Finnes det maskuline menn blant hifiinteresserte?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    marsboer skrev:
    audionut skrev:
    Det er lett å finne ut hvem som er mest femi her på HFS. Det er bare å se hvem som oppsøker tråder som handler om omtrent det samme hele tiden og gjentar argumentene sine inntil det kjedsommelige - akkurat som kaklende høner.

    Maskuline menn sier ettertykkelig hva de mener EN - 1 - gang, og lar det være med det.
    Jeg er uenig. Maskuline menn trekker seg ikke fra en diskusjon om det viser seg at den andre parten ikke fatter poenget. De som alltid gir opp etter ett forsøk inngår vel i den kategorien samfunnet ser på som tapere. Og tapere er det svært lite maskulint ved.

    Men selvfølgelig; dersom man har så mye respekt at man kun kan si en ting én gang og poenget er fattet og tatt til etteretning så er jo det virkelig maskulint. Men det går ikke på HFS, knapt nok som moderator. Jeg har i hvertfall aldri sett det.

    feminine "menn" og andre franskmenn prøver å diskutere hverandre i senk. MENN gir faen i plapring og går å høgger ved, eller annet konstruktivt arbeid
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.164
    Antall liker
    8.538
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes fan meg ikke maskuline rockevokalister lengre. Nå er det androgyne, metrofile kjærringer med veik pistrerøst.

    Før i tiden hadde vi dette (i tillegg til Robert Plant, Joe Cocker og Roger Chapman):
    [Det blir sagt at Noddy Holder kunne flekke av malingen på bakveggene på Wembley stadion uten bruk av mikrofon!]


     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En ting jeg ikke helt har forstått er hvorfor maskuline menn skulle like å omgi seg med klumpete, stygge, store og maskuline gjensander. Dette blir da et ganske homoerotisk forhold til hifi. ::)

    Greit nok de kompromisser man er villig til å gjøre for å få den beste lyden eller holde prisen nede, men å tistrebe å velge bort det vakre, lekre og feminine og det gode designet i sine omgivelser er vel ikke en fruktbar vei. Det er vel heller et tegn på primitivitet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^
    Jeg tror behovet for å lage en grensegang mellom femi og mascu tyder på usikkerhet, der man ønsker retningslinjer for å unngå å sende feil signaler, dersom man ikke er sikker på om ens fremtoning kan rydde enhver tvil til side.

    Dette forklarer nok også den brutalismen som vi ser i hifi-design.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Brutalisme
    Det skal være stort, tungt, firkantet og tilsynelatende komplisert å betjene. Funksjonene skal være del av uttrykket. Av utseende skal det å operere anlegget være avskrekkende.

    For en sann hifi-er er "lett å betjene" et fyutsagn - det skal ikke være helautomatisk, og det skal for guds skyld ikke være intuitivt. Bare det å få en nål til å ligge rett i en platerille kan være en innsats som tilsynelatende krever større konsentrasjon og fingerferdighet enn den en hjernekirurg må utvise. At det går med noen pasienter på veien er helt naturlig.

    Her er jeg på vei inn under panseret på min BRG platespiller.



    Og selv om man innen hifi har å gjøre med en subatomisk partikkel som, mildt sagt, er meget lett og forutsigbar - så er det å få denne til å produsere lyd blitt utrolig vanskelig og krevende, straks elektronet skal arbeide i et anlegg. Selv kvantefysikken strekker knapt nok til.
    I andre sammenhenger kan man bygge bittesmå flyvende roboter som navigerer stille rundt innendørs og gjør lyd og videoopptak, og som kringkaster disse på kryptert bånd til mottakere langt fra opptaksstedet, hvorfra roboten fjernstyres. De samme elektronene jobber i de kretsene. Men skal vi formidle lyd fra en kilde til en høyttaler, skal det bæres inn utrolig mye tungt gods før man er i mål. Og det må byttes og justeres lenge, før man er så mye som i nærheten av å kunne være tilfreds i noen dager.

    Annet er ikke å forvente - vi er en gruppe menn som tilbringer veldig mye tid innendørs sittende i en stol, i seg selv veldig lite maskulint. Det at kablene kunne vært koblet på et nødaggregat for en liten småby blir en nødvendig konsekvens av behovet for å markere at det man holder på med er vanskelig, viktig og for guds skyld ikke vakkert.

    Alternativt kan man ansette egen pussedame som sørger for at utstyret forblir blankt, om man skulle falle for fristelsen å velge utenom de maskuline klisjéene.

     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Audiophile-Arve skrev:
    Folk som skriv i denne strengen kjenner seg kanskje usikre med sin maskulinitet?
    Bøllefrø som har det å bevise sin maskulinitet som (eneste) livsoppgave, har vi i alle fall nok av.

    "Ekte mennesker" liker de visst å kalle hverandre ::)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Om vi fokuserer på det store perspektiv: Hvor har maskulinitet brakt menneskeheten?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Karma skrev:
    Om vi fokuserer på det store perspektiv: Hvor har maskulinitet brakt menneskeheten?
    tja, uten maskulinitet ville vi mest sannsynlig ha blitt utryddet som rase en gang for 6 millioner å siden eller så.

    og det har du fra en kar som ikke anser seg som spesielt macho, og som ikke skjønner vitsen med hverken overdreven maskulinitet eller femininitet i dagens samfunn.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Canales skrev:
    Karma skrev:
    Om vi fokuserer på det store perspektiv: Hvor har maskulinitet brakt menneskeheten?
    tja, uten maskulinitet ville vi mest sannsynlig ha blitt utryddet som rase en gang for 6 millioner å siden eller så.

    og det har du fra en kar som ikke anser seg som spesielt macho, og som ikke skjønner vitsen med hverken overdreven maskulinitet eller femininitet i dagens samfunn.
    Er helt enig idet.

    Men hvordan har så den mer kultiverte del av menneskehetens historie evnet å bruke maskuline verdier?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det tror jeg blir feil spørsmål, Karma.

    Se på tråden en tid tilbake der noen la inn sine "Regler for den som skulle ut med datteren."

    Det var en typisk patriarkalsk, maskulin definisjon av forholdet Far, Datter, Beiler - der kun førstemann hadde rettigheter og de øvrige hadde plikter.

    I dag har jeg ruslet omkring i byen, og det ligger meget lett påkledde kvinner overalt, og soler seg i parken. Det er kun mulig i et samfunn der den patriarkalske definisjonen på maskulinitet er fjernet, hvilket er hva som er skjedd i Norge. Rundt omkring i verden (og på trådstarters liste) er det ikke slik - der regjerer fortsatt patriarken, og kvinnene må finne seg i det, ved å innordne seg dennes budord.

    Å etterlyse maskulinitet i Norge blir en underlig ting - som å stusse på hvorfor fotballspillere ikke bruker blodøks og sverd i stedet for å renne rundt og lirke og drille med ballen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.263
    Antall liker
    6.639
    Kyss meg i den nybarberte ræva
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.431
    Antall liker
    3.285
    vredensgnag skrev:
    I dag har jeg ruslet omkring i byen, og det ligger meget lett påkledde kvinner overalt, og soler seg i parken. Det er kun mulig i et samfunn der den patriarkalske definisjonen på maskulinitet er fjernet, hvilket er hva som er skjedd i Norge. Rundt omkring i verden (og på trådstarters liste) er det ikke slik - der regjerer fortsatt patriarken, og kvinnene må finne seg i det, ved å innordne seg dennes budord.

    Aha! Så det var derfor jeg gikk med fotformsko på '70-tallet .... ;)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    vredensgnag skrev:
    Det tror jeg blir feil spørsmål, Karma.
    Feil i forhold til hva?

    Maskulinitet har sterk sammenheng med hormonet testosteron. Et dominerende hormon hos hannkjønn. Det bygger hannens kraft, styrke og kampvilje, og er hos dyrene viktig for å sikre at den sterkeste får parre seg, slik at arten ikke degenereres på sikt.
    Hos mennesker har denne funksjonen i dag mindre betydning, da vårt kulturelle samfunn sikrer at alle overlever og at omtrent alle, uavhengig av svakheter, får formere seg.(Det er et problem i seg selv egnet for en ny tråd..)
    Min påstand er da at det først og fremst er negative sider ved vår kultur som har sammenhneng med testosteronet.
    Aggresjon, vold og krig.

    Leser du aviser eller historiebøker, er det ofte vanskelig å være stolt av å være mann.
    Selv om vi lever i et land der den patriarkalske definisjonen på maskulinitet er fjernet, trenger du ikke gå lenger enn til et utested en lørdagskveld for i praksis å bivåne hva maskulinitetens hormoner fører med seg. Dette er selvsagt maskulinitet uten kontroll, med dog uansett et resultat av maskulinitet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Karma skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det tror jeg blir feil spørsmål, Karma.
    Feil i forhold til hva?

    Maskulinitet har sterk sammenheng med hormonet testosteron. Et dominerende hormon hos hannkjønn. Det bygger hannens kraft, styrke og kampvilje, og er hos dyrene viktig for å sikre at den sterkeste får parre seg, slik at arten ikke degenereres på sikt.
    Hos mennesker har denne funksjonen i dag mindre betydning, da vårt kulturelle samfunn sikrer at alle overlever og at omtrent alle, uavhengig av svakheter, får formere seg.(Det er et problem i seg selv egnet for en ny tråd..)
    Min påstand er da at det først og fremst er negative sider ved vår kultur som har sammenhneng med testosteronet.
    Aggresjon, vold og krig.

    Leser du aviser eller historiebøker, er det ofte vanskelig å være stolt av å være mann.
    Selv om vi lever i et land der den patriarkalske definisjonen på maskulinitet er fjernet, trenger du ikke gå lenger enn til et utested en lørdagskveld for i praksis å bivåne hva maskulinitetens hormoner fører med seg. Dette er selvsagt maskulinitet uten kontroll, med dog uansett et resultat av maskulinitet.
    Men du stilte dette spørsmålet:

    Men hvordan har så den mer kultiverte del av menneskehetens historie evnet å bruke maskuline verdier?

    Hva mener du med kultivert?

    Det kan man vurdere fra ulike perspektiver. Dagens "mann" er gjeldet i forhold til mannsidealet for bare forholdsvis kort tid tilbake, men det er fortsatt den mest testosteronstinne aldersgruppen som rekrutteres inn i militæret, når oppgaver skal løses på den måten. (En 18 åring har 40-50 ganger mer testosteron i kroppen enn en 50 åring)

    Årsaken til at nye innvandrere ikke klarer å styre seg, i møtet med alle disse lett påkledde kvinnene i parker og barer i vår del av verden, er at de ikke er blitt sosialisert gjeldet på samme vis som vi som er innfødte.

    (I TV-serien Mad Men leker de seg med hvor totalt mannen er blitt satt til side av kvinnekampen, i forhold til hvordan menn oppførte seg på 60-tallet - som et eksempel på hvor hurtig gjeldingen er gjennomført i vår del av verden).
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Vi har flyktet fra maskuliniteten og inn i kvinnehender og slavemoral. Kvinnen er det siviliserende moment og hennes våpen er kjønn og tale.
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Karma skrev:
    Min påstand er da at det først og fremst er negative sider ved vår kultur som har sammenhneng med testosteronet.
    Aggresjon, vold og krig.
    Tror du ikke de som klarer å oppføre seg også har endel fordeler av akkurat det samme hormonet?

    Aggresjon er slettes ikke ensbetydende med vold og tyranni.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Parelius skrev:
    Vi har flyktet fra maskuliniteten og inn i kvinnehender og slavemoral. Kvinnen er det siviliserende moment og hennes våpen er kjønn og tale.

    ;D
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    vredensgnag skrev:
    Men du stilte dette spørsmålet:

    Men hvordan har så den mer kultiverte del av menneskehetens historie evnet å bruke maskuline verdier?

    Hva mener du med kultivert?
    Det var for å beskrive tiden etter perioden canales siktet til med "tja, uten maskulinitet ville vi mest sannsynlig ha blitt utryddet som rase en gang for 6 millioner å siden eller så."

    Altså da vi kunne konsentrere oss om andre ting enn bare å forsvare oss mot neandertalere som ville ta hulen vår.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    ØivindJ skrev:
    Karma skrev:
    Min påstand er da at det først og fremst er negative sider ved vår kultur som har sammenhneng med testosteronet.
    Aggresjon, vold og krig.
    Tror du ikke de som klarer å oppføre seg også har endel fordeler av akkurat det samme hormonet?

    Aggresjon er slettes ikke ensbetydende med vold og tyranni.
    Ser dine poenger.

    Men like fullt er det faktum at menneskehetens historie er dominert av vold, krig og faenskap som har mer sammenheng med maskulinitet enn med femininitet.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.356
    Antall liker
    364
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Hæ...hvis det ikke fantes maskuline menn blant oss - da måtte jeg jo være et kvinnfolk i mannekropp!
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Karma skrev:
    Ser dine poenger.

    Men like fullt er det faktum at menneskehetens historie er dominert av vold, krig og faenskap som har mer sammenheng med maskulinitet enn med femininitet.
    Absolutt, dominanse er ikke basert på fornuft, og er en stygg egenskap.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dominanse, fortæring i direkte eller overført betydning, er Naturens grunnregel.

    Hvordan kan den være "stygg"?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    vredensgnag skrev:
    Dominanse, fortæring i direkte eller overført betydning, er Naturens grunnregel.

    Hvordan kan den være "stygg"?
    Dominanse er en positiv egenskap, dersom formålet er konstruktivt og positivt. Poenget er at dominans i utgangspunktet bør være basert på intelligens, og ikke rå maskulin makt. Dette da i et kulturelt utviklet samfunn.

    Forherliggjørelse av maskulinitet, er like fordummende for menn som Paris Hilton er for kvinner.
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Dominanse, fortæring i direkte eller overført betydning, er Naturens grunnregel.

    Hvordan kan den være "stygg"?
    En skulle da ønske at vi hadde kommet noe lenger i dagens samfunn.

    Å styre andre med aggresjon/dominanse fremfor logikk og samarbeid ser jeg på som en svært stygg sak, og som negativt for samtlige av de innvolverte på sikt.

    Det er bare å tenke "verdiskapning", så ser du hvorfor.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Karma skrev:
    ØivindJ skrev:
    Karma skrev:
    Min påstand er da at det først og fremst er negative sider ved vår kultur som har sammenhneng med testosteronet.
    Aggresjon, vold og krig.
    Tror du ikke de som klarer å oppføre seg også har endel fordeler av akkurat det samme hormonet?

    Aggresjon er slettes ikke ensbetydende med vold og tyranni.
    Ser dine poenger.

    Men like fullt er det faktum at menneskehetens historie er dominert av vold, krig og faenskap som har mer sammenheng med maskulinitet enn med femininitet.

    Tja, det spørs om historien hadde blitt så mye anerledes med kvinner som regjerende. Dersom du tar en tur innom en arbeidsplass med stor andel av kvinner og du utstyrer de med våpen ville det sansynligvis endt med blodbad.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Karma skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det tror jeg blir feil spørsmål, Karma.
    Feil i forhold til hva?

    Maskulinitet har sterk sammenheng med hormonet testosteron. Et dominerende hormon hos hannkjønn. Det bygger hannens kraft, styrke og kampvilje, og er hos dyrene viktig for å sikre at den sterkeste får parre seg, slik at arten ikke degenereres på sikt.
    Hos mennesker har denne funksjonen i dag mindre betydning, da vårt kulturelle samfunn sikrer at alle overlever og at omtrent alle, uavhengig av svakheter, får formere seg.(Det er et problem i seg selv egnet for en ny tråd..)
    Min påstand er da at det først og fremst er negative sider ved vår kultur som har sammenhneng med testosteronet.
    Aggresjon, vold og krig.

    Leser du aviser eller historiebøker, er det ofte vanskelig å være stolt av å være mann.
    Selv om vi lever i et land der den patriarkalske definisjonen på maskulinitet er fjernet, trenger du ikke gå lenger enn til et utested en lørdagskveld for i praksis å bivåne hva maskulinitetens hormoner fører med seg. Dette er selvsagt maskulinitet uten kontroll, med dog uansett et resultat av maskulinitet.


    Volden skyldes i størst grad alkohol og ikke nivå av testosteron! Om du drar på utesteder uten alkohol (ikke i Norge) er det stort sett ikke noe vold eller bråk i det hele tatt.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    val skrev:
    Volden skyldes i størst grad alkohol og ikke nivå av testosteron! Om du drar på utesteder uten alkohol (ikke i Norge) er det stort sett ikke noe vold eller bråk i det hele tatt.
    Kanskje det har noe med hvilke typer mennesker som faktisk drar på utesteder uten alkohol? Jeg vil anta at typiske alfahanner sjelden vanker på alkoholfrie bokcaféer og bingotilstelninger. Vold skyldes personlighet, alkohol fritar en ikke fra ansvaret for sine handlinger. Selv har jeg aldri følt trang til å utøve vold selv når jeg er ganske heftig påseilet.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Ingen som er trygg på sin egen maskulinitet syter over at kvinner dominerer samfunnet. Det er det bare usikre men som er nødt til å komme hit på et mans dominert fora for å klage sin nød til andre "menn".
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Det er underlig at man raljerer over testosteron og antyder at det er årsaken til verdens lidelser. Vi som pleier regelmessig omgang med østrogenbomber ser at det ikke er så enkelt. Om verden var totalt dominert av kvinner ville irrasjonalitet og PMS definere både nåtid og fremtid, takke faen for det. Balanse er påkrevet.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.636
    Antall liker
    2.832
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det bør da gå helt fint an å være både maskulin og hifiinteressert, uten for den del å måtte ty til steinaldertendeser ifht macho-grad og sjåvinisme....?
    Selv er jeg i en posisjon der jeg i rimelig stor grad står fritt til å drasse i hus det jeg måtte ønske å teste ut av komponenter, all den tid jeg selv betaler 100% av gildet. Unntaket måtte i så fall kanskje være store hornhøytalere eller liknende, da må gjerne mekling til... ;D
    Det jeg derimot har kommet frem til, er at det funker å "spille sjakk", dvs være litt taktisk lur...
    Fra å ha vært "låst" ifht muligheter, ble det ok å drasse i hus et rack på +100kg, i alle fall falt det i god jord særlig etter at det ble snakk om matchende salongbord... ;D
    Neste pkt på min agenda heter "lytterom", eller multimediarom som jeg kaller det. Og fra å ha fått høre "jeg vil ikke flytte", har nå fruen begynt å saumfare finn.no`s boligseksjon.... ;D Så får vi se hvem som trekker det lengste strået. Jeg setter igrunnen pengene på meg selv.... ;D Av og til er det kanskje bare slik at TTT...?
    Er forsåvidt der i dag at jeg har funnet det jeg vil ha, og jeg er både sta og "en seig jævel"........... ;D
    Min konklusjon så langt er derfor: Det er både lov og lurt å være taktisk smart, fremfor å opptre "Tarzan-ish"....

    mvh
    Proffen
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Slubbert skrev:
    val skrev:
    Volden skyldes i størst grad alkohol og ikke nivå av testosteron! Om du drar på utesteder uten alkohol (ikke i Norge) er det stort sett ikke noe vold eller bråk i det hele tatt.
    Kanskje det har noe med hvilke typer mennesker som faktisk drar på utesteder uten alkohol? Jeg vil anta at typiske alfahanner sjelden vanker på alkoholfrie bokcaféer og bingotilstelninger. Vold skyldes personlighet, alkohol fritar en ikke fra ansvaret for sine handlinger. Selv har jeg aldri følt trang til å utøve vold selv når jeg er ganske heftig påseilet.
    Er uvesentlig om folk ikke mister ansvaret for sine handlinger i alkoholpåvirket tilstand, folk uttøver uansett mer vold når de er beruset av alkohol.

    Det finnes også andre steder enn bingohaller om man vil feste. Har blant annet tilbrakt to uker i Berlin med uteliv hver natt uten å se så mye som en krangel eller en full person. Finnes masse bra steder. Bare gi beskjed om du trenger tips!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn