morbid
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 24.08.2018
- Antall liker
- 2.960
price to earnings over 100
Eg trur du (og @Asbjørn, re energi) har gode poeng, og det er sikkert store element av boble her.Dvs at med mindre man sitter på evigvarende patenter eller ikke kopierbar teknologiså vil aksjekursen nærme seg snittet for bransjen. Og litt av poenget mitt da jeg skrev det var at jeg vanskelig kunne se at det var mulig for Tesla å beholde sitt teknologiske forsprang over veldig lang tid.
Sant nok. Eg vil understrekja at eg høyrer til fleirtalet her (altså: å ta investeringsråd eller bransjeanalyse frå meg, er jamngodt med å spela Lotto).Det kan godt hende, de er i en bransje de færreste av oss vet noe særlig om.
Den andre store aktøren innen for GPU er jo amerikanske AMD, nå er det lenge siden jeg fulgte med på slikt, men de fokuserte fremfor alt på GPUer til spilling og generell databruk samt CPU-utvikling framfor AI-spesifikke ting og NVIdias CUDA har blitt en slags markedsstandard. Denne "tabben" ligger noen år bak i tid og NVidia får nå dominere Den Nye Vinen.Sant nok. Eg vil understrekja at eg høyrer til fleirtalet her (altså: å ta investeringsråd eller bransjeanalyse frå meg, er jamngodt med å spela Lotto).
Jeg skal ikke begi meg inn på å forstå de spissfindige skillelinjene, men AMD har vel til nå i større grad vektlagt såkal GPGPU - dvs generell dataprosessering (tallknusing) i grafikkprosessoren, enn på AI-biten/emulering av neurale prosesser o.l. Jf. at AMD både på CPU og GPU siden leder superdatamaskin racet :Den andre store aktøren innen for GPU er jo amerikanske AMD, nå er det lenge siden jeg fulgte med på slikt, men de fokuserte fremfor alt på GPUer til spilling og generell databruk samt CPU-utvikling framfor AI-spesifikke ting og NVIdias CUDA har blitt en slags markedsstandard. Denne "tabben" ligger noen år bak i tid og NVidia får nå dominere Den Nye Vinen.
Nå følger jeg ikke veldig mye med, men AMDs GPU-er har vært ytelsesmessig svært gode, men software-infrastrukturen rundt å bruke de til AI-greier finnes ikke / er betydelig dårligere enn hva NVidia sin er. Om dette er 1) korrekt 2) noe som kan fikses innen overskuellig fremtid aner jeg ikke.
Det har vel ikke vært noen andre enn disse to aktørene i markedet for de kraftigste grafikkprosessorer på årevis. Det er sikkert nok av aktører som jobber med å utvikle AI-chips om dagen så noe dukker sikkert opp etter hvert. I mellomtiden har i alle fall NVidia svært høye marginer på det de selger.
Jeg tok en kjapp sjekk på Toms Hardware og de øverste plassene for GPU i spill var dominert av NVidia-kort. AMD så ut til å være 20-40% trengere på toppmodell vs toppmodell. Nå kan det være delvis grunnet ulike lanseringssykluser (altså at modellene fra AMD er eldre) og om man skal bygge seg en PC hjemme så er jo ytelse pr pengeenhet relevant, men i denne AI-verdenen tipper jeg rå regnekraft pr energienhet er det mest sentrale.Jeg skal ikke begi meg inn på å forstå de spissfindige skillelinjene, men AMD har vel til nå i større grad vektlagt såkal GPGPU - dvs generell dataprosessering (tallknusing) i grafikkprosessoren, enn på AI-biten/emulering av neurale prosesser o.l. Jf. at AMD både på CPU og GPU siden leder superdatamaskin racet :
https://en.wikipedia.org/wiki/TOP500#TOP500
mvh
KJ
Mht grafikkytelse så er det mer enn lanseringssykluser. De seneste generasjonene så har Nvidia vært et hestehode eller to foran AMD mht spillytelse, energieffektivitet, for ikke å snakke om strålesporing. Men AMD sine forbruker GPUer har ofte vært bedre til generell tallknusing med høy presisjon. Nvidia har også i større grad brukt AI i sine forbrukermarked GPUer enn det jeg har inntrykk av at AMD har gjort, bla til oppskalerig av skjermbilder (dvs slik at GPUen i utgagspunktet regner og tegner skjermbildet i lav oppløsning for deretter å bruke AI til å oppskalere bilde).Jeg tok en kjapp sjekk på Toms Hardware og de øverste plassene for GPU i spill var dominert av NVidia-kort. AMD så ut til å være 20-40% trengere på toppmodell vs toppmodell. Nå kan det være delvis grunnet ulike lanseringssykluser (altså at modellene fra AMD er eldre) og om man skal bygge seg en PC hjemme så er jo ytelse pr pengeenhet relevant, men i denne AI-verdenen tipper jeg rå regnekraft pr energienhet er det mest sentrale.
AMD’s tilsvarende heter CU. Tilsammen blir det et lite økosystem av hardware og interface. Nvidia har fått et forsprang der, og da er det en betydelig lock-in-effekt. Det er ikke trivielt å få disse greiene til å funke. Hvis det man har er et Nvidia grafikkort og et CUDA-bibliotek i Python, så stopper man nok der uten å forsøke å porte det hele til AMD CU også. Og da kjøper man Nvidia neste gang også, selv om de har blitt svinedyre.Compute Unified Device Architecture (CUDA) is a proprietary[1] parallel computing platform and application programming interface (API) that allows software to use certain types of graphics processing units (GPUs) for accelerated general-purpose processing, an approach called general-purpose computing on GPUs (GPGPU). CUDA API and its runtime: The CUDA API is an extension of the C programming language that adds the ability to specify thread-level parallelism in C and also to specify GPU device specific operations (like moving data between the CPU and the GPU). [2] CUDA is a software layer that gives direct access to the GPU's virtual instruction set and parallel computational elements for the execution of compute kernels.[3] In addition to drivers and runtime kernels, the CUDA platform includes compilers, libraries and developer tools to help programmers accelerate their applications.
Han understreker at hovedscenarioet fortsatt er at Norges Bank holder renten uendret på 4,5 prosent torsdag 20. juni. Samtidig er de er 2 mot 1 i makroteamet hans, der 1 tror på renteheving og alle tre er svært usikre.
Folk flest har stort sett et forhold til styringsrenten, og lang på vei som en funksjon av den rente på sparekontoen og ikke minst boliglånet. Men det finnes mange andre renter, som statsrenter og swaprenter som gir en rentekurve helt ut til i Norge ca 20 år og i de store valutane helt ut til 50 eller 100 år (Østerrike har utstedt et par statsobligasjoner med 100 års løpetid).Noe mer edruelig nedover i artikkelen en i overskriften
Ja, det innså allerede Adam Smith: Markedenes «usynlige hånd» er en kraftfull koordineringsmekanisme som overgår enhver sentralisert planlegging, men samtidig er det en ustabil tilstand som må voktes og kontrolleres. Overlatt til seg selv vil markeder degenerere til karteller og monopoler. Det er ikke i fellesskapets interesse. Adam Smith anså seg selv som moralfilosof, han kom bare i skade for å oppfinne økonomifaget i forbifarten.Kunne ikke være mer enig i ovenstående. Spot on. Der grådigheten er stor og regler og/eller kontrollmekanismer er svake/utydelige/fraværende.bir det slik.
Frie markeder krever mye offentlig byråkrati.
Resten av verden er uenig med deg. Banker er pålagt å vite identiteten til sine kunder og hindre hvitvasking, terrorfinansiering og korrupsjon. Å la bankene ture frem med anonyme kunder og pengestrømmer til og fra de mest obskure steder ville skape enorme muligheter for lovbrudd og samtidig gjøre det nesten umulig å etterforske. I beste fall ville det kreve like enorme politiressurser å finne ut hva som har foregått. Forebygge, ikke henlegge.en bank skal fokusere på å passe på pengene mine og ikke bry seg om hva jeg bruker de på eller hvor de kommer fra.
Det er myndighetenes oppgave å etterforske evt mistanke om lovbrudd
Det skal ganske mye til for å få sperret konto og bli kastet ut av banken. Hvis dette er dekkende for deg synes jeg ikke det minste synd på deg:de som vil klarer fint å skjule pengestrømmer, ref feks panama papers m.fl
store fisker slipper unna, alle eller ingen
det går kun utover vanlige folk som plutselig får kontoen sperra, blir terrorisert av banken med spørsmål osv
ufint