Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.891
    Sted
    Sunnmøre
    Når tRump antyder at US bonds kan ha 100 års løpetid uten kupongrente og itillegg vil senke kursen på greenbacks, da holder ijafall jeg meg unna.
    No har vi sett korleis/at Trump meiner det han seier, så det er ingen grunn til å ikkje ta antydningane alvorleg.

Kva om oljefondet, Kina og andre som eig stablar med amerikanske obligasjonar faktisk gjer det?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.202
    Kva om oljefondet, Kina og andre som eig stablar med amerikanske obligasjonar faktisk gjer det?
    De, til liks med mange andre kan i utgangspunktet ikke gjøre det. For oljefondets del vil noe slikt kreve at Stortinget vedtar et endret investeringsmandat for fondet, de har ikke allverdens med frihetsgrader på hva de investerer i eller ikke.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.628
    De, til liks med mange andre kan i utgangspunktet ikke gjøre det. For oljefondets del vil noe slikt kreve at Stortinget vedtar et endret investeringsmandat for fondet, de har ikke allverdens med frihetsgrader på hva de investerer i eller ikke.
    Vent litt, så vi kan ikke få i gang noe konspirasonsrykter på at Tangen er i lomma på Musk? Det hadde jo vært gøy om noe fra off topic foretok reisen helt til kommentarfeltet til Kari Jaquesson.

Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    68
    Sted
    Halden
    Vent litt, så vi kan ikke få i gang noe konspirasonsrykter på at Tangen er i lomma på Musk? Det hadde jo vært gøy om noe fra off topic foretok reisen helt til kommentarfeltet til Kari Jaquesson.
    Jeg vil påstå at Tangen aldri burde fått sitt åremål fornyet, men det er hva jeg går rundt og mener. Tror ikke han er "i lomma på HAKEKORSJÆVELEN", men er stupdum fanboi når det gjelder HAKEKORSJÆVELEN.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.891
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, det er vel sant.

Eg ser at Olav Chen spekulerer i det same, og meiner at frykta for eit slikt trekk frå Kina er noko som driv prisen obligasjonane ned (og, som du seier, renta opp, sjølv om eg villig skal vedgå at den samanhengen ikkje framstår som heilt intuitiv for meg - du har forklart det mange nok ganger til at du slepp å gjera det igjen. Edit: Googla, og no ser eg at det er intuitivt, heilt fram til eg gløymer forklaringa att. Hjernen min behandlar dette om lag som lausrivne samanhengar innan fysikk).

Chen mener Kina kan sanksjonere amerikanske selskaper, men om de skal ta frem «the big guns» så bruker de valuta og statsobligasjoner.

– Jeg tror store hedgefond kanskje spekulerer på det narrativet nå, og selger amerikanske statsobligasjoner. Men det er bare rykter, som det er masse av nå for tiden, sier han.

(det er heilt sant det eg sa i irritasjonstråden; eg les ikkje normalt Finansavisen, men i tider som dette er det jo ein stad å sjå etter nytt)

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når tRump antyder at US bonds kan ha 100 års løpetid uten kupongrente og itillegg vil senke kursen på greenbacks, da holder ijafall jeg meg unna.
    Det vil være et massivt tyveri av obligasjonseiernes penger og dessuten direkte grunnlovsstridig i USA, men det vil ikke hindre ham fra å forsøke, og heller ikke hindre høyesterettsdommerne hans fra å tolke grunnloven som «whatever he said».

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.103
    Torget vurderinger
    1
    Tragisk utvikling og hva skjer videre? Det er vel all grunn til å tro på en forverring over hele linjen med økende inflasjon og langvarig nedgang. Har allikevel begynt å kjøpe litt på disse nivåene. Ting har jo en tendens til å stabilisere seg selv om det ser mørkt ut.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.936
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    The Cost of Chaos: This is Getting Scary - Paul Krugman

Lenders will be hurt if some borrowers are forced into default, even if others are doing well, because lenders don’t share in the upside. So even though stock prices are dominating the headlines, the real, scary action is in the bond market. The nightmare scenario, which we saw play out in 2008, is that falling asset prices cause a scramble for cash, which leads to fire sales that drive prices even lower, and the whole system implodes. Suddenly, that scenario doesn’t look impossible.

Maybe we’ll steer away from the edge of the abyss. But Trumponomics has already proved worse than even its harshest critics imagined, and the worst may be yet to come.

• Liker
    Reaksjoner: MML

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.202
    Dersom det brenner på dass og man må skaffe cash så må man selge noe som kan selges og det er da fort statsgjeld. Det er som nevnt mye girede posisjoner der ute og det blir fort veldig trangt i døra når alle vil eller må ut samtidig.

In other news så steg I dag renten på 30 års statsgjeld i UK til høyeste siden 1998 eller hva det var (5.67% nå)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.202
    Nothing to change sentiment like price.

Dette er jo administrasjonen sin måte for å si at de har vært dumme som brød uten eksplisitt å si det. De var tøffe i trynet helt til de ikke var det lengre. At akjemarkedet tryner og statsrentene går til himmels hjelper tydeligvis på motivasjonen.

Tullebukker.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.202
    Nå er det ingen som vet hvilken vei haren hopper i morgen, neste uke eller neste måned, men prisbevegelsene i dag er i alle fall et fint eksempel på at det kan være ganske dyrt å få panikk på feil tidspunkt. Det er gjerne slik at de aller beste enkeltdagene kommer veldig kort tid etter de dårligste av sorten så man skal ha rimelig mye flaks for å klare å time slikt inn og ut, spesielt når man som fondssparer får sluttkursen for dagen og ordrer må være sendt inn tidlig (typisk innen kl 9 eller kl 12 avhengig av tilbyder) for å få dagens kurs. I tillegg så vil man, dersom man handler valutasikrede produkter, få en valutakurs som settes kl 17 og som vi har sett kan det skje ganske mye fra kl 17 til det amerikanske aksjemarkedet stenger 22:30.

Dersom man kastet kortene i går så har man tapt ca 20% fra toppen i Januar og i tillegg så har man tapt 10% andre veien om man ikke rakk å kjøpe igjen i dag. Fasiten kan selvsagt være en helt annen om noen dager, men fenomenet er rimelig generelt.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.280
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg leste at «panikkselgeren» var en mann på over 45 som solgte for tidlig (før bunnen) og kjøpte seg inn igjen for seint og dermed tapte masse penger. Jeg er heldigvis ikke 45 ennå og sparer dermed store summer.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.202
    Jeg leste at «panikkselgeren» var en mann på over 45 som solgte for tidlig (før bunnen) og kjøpte seg inn igjen for seint og dermed tapte masse penger. Jeg er heldigvis ikke 45 ennå og sparer dermed store summer.
    Da ting gikk i dass under covid ble det kommentert at man ikke så storstillt kapitulasjon i allmuen, noe man så under finanskrisen. Det ble forklart med at hvermannsen har blitt mer opplyst siden den gang. Det har jo vært mye skriverier om slikt og det finnes et lite fjell av blogger og annet der mantraet er at man skal sitte rolig og aller helst laste opp når det tryner (om man tør, det er lettere i teorien enn i praksis). Det mangler ikke på folk som skal være smarte og trade frem og tilbake, men i sum gjør nok denne flokken det over ting langt dårligere enn det generelle markedet selv om de som treffer blink er flinke til å skryte av det.

Lenge siden jeg så tallene på det, men i USA var den langsiktige avkastningen til retail-investorer veldig mye dårligere enn markedsavkastningen. Fondsgiganten gjorde en gang en undersøkelse på hvem som gjorde det best og de som skillte seg ut var de som var døde og de som hadde glemt at de hadde kontoen.

Denne er jo en klassiker, nå i oppdatert versjon

1744232984528.png

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.891
    Sted
    Sunnmøre
    Kanskje greit at jeg sitter stille i båten, det jeg skreiv der ble vel ikke riktig.
    Heh. Det er grunnen til at eg ikkje driv med sånt (utover at mi sparing i all hovudsak er «nedbetaling av gjeld»). Lysegrøne tal og ei kurve som nordveggen på Eiger: «dette må vera ein god investering, gitt - kjøp». Raude tal: «den der ser jo ut til å gå skikkeleg dårleg, det kan umogleg vera ei lur plassering». Dump: «her må vil skunde oss å selja skinnet før bjørnen stikk av.»

Fordelen med breie fond er iallfall at det ikkje er så mykje å gjera til og frå, og, som weld har påpeikt, reaksjonstida er passeleg treig.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fasiten kan selvsagt være en helt annen om noen dager, men fenomenet er rimelig generelt.
    Som kjent var verste dag noensinne på Oslo Børs tirsdag 20 oktober 1987, ned 19 %. Det er litt mindre kjent at beste dag noensinne var onsdag 21 oktober 1987 med en kraftig rekyl. Nettoen var fortsatt ned 10 % eller så over de to dagene, men markedet har en tendens til å overreagere begge veier på kort sikt. Tilsammen gikk børsen ned med ca 45 % over noen uker.

På litt lenger sikt er trumps toll og klovnestreker gift for markedet, så jeg har det ikke travelt med å kjøpe meg inn igjen.

Sist redigert:
    • Liker

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.202
    På litt lenger sikt er både toll og klovnestreker gift for markedet, så jeg har det ikke travelt med å kjøpe meg inn igjen.
    Etter de fleste målestokker er fortsatt amerikanske aksjer dyre - uten at det har hatt allverdens praktisk betydning de siste årene.

espen

Medlem
    Ble medlem
    16.02.2002
    Antall liker
    15
    Finnes det noe sted man kan laste ned historiske indekser for blant annet Oslo Børs, f.eks. som en csv-fil?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.202
    Finnes det noe sted man kan laste ned historiske indekser for blant annet Oslo Børs, f.eks. som en csv-fil?
    Bør være greit å finne for S&P 500 i alle fall. I gamle dager var det tilgjengelig fra Oslo Børs sine nettsider men tror det har blitt bak en betalingsmur etter at Euronext overtok. Asbjørn har jo sitt berømte regneark og vil kanskje dele. Jeg har tilgang gjennom andre kanaler men ikke lov til å dele dataene.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du kan fortsatt laste ned historiske kurser herfra:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.202
    Dersom man går tak i lange dataserier så er det sentralt å vite om indeksen er "total return" (som hovedindeksen på Oslo Børs er) eller om den ikke er det (som f.eks S&P 500). Forskjellen er da om den inkluderer reinvestert utbytte eller ikke og for lange dataserier har det svært mye å si for hva avkastningen faktisk er.

Et eksempel på fenomenet - S&P 500 med (sort) og uten (blå) reinvestert utbytte

1744270187754.png

På lange tiddserier vil det også være veldig stor forskjell på real- og nominalavkastning. For S&P 500 finnes det et lass av kalkulatorer på nett som lar deg beregne historisk avkastning med og uten utbytte og med og uten inflasjonsjustering.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.202
    Det går opp og ned her i verden og det er ikke akkurat et sunnhetstegn at verdens suverent største og mest likvide aksjemarked svinger +/- 5% om dagen. De lange statsrentene tikker oppover etter et fall i går så planen om å få ned renten på lang statsgjeld ser ut til å funke litt såder. Neste skritt er vel at Fed begynner å kjøpe den opp (de er for tiden selgere for å over tid kvitte seg med fjellet av statsgjeld de ble sittende på etter QE). Planen om å få USD til å stryke seg for å offsette tariffer funker heller ikke - USD er ned 1.6% vs Euro i dag i skrivende stund. S&P - indeksen er ned 5% og Nasdaq er ned 7%. På en annen side så ville de også ha svakere USD for å gjøre amerikansk eksportindustri mer konkurransedyktig.

At det blir litt kaos når verdens største økonomis handelspolitikk tydeligvis styres på sosiale medier fra dass med mobiltelefonen i hånden eller noe i den retning så må man kanskje forvente at ting blir litt turbulent.

Så langt er det i alle fall finansmarkedet 1, Trump 0 så får vi se hva som skjer. Ny stor auksjon av statsgjeld kl 19 norsk tid i dag. 10 år gikk rimelig bra i går, men det er de lengste rentene som har steget mest så vi får se hvordan det går nå. Den effektive renten på denslags var i går nede på 4.60%, steg så til nesten 5% på det høyeste, fallt til 4.65% tidligere i dag og er akkurat nå 4.83%. Dette ser kanskje ikke ut som enorme svingninger sammenlignet med aksjekursene men for rentemarkedene er dette sinnsvake bevegelser. De skal auksjonere 22 milliarder dollar og hver 0.01% endring i renten tilsvarer en endring i rentekostnad over løpetiden på 66 millioner dollar, rundt halvparten i nåverdi.

Det er et berg av statsgjeld som skal finansieres og refinansieres, ikke bare i USA forsåvidt. Detta kan bli stygt etter hvert om investorene mister trua.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.936
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tillit er vel alfa og omega i det langsiktige markedet.

Følelsen av " At det blir litt kaos når verdens største økonomis handelspolitikk tydeligvis styres på sosiale medier fra dass med mobiltelefonen i hånden" forsvinner nok ikke de neste 4 åra i hvert fall, og det vil koste amerikanerne penger og arbeidsplasser.

Sist redigert:
    • Liker

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.202
    Det gikk greit å selge 30 års gjeld i dag så det er åpenbart fortsatt grei etterspørsel, i alle fall i selve auksjonen. Nesten 5% rente årlig i 30 år frister sikkert en del og så er det nok mange som «må» kjøpe også. Kom på litt lavere renten enn den handlet før men er litt høyere nå så utløste ikke noe bonanza av kjøpere akkurat.

Det er ikke et godt tegn at det knyttes en viss spenning til slike auksjoner. Og et pro tip: Om dere leser om trøbbel i repomarkedet i avisene da er det ille. Det er det viktigste markedet i verden nesten ingen har hørt om.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.202
    I dag kommenteres det runtomkring at USD mister sin reservestatus i sanntid. En av grunnene til at USD svekker seg kraftig vs EUR og at amerikanske statsrenter stiger kraftig mens tyske knapt rikker på seg oppgis som at investorer velger å kjøpe tysk stat fremfor amerikansk stat når det blir rufsete i markedene. Den relative renteendringen denne uken (ca 0,4 prosentpoeng) mellom tysk og amerikansk statsgjeld er den største siden minst 1989 (tydeligvis så langt bak de hadde data...)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis AS Kina bestemmer seg for at amerikanske statsobligasjoner ikke lenger er en trygg plassering, enten som en nøktern forretningsmessig vurdering eller for å sette en finger i øyet på noen, så er det ca en trillion dollar som i prinsippet makuleres fra den amerikanske økonomien. Om AS Japan gjør det samme har Houston et enda mye større problem.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.891
    Sted
    Sunnmøre
    Det er mest underhaldning fredag etter lunsj, men eg har prøvd å be ChatGPT gå gjennom kva som vil skje dersom anten prisane på eksisterande statsgjeld fell kraftig, og/eller Trump får eit innfall på mobiltelefonen sin om å beordra rentekutt frå the Fed.

Alt saman endar med noko a la totalt samanbrot i verdsøkonomien.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kombinasjonen av de to vil være morsomst. Noe sånt: Investorene mister trua og smyger seg ut av amerikanske statsobligasjoner. Prisen faller, dvs renten øker og kostnaden for å betjene gjeld stiger. Idioten beordrer Fed til å kutte styringsrenten. Fed nekter selvsagt, så trump sparker sentralbanksjef Powell og setter inn en lojalist, f eks Jared Kushner. Som så kutter styringsrenten til 2 % eller så. Hva som skjer deretter har jeg ikke fantasi nok til å forestille meg, men det blir ikke pent.

Sist redigert:

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.390
    Sted
    Portugal
    Tyrkia forsøkte seg litt med dette. Satte renten ned når alle sa den må opp.

Gikk ikke så bra.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.202
    Nei, det gjorde ikke det. Styringsrenten der ligger for tiden på 50%.

Mvh
    Jo, det gjorde de

(saken er fra september 2022)

GDANSK, Sept 9 (Reuters) - Nearly 12 months ago, Turkey's central bank embarked on a rate-cutting cycle in the face of soaring inflation, defying traditional monetary policy and running against a global trend of rising borrowing costs.

On September 23, 2021, policymakers started slashing the key interest rate, then at 19%. It now stands at 13% after the bank delivered another surprise cut in August - despite the monetary easing helping drive inflation above 80%.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jo, det gjorde de

(saken er fra september 2022)

GDANSK, Sept 9 (Reuters) - Nearly 12 months ago, Turkey's central bank embarked on a rate-cutting cycle in the face of soaring inflation, defying traditional monetary policy and running against a global trend of rising borrowing costs.

On September 23, 2021, policymakers started slashing the key interest rate, then at 19%. It now stands at 13% after the bank delivered another surprise cut in August - despite the monetary easing helping drive inflation above 80%.
    Ikke så lett dette med sitater, når man må ta med hele innlegget for å få med sammenhengen.

Hvis jeg bare siterte «Det gikk ikke så bra», og jeg svarte «Nei, det gjorde ikke det» , ville det gitt mening på sett og vis, men konteksten ville mangle.

Og for å gni det inn: Styringsrenten i Tyrkia er f t 50%, noe som har ført inflasjonen ned til sølle 55% og det er ned fra heftige 74%. Og jeg synes ikke det var klokt av Erdogan å reagere på økt inflasjon med å sette NED renten og sparke opp til flere sentralbanksjefer.
    Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2