Ja, da har det skjedd forskjellig siden sist. Årsaken til det hele er at jeg føler at anlegget har beveget seg mot det mørkere lydmessig. Det kan skyldes at først nå er Rogue monoblokkene skikkelig innspilt.
Følte derfor at jeg manglet litt lys og luft. Første skritt på veien var å bytte ut Transparent Ultra XLR med Valhalla mellom pre og power. Men faktisk så utgjorde dette ikke den store forskjellen klangmessig, lyden ble bare mer direkte, noe som likevel passet i anlegget slik det var nå. Men det var altså ikke nok.
Til tross for å ha et anlegg som ikke er av de billigste, må jeg innrømme at jeg likevel er opptatt av valuta for pengene.
Jeg prøvde derfor for noen uker siden å legge ut preampen ARC Ref.3 for salg. For å lodde stemningen. Samtidig fikk jeg mulighet til å sammenligne ARC med Musicman sin nyanskaffelse: Hegel P30. Norske forforsterkere har jeg aldri hatt sansen for, det samme gjelder transistorbaserte, men her skulle det vise seg at fordommer stod for fall: I Music sitt anlegg låt Hegel minst like bra! Nå kjørte han med et helt annet oppsett men her fikk jeg virkelig noe å tenke på.
Så skjedde to ting i rask rekkefølge: jeg fikk et meget godt bud på Ref.3.
Ops!
Samtidig dukket en Hegel P30 for salg på Bruktbørsen. Her kunne jeg kanskje slå to fluer i en smekk: få tilbake en del kkroner og samtidig vri lyden dit jeg ville.
Music var velvilligheten selv og lånte meg ut sin pre en hel søndag. Fint vær var det også men jeg ble altså sittende inne hele søndagen og lytte til bokser og kabler. :
;D
Resultatet var følgende:
Jeg byttet mellom ARC Ref.3 og Hegel P30, for anledningen brukte jeg Music sine Heimdall XLR-kabler mellom CD og pre, Valhalla satt mellom pre og effekt. Jeg opplevde omtrent samme forskjeller som i Music sitt anlegg: mer lys og luft med Hegel, lyden ble kanskje også mer direkte og lydbildet kom nærmere. Med ARC satt jeg på en måte lenger bak i salen. Ikke det minste slør eller farging, ingenting kom i veien for lyden med noen av dem. Dette er meget viktig: med de aller fleste forforsterkere blir lyden farget, det tilsetter en egensignatur, man hører at det er kommet noe i mellom deg og musikken. Men altså ikke med hverken ARC eller Hegel. Jeg ville i valget mellom disse to velge Hegel P30 fordi klangen er noe lysere og luftigere og passer nå bedre inn i mitt anlegg slik det er i dag.
Så byttet jeg ut Heimdall med Transparent Reference. Og nå kom en overraskelse: Med Hegel ble nå lyden mindre bra faktisk: mer oppløst men også mindre musikalsk da enkelte innspillinger ikke låt så bra lenger! Switch over til ARC Ref.3 og da falt alt på plass igjen. Her utklasset Transparent Ref. den mye billigere Heimdall (noe som egentlig er naturlig). Kombinasjonen ARC og Transparent avslørte nå en bedre romfølelse med mye mer dybde i lydbildet presentert på en sortere bakgrunn. Til dels følte jeg også at akustiske instrumenter på enkelte innspillinger låt mer naturlig(?) Dette siste er jeg noe usikker på, men hadde en følelse.... Og så var det det store spørsmålet: var det verdt prisforskjellen? Helgel og Heimdall var jo mye billigere enn ARC og Transparent Ref.
Etter denne dagstesten var jeg svært i tvil. Vet fra før at det at lyden har blitt lysere tilsynelatende høres bedre ut med det samme, men at dette noen ganger bare var en illusjon? Derfor ville jeg ikke me den gang ta inn over meg at Hegel gjorde en fantastisk god jobb i kamp mot en av verdens beste forforsterkere.
Etter et par dagers tenking bestemte jeg meg likevel for å bytte til Hegel og samtidig prøve å selge Transparent Reference XLR (siden de var en mismatch med Hegel). Her ble det jo en del kroner i kassa siden jeg fikk en god pris for ARC.
Etter en rask og noenlunde smertefri tur til Oslo stod vidunderet i stua.
Men så gjorde jeg det geniale: Jeg byttet om signalkablene. Transparent Ref er fra fabrikken impedansematchet til å tilkobles inngangen på rørutstyr. Dermed ble disse flyttet inn for å spille inn i Rogue monoblokkene mens Valhalla fikk øren av å sitte mellom CD og pre. Suksess, ingen mismatch lenger!Har i kveld spilt lange og vel og hører store forskjeller i forhold til ARC. Men det er stort sett bare til det bedre. Lyden er stor, luftig og dynamisk, mer direkte enn før og med masser av klangfarger. Og da kan jeg ikke si annet enn at jeg er
FORNØYD!