Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.729
    Sted
    Østfold
    Du burde prøve en Eau2, som han nå selger svært rimelig - så kan vi snakkes!
    Jeg kan godt prøve den, hvis du kommer med den og betaler timesatsen min for dette. Så skal jeg gi deg en 100% ærlig tilbakemelding og kan gi deg både seriøs blindtest, målinger og alt hva hjertet måtte begjære.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.729
    Sted
    Østfold
    Du hopper over at placebo faktisk virker. Det kan generelaiseres til at «behandling» virker, selv om behandlingen ikke har noen direkte virkning. Overført til hifi og tweaking, så kan en si at tweaking virker, ikke fordi at det enkelte tweaket har noen reell effekt, men fordi en har tweaket. Det blir som å skru på en equaliser som ikke er koblet til, «alle» hører det.

mvh
    KJ
    Egentlig hopper jeg ikke over det. Fordi min påstand er at effekten av placebo ikke kommer fra virkestoffet. Legg merke til at jeg ikke hevder at disse ikke opplever en effekt, men at den ikke kommer fra det aktuelle virkestoffet.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.318
    Sted
    Holmestrand
    Som nokså ny her på forumet har jeg bladd litt i denne tråden og må bare si at det er minst like trist å se at mange forkaster produkter uten å ha prøvd de, som at de mener det er trist at noen kan tro at produktene virker. Jeg er enig i at det alltid er sunt med litt skepsis og ikke sluke all markedsføring rått naturligvis, men alle produktene er ikke nødvendigvis helt bortreist.

Jeg har selv testet flere produkter som er omtalt i denne tråden. Noen synes jeg gir ingen eller omtrent ikke hørbar gevinst, men jeg opplever også stor gevinst med flere. Et eksempel på et produkt jeg hører forskjell med/uten og som folk her forkaster uten å blunke er f.eks. diverse Quantum klistremerker. Det er vel forskjellige typer av de og så har ikke testet ut alle, kun de jeg har selv fra Creaktiv og Gabriel Tech. Man må eksperimentere en del med plassering av disse, men jeg har disse f.eks. på trådløs ruter hvor det er klart hørbart. Et annet sted jeg opplever at de gjør stor nytte er ved siden av strøminntak på diverse produkter. Også i sikringsskapet opplever jeg at disse gir klar hørbar gevinst.

Så igjen, det er helt ok at folk er skeptiske og kritiske, men å automatisk forkaste mange av de tweaksene som er omtalt i denne tråden - og uten selv å ha prøvd de, og bare fordi de er dyre, eller man synes markedsføringen er på kanten (noe som og kan være rett iblant) - synes jeg blir like useriøst som de produktene man hevder er useriøse.
    Audioscan eller Hifiklubben (husker ikke hvilken) solgte i sin tid en grisedyr, grønn tusj som du skulle "male" kanten på CD-ene med.
    Resultatet skulle være overlegent lavt støygulv, fjerne sibilanter (ingen som nevner de lengre), bedre dynamikk, stereoperspektiv og antagelig redusere strømforbruket.
    Kjøpte vi en slik? Nei, men vi prøvde med sprittusj av flere farger, uten at noen kunne høre forskjell.
    Nå gikk de fleste av oss ut fra at det ikke fungerte, så det kan selvsagt ha skadet testresultatet, men hele greia var jo helt irrasjonelt i forhold til hele CD-ens prinsipper.
    Akkurat som audiofile nettverkssvitsjer.

Jeg har jobbet med svært krevende teknisk utstyr. Små signaler, og til dels høye frekvenser.
    Ledninger, sikringer, strømforsyninger, alle mulige komponenter var hyllevare. Sjelden billig, men svært rimelig i forhold til mye hifi-utstyr, og det selv om utstyret ble produsert i små serier.

Og da er det jo litt merkelig at hvis ei ledning, en sikring eller hva det skal være gir bedre lyd så må det plutselig koste sinnsyke summer, selv om produktet er banalt enkelt?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Om jeg ser fotball f.eks. er det mye mer behagelig og sømløst TV bilde med bedre flyt og mindre hakking om jeg ikke har noen av disse produktene koblet inn...
    Ok......men hva med oss som har Vinylspillere ?
    Da blir vel dette mer som smør på flesk ? :unsure:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.348
    Torget vurderinger
    1
    TV´n min er proffkalibrert, altså av kalibratør hjemme hos meg, og ikke sånn "hikkemikk"-kalibrering som f.eks. Power driver med.
    Så... Om fargene og ting endrer seg med den strøm duppeditten, så er den jo ikke akkurat kalibrert lengre. Så da har du jo hikkemikka det til selv da og gjort at den ikke er kalibrert lengre. :poop:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.632
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En "kalibrert" TV som endrer farger eller sort vha. diverse dingsbomser...??? Hm... den TVen eller kalibreringen kan ikke være mye verdt.....
    ( PS - jeg jobber i en bedrift hvor vi bruker MYE penger på årlig kalibrering av instrumenter... ISO godkjenning koster flesk.... )

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Så... Om fargene og ting endrer seg med den strøm duppeditten, så er den jo ikke akkurat kalibrert lengre. Så da har du jo hikkemikka det til selv da og gjort at den ikke er kalibrert lengre. :poop:
    Det snakket jeg med kalibratøren om. Han sa det ikke har noe å si. Mer detaljer og bedre gjengivelse skal ikke endre selve kalibreringen. Jeg opplever mer dynamikk, 3d følelse osv så der er det ok.

Men om noen strømprodukter gjør at det f.eks. drar mer mot rødt osv er jeg enig med deg, men det skal de jo ikke gjøre. Men likevel, det var noe jeg opplevde med Furutech sin plugg som jeg prøvde for litt siden, så den har jeg forkastet i hjemmekinoen. Synes også den gjorde bevegelser dårligere, så den anbefaler jeg ikke. Så nei, jeg tror ikke blindt på alt!

Men i og med at jeg har gjort en hel del siden forrige kalibrering har jeg tenkt på å rekalibrere etter hvert, mest for å være på den sikre siden, men det er uansett en god ide da paneler kan endre seg noe over tid også.

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Hæ, når ble kalibrering morsomt? Jaja, jeg vet vel om en del på AV-forum som vel kanskje synes det, men der er ikke jeg. Jeg er bare opptatt av sluttresultatet.

Har du ikke tro på kalibrering heller? Det er rimelig langt fra placebo diskusjonen i hvert fall, målbart alt sammen HIHI !

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.729
    Sted
    Østfold
    Bilde og lydkalibrering er jo vitenskapelig forankrede fag.

Jeg finner det mer interessant at du fortsetter å argumentere for denne dritten når du selv sier at de har revolusjonert revolusjonert ditt oppsett ved å få det til å yte bedre når disse lureboksene IKKE er koblet til. Hvorfor trengte du da å kjøpe dem?

Sist redigert:

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes det er morsomt å eksperimentere. Ulike strømrens produkter gjør iblant nokså forskjellige ting. Det er bare unntaksvis at jeg ikke har vært helt fornøyd. Det har mest vært med tradisjonelle filtre, slik som Isotek osv. De liker jeg ikke da de bremser dynamikken noe. Jeg er mer tilhenger av "passiv" strømrensing ala Add Powr, Norodst QRT, Ansuz, osv

Å spørre meg et spm ala "hvorfor investere i strømrens?" er det samme som å spørre om jeg bryr meg om god lyd eller ei. Strømrens, kabler og tweaks jeg har representerer større oppgraderinger enn hva jeg har erfart på forsterker og høyttaler fronten. (legger da til at jeg har sikkert eid 20 ulike forsterkere og tilsvarende mange høyttalere opp igjennom og noen nokså heftige saker opp i 7 sifrede beløp). Greia er at man kan få rimelige komponenter til å spille ringer rundt langt dyrere oppsett om man gjør ting riktig med kabler og tweaks. Så jeg har endret totalt syn på hvordan jeg vil fordele kronasjer i et anlegg for å få best mulig sluttresultat. Ser også i LM sin tråd at han er enig med meg i det:):) Husker f.eks da jeg satte på en Odin strømkabel en gang på en forsterker til 1/5 av prisen til strømkabelen. Det var faktisk ikke en sprø idé i det hele tatt, vanvittig hva det gjorde:)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.380
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Kanskje "noen" bør sette seg inn i hvordan en smeltesikring fungerer... det er en tynn metalltråd, faktisk ofte av sølv, som blir varm og brenner av når strømmen gjør at temperaturen i tråden blir for høy....
    Hvordan en slik metalltråd kan ha retningsvirkning - når den til alt overmål passerer vekselstrøm som "går i begge retninger", - eller at de to centimetre med tråd i ei 20mm sikring har lydpåvirkning.... Som ingeniør avventer jeg en plausibel teknisk forklaring, uten henvisninger til kvantefysikk eller svarteboka...

På den annen side - greit nok... Noen tror på Gud, Allah, Buddha, askeavkok, UFOer, magisk steiner.. det er tilogmed de som tror på Donald Trump...
    Personlige valg er fritt fram..... Logiske og troverdige forklaringer... ??? NJet - ikke hittil...
    Lurer faktisk på om jeg har sett noe idet hele fra Ted Denney som virker troverdig fra et teknologisk ståsted..
    Alle vet vel at hvis sikringene står feil i ett AC anlegg at man ender opp med DC? Min erfaring er at det er best å ha sikringene 90 grader, da får man det beste fra begge verdener. Såkalt DC/AC, ofte forkortet til DAC.
    Kun når jeg spiller fra digitale kilder da, såklart.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1
    ? DC/AC til AC/DC nuller vel ut ? 0/0 ...

mvh
    KJ

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.348
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er morsomt å eksperimentere. Ulike strømrens produkter gjør iblant nokså forskjellige ting. Det er bare unntaksvis at jeg ikke har vært helt fornøyd. Det har mest vært med tradisjonelle filtre, slik som Isotek osv. De liker jeg ikke da de bremser dynamikken noe. Jeg er mer tilhenger av "passiv" strømrensing ala Add Powr, Norodst QRT, Ansuz, osv

Å spørre meg et spm ala "hvorfor investere i strømrens?" er det samme som å spørre om jeg bryr meg om god lyd eller ei. Strømrens, kabler og tweaks jeg har representerer større oppgraderinger enn hva jeg har erfart på forsterker og høyttaler fronten. (legger da til at jeg har sikkert eid 20 ulike forsterkere og tilsvarende mange høyttalere opp igjennom og noen nokså heftige saker opp i 7 sifrede beløp). Greia er at man kan få rimelige komponenter til å spille ringer rundt langt dyrere oppsett om man gjør ting riktig med kabler og tweaks. Så jeg har endret totalt syn på hvordan jeg vil fordele kronasjer i et anlegg for å få best mulig sluttresultat. Ser også i LM sin tråd at han er enig med meg i det:):) Husker f.eks da jeg satte på en Odin strømkabel en gang på en forsterker til 1/5 av prisen til strømkabelen. Det var faktisk ikke en sprø idé i det hele tatt, vanvittig hva det gjorde:)
    Tilhenger av noe som mest ligner på svindel og som ikke utgjør en forskjell eller utgjør noe ja, "ok". Tilbedere av svindlere er jo blitt et slags fenomen på de fleste audiofile forum, og i tillegg brer de utover seg "det glade budskap" etter de selv har blitt lurt opptil flere ganger. :poop:
    Tror du virkelig at de selger den dritten for at du skal få bedre lyd eller at de skal tjene (lettjente) penger?

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Tilhenger av noe som mest ligner på svindel og som ikke utgjør en forskjell eller utgjør noe ja, "ok". Tilbedere av svindlere er jo blitt et slags fenomen på de fleste audiofile forum, og i tillegg brer de utover seg "det glade budskap" etter de selv har blitt lurt opptil flere ganger. :poop:
    Tror du virkelig at de selger den dritten for at du skal få bedre lyd eller at de skal tjene (lettjente) penger?
    Du maler med bred pensel! Tar alle over en kam - «den dritten»
    Alle driver naturligvis virksomhet for å tjene penger, men mange har startet som audiofile på gutterommet og realisert det som levebrød i voksen alder. Ikke noe galt med det.

Og vi er ikke blitt svindet, men jeg har med årene begynt å lure mer og mer på om det er forskjell på hørselen vår og hva vi oppfatter.
    Jeg har f.eks. vært med på ekseperiment hvor noen rister på hodet og ikke hører forskjell på det flere av oss andre tilsvarende må riste på hodet av, når det vi hører er iblant ekstreme forskjeller, men neida… Så er nok kanskje noe der. Jeg satte nettopp inn en ekstra plugg i ansuz fordeleren jeg har på kjøleskapet og hører lett forskjell, umiddelbart. Samme når jeg tar den bort. Men du hadde kanskje aldri hørt det. Men er jeg svindlet, Nei, jeg hører det hører, og det er så langt fra placebo som det går an HAHA !! Og fornøyd er jeg med det, og tenker stakkars de som ikke tror på noe av dette, og hva de går glipp av…

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.729
    Sted
    Østfold
    På ingen måte, men da snakker du jo om folk som driver med hifiprodukter i voksen alder. Jeg trodde vi diskuterte svindel jeg.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.916
    Torget vurderinger
    16
    Eidt: Så når jeg fra nå av kobler fra div. tweaks og strømrens og legger ut alt for salg - selv om lydbildet kollapset - så vet jeg at alt bare var tull og placebo likevel, og at ørene mine ikke fortalte meg noe som helst, alt var bare innbilninger, siden du sa det.
    Ja, etter et par dager vil det låte som før. Det er slik det fungerer, velkjent og vitenskapelig utprøvet.

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Ja, etter et par dager vil det låte som før. Det er slik det fungerer, velkjent og vitenskapelig utprøvet.
    Nei, det har jeg forsøkt. Believe me. Har holdt på med dette i 30 år, og på flere adresser, rom osv. Regner meg som viderekommen. Samme resultat:)

Kobler jeg fra all strømrens jeg har detter lyden fra hverandre, blir bare grøt i forhold. Da har jeg fortsatt hva som regnes som top notch komponenter.

Hvorfor tror du et seriøst merke som Accuphase f.eks. selger egne strømrensere? Bare for å tjene mer? Nei, hadde de ikke virket, hadde det slått kraftig tilbake på dem selv, noe de aldri ville ha våget.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.348
    Torget vurderinger
    1
    Alle de som hører så mye forskjell på alt dette tullet våkner sikkert også midt på natten av at en mygg fiser en mil unna..

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Hva slags høyttalere har du powerman?
    Har nettopp byttet fra Canton Ref 2K til Focal Diablo Utopia (kjøpt brukt så de er innspilt). Spiller på Accuphase klasse A. Låter nydelig!
    Tdiligere har jeg hatt masse ulike høytttalere, og flere modeller fra f.eks. Proac, Sonus Faber, Audio Physic, Adyton m.m.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.729
    Sted
    Østfold
    Så denne ekstra dimmensjonen som du hører, men som ikke vi mindre begavede kan høre, den sklir gjennom hva det skal være av høyttalere?

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Så denne ekstra dimmensjonen som du hører, men som ikke vi mindre begavede kan høre, den sklir gjennom hva det skal være av høyttalere?
    Ja, så absolutt, hørbart på alt av oppsett jeg har hatt. Husker da jeg fikk min første skikkelige strømrenser i hus, mange år siden, en Isotek Nova GII, da fikk jeg hakeslepp. I dag synes jeg den er dårlig i forhold til mye annet.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.348
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det har jeg forsøkt. Believe me. Har holdt på med dette i 30 år, og på flere adresser, rom osv. Regner meg som viderekommen. Samme resultat:)

Kobler jeg fra all strømrens jeg har detter lyden fra hverandre, blir bare grøt i forhold. Da har jeg fortsatt hva som regnes som top notch komponenter.

Hvorfor tror du et seriøst merke som Accuphase f.eks. selger egne strømrensere? Bare for å tjene mer? Nei, hadde de ikke virket, hadde det slått kraftig tilbake på dem selv, noe de aldri ville ha våget.
    Så, ved en blindtest så klarer du å skille alt sammen? Du er ikke den første som har ment det med enda lengre erfaring enn det du har, for å så senere feige ut og ikke dukke opp når testen er klar.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.729
    Sted
    Østfold

Så "strømrens" har utelukkende positiv effekt hos deg?

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er absolutt ingen brist på logikk at bedre strøm gir bedre lyd. Strømmen er det anlegget «kjører» på.

Det som er totalt ulogisk er at folk ikke kan ta det innover seg…

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.197
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12

Hvorfor et seriøst merke som accuphase og andre lager produkter som de kan tjene penger på for å gjøre aksje eierne fornøyde? Tja de er et firma, firma skal tjene penger..

Vri det over til bilverden... Hvordan kan Ford levere biler med Ecoboost motorer enda når de har mange kjente svakheter?
    Hvordan kan VAG gruppen levere dsg kassen enda når den er kjent for havari?
    Hvordan kunne Mazda levere talentløse dieselmotorer i nesten 20år uten problem for ryktet?
    Hvordan kan Subaru overleve med å selge boxermotorer med kjente svakheter både på bensin og spesielt diesel motorene?

Jo, eierne av firma krever at det tjenes penger.. uansett bekostning.. kan man lure folk så lurer man folk.. :)

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    ps. Jeg har en gang hørt på et anlegg du kalibrerte, Snickers-is. Det målte perfekt i følge deg. Jeg sa ikke noe da, men jeg synes det låt totalt livløst og dødt. Du syntes tydeligvis det var bra. Så vi har nok ganske ulike preferanser…

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.348
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er absolutt ingen brist på logikk at bedre strøm gir bedre lyd. Strømmen er det anlegget «kjører» på.

Det som er totalt ulogisk er at folk ikke kan ta det innover seg…
    Hvordan vet forsterkeren at den får "renere" strøm..?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn