Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kunne vært interessant å plugge det inn i et excel-ark for å regne om til forventet vekstrate gitt den prisingen, hvilken kontantstrøm det i så fall forutsetter om fire-fem år, og hvilken omsetning det forutsetter med noenlunde realistiske marginer. Det vil ikke forundre meg om det tallet er på størrelse med BNP i et nokså stort land, dvs fullstendig urealistisk.

    Man kan også grovregne på hvor mange grafikkort det innebærer, hvor mye effekt hvert av dem drar, og sammenligne det med verdens samlede energiproduksjon. Bitcoin mining vil bli en bagatell i forhold. Det er en grunn til at størrelsen på datasentre oppgis i megawatt, ikke i teraflops og petabytes.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.660
    Antall liker
    9.957
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Omtrent som Teslakursen som jeg kommenterte i sin tid. Forutsatte den gang at firmaet i nærmest evig tid skulle ha betydelig større profittmarginer enn alle konkurrenter og en tilnærmet global markedsdominans, Det betyr selvsagt ikke at det er umulig å tjene seg rik på slike aksjer, men om moderne markedsteori er sånn noenlunde i vater skal jo alt slikt være et tilnærmer nullsum spill på tilstrekkelig lang sikt.

    Dvs at med mindre man sitter på evigvarende patenter eller ikke kopierbar teknologiså vil aksjekursen nærme seg snittet for bransjen. Og litt av poenget mitt da jeg skrev det var at jeg vanskelig kunne se at det var mulig for Tesla å beholde sitt teknologiske forsprang over veldig lang tid.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.885
    Antall liker
    3.999
    Sted
    Sunnmøre
    Dvs at med mindre man sitter på evigvarende patenter eller ikke kopierbar teknologiså vil aksjekursen nærme seg snittet for bransjen. Og litt av poenget mitt da jeg skrev det var at jeg vanskelig kunne se at det var mulig for Tesla å beholde sitt teknologiske forsprang over veldig lang tid.
    Eg trur du (og @Asbjørn, re energi) har gode poeng, og det er sikkert store element av boble her.

    Men det at ingen av dei store CPU-produsentane (som Intel, AMD, IBM eller Motorola) så langt har kome opp med noko som kan matcha NVidia-prosessorane til AI-oppgåver, tyder på at NVidia har teknologi som det ikkje er trivielt å konkurrera med. Iallfall så lenge ikkje det meste av utviklinga skjer i CUDA uansett (dvs, i bibliotek som byggjer på CUDA).

    I gamle dagar var det beste salstrikset til IBM at "ingen har nokon gong vorte sparka for å kjøpa IBM". Heldigvis er det meste meir standardisert og ope for konkurranse enn den gongen, men dette er kanskje framleis eit felt der det å vera "det alle gjer" har enorme fordelar.

    Eg seier ikkje at det kjem til å vara evig, eller forsvarar tidobling av kursen siste 2 åra, men at kanskje NVidia står sterkare i bransjen, også på mellomlang sikt, enn det Tesla gjorde i sin.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.660
    Antall liker
    9.957
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det kan godt hende, de er i en bransje de færreste av oss vet noe særlig om.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.885
    Antall liker
    3.999
    Sted
    Sunnmøre
    Det kan godt hende, de er i en bransje de færreste av oss vet noe særlig om.
    Sant nok. Eg vil understrekja at eg høyrer til fleirtalet her (altså: å ta investeringsråd eller bransjeanalyse frå meg, er jamngodt med å spela Lotto).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.590
    Sant nok. Eg vil understrekja at eg høyrer til fleirtalet her (altså: å ta investeringsråd eller bransjeanalyse frå meg, er jamngodt med å spela Lotto).
    Den andre store aktøren innen for GPU er jo amerikanske AMD, nå er det lenge siden jeg fulgte med på slikt, men de fokuserte fremfor alt på GPUer til spilling og generell databruk samt CPU-utvikling framfor AI-spesifikke ting og NVIdias CUDA har blitt en slags markedsstandard. Denne "tabben" ligger noen år bak i tid og NVidia får nå dominere Den Nye Vinen.

    Nå følger jeg ikke veldig mye med, men AMDs GPU-er har vært ytelsesmessig svært gode, men software-infrastrukturen rundt å bruke de til AI-greier finnes ikke / er betydelig dårligere enn hva NVidia sin er. Om dette er 1) korrekt 2) noe som kan fikses innen overskuellig fremtid aner jeg ikke.

    Det har vel ikke vært noen andre enn disse to aktørene i markedet for de kraftigste grafikkprosessorer på årevis. Det er sikkert nok av aktører som jobber med å utvikle AI-chips om dagen så noe dukker sikkert opp etter hvert. I mellomtiden har i alle fall NVidia svært høye marginer på det de selger.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.285
    Antall liker
    2.676
    et av problemene som nvidia kan støte på er at både google, aws og microsoft produserer egne brikker nå til formålet, som begynner å bli ganske bra
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Den andre store aktøren innen for GPU er jo amerikanske AMD, nå er det lenge siden jeg fulgte med på slikt, men de fokuserte fremfor alt på GPUer til spilling og generell databruk samt CPU-utvikling framfor AI-spesifikke ting og NVIdias CUDA har blitt en slags markedsstandard. Denne "tabben" ligger noen år bak i tid og NVidia får nå dominere Den Nye Vinen.

    Nå følger jeg ikke veldig mye med, men AMDs GPU-er har vært ytelsesmessig svært gode, men software-infrastrukturen rundt å bruke de til AI-greier finnes ikke / er betydelig dårligere enn hva NVidia sin er. Om dette er 1) korrekt 2) noe som kan fikses innen overskuellig fremtid aner jeg ikke.

    Det har vel ikke vært noen andre enn disse to aktørene i markedet for de kraftigste grafikkprosessorer på årevis. Det er sikkert nok av aktører som jobber med å utvikle AI-chips om dagen så noe dukker sikkert opp etter hvert. I mellomtiden har i alle fall NVidia svært høye marginer på det de selger.
    Jeg skal ikke begi meg inn på å forstå de spissfindige skillelinjene, men AMD har vel til nå i større grad vektlagt såkal GPGPU - dvs generell dataprosessering (tallknusing) i grafikkprosessoren, enn på AI-biten/emulering av neurale prosesser o.l. Jf. at AMD både på CPU og GPU siden leder superdatamaskin racet :
    https://en.wikipedia.org/wiki/TOP500#TOP500

    mvh
    KJ
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.285
    Antall liker
    2.676
    På jobb nå så har noen bestemt at vi skal bruke x antall millioner på nvidia gpu'er, men de har ikke noe fornuftig å bruke det til. Så langt er eneste usecasen noen har kommet opp med er å mate inn intern dokumentasjon for å bruke ai istedenfor et tradisjonelt søk. Det er ekstremt mye fomo ute å går.
    Du hadde jo nylig hu digitaliseringsministeren som mente at AI måtte inn i minst 80% av offentlig sektor etter å ha blitt blenda av noen powerpointer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.590
    Jeg skal ikke begi meg inn på å forstå de spissfindige skillelinjene, men AMD har vel til nå i større grad vektlagt såkal GPGPU - dvs generell dataprosessering (tallknusing) i grafikkprosessoren, enn på AI-biten/emulering av neurale prosesser o.l. Jf. at AMD både på CPU og GPU siden leder superdatamaskin racet :
    https://en.wikipedia.org/wiki/TOP500#TOP500

    mvh
    KJ
    Jeg tok en kjapp sjekk på Toms Hardware og de øverste plassene for GPU i spill var dominert av NVidia-kort. AMD så ut til å være 20-40% trengere på toppmodell vs toppmodell. Nå kan det være delvis grunnet ulike lanseringssykluser (altså at modellene fra AMD er eldre) og om man skal bygge seg en PC hjemme så er jo ytelse pr pengeenhet relevant, men i denne AI-verdenen tipper jeg rå regnekraft pr energienhet er det mest sentrale.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.952
    Antall liker
    9.723
    Sted
    Trondheim
    NVidia og CUDA-teknologien har jo vært ganske dominerende innen parallellprosessering lenge SVJV. HPC-laben på IDI ved NTNU har brukt det lenge.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tok en kjapp sjekk på Toms Hardware og de øverste plassene for GPU i spill var dominert av NVidia-kort. AMD så ut til å være 20-40% trengere på toppmodell vs toppmodell. Nå kan det være delvis grunnet ulike lanseringssykluser (altså at modellene fra AMD er eldre) og om man skal bygge seg en PC hjemme så er jo ytelse pr pengeenhet relevant, men i denne AI-verdenen tipper jeg rå regnekraft pr energienhet er det mest sentrale.
    Mht grafikkytelse så er det mer enn lanseringssykluser. De seneste generasjonene så har Nvidia vært et hestehode eller to foran AMD mht spillytelse, energieffektivitet, for ikke å snakke om strålesporing. Men AMD sine forbruker GPUer har ofte vært bedre til generell tallknusing med høy presisjon. Nvidia har også i større grad brukt AI i sine forbrukermarked GPUer enn det jeg har inntrykk av at AMD har gjort, bla til oppskalerig av skjermbilder (dvs slik at GPUen i utgagspunktet regner og tegner skjermbildet i lav oppløsning for deretter å bruke AI til å oppskalere bilde).

    mvh
    KJ
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.952
    Antall liker
    9.723
    Sted
    Trondheim
    Lenge siden jeg jobbet på NTNU nå, så jeg er ikke helt oppdatert.

    "In deep learning, we need performance to compute a lot of matrix multiplications in a highly parallel way. These matrices (and n-dimensional arrays in general) are generally stored and processed on GPUs to speed up training and inference times."

    NVidias CUDA er jo nettopp optimalisert for parallellprosessering på GPUen, så det er vel det som gir NVidia en fordel her?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksakt. CUDA med mange små kjerner er godt tilpasset det, nærmest ved en tilfeldighet. Den er ment for grafikk, hvor man gjør matriseoperasjoner som etterhvert ender opp som pixels. Strukturen i dagens AI ligner, det er tilsvarende matrise- (egentlig tensor-) operasjoner for å multiplisere og oppdatere vekter i et neuralt nettverk. En massivt parallell CUDA med tusenvis av kjerner er rett arkitektur, men det er mest flaks for Nvidias del.


    BTW, algoritmen for billedgenererende AI (f eks Stable Diffusion) er også hentet fra billedprosessering, her algoritmer for å fjerne støy fra medisinske røntgen- og ultralydbilder. Hele greia er gammel teknologi holdt sammen med gaffatape, ståltråd og python-kode.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.590
    CUDA er vel programmeringsinterfacet. Om grafikkortene kommer fra amd eller nvidia så skal de jo gjøre samme operasjonene. Kort fra AMD har også masse kjerner og regner på flytall.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, de henger jo sammen.
    Compute Unified Device Architecture (CUDA) is a proprietary[1] parallel computing platform and application programming interface (API) that allows software to use certain types of graphics processing units (GPUs) for accelerated general-purpose processing, an approach called general-purpose computing on GPUs (GPGPU). CUDA API and its runtime: The CUDA API is an extension of the C programming language that adds the ability to specify thread-level parallelism in C and also to specify GPU device specific operations (like moving data between the CPU and the GPU). [2] CUDA is a software layer that gives direct access to the GPU's virtual instruction set and parallel computational elements for the execution of compute kernels.[3] In addition to drivers and runtime kernels, the CUDA platform includes compilers, libraries and developer tools to help programmers accelerate their applications.
    AMD’s tilsvarende heter CU. Tilsammen blir det et lite økosystem av hardware og interface. Nvidia har fått et forsprang der, og da er det en betydelig lock-in-effekt. Det er ikke trivielt å få disse greiene til å funke. Hvis det man har er et Nvidia grafikkort og et CUDA-bibliotek i Python, så stopper man nok der uten å forsøke å porte det hele til AMD CU også. Og da kjøper man Nvidia neste gang også, selv om de har blitt svinedyre.
    1717768978584.png

    Om AMD:
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.590
    Ja det er slik jeg har forstått det - «alt» er basert på CUDA i flere år og da blir det slik. Men det å kunne regne matriser i parallell er neppe noe unikt for NVidia
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo sant, men hardware + ferdigpakkede programvarebibliotek for Python og C er noe annet enn «bare metal» GPU’er, spesielt når alle vil inn i gullrushet på en gang og googler som gale etter ferdige biblioteker som kan spare utviklingstid.

    Men om AMD tross alt greier å ta 5-10 % markedsandel i nisjer som har tid til å utvikle ting selv er det fortsatt himla mye penger.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.110
    Antall liker
    16.588
    Torget vurderinger
    2
    ElonMusken er blitt sur på Nicolai Tangen. Sistnevnte skulle arrangere "Europas kuleste middag" i Kristiansand, med ElonMusken som spesielt invitert, men nå har Oljefondet meldt at det ikke vil stemme på Musks lille lønnsforhøyelse (500 milliarder NOK). ElonMusken begynte å følge Tangen i april.

    Skjermbilde 2024-06-10 kl. 12.46.00.png

    Men nå ble ElonMusken sur.

    Skjermbilde 2024-06-10 kl. 12.45.36.png

     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.285
    Antall liker
    2.676
    Noe mer edruelig nedover i artikkelen en i overskriften

    Han understreker at hovedscenarioet fortsatt er at Norges Bank holder renten uendret på 4,5 prosent torsdag 20. juni. Samtidig er de er 2 mot 1 i makroteamet hans, der 1 tror på renteheving og alle tre er svært usikre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.590
    Noe mer edruelig nedover i artikkelen en i overskriften
    Folk flest har stort sett et forhold til styringsrenten, og lang på vei som en funksjon av den rente på sparekontoen og ikke minst boliglånet. Men det finnes mange andre renter, som statsrenter og swaprenter som gir en rentekurve helt ut til i Norge ca 20 år og i de store valutane helt ut til 50 eller 100 år (Østerrike har utstedt et par statsobligasjoner med 100 års løpetid).

    Sentralbanken er også interessert i å styre, eller i det minste prøve å styre, renter med lengre løpetid gjennom å påvirke markedets forventning til hva sentralbanken skal gjøre eller ikke gjøre fremover. Varianter at dette er "lower for longer" som var populært helt til det ikke var det og motsatt signaler om at man utsetter rentenedsettelser som er hva som har skjedd i Norge og andre steder i det siste. Om markedets kollektive visdom eller mangel på sådan tror på dette er en annen sak, men det er i alle fall også en del av hva de kan gjøre.

    Rentemarkedet i Norge priser ca null sansynelighet for renteøkning neste uke og ditto for rentenedgang.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.810
    Antall liker
    9.992
    Mens vi ventrer på at renta skal settes ned så sjåppes det som aldri før, økning i detaljhandelen på 3,2% i Mai mens det var ventet en økning på 0,4. Så da skal vel renta settes videre opp etter hvert. Denne søken etter pose og sekk funker ikke.

     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.590
    Alltid fascinerende med disse forklaringene. Jeg er as i type på Døgnvill Burger i Bjørvika for å lage litt grunnmur for tons of rock. Har bestillt en burger, en øl og en dirty fries og regningen for det kommer til å overstige reallønnsveksten for en måned for en noenlunde normal inntekt. Det er alts ikke akkurat enorme summer vi snakker om i et litt godt vs er litt dårlig lønnsoppgjør
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.810
    Antall liker
    9.992
    Det der var egentlig en god idè. Disse seniorøkonomene kan heller begynne å spise burgere å ikke snakke så mye om penger, de tar jo stort sett feil likevel.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om hvorfor bankene gjerne vil vite hvem kundene er og hvor pengestrømmene går: Det er slutt på at en koffert med rubelsedler stille og rolig kunne bli til legale bankinnskudd i dollar uten at noen stilte plagsomme spørsmål.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.660
    Antall liker
    9.957
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Norde, Swedbank, Danske Bank.....

    Jeg er rimelig glad jeg har holdt meg til norske sparebanker og pensjonskasser.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nåja, som jeg har nevnt før: Da jeg bodde utenlands fikk jeg brev på dyrt papir fra (statseide!) DnB Private Banking i Luxembourg, som gjerne ville gjøre meg oppmerksom på «visse muligheter» når man har adresse utenfor Norge. Jeg tenker det var greit å stå over det tilbudet.


    Det har vært en viss naivitet sammen med en betydelig vilje til å ikke ville vite for mye om hvem kundene er, hvor kundenes penger kom fra og hvor de gikk hen. Det måtte strammes opp, og kan med fordel bli enda strengere enn nå. Å bidra til å hvitvaske putins blodpenger er virkelig ikke OK, ikke terrorfinansiering eller tilrettelegging for systematisk skattefusk heller.

    Det mener jeg helt oppriktig, selv om enkelte her inne ser ut til å mene at en bunke anonyme sedler er det eneste som er orntli’ penger. Da helst uten serienummer, antar jeg, for ikke å risikere at noen sporer hvor de sedlene har vært før de kom til vedkommende. Kanskje best å holde seg til trillebårlass med kronestykker og granske hvert enkelt med lupe for å unngå eventuelle sporingsmerker. Kan aldri være helt sikker på at ikke «de» overvåker nettopp deg, kan man vel?
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.660
    Antall liker
    9.957
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kunne ikke være mer enig i ovenstående. Spot on. Der grådigheten er stor og regler og/eller kontrollmekanismer er svake/utydelige/fraværende.bir det slik.

    Frie markeder krever mye offentlig byråkrati.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.089
    Antall liker
    2.130
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    en bank skal fokusere på å passe på pengene mine og ikke bry seg om hva jeg bruker de på eller hvor de kommer fra.
    Det er myndighetenes oppgave å etterforske evt mistanke om lovbrudd
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kunne ikke være mer enig i ovenstående. Spot on. Der grådigheten er stor og regler og/eller kontrollmekanismer er svake/utydelige/fraværende.bir det slik.

    Frie markeder krever mye offentlig byråkrati.
    Ja, det innså allerede Adam Smith: Markedenes «usynlige hånd» er en kraftfull koordineringsmekanisme som overgår enhver sentralisert planlegging, men samtidig er det en ustabil tilstand som må voktes og kontrolleres. Overlatt til seg selv vil markeder degenerere til karteller og monopoler. Det er ikke i fellesskapets interesse. Adam Smith anså seg selv som moralfilosof, han kom bare i skade for å oppfinne økonomifaget i forbifarten.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    en bank skal fokusere på å passe på pengene mine og ikke bry seg om hva jeg bruker de på eller hvor de kommer fra.
    Det er myndighetenes oppgave å etterforske evt mistanke om lovbrudd
    Resten av verden er uenig med deg. Banker er pålagt å vite identiteten til sine kunder og hindre hvitvasking, terrorfinansiering og korrupsjon. Å la bankene ture frem med anonyme kunder og pengestrømmer til og fra de mest obskure steder ville skape enorme muligheter for lovbrudd og samtidig gjøre det nesten umulig å etterforske. I beste fall ville det kreve like enorme politiressurser å finne ut hva som har foregått. Forebygge, ikke henlegge.


    Dessuten er det i min interesse som bankkunde at banken har kontroll på hva den driver med, slik at ikke mine penger plutselig blir sperret eller banken går konkurs i forbindelse med en hvitvaskingsskandale og påfølgende bankkollaps. Å svare på et årlig spørreskjema og bekrefte at jeg fortsatt ikke har fått sentrale politiske verv eller blitt amerikansk statsborger er billig forsikring.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.089
    Antall liker
    2.130
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    de som vil klarer fint å skjule pengestrømmer, ref feks panama papers m.fl
    store fisker slipper unna, alle eller ingen
    det går kun utover vanlige folk som plutselig får kontoen sperra, blir terrorisert av banken med spørsmål osv
    ufint
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    de som vil klarer fint å skjule pengestrømmer, ref feks panama papers m.fl
    store fisker slipper unna, alle eller ingen
    det går kun utover vanlige folk som plutselig får kontoen sperra, blir terrorisert av banken med spørsmål osv
    ufint
    Det skal ganske mye til for å få sperret konto og bli kastet ut av banken. Hvis dette er dekkende for deg synes jeg ikke det minste synd på deg:
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.089
    Antall liker
    2.130
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skjedde med en kompis, han overførte fra en bank til en annen og tok ut kontanter. Sperret konto, masse spørsmål fra banken om hvor pengene kom fra og hva han skulle bruke det til. Skikkelig ekkelt

    Hadde banken gjort slik med meg hadde jeg levert en anmeldelse rimelig fort, og så fort konto var åpnet igjen byttet bank
    Dette var danske bank, de skulle vel prøve å gjøre bedring for alle milliardene de har flyttet for kriminelle
    bedre å la det gå utover en småbarnsfamilie da ja
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn