Men, og no kjem spørsmålet: Skal vi bruka større del av oljeinntektene i statsbudsjettet, vil det redusera NBs sal av norske kroner. Vil ikkje det auka kursen på NOK og redusera den delen av prisauken som kjem av svak krone, og slik gje mindre inflasjon? Eller er dette bidraget så lite at det i praksis ikkje ha noko å seia?
Selv rødruss, men om jeg har forstått prosessen riktig er det flere ting som skjer:
1. Oljen selges i dollar.
2. Oljeselskapet veksler til (kjøper) kroner for å betale skatter og avgifter.
3. Statens inntekter i NOK overføres til Oljefondet.
4. Fondet veksler fra (selger) kroner for å investere utenlands.
Det er mest en tidsforsinkelse, men differansen mellom kjøp og salg av kroner beholdes i statsbudsjettet, så salget vil være noe mindre enn kjøpet og finne sted noe senere. La oss si at alle de pengene i differansen for eksempel brukes til strømstøtte til privatpersoner. De går ut i økonomien hvor de gir økt kjøpekraft og mer penger i omløp. Det vil øke etterspørselen etter varer og tjenester, alt annet likt, og dermed bidra til å drive inflasjonen
opp. Noe av de pengene vil også brukes til å kjøpe importerte varer og i sin tur veksles fra NOK til andre valutaer.
Jeg tipper den direkte inflasjonsdrivende effekten av å pumpe mer oljepenger inn i økonomien sannsynligvis overdøver den mer indirekte effekten av NB’s kjøp & salg, vekslingskurs og prisen i NOK for importerte varer. Kronekursen vil nok i sin tur påvirkes mer av forventninger til inflasjon og rente i NOK vs nabolandene enn av den kortsiktige salgsbalansen.
Å bruke mer oljepenger innenlands og forvente at det demper inflasjonen og/eller styrker kronekursen virker nokså bakvendt i mitt hode.