RojohII
Hi-Fi freak
Jeg kan jo kanskje tilføye at frisørene har lite å frykte i fremtiden. De har et voksende marked rett rundt (hj)øret.O0
Sist redigert:
Saudi er vel landet som har størst budsjettunderskudd av alle oljeprodusenter i dag.Husk at Saudi fortsatt kan produsere med fortjeneste ved $10 per fat.
weld77 Takk for meget bra analyse! Analysen viser ganske tydlig bakgrunn for hvorfor jeg tok så hardt i her under :For den som er litt (vel, veldig) over middels interessert er denne veldig bra fra en analytiker i Credit Suisse. Denne er skrevet før det ble ordentlig ille, men beskriver godt hvordan manglende likviditet forplanter seg gjennom systemet og til slutt ender opp hos Federal Reserve i USA - og som følgelig ført og fremst er den som må tilføre massive mengder dollar til markedet.
https://plus.credit-suisse.com/rpc4/ravDocView?docid=V7k0P32AC-WEqAJ7
For et litt mer lettlest sammendrag med noen kommentarer, se f.eks her:
https://heisenbergreport.com/2020/0...uncapped-repo-facility-and-qe/comment-page-1/
Et eksempel:
Consider, for example, an Asian airline that stops having inflows due to reduced demand to fly to, from and across Asia. The initial positive impact on funding comes from the reduced demand for jet fuel – which is also mirrored in the reduced funding needs of commodity houses that would fund the sourcing and shipment of jet fuel for airlines – but the deficits accumulate over time from keeping pilots and cabin crews on payroll, paying the rent on parking spots and gates at hundreds of airports the world over, and servicing the debt that finances the fleet of aircrafts. The longer passengers don’t fly, the longer the planes are grounded, and the more the airline’s dollar deposits are depleted: the airline gradually becomes a deficit agent, like chipmakers above. Hotels are next…
A flood of corporate drawdowns could force the entire banking system into becoming a deficit agent – the extreme example of the outbreak infecting the top of the hierarchy: from firms to individual banks, to country level banking systems, to financial centers and, as contagion spreads and turns the global banking system into a deficit system, to the Fed – the only entity that can serve as a surplus agent to match the needs of a deficit system. No, that’s not an overstatement. We saw something similar in September
Ingenting i markedet kan prises rett nå. Vi har 700 billioner i derivater der ute uten kjøpere. Det full stop. Pasienten er død.. Dollar up up up , alting bobbla ned ned ned... FED print print print .. dollar ferdig.
Tja, hvor i Pozsars analyse finner du støtte for det siste punktet ditt, "dollar ferdig"? Konklusjonen i notatet er:Analysen viser ganske tydlig bakgrunn for hvorfor jeg tok så hardt i her under :
Ingenting i markedet kan prises rett nå. Vi har 700 billioner i derivater der ute uten kjøpere. Det full stop. Pasienten er død.. Dollar up up up , alting bobbla ned ned ned... FED print print print .. dollar ferdig.
Her er USD/NOK siste måned:Our concluding point is this:
If the outbreak worsens, funding market pressures can easily escalate. Rate cuts will help,
but rate cuts, if they re-steepen the curve materially, can exacerbate funding pressures.
Our recommendation for the Fed would be to combine rate cuts with open liquidity lines
that include a pledge to use the swap lines, an uncapped repo facility and QE if necessary
En viss kategori "neoaustrians" har spådd det der siden Mellon ble avsatt og Hoover tapte valget i 1932, men det har ikke blitt sant ennå. Keyesianerne vant den faglige diskusjonen, Roosevelt vant valget, og New Deal ble en realitet. Det fungerte. Siden har ingen ville gjenta forsøkene som førte til kollapsen i 1929-32. Enten man liker det eller ikke er keynesiansk styring av pengemengden den modellen som alle verdens sentralbanker forholder seg til. Les Milton Friedmans analyse.Pozsars notat forklarer litt av bakgrunnen for at jeg mener systemet ikke tåler denne smellen, og Fed er nødt til å dytte mye mer penger inn i systemet en hva som er forsvalig. Med "Dollar ferdig" mener jeg det vill ende i stor meget stor inflasjon "hyperinflasjon" ETTER Dollar UPUPUP har knekt nakken på de fleste, og så totalt tap av tillit pga de enorme mengdene nye dollars som må til for å stagge problemet. Husk vi snakker om masse nye penger i en situasjon med kraftig økende problemer i tilbudssiden i verdensøkonomien. Håper jeg tar feil.
More influential among economists has been the monetarist interpretation by Milton Friedman as put forth in A Monetary History of the United States,[citation needed] which includes a full-scale monetary history of what he calls the "Great Contraction."[185] Friedman concentrated on the failures before 1933 and points out that between 1929 and 1932 the Federal Reserve allowed the money supply to fall by a third which is seen as the major cause that turned a normal recession into a Great Depression. Friedman especially criticized the decisions of Hoover and the Federal Reserve not to save banks going bankrupt. Friedman's arguments got an endorsement from a surprising source when Fed Governor Ben Bernanke made this statement:
Let me end my talk by abusing slightly my status as an official representative of the Federal Reserve. I would like to say to Milton and Anna: Regarding the Great Depression, you're right. We did it. We're very sorry. But thanks to you, we won't do it again.[186][187]
— Ben S. Bernanke
At Staten skal bli deleiere i bedrifter sitter nok ufattelig langt inne hos de blå.Ville det være et utenkelig scenario at istedenfor å bare gi bort pengene til bedriftene, så krever man noe tilbake?
Altså, hvis en bedrift sliter så mye at de er i ferd med å gå konk, så er ikke aksjene så mye verdt.
Om staten da går inn som aksjonær istedenfor å bare donere penger, ville ikke det gitt mer mening? Da kan de jo også sette føringer for hvordan eventuelle innskudd i bedriften skal benyttes også.
(nei, jeg er ikke økonom og har strengt talt ikke tenkt veldig mye over dette)
India kommer til å tryne hardt om viruset tar tak. Landet har institusjonalisert utestenging, differensiering og apartheid gjennom kastesystemet og holdningen til de urene. Dermed er det også kort vei til å brått definere helsevesenet som urent, med følger jeg regner med at ingen har drømt om kunne inntreffe her hjemme.India
1,4 milliarder mennesker må holde seg hjemme
Millioner av mennesker kan bli smittet av coronaviruset i verdens nest mest befolkede land.
vet ikke om dette er til hjelp.Jeg vet ikke helt hvordan den amerikanske hjelpepakken er strukturert, men weld77 beskrev nettopp den norske, som fungerer eksakt på den måten.
En annen utfordring er at de som kastet seg rundt, som enkelte restauranter og bakerier, for å sikre litt omsetning, nå oppdager at kravet for at man skal få støtte er at man har hatt minst 30% omsetningssvikt i mars (20%), april-mai (30%). Enkelte fikk støttekjøp fra stamkunder og har nå ikke nok omsetningssvikt i mars, men har full stans nå.Nord Bakeri (tidligere Bjølsen bakeri) gir en innføring i hvordan de omtalte krisepakkene funker, eller snarere ikke funker, for de:
https://www.aftenposten.no/meninger...akken-som-tar-livet-av-dugnaden-joakim-strand
Det vi gjorde da vi så at økonomien kollapset i midten av mars, var at vi begynte å løpe for å redde sjappa. Vi omstilte oss. Kunder og venner ønsket å være med på dugnaden. Og takket være de bestillingene hadde vi faktisk en ørliten sjans til å komme oss gjennom koronakrisen, som nå ser ut til å vare en stund.
Men etter at «redningspakken» ble presentert, har bestillingene fra støttespillere gått merkbart ned. Så la meg være ekstremt tydelig: Klarer vi oss gjennom dette, er det takket være fellesskapet og nabolaget som støtter opp om lokale bedrifter, ikke fordi vi får noe gratis fra fellesskapets felleskasse.
Redningspakken redder ingen jeg kjenner.
mer fra bananlandvet ikke om dette er til hjelp.Jeg vet ikke helt hvordan den amerikanske hjelpepakken er strukturert, men weld77 beskrev nettopp den norske, som fungerer eksakt på den måten.
What You Need to Know About the
CARES Act Bailouts
April 2020
The CARES Act supercharges big corporations’ and Wall Street’s ability to direct more and more wealth and power to themselves, at the expense of consumers, working people, independent businesses, and communities.