som ventet med en kvarting og sa som ventet at veien videre er avhengig av data. I det hele en ganske stor snoozefest. I morgen, torsdag altså, kommer rentebelsutningene fra Norges Bank og ECB, i begge tilfeller er konsensus at det blir en kvarting heving fra begge, men det prises i markedet en liten sannsynlighet for 0.5 prosentpoeng begge steder. I Norge er det først og fremst en funksjon av at pesetasen har gått i driteren men om det blir 0.5 heving så vil det være en overraskelse.

De fleste venter at Norges Bank vil ha en "vent og se" - tilnærming og i motsetning til de fleste andre land hvor husholdningene i langt større grad har fastrente på gjelden sin så sendes kostnaden i Norge direkte videre til husholdningene. Lønnsoppgjørene har vært relativt gode så langt men ikke noe voldsomme avvik fra det som var forventet. Det er ganske lenge til neste rentemøte i Norges Bank, det kommer først i august så det er ganske lenge til neste gang de eventuelt kan gjøre noe. En skole ift kronekursen er at Norges Bank vil vente med å kutte renten selv om det kuttes i nabolandene og på den måten få et gunstigere rentedifferensial og en sterkere kroner. Det prises ganske saftige rentekutt i USA mot slutten av året for eksempel, men om det blir noe av gjenstår å se.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Ser i kalenderen til NB at de også skal ha rentemøte 22 Juni..
    Herren har rett, jeg så bare pengepolitisk rapport der da jeg skumlas den men det stemmer som du sier at det også kommer en rentebeslutning da.

For rentemøtet i juni er det også forventet en kvarting heving for øvrig.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.732
    Både renta og boligprisene går opp, artige greier..

– I lys av at styringsrenten nå er kommet opp på det høyeste nivået siden 2008, er utviklingen oppsiktsvekkende. Boligmarkedet er mindre rentesensitivt enn mange trodde, også vi, sier administrerende direktør Henning Lauridsen i Eiendom Norge i en pressemelding.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Todeling av boligmarkedet som av mye annet i Norge. Farlig. Og en oppskrift på både sosiale og økonomiske krasj.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Jeg likte at sentralbanksjefen sa på pressekonferansen at "modellene ikke fullt ut kan forklare kronesvekkelsen"

I den sammenheng er det kanskje relevant å minne henne på at modellene til Norges Bank har bommet på norsk inflasjon og rentebane i ca 15 år så det er kanskje på tide å få noe mindre tro på modellverket sitt?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Økonomi er ingen vitenskap akkurat. Den er fullere av huller enn astronomien er av mørk materie.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.648
    Torget vurderinger
    2
    Da Torben Ballegaard Sørensen var på vei ut av B&O, fikk han et PR-byrå til å plassere noen meget pene intervjuer med ham, for å forberede neste steg i karrieren. (Han fikk jobben i B&O pga sitt samarbeid med Microsoft da han var i Lego, noe som førte til at B&O ikke forstod hva integrasjon med Apple kunne ført til. Men det er en annen historie).

Nå er en annen person på vei ut av et kjent, skandinavisk selskap, og dette intervjuet minner meg om TBS sine PR-plasserte.

Kan lyttes til dersom du ikke har abonnement.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657

I begynnelsen lurte folk på om banken hadde gjort feil da de begynte å legge merke til at boliglånet kostet mer, forteller Ørvik.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.732
    I begynnelsen lurte folk på om banken hadde gjort feil da de begynte å legge merke til at boliglånet kostet mer, forteller Ørvik.
    Så det de egentlig sier er at folk er noen svimehuer? Det må da være umulig å ikke få med seg at siste mnd. hendelser/skriverier vil spille inn på privatøkonomien etter hvert. Jeg vet jo ikke men det kan virke som at veldig mange har fortsatt og levd som før og ikke reagert før bråstoppen himself står på trappa...

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.648
    Torget vurderinger
    2
    Mange kan ikke regne og forstår ikke hva det betyr når renten går opp.

Hun som samlet lånene sine til forbrukslånrente, for å forenkle økonomien sin, er ikke unik. (Hun la studielånet inn i den «forenklede» pakken. Altså kjøpte hun ut lånet fra Lånekassen).

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.648
    Torget vurderinger
    2

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.970
    Sted
    Sunnmøre
    Det kan vel også vera at folk ikkje hadde full oversikt over kor mykje alle andre kostnader kom til å stiga, eller kor lett det skulle vera å knipa litt inn. Les ein sånne økonomitips i VG kan ein få inntrykk av at alle sit på ei gullgruve der det berre er henta ut med eit par telefonar og meny for heile veka.

Det er for så vidt ok, og nesten sunt, om folk kan flytta til billigare hus i ordna former. Problemet er vel at ein del kan få problem med å få kvitta seg med tungt belånte hus i øvre prissegmenta.

Eg har ikkje så lyst å moralisera, heller. Eg trur ikkje alle dei som har lånt så mykje dei kunne dei siste fem-ti åra har gjort det for å flytta inn i luksuriøse hus som kunne vore med i “vakker design”-tråden. Eg trur dei har gjort det fordi det var slik dei kunne få ein plass å bu, og fordi “folkeleg fornuft” tilsa at det var slik dei skulle gjera det.

Ok, så har eg lyst til å moralisera over ein del som har lånt tungt til fine hus, dyre bilar og designklassikarar. Dei finst sjølvsagt, og sympatien min for dei er ikkje så veldig stor.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Problemet her er vel at renten stiger fort, samtidig som annen generell prisstigning er høy, i tillegg ligger lønnsoppgjøret "ett år på etterskudd" når inflasjonen begynner å stige. Det er ikke lett dette, i de fleste sentrale strøk må du låne oppimot 3-4-5x års inntekten din for å få et sted å bo. Da blir fort renter en stor del av utgiftene dine.
    For min egen del så er det grense rundt 15% rente, hvis vi er der er renteutgiftene mer enn mnd utbetalt lønn.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Det kan vel også vera at folk ikkje hadde full oversikt over kor mykje alle andre kostnader kom til å stiga, eller kor lett det skulle vera å knipa litt inn. Les ein sånne økonomitips i VG kan ein få inntrykk av at alle sit på ei gullgruve der det berre er henta ut med eit par telefonar og meny for heile veka.
    Problemet til veldig mange er at man har pådratt seg mye "faste" kostnader i takt med økt inntekt. Det er ting som store lån, kanskje har man en hytte, en ganske fjong bil, ungene driver med en del fritidsaktiviteter og man har blitt vant til en viss livsstil. De aller fleste som tjener ganske bra har betydelige mengder "pork" i husholdnignens utgifter, men det er vanskelig å gjøre noe med det siden det fort innebærer å leve på en annen måte og ha mindre morro. I andre enden av inntektsskalaen ser det rimelig nok helt annerledes ut, der går en forholdsvis større del av inntekten til livsnødvendigheter som mat, et sted å bo, energi og transport.

Om vi, bare for å ta et tall sier at basale greier koster 500.000 kroner i året for en husholdning. Så stiger prisene med 10% pga inflasjon mens lønna øker 6%. Et par som hadde la oss si 1.4 mill i total inntekt får en lønnsøkning etter skatt på kanskje 60.000, dvs at lønnsøkningen fullt ut kompenserer for økte grunnleggende utgifter. Vel og merke om man ikke har boliglån til et stykke oppå pipa med flytende rente og det er det jo mange som har. Et lyspunkt er imidlertid at inflasjonen spiser opp realverdien av lånet mens man kan ha et håp om at boligprisene holder noenlunde følge med inflasjonen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.023
    Torget vurderinger
    23
    Det lyspunktet er ikke stort verdt dersom en har kjøpt sin siste bolig, for å bo i og ikke spekulere. Vanskelig å spise verdistigningen....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Det lyspunktet er ikke stort verdt dersom en har kjøpt sin siste bolig, for å bo i og ikke spekulere. Vanskelig å spise verdistigningen....
    Nei, jeg har vært innom dette i ulike sammenhenger og jeg slutter aldri å fascineres av hvor opptatte mange er av prisutviklingen på egen bolig. For svært mange har det ingen betydning og man har reelt ikke blitt noe rikere av det da det er krevende å selge for eksempel et bad for å få noen hundre tusenlapper man kan bruke på generell spas.

og skal man snobbe oppover så hjelper det ikke så mye om man bygger EK på verdistigning, mer BOA har blitt enda dyrere og det må lånes tilsvarende mer.

i et generasjonsperspektiv eller om man skal flytte fra sentrale strøk til Indre Tufsingdal stiller det seg noe annerledes men der er ikke de fleste av oss.

Er glad jeg er på toppen av mitt boligkonsum i alle fall. Neste flytt blir nedskalering.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Deilig å være dansk i Norge om dagen. En gjennomsnittsdanske tjener 546.000 danke kroner i året. Det tilsvarer 870.000 norske pesetas. En dansk lærer på videregående tjener litt under millionen målt i norske tullepenger.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.732
    Noen har tenkt seg om, men det er visstnok ikke så lett og avbestille turen..

– Forsikringen dekker dessverre ikke kalde reiseføtter. Hvis vi hadde gjort det, hadde prisen vår vært en helt annen, sier Handeland.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.653
    Nei, jeg har vært innom dette i ulike sammenhenger og jeg slutter aldri å fascineres av hvor opptatte mange er av prisutviklingen på egen bolig. For svært mange har det ingen betydning og man har reelt ikke blitt noe rikere av det da det er krevende å selge for eksempel et bad for å få noen hundre tusenlapper man kan bruke på generell spas.

og skal man snobbe oppover så hjelper det ikke så mye om man bygger EK på verdistigning, mer BOA har blitt enda dyrere og det må lånes tilsvarende mer.

i et generasjonsperspektiv eller om man skal flytte fra sentrale strøk til Indre Tufsingdal stiller det seg noe annerledes men der er ikke de fleste av oss.

Er glad jeg er på toppen av mitt boligkonsum i alle fall. Neste flytt blir nedskalering.
    Det er vel ikke spesielt uvanlig å måtte eller ønske å flytte? Da jeg flyttet fra Trondheim til Oslo trengte jeg all den egenkapitalen jeg hadde bygget opp for å få råd til selv et lite krypinn. Og jeg kjenner to-tre andre som kunne tenkt seg å flytte, men ikke har nok egenkapital til å kjøpe seg bolig i hovedstaden. Jeg kjøpte ikke min første bolig før jeg var 35, og jeg ser jo nå at jeg kunne hatt langt mindre gjeld i dag om jeg begynte ti år tidligere.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Det er vel ikke spesielt uvanlig å måtte eller ønske å flytte? Da jeg flyttet fra Trondheim til Oslo trengte jeg all den egenkapitalen jeg hadde bygget opp for å få råd til selv et lite krypinn. Og jeg kjenner to-tre andre som kunne tenkt seg å flytte, men ikke har nok egenkapital til å kjøpe seg bolig i hovedstaden. Jeg kjøpte ikke min første bolig før jeg var 35, og jeg ser jo nå at jeg kunne hatt langt mindre gjeld i dag om jeg begynte ti år tidligere.
    Nei så lenge man skal flytte på seg, og spesielt mellom ulike markeder - type bolig og/eller geografisk så har det rimelig nok stor betydning. Men så lenge man skal "kjøpe seg oppover" så bør man fortsatt ikke være spesielt glad for at ens egen bolig har steget mye i verdi, det betyr fort at det man skal kjøpe har steget enda mer målt i kroner.

Og prisesne har aller mest å si for de som skal inn på boligmarkedet for første gang. Som du selv er inne på så er det en mulighet for at det toget har forlatt perrongen, kanskje for lang tid for noen. Priser kan fort stige raskere enn man selv klarer å spare opp tilstrekkelig egenkapital. Om man allerede eier en bolig så skjer deler av dette i form av verdiøkning på eksisterende.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.372
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Deilig å være dansk i Norge om dagen. En gjennomsnittsdanske tjener 546.000 danke kroner i året. Det tilsvarer 870.000 norske pesetas. En dansk lærer på videregående tjener litt under millionen målt i norske tullepenger.

Ja, tidene der nordmenn opplever billig mat, drikke og varekjøp i utlandet virker å være over. Kanskje permanent. Er dette villet politikk? Norge som land tjener vel på dette mht eksportnæringene. Turistnæringen i Norge tjener åpenbart også stort på dette.

EU og Euro neste for Norge? Evt en dansk pengepolitikk der man styrer etter Euroen fremfor inflasjonsmål?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Ja, tidene der nordmenn opplever billig mat, drikke og varekjøp i utlandet virker å være over. Kanskje permanent. Er dette villet politikk?
    Norge har, som de langt fleste land en flytende valutakurs som settes i markedet og har således ikke særlig med politikk for valutaen. Det har vært skrevet ganske mye om hvorfor krona er så svak, en svekkelse som langt på vei har pågått i ca 10 år. Utviklingen er for øvrig ganske lik for den svenske krona i samme tidsrom. Grunnen er, som for det meste her i verden, sikkert sammensatte og det er knappest noen som vet hvorfor dette har skjedd selv om det greit kan pekes på faktorer man kan anta tilsier svakere krone, men det finnes også faktorer som skulle kunne tilsi sterkere krone. Kursen er hva den er og den kan være noe helt annet om noen måneder eller år.

Selv verdens største valutakryss, EUR vs USD har i løpet av de siste 20 årene svingt fra ca 0,83 Euro for en dollar da Euroen var på sitt sterkeste tidlig på 2000-tallet til nesten 1.60 da den var på sitt svakeste i 2008. Så det er ingen naturlov som sier at store valutaer er stabile.

Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.372
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hva er grunnen til at Danmark har en annen pengepolitikk enn Norge og Sverige? Finnes det noen sammenliknbare økonomier som har hatt en svakere valutautvikling enn NOK de siste årene?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.870
    Sted
    Trondheim
    Danmark har vel knyttet DKK opp mot Euro, slik at den har en fast kurs i forhold til Euroen. Stiger Euroen stiger også den danske kronen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Danmark har vel knyttet DKK opp mot Euro, slik at den har en fast kurs i forhold til Euroen. Stiger Euroen stiger også den danske kronen.
    Og får det tyske mark. Dette har vært dansk politikk i lang, lang tid.

DKK har et bånd på 2,5% rundt 7,46 DKK pr EUR.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men det svarer ikke helt på hvorfor. Det hjelper selvsagt at de er EU medlem, men hvorfor da ikke like godt gå til Euro?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.870
    Sted
    Trondheim
    Men spørsmålet er vel da hvorfor har de gjort det, og hvilke fordeler har det i forhold til å ikke gjøre det. Ved å holde DKK fri blir jo Danmark fri til å justere DKK i forhold til økonomien forøvrig. De kan f.eks. ikke devaluere for å gjøre det enklere for den danske eksportindustrien og dempe importen og dermed styre forbruket mot varer produsert i Danmark.
    Og som Erato sier - hvorfor da ikke like gjerne bruke euro og kutte ut DKK.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Hva er grunnen til at Danmark har en annen pengepolitikk enn Norge og Sverige? Finnes det noen sammenliknbare økonomier som har hatt en svakere valutautvikling enn NOK de siste årene?
    Skal ikke påstå at jeg kjenner detaljene bak den danske vurderingen, men dansk utenlandshandel er i mye større grad knyttet til det europeiske markedet enn hva den norske er. Det er både fordeler og ulemper med å ha sin egen valutakurs. Om for diskusjones skyld Norge hadde blitt med i Euroen den gang den lå rundt 8 kroner så ville Norge alt annet like knapt hatt noen eksportindustri igjen. Et land med egen valuta kan også sette rentenivået basert på egne vurderinger.

Den mest sammenlignbare er nok Sverige, den svenske krona er også svært svak, om enn litt mindre svak enn den norske. Mildere varianter av samme fenomen finner du i Canada og Australia det siste året. En fellesnevner som har vært pekt på der er tungt forgjeldede husholdninger og nesten all gjeld med flytende rente noe som begrenser hvor mye de respektive sentralbakene kan forventes å øke styringsrentene sine.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.579
    Torget vurderinger
    1
    Kompliserte mekanismer her, men verdt å nevnte at Norge preges av en U-lands økonomi (eksport av råvarer; fosil energi + ubearbeidet fisk), hvor NOK svinger i takt med råvareprisene. Danmark har en I-lands økonomi (eksport av bearbeidede produkter). Et privateid næringsliv som, i den grad de klarer å investere/innovere over tid, bidrar til at etterspørselen på landets verdiskapning opprettholdes.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Men spørsmålet er vel da hvorfor har de gjort det, og hvilke fordeler har det i forhold til å ikke gjøre det. Ved å holde DKK fri blir jo Danmark fri til å justere DKK i forhold til økonomien forøvrig. De kan f.eks. ikke devaluere for å gjøre det enklere for den danske eksportindustrien og dempe importen og dermed styre forbruket mot varer produsert i Danmark.
    Danskene stemte nei i en folkeavstemning om å bli med i Euroen (53.2% stemte nei). Men for alle praktiske forhold, utover nasjonal stolthet og en mye klarere vei ut av "felles" valuta så har de Euro bare at de kaller den danske kroner.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.505
    Men både danske sedler og mynter ser femten metriske tonn bedre ut enn euro, så har da også danske det med å være estetisk fokuserte.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.372
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det vet jeg. Spørsmålet er hvorfor danskene synes dette er lurt, mens vi og svenskene ikke synes det.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.372
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kompliserte mekanismer her, men verdt å nevnte at Norge preges av en U-lands økonomi (eksport av råvarer; fosil energi + ubearbeidet fisk), hvor NOK svinger i takt med råvareprisene. Danmark har en I-lands økonomi (eksport av bearbeidede produkter). Et privateid næringsliv som, i den grad de klarer å investere/innovere over tid, bidrar til at etterspørselen på landets verdiskapning opprettholdes.
    Jeg er med på den forskjellen mellom oss og danskene. Men svenskene…?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn