Finnes det maskuline menn blant hifiinteresserte?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Matlaging hjemme har i større og større grad blitt en arena for menn - i alle fall i deler av befolkningen. Noe selvsagt leverandører av hvitevarer og ymse rekvisita til matlaging er svært glade for. Dessuten er så godt som alle store kokker menn og har vært det i evigheter.

    Få damer behersker korrekt bruk av smør og fløte samt riktig stekegrad på kjøtt.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Mannens ti bud:
    1) Ha god fysikk (viktig for å kunne bære fruen og andre ting som du kun i egenskap av å være mann kan ordne).
    2) Kunne ta vare på familien økonomisk (men ikke nødvendigvis la kona bruke opp alle pengene sine på shopping og selv betale alle de VIKTIge regninger)
    3) Aldri barbere seg lavere enn halsen.
    4) Ta ansvar
    5) Være en beskytter
    6) Ikke baksnakke som en sladrekjærring - men stå for det du mener
    7) La kona bestemme smådetaljer, og bestem selv de store viktige detaljene, som bil og hifi
    8) Ikke være sjalu, misunnelig, vonbråten og fornærmet
    9) Speilet er kun for å sjekke at det ikke sitter matrester i skjegget og annet i nesa
    10) Holde seg langt unna diverse fjasetråder på Hifisentralen: Higend-barbering, kaffemaskiner, hva har vi i glasset osv.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.431
    Antall liker
    3.285
    Greie bud det der.

    Men man trenger jo ikke slike leveregler hvis man er mann, da .....

    Forøvrig; hva har vi i glasset er en utmerket tråd, mye fint øl der.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    nb skrev:
    Få damer behersker korrekt bruk av smør og fløte samt riktig stekegrad på kjøtt.
    Min kvinne vil for ettertiden kun gå under navnet Fru Få!
    ;)

    (Jeg har vært borte i arten De Mange, men det har vært veldig kort, knapt et halvt døgn.)

    Jeg vil anta at dette er rent kjønnsrollebestemt. Kvinner har i ualminnelige tider holdt seg «hjemme» og mat som kokkeaktivitet har vært et yrke. Menn har yrker, som kokk, eller de går rundt og har en hobby (jeg tar biffen og grillen, lille venn). Tror jeg da!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det var da mange regler.

    Kaffen skal være svart. Whiskyen skal være bar. Kvinner skal være nakne.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.017
    Antall liker
    744
    vredensgnag skrev:
    Det var da mange regler.

    Kaffen skal være svart. Whiskyen skal være bar. Kvinner skal være nakne.
    Det enkle er ofte det beste!

    ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    Mannfolk skal være over 185cm og veie mer enn 0,1 tonn.

    Ellers enig med VG.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    jan#jan skrev:
    Mannfolk skal være over 185cm og veie mer enn 0,1 tonn.
    ....
    Nå må du ikke rote det til.
    Jeg har jo nylig forlatt den klassen der, med god margin, og blir IKKE beskyldt for å bli mindre maskulin av det 8)

    Ellers har vreden nevnt det viktigste. Resten får bare være.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Sebastian Junger er forfatter (A Perfect Storm, bl.a.)

    Han lagde Restrepo sammen med Tim Hetherington, og skulle vært i Libya med ham da Hetherington ble drept av en RPG. Junger har nå bestemt seg for å slutte med krigsreportasje fra frontlinjene.

    Junger beskriver hulemaleriene i Chauvet.

    "Look at the cave paintings in France. What do they show? They show the game animals that they've hunted — a form of warfare, in a way, violence. They show warfare, they show men fighting each other. They show fertile females. I mean, what topics preoccupy men? You want to look into the male brain? It's like, OK, I need to kill game, I need to sustain myself — basically, career. Conflict and combat, manliness and proving yourself. Hot chicks. And the final one is shamanism, connection to the divine. That comprises the entirety of what's on the walls of the caves in France. That's the male brain, that's human society in a lot of ways."

    http://www.google.com/search?hl=en&...&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Cappuccino skrev:
    totte skrev:
    Cappuccino skrev:
    (...) ikke er ego osv.
    Akkkurat denne stusset jeg på. Ikke at jeg mener at egosentrisitet nødvendigvis må være noe å trakte etter, men at det er umaskulint?
    Det jeg mente var at man ikke blir mer maskulin om man er ego. Noen macho-typer tror gjerne det, virker det som; Jo mer rå og hensynsløs man er, jo mer mann er man - tilsynelatende!

    Om du regner et høyt nivå av testosteron som maskulint så er det faktisk slik det er. Høyere nivå av testo fører til en mer ego og asosial oppførsel.
    Det er jo også ganske naturlig da menn tidligere løp rundt med øks og spyd i skauen mens kjærringene var sosiale skapninger og tok seg av barn, matlaging og hadde "symøter"
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Vedr feminine hifimennesker så finnes disse som selgere på OHFC og Klubben; spede skapninger i dress og en halv kilo gele i sitt halvlange nypreparerte hår, vandrer de rundt i blankpolert skotøy


    De skulle hatt ei uke i skauen med ei skjemt øks!
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Vredensgang er helt klart inne på mye vesentlig. Antropologi er et spennende og nyttig fag.

    Men så er det jo sånn at et samfunn i kontinuerlig endring også skaper et mannsideal i kontinuerlig endring og ikke minst et kvinneideal i kontinuerlig endring. Se bare på endringene vi har sett i løpet av de siste 50 årene i vårt eget land.

    Det finnes jo drøssevis av ymse verdiutsagn. Det er mandig å bry seg om utseende på ting som befinner seg utenfor husets fire vegger, slik som bilen. Hvem vil kalle en mann som polerer bilen feminin? Men så fort man befinner seg innenfor husets fire vegger er liksom utformingen av ting kvinnens domene. Funny.

    Og en annen ting; hvor mye vet vi egentlig om hvordan slike ting var i tidligere tider? Historien om fortiden blir fortalt i den respektive historieskriverens perspektiv. Eksempelvis: en 1800-tallsbeskrivelse av middelalderen sier gjerne mer om 1800-tallet enn om middelalderen. Dette gjelder jo også tolkningen av ting som Chauvets hulemalerier.
     
    J

    J.J

    Gjest
    ottone skrev:
    jan#jan skrev:
    Mannfolk skal være over 185cm og veie mer enn 0,1 tonn.
    ....
    Jeg har jo nylig forlatt den klassen der, med god margin, og blir IKKE beskyldt for å bli mindre maskulin av det 8)
    Du har sikkert høflige venner hos deg ..................... ;) ;D eller var det ment som at du har blitt ...... KORT ?? ;D ;D
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg synes mannens syn på sauer er avgjørende. Skal man fare etter den med spyd for å sikre seg fårikålen, eller skal man se på den som en selvgående plenklipper?
     
    J

    J.J

    Gjest
    RojohII skrev:
    Jeg synes mannens syn på sauer er avgjørende. Skal man fare etter den med spyd for å sikre seg fårikålen, eller skal man se på den som en selvgående plenklipper?
    En farer da ikke ETTER sauer ? ... en bare venter til dem kommer bort til deg ... alle har vel kniv på seg ??





    Ok da ... etter at dem har tatt plenen ;D
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Jeg har vel blitt ganske femi ettersom jeg skriver innlegg på Internett istede for å være ute og drekke og jakte på damer!

    Må slutte med detta tullet her!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.662
    Antall liker
    3.717
    Torget vurderinger
    1
    Femi-Fi:
    B&O
    Sonus Faber
    <12"
    Helautomatiske platespillere
    Kompaktanlegg
    iTunes
    Soft Clipping
    Pink Triangle
    Accuphase

    Macho-Fi:
    Basstårn
    DP
    XX-highend
    DIY
    Vinyl
    Retro
    Aktiv deling

    (Listen er ikke uttømmende).


    EDIT: Accuphase
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Generelt så vil jeg si at de alle som velger sine elektronikkdupeditter basert på utseende og eksteriør fremfor funksjon og ytelse er femi.

    Apple-gutta sliter meget. Det eneste noenlude ikke-femi produktet apple har er denne:


    Musproduktene til apple tar generelt femi-kaka. Se f.eks på disse ekstremt lite mandige klassikerne:
     

    Vedlegg

    audionut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    346
    Antall liker
    0
    Det er lett å finne ut hvem som er mest femi her på HFS. Det er bare å se hvem som oppsøker tråder som handler om omtrent det samme hele tiden og gjentar argumentene sine inntil det kjedsommelige - akkurat som kaklende høner.

    Maskuline menn sier ettertykkelig hva de mener EN - 1 - gang, og lar det være med det.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    + at vi driter på postcounten. Alternativt: Prater vel om mangfold og det å ha meninger om det meste - også det vi ikke har så mye greie på egentlig... :-\ ;D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    audionut skrev:
    Det er lett å finne ut hvem som er mest femi her på HFS. Det er bare å se hvem som oppsøker tråder som handler om omtrent det samme hele tiden og gjentar argumentene sine inntil det kjedsommelige - akkurat som kaklende høner.

    Maskuline menn sier ettertykkelig hva de mener EN - 1 - gang, og lar det være med det.
    Da hadde det blitt farvel til HFS som vi kjenner det.
    Hvordan passere 100 innlegg uten å plapre gjentakende om samme tema? Umulig.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    audionut skrev:
    Det er lett å finne ut hvem som er mest femi her på HFS. Det er bare å se hvem som oppsøker tråder som handler om omtrent det samme hele tiden og gjentar argumentene sine inntil det kjedsommelige - akkurat som kaklende høner.

    Maskuline menn sier ettertykkelig hva de mener EN - 1 - gang, og lar det være med det.

    Kort oppsumert; menn diskuterer ikke! Et grynt er nok
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    val skrev:
    audionut skrev:
    Det er lett å finne ut hvem som er mest femi her på HFS. Det er bare å se hvem som oppsøker tråder som handler om omtrent det samme hele tiden og gjentar argumentene sine inntil det kjedsommelige - akkurat som kaklende høner.

    Maskuline menn sier ettertykkelig hva de mener EN - 1 - gang, og lar det være med det.

    Kort oppsumert; menn diskuterer ikke! Et grynt er nok
    H-Hmm...
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    audionut skrev:
    Det er lett å finne ut hvem som er mest femi her på HFS. Det er bare å se hvem som oppsøker tråder som handler om omtrent det samme hele tiden og gjentar argumentene sine inntil det kjedsommelige - akkurat som kaklende høner.

    Maskuline menn sier ettertykkelig hva de mener EN - 1 - gang, og lar det være med det.
    Jeg er uenig. Maskuline menn trekker seg ikke fra en diskusjon om det viser seg at den andre parten ikke fatter poenget. De som alltid gir opp etter ett forsøk inngår vel i den kategorien samfunnet ser på som tapere. Og tapere er det svært lite maskulint ved.

    Men selvfølgelig; dersom man har så mye respekt at man kun kan si en ting én gang og poenget er fattet og tatt til etteretning så er jo det virkelig maskulint. Men det går ikke på HFS, knapt nok som moderator. Jeg har i hvertfall aldri sett det.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg klarer ikke helt å forstå maskulinitet lenger. Kanskje det begynner med hifi-freaken som håndsnurrer generatoren anlegget er tilkoblet? Blood, Sweat & Tears.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    RojohII skrev:
    Jeg klarer ikke helt å forstå maskulinitet lenger. Kanskje det begynner med hifi-freaken som håndsnurrer generatoren anlegget er tilkoblet? Blood, Sweat & Tears.
    Jeg mener manuelt kroppsarbeid definitivt inngår i det å være maskulin. Da av typen arbeid som innebærer verktøy og tungt arbeid, ikke trening til birken.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Men så kan man bli forvirret, om man f.eks. har montert shock-case på en iPod Touch og lagt inn appen Bulletflight og bruker den.
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    vredensgnag skrev:
    Helt klart mer maskulint på "The Dark Side"

    Nah, det behøver ikke se ut som et steinalderprodukt for å ha et snev av maskulinitet (selv om bruk av mus egentlig i seg selv er feminint så lenge maskina har et tastatur tilkoblet)

    Selv har jeg denne varianten. Designet er der for funksjonens skyld primært. Laser, 4000dpi følsomhet og diverse andre remedier er selvsagt på plass.

     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    vredensgnag skrev:
    Men så kan man bli forvirret, om man f.eks. har montert shock-case på en iPod Touch og lagt inn appen Bulletflight og bruker den.
    Jeg er ikke forvirret. Da er også apple maskulint!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Den er jo veldig søt. Jeg får sumerisk fruktbarhetsgudinne-vibber.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Men hva var det Junger sa - "fertile women" i den hulen - "hot chicks" oppsummerte han med.

    Menn er ensporete - det er også maskulint.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.555
    Antall liker
    106.682
    Torget vurderinger
    23
    pedal skrev:
    Femi-Fi:
    B&O
    Sonus Faber
    <12"
    Helautomatiske platespillere
    Kompaktanlegg
    iTunes
    Soft Clipping
    Pink Triangle

    Macho-Fi:
    Basstårn
    DP
    XX-highend
    DIY
    Vinyl
    Retro
    Aktiv deling

    (Listen er ikke uttømmende).
    Snakker om Bullseye!

    Femi - Fi: 0 poeng

    Macho - Fi: Full pott med unntak av DP, som er noe ordentlig ræl... :eek: :eek:

    Merkelig, jeg er jo så feminin ellers...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn