Finnes det maskuline menn blant hifiinteresserte?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    audionut skrev:
    Maskuline menn sier ettertykkelig hva de mener EN - 1 - gang, og lar det være med det.

    Maskuline menn sier ettertrykkelig det de har fått med seg at skal være deres mening, og lar det være med det.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    val skrev:
    Det finnes også andre steder enn bingohaller om man vil feste. Har blant annet tilbrakt to uker i Berlin med uteliv hver natt uten å se så mye som en krangel eller en full person. Finnes masse bra steder. Bare gi beskjed om du trenger tips!
    Alkoholfritt uteliv? Nei takk, vil gjerne nyte min pils når jeg først er ute. Å bli pære dritings skjer derimot mer sjelden, men sånn generelt ligger det jo i den norske folkesjela at staten skal forby alt som ikke er bra for oss, så er det lov er det bra og da kjører vi på. Det er heldigvis fortsatt lov å bli dritings, men tyskere er nok litt mer vant med ansvarlighet i sin sosiale omgang.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.059
    Antall liker
    1.438
    Sted
    Trondheim
    Proffen skrev:
    ...
    Min konklusjon så langt er derfor: Det er både lov og lurt å være taktisk smart, fremfor å opptre "Tarzan-ish"...
    Bra innlegg, men jeg vil anføre at menn bør slutte å bruke "-ish".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    val skrev:
    Slubbert skrev:
    val skrev:
    Volden skyldes i størst grad alkohol og ikke nivå av testosteron! Om du drar på utesteder uten alkohol (ikke i Norge) er det stort sett ikke noe vold eller bråk i det hele tatt.
    Kanskje det har noe med hvilke typer mennesker som faktisk drar på utesteder uten alkohol? Jeg vil anta at typiske alfahanner sjelden vanker på alkoholfrie bokcaféer og bingotilstelninger. Vold skyldes personlighet, alkohol fritar en ikke fra ansvaret for sine handlinger. Selv har jeg aldri følt trang til å utøve vold selv når jeg er ganske heftig påseilet.
    Er uvesentlig om folk ikke mister ansvaret for sine handlinger i alkoholpåvirket tilstand, folk uttøver uansett mer vold når de er beruset av alkohol.

    Det finnes også andre steder enn bingohaller om man vil feste. Har blant annet tilbrakt to uker i Berlin med uteliv hver natt uten å se så mye som en krangel eller en full person. Finnes masse bra steder. Bare gi beskjed om du trenger tips!
    Berlin er sivilisert nok til at sjenkestedene har åpne 24T og enhvær pølsebod selger brennevin. Vi, derimot lever under overformynderiets åk der velmenende politkere sørger for å legge forholdene vel tilrette for vold og spetakkel med å hive folk ut fra utestedene før de er klar for å gå hjem å sove. Alle på en gang.

    Holder man befolkningen i bånd så oppfører de seg som hunder.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg slutter aldri å forundres over hvor villige vi nordmenn er til å settes i innhenging av dem vi har akseptert som våre foresatte. Ting som i andre land ville ført til latterliggjøring og hundsing av politikere som foreslo dem, aksepteres glatt her.

    Og når vi ser at landet befinner seg i verdensbunn på maskulinitetsskalaen, har vi en forklaring.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.263
    Antall liker
    6.639
    vredensgnag skrev:
    Jeg slutter aldri å forundres over hvor villige vi nordmenn er til å settes i innhenging av dem vi har akseptert som våre foresatte. Ting som i andre land ville ført til latterliggjøring og hundsing av politikere som foreslo dem, aksepteres glatt her.

    Og når vi ser at landet befinner seg i verdensbunn på maskulinitetsskalaen, har vi en forklaring.
    Forklaringen er at vi er hifiinteressert?
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    vredensgnag skrev:
    Jeg slutter aldri å forundres over hvor villige vi nordmenn er til å settes i innhenging av dem vi har akseptert som våre foresatte. Ting som i andre land ville ført til latterliggjøring og hundsing av politikere som foreslo dem, aksepteres glatt her.

    Og når vi ser at landet befinner seg i verdensbunn på maskulinitetsskalaen, har vi en forklaring.
    Så du mener altså at det er typisk kvinnelig å godta alt de blir fortalt?

    Og grekere godtar ingen ting av det deres foresatte forteller dem, altså går de i tog og herper biler og butikker, når de foresatte gjør et desperat forsøk på å redde landet. Men de er jo ganske høyt på maskulinitetsskalaen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    uob skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg slutter aldri å forundres over hvor villige vi nordmenn er til å settes i innhenging av dem vi har akseptert som våre foresatte. Ting som i andre land ville ført til latterliggjøring og hundsing av politikere som foreslo dem, aksepteres glatt her.

    Og når vi ser at landet befinner seg i verdensbunn på maskulinitetsskalaen, har vi en forklaring.
    Så du mener altså at det er typisk kvinnelig å godta alt de blir fortalt?

    Og grekere godtar ingen ting av det deres foresatte forteller dem, altså går de i tog og herper biler og butikker, når de foresatte gjør et desperat forsøk på å redde landet. Men de er jo ganske høyt på maskulinitetsskalaen.
    Du begår en del feil sammenstillinger, så det er egentlig vanskelig å svare.
    Det motsatte av utvist maskulinitet er ikke det feminine, men fravær av maskulinitet. De to er ulike kategorier, med helt ulike biologiske forutsetninger - som i stor utstrekning preger adferdsmønster. Når man båndlegger adferd som ville indikert maskulinitet, av sosiale grunner, så betyr ikke det at samfunnet er blitt mer feminint, men at det er mindre maskulint. (Det motsatte av Norge er ikke Hellas, men det lar vi ligge).

    Det at landet så er mindre maskulint har sluppet til kvinnene, men det er noe annet igjen. Selv om de tar jaktprøven og røyker sigarer og drikker whiskyen bar, så er de likefullt kvinner.

    Det er en rekke forbud, påbud og restriksjoner som norske menn har avfunnet seg med, slik småbarn avfinner seg med å bli styrt av voksne. Norske politikere er i en ønskesituasjon sammenlignet med politikere i de fleste andre europeiske land, som er nødt til å ta sine velgere på alvor, og engasjere dem som voksne.
    Det er, f.eks. ingen tilfeldighet at Sverige (jumbo) og Norge (nest sist) har Systembolag/Vinmonopol; eller at vi pent må avfinne oss med rare alkohollover, og bestemmelser for omsetning av samme.
    Og i likhet med småbarn avfinner vi oss med det slik småbarn må godta at de ikke er gamle nok til Detektimen ennå ...

    Dette er en gjennomgangsmelodi i norsk samfunnsstell - men "det er jo til vårt eget beste", så da er det i orden. I et mer maskulint samfunn ville ikke politikerne vågd å begå alle de selvmotsigelsene de fremmer, de ville forlengst blitt stilt mot veggen og avkrevd en forklaring. Her durer det på, år etter år, uten at borgerne mobiliserer.

    Og når jeg ser at vi bunner på verdensbasis når det gjelder maskulinitet blir det enklere å forstå.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    vredensgnag skrev:
    uob skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg slutter aldri å forundres over hvor villige vi nordmenn er til å settes i innhenging av dem vi har akseptert som våre foresatte. Ting som i andre land ville ført til latterliggjøring og hundsing av politikere som foreslo dem, aksepteres glatt her.

    Og når vi ser at landet befinner seg i verdensbunn på maskulinitetsskalaen, har vi en forklaring.
    Så du mener altså at det er typisk kvinnelig å godta alt de blir fortalt?

    Og grekere godtar ingen ting av det deres foresatte forteller dem, altså går de i tog og herper biler og butikker, når de foresatte gjør et desperat forsøk på å redde landet. Men de er jo ganske høyt på maskulinitetsskalaen.
    Du begår en del feil sammenstillinger, så det er egentlig vanskelig å svare.
    Det motsatte av utvist maskulinitet er ikke det feminine, men fravær av maskulinitet. De to er ulike kategorier, med helt ulike biologiske forutsetninger - som i stor utstrekning preger adferdsmønster. Når man båndlegger adferd som ville indikert maskulinitet, av sosiale grunner, så betyr ikke det at samfunnet er blitt mer feminint, men at det er mindre maskulint. (Det motsatte av Norge er ikke Hellas, men det lar vi ligge).

    Det at landet så er mindre maskulint har sluppet til kvinnene, men det er noe annet igjen. Selv om de tar jaktprøven og røyker sigarer og drikker whiskyen bar, så er de likefullt kvinner.

    Det er en rekke forbud, påbud og restriksjoner som norske menn har avfunnet seg med, slik småbarn avfinner seg med å bli styrt av voksne. Norske politikere er i en ønskesituasjon sammenlignet med politikere i de fleste andre europeiske land, som er nødt til å ta sine velgere på alvor, og engasjere dem som voksne.
    Det er, f.eks. ingen tilfeldighet at Sverige (jumbo) og Norge (nest sist) har Systembolag/Vinmonopol; eller at vi pent må avfinne oss med rare alkohollover, og bestemmelser for omsetning av samme.
    Og i likhet med småbarn avfinner vi oss med det slik småbarn må godta at de ikke er gamle nok til Detektimen ennå ...

    Dette er en gjennomgangsmelodi i norsk samfunnsstell - men "det er jo til vårt eget beste", så da er det i orden. I et mer maskulint samfunn ville ikke politikerne vågd å begå alle de selvmotsigelsene de fremmer, de ville forlengst blitt stilt mot veggen og avkrevd en forklaring. Her durer det på, år etter år, uten at borgerne mobiliserer.

    Og når jeg ser at vi bunner på verdensbasis når det gjelder maskulinitet blir det enklere å forstå.
    Hehe, du tokk faktisk og lagde et gjennomført og seriøst svar på dette. Ikke noe man vil se på som maskulint ihvertfall. Mere nerdete. Hva en nerd er vet jeg ikke, men spesielt maskulin er han ikke. Du virker jo å kjempe for et samfunn der du hadde fått buksevann hver eneste dag.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.263
    Antall liker
    6.639
    Hvis fravær av maskulinitet har bivirkninger i form av et fungerende demokrati og liten grad av undertrykkelse synes jeg vi kan nyte musikk gjennom overdreven elektronikk med god samvittighet. 8)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det er femi å diskutere maskulinitet
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    BT skrev:
    Hvis fravær av maskulinitet har bivirkninger i form av et fungerende demokrati og liten grad av undertrykkelse synes jeg vi kan nyte musikk gjennom overdreven elektronikk med god samvittighet. 8)
    Samtidig er det litt artig at disse kompromissløse verdensmesterene i simpelt svart/hvit-verdenssyn, er den gruppen som har minst til felles med egne idoler(imo).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    BT skrev:
    Hvis fravær av maskulinitet har bivirkninger i form av et fungerende demokrati og liten grad av undertrykkelse synes jeg vi kan nyte musikk gjennom overdreven elektronikk med god samvittighet. 8)
    Presis. Hva har vi vunnet ved å være i bunn når det gjelder tradisjonell maskulinitet?

    Som jeg har nevnt i tråden er maskulinitet forbundet med patriarkatet, med ulik fordeling av rettigheter og med nedgjøring av individer så de mister sin status (kvinner uten rettigheter, kun patriarken som kan styre og bestemme, osv).
    Derfor er det at kvinner ligger lettkledde i norske parker under solen faktisk et tegn på likeverd og sunne tilstander (men jeg gjentar enda en gang at dette får folk fra andre kulturer til å miste konseptene, fordi de ikke har båndlagt seg slik menn i vår del av verden har. Dette fikk BT av en eller annen grunn til å oppfordre til kyssing av nybarbert røv.)

    Kjedelig å sitere seg selv i en slik tråd, men:

    vredensgnag skrev:
    I Norge er menn blitt ganske godt kastrert av kvinner som har tatt makten ... Erna, Siv, Liv, Gerd, Grete, Gro. Og disse har rekruttert "menn" som er med på denne nivelleringen av samfunnsmakten og omdefineringen av kjønnsrollene.
    Det er godt mulig at det er helt i orden å ha det slik, kikk på statistikken og spør deg selv om du har lyst til å være i landene der det er mer åpen kamp mellom menn om status og makt.

    Vi er tross alt på verdenstopp når det gjelder bruk av tid og ressurser til innredning av hjem, og i stearinlysbruk til innekos. Blir rart å skulle forvente vi plasserer i topp på maskulinitet.

    vredensgnag skrev:
    Det er flere interessante opplysninger i trådstarters link. F.eks. Power Distance Index - altså i hvilken utstrekning "folk flest" har adgang til makt og privilegier. Der kan vi være stolte av at Norge plasserer langt nede på listen (best å være der). Og jeg får mine fordommer avprøvd når jeg til min overraskelse ser at Østerrike er best i så måte!

    Vi ser også at Norge plasserer langt bedre enn flere "maskuline" land når det gjelder individualisme.

    ...

    Så det er ikke sikkert at gorilladunket på en hårete brystkasse er det vi er best tjent med.
    Hvem ØyvindJ argumenterer med/mot er litt uklart, så det kan jeg ikke mene noe om.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Canales skrev:
    det er femi å diskutere maskulinitet
    Hadde det ikke vært for at det samme kan sies om klamme støtteerklæringer hadde jeg kjørt "+1" til denne.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    totte skrev:
    Canales skrev:
    det er femi å diskutere maskulinitet
    Hadde det ikke vært for at det samme kan sies om klamme støtteerklæringer hadde jeg kjørt "+1" til denne.
    I følge internasjonal statistikk er det vanskelig å forstå hva som ikke er femi i Norge? ;D

    Det er muligens unnvikende å ikke bruke versaler og punktum, men er det femi? Det kan vi bruke noen sider på.

    +1, forresten.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vredensgnag skrev:
    Det er muligens unnvikende å ikke bruke versaler og punktum, men er det femi? Det kan vi bruke noen sider på.

    det er typisk nettforumslurv.
    men kanskje det er femi også.
    jeg gir faen.

    du får analysere videre, vreden.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Canales skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er muligens unnvikende å ikke bruke versaler og punktum, men er det femi? Det kan vi bruke noen sider på.

    det er typisk nettforumslurv.
    men kanskje det er femi også.
    jeg gir faen.

    du får analysere videre, vreden.
    e.e. cummins mente det var helt unødvendig med versaler når han diktet og signerte.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.263
    Antall liker
    6.639
    Det med nybarbert røv var bare en kommentar til hovedinnlegget. Har bare en mobil til nettbruk for tiden. ;D
    vredensgnag skrev:
    BT skrev:
    Hvis fravær av maskulinitet har bivirkninger i form av et fungerende demokrati og liten grad av undertrykkelse synes jeg vi kan nyte musikk gjennom overdreven elektronikk med god samvittighet. 8)
    Presis. Hva har vi vunnet ved å være i bunn når det gjelder tradisjonell maskulinitet?

    Som jeg har nevnt i tråden er maskulinitet forbundet med patriarkatet, med ulik fordeling av rettigheter og med nedgjøring av individer så de mister sin status (kvinner uten rettigheter, kun patriarken som kan styre og bestemme, osv).
    Derfor er det at kvinner ligger lettkledde i norske parker under solen faktisk et tegn på likeverd og sunne tilstander (men jeg gjentar enda en gang at dette får folk fra andre kulturer til å miste konseptene, fordi de ikke har båndlagt seg slik menn i vår del av verden har. Dette fikk BT av en eller annen grunn til å oppfordre til kyssing av nybarbert røv.)

    Kjedelig å sitere seg selv i en slik tråd, men:

    vredensgnag skrev:
    I Norge er menn blitt ganske godt kastrert av kvinner som har tatt makten ... Erna, Siv, Liv, Gerd, Grete, Gro. Og disse har rekruttert "menn" som er med på denne nivelleringen av samfunnsmakten og omdefineringen av kjønnsrollene.
    Det er godt mulig at det er helt i orden å ha det slik, kikk på statistikken og spør deg selv om du har lyst til å være i landene der det er mer åpen kamp mellom menn om status og makt.

    Vi er tross alt på verdenstopp når det gjelder bruk av tid og ressurser til innredning av hjem, og i stearinlysbruk til innekos. Blir rart å skulle forvente vi plasserer i topp på maskulinitet.

    vredensgnag skrev:
    Det er flere interessante opplysninger i trådstarters link. F.eks. Power Distance Index - altså i hvilken utstrekning "folk flest" har adgang til makt og privilegier. Der kan vi være stolte av at Norge plasserer langt nede på listen (best å være der). Og jeg får mine fordommer avprøvd når jeg til min overraskelse ser at Østerrike er best i så måte!

    Vi ser også at Norge plasserer langt bedre enn flere "maskuline" land når det gjelder individualisme.

    ...

    Så det er ikke sikkert at gorilladunket på en hårete brystkasse er det vi er best tjent med.
    Hvem ØyvindJ argumenterer med/mot er litt uklart, så det kan jeg ikke mene noe om.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn