Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.340
    Torget vurderinger
    1
    Som nokså ny her på forumet har jeg bladd litt i denne tråden og må bare si at det er minst like trist å se at mange forkaster produkter uten å ha prøvd de, som at de mener det er trist at noen kan tro at produktene virker. Jeg er enig i at det alltid er sunt med litt skepsis og ikke sluke all markedsføring rått naturligvis, men alle produktene er ikke nødvendigvis helt bortreist.

Jeg har selv testet flere produkter som er omtalt i denne tråden. Noen synes jeg gir ingen eller omtrent ikke hørbar gevinst, men jeg opplever også stor gevinst med flere. Et eksempel på et produkt jeg hører forskjell med/uten og som folk her forkaster uten å blunke er f.eks. diverse Quantum klistremerker. Det er vel forskjellige typer av de og så har ikke testet ut alle, kun de jeg har selv fra Creaktiv og Gabriel Tech. Man må eksperimentere en del med plassering av disse, men jeg har disse f.eks. på trådløs ruter hvor det er klart hørbart. Et annet sted jeg opplever at de gjør stor nytte er ved siden av strøminntak på diverse produkter. Også i sikringsskapet opplever jeg at disse gir klar hørbar gevinst.

Så igjen, det er helt ok at folk er skeptiske og kritiske, men å automatisk forkaste mange av de tweaksene som er omtalt i denne tråden - og uten selv å ha prøvd de, og bare fordi de er dyre, eller man synes markedsføringen er på kanten (noe som og kan være rett iblant) - synes jeg blir like useriøst som de produktene man hevder er useriøse.
    Om du ser igjennom denne tråden, så funker jo noen av produktene som de skal og har egentlig ingen forbedring men en rebranding og en 10-1000x pris fra det opprinnelige produktet til det de har merket om til "sitt eget". Bare å se på switcher eller swtich som enkelte av "produsentene" liker å kalle det, ingen av de audiofile produsentene er i stand til å lage noe slikt selv, så dette lages i Kina av andre produsenter som de kjøper veldig billig da det er av billigste sort i utgangspunktet også rebrander de hele skiten og kaller det audiofil switch eller swtich for den saks skyld uten at det egentlig forbedrer noe som helst. Har man jobbet litt innenfor dette feltet så kjenner man igjen produktene på lang vei uten å se hvilket merke det er engang, og dette er noe man pælmer i søppelbøtta etter å ha knust det med en hammer om man finner det på jobb uten å si ifra til eier! Man trenger ikke å prøve ting for å forkaste de, men om man selv er bortreist da så må man sikkert prøve alt mulig.. Folk snakker om at man trenger erfaringer og å gjøre feil, men etter å ha gjort feil endel ganger så kan man faktisk gjøre ting uten å gjøre feil senere og faktisk konkludere med at enkelte ting faktisk ikke fungerer. Men selvbedrag finnes det jo ingen kur imot, det er det jo nok av beviser på her inne på forumet også så trenger ikke å dra til utlandet for å finne det akkurat.

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har selv en såkalt «audiofil» svitsj og finner at den gir bedre lyd og bilde for streaming enn min gamle svitsj som jeg hadde og som var kjøpt på Elkjøp for et par-tre hundrelapper. At produsentene ikke kan lage disse svitsjene fra scratch forstår jeg. Det prøver de vel heller ikke å si? Det de gjør er jo alt annet «rundt» som f.eks. bedre kontroll på skerming, støy, strømforsyning osv. Et eksempel er Ansuz sine svitsjer Jeg har ikke prøvd de selv, men slik jeg har forstått det er det da egentlig kun en ordinær svitsj, men hvor de har puttet masse av sin strømrense teknologi på innsiden. Tror de er nokså ærlige med det, og da har jeg ingen problemer med det heller. Det blir som å kjøpe en svitsj + litt strømrens i en og samme pakke.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Eidt: Så når jeg fra nå av kobler fra div. tweaks og strømrens og legger ut alt for salg - selv om lydbildet kollapset - så vet jeg at alt bare var tull og placebo likevel, og at ørene mine ikke fortalte meg noe som helst, alt var bare innbilninger, siden du sa det. At tweaksene ga bedre TV bilde må også fortrenges. Takk for hjelpen!:D
    Hvis det var eksemplet mitt du refererer til, så må det jo ifølge din "erfaring" ha vært anthrax i det hvite pulveret de fant. 🤔
    Selv om de ikke fant det med testing av melet. Det var kun mel.

Hvorfor ble disse folkene så dårlige at de ble kjørt i ambulanse til sykehus? Vi snakker ikke om litt bekymret bare.
    -Svar: De trodde det var farlig stoff.

PS. folkene ble raskt i fin form etter at stoffet var testet.:cool:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold
    Jeg tenker at "so too does electricity ‘move’ without electrons ever leaving their atoms" står i en viss kontrast til "Electricity should flow from the left to the right when you view the fuse". Begge får meg til å mistenke at de ikke har en eneste person i det selskapet som vet hvordan strøm fungerer, og hva denne bølgen faktisk er. For det første, jo elektroner forlater sine atomer og beveger seg, i en bestemt retning, og ja, det er en bølge som står for selve energien. Ikke en bølge av elektroner men en bølge av elektrisk og magnetisk felt. Det er ikke noen "energi flow" som sådan inni selve lederen, og det som beveger seg i lederen er 100% symmetrisk så lenge vi har med AC å gjøre (altså sikringer). Energien ligger i feltet rundt lederen og er verken avhengig av hastigheten på elektronene eller lengden på lederen.

Strøm er overraskende kompliserte greier og fryktelig lavthengende frukt for svindlere kan det virke som. Men men, så lenge de truer med å banke opp folk som påpeker det åpenbare må de vel nesten bare få holde på da. Løp og kjøp folkens!

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.340
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har selv en såkalt «audiofil» svitsj og finner at den gir bedre lyd og bilde for streaming enn min gamle svitsj som jeg hadde og som var kjøpt på Elkjøp for et par-tre hundrelapper. At produsentene ikke kan lage disse svitsjene fra scratch forstår jeg. Det prøver de vel heller ikke å si? Det de gjør er jo alt annet «rundt» som f.eks. bedre kontroll på skerming, støy, strømforsyning osv. Et eksempel er Ansuz sine svitsjer Jeg har ikke prøvd de selv, men slik jeg har forstått det er det da egentlig kun en ordinær svitsj, men hvor de har puttet masse av sin strømrense teknologi på innsiden. Tror de er nokså ærlige med det, og da har jeg ingen problemer med det heller. Det blir som å kjøpe en svitsj + litt strømrens i en og samme pakke.
    Såklart er en ny drittswitch bedre enn en gammel drittswitch... Ingen nekter for det.
    Men igjen, så går jeg ikke ut ifra at du har testet med en ny vanlig switch heller, og bare sammenligner en gammel med en ny en og konkluderte med at den "audiofile" er bedre. Det er vel slik de lurer vanlige folk, og igjen den avansen de tar på rebrandingen er latterlig.
    De fleste nye switcher med metall chassi har veldig god skjerming idag, de "audiofile" merkene reklamerer bare mer for det og er ikke akkurat noe bedre selv om de har alt mulig dilldall av antenner som ikke er koblet til noe inne i switchen som de har "designet". En helt ordinær vanlig switch har gjerne galvanisk skille den også, og designet på den er klin lik en "audiofil" switch. Feil bruk med å bruke skjermede kabler er det jo mange som gjør, fordi det gir en "forbedring" av lyden...Resultatet blir mer støy pga. feil bruk og et annet resultat kan bli en jordingsloop.
    Så det man hører forskjell på er jo bare støy, og man mener selv det faktisk ble bedre med mer støy. Her kommer igjen selvbedraget inn, ørene er ikke alltid noe å stole på!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold
    Ja, masse avansert teknologi. De har både ledningsstumper som er surret rundt en blyant, og komponenter som ikke er koblet til noe som helst. Ikke rart det koster penger og låter high end når man benytter slik fantastisk høyteknologi.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.340
    Torget vurderinger
    1
    Ja, masse avansert teknologi. De har både ledningsstumper som er surret rundt en blyant, og komponenter som ikke er koblet til noe som helst. Ikke rart det koster penger og låter high end når man benytter slik fantastisk høyteknologi.
    Det er jo custom high end må du skjønne! Slikt koster penger når det gjøres for hånd! :poop:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold
    Det virker som at jo dummere forklaring man har, jo mer innbitt kjemper folk som tilsynelatende ikke har noe å vinne på det for å rettferdiggjøre svindelen.

Jeg får litt denne følelsen:
    "Jo, denne barnelegen misbrukte riktignok små barn regelmessig over en periode på 20 år, men han forklarte jo at det var de som hadde tatt initiativet. Jeg ser ingen grunn til å mistenke ham for å ha løyet om det, derfor synes jeg han bør gå fri, også får vi heller vurdere om disse barna bør tiltales for å ha misbrukt legen sin i en sårbar situasjon."

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.595
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke minst har vi også hatt flere eksempler med bilder av "Kinamikk" og "audiofilt mikk" hvor bildene avslører at det er eksakt samme innmat i begge to... hvordan kan da den "audiofile" utgaven låte bedre når de elektrisk sett er eksakt like??
    Påstander om mindre støy, jordsløyfer, switcher i serie, nettverksfiltre etc etc høer også hjeme i parapsykologens verden.. den som har sett og ikke minst forstått et skjema over nettverksswitcher ser umiddelbart at alle nettverksporter er galvanisk isolert fra fra kabelen, - og det bor heller ingen "musikalske alver" inni boksens som regner om dataverdiene i nettverkspakkene og derved fører til bedre lyd.....

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.285
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    uten å ha testet så mye tweaks annet enn de åpenbare ser jeg helt klart at endel ting har noe for seg.
    Og hvis det er slik at placebo effekten er til stede og gjør nytten så har jo faktisk produktet en nytteverdi.
    Hele stereogreia er jo en illusjon så hvorfor ikke tenker nå jeg.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.340
    Torget vurderinger
    1
    :poop:
    uten å ha testet så mye tweaks annet enn de åpenbare ser jeg helt klart at endel ting har noe for seg.
    Og hvis det er slik at placebo effekten er til stede og gjør nytten så har jo faktisk produktet en nytteverdi.
    Hele stereogreia er jo en illusjon så hvorfor ikke tenker nå jeg.
    Hva skal man med en stereo når det uansett er en illusjon? Man har vel uansett sangene i hodet allerede.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.285
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    yes, men problemet mitt er at sangene ofte er remikser som kun dreier seg om refrenget.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.285
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    til spørsmålet om hva man skal med stereo er jo svaret at man må ha noe å sette blomsterpottene på

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.411
    Sted
    Oslo
    Har du prøvd de siden du uttaler deg?

Jeg har ikke prøvd de så kan ikke uttale meg om akkurat disse, men jeg har et par tilsvarende fra Acoustic Revive (RLT-1K) og de virker svært bra.
    Hvis de virker burde produsenten klare å forklare hvordan. Forklaringene de kommer gjør det klart for enhver som kan fagområdet at dette ikke er noe for dem. De selger til de som ikke vet hva produsentene snakker om, men kjøper likevel.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold
    Tweakdiskusjoner har en tendens til å handle om 100% anekdotisk bevisførsel, og hvis jeg ikke aksepterer det som bevis er det fordi jeg ikke har peiling.

Livet hadde vært sååå kjedelig uten hersketeknikker.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.340
    Torget vurderinger
    1
    til spørsmålet om hva man skal med stereo er jo svaret at man må ha noe å sette blomsterpottene på
    Får vel grønnere stereo av det da, til det grønne skiftet! Og såklart mer naturlig lyd såklart.

Og et sted for klistremerkene er det vel også? Enhjørninger og ballonger. Så får man en unik luftig diskant i samme slengen!

Blir litt som å sette klistremerker av produsenter av bremser, senkesett, etc. på biler og tro at bilen får bedre ytelser. Decal tuning var jo populært en stund det også, lurer sikkert noen med det fortsatt også. Ikke så rart egentlig at de "audiofile" produsentene holder på med dette også.

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Så f.eks. Bill Stierhout, mannen bak Add Powr har ikke peiling han da? Bare lureri? De produktene har revolusjonert mitt oppsett og hundrevis av audiofile over hele verden. Ikke bare lyd, men også bilde. Om jeg ser fotball f.eks. er det mye mer behagelig og sømløst TV bilde med bedre flyt og mindre hakking om jeg ikke har noen av disse produktene koblet inn. Kona ser det samme. Men igjen, beklager, jeg er jo bare en stakkars sjel som er lurt trill rundt...:eek:

Edit: time hos psykolog bestilt!:unsure:

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.340
    Torget vurderinger
    1
    Så f.eks. Bill Stierhout, mannen bak Add Powr har ikke peiling han da? Bare lureri? De produktene har revolusjonert mitt oppsett og hundrevis av audiofile over hele verden. Ikke bare lyd, men også bilde. Om jeg ser fotball f.eks. er det mye mer behagelig og sømløst TV bilde med bedre flyt og mindre hakking om jeg har noen av disse produktene koblet inn. Kona ser det samme. Men igjen, beklager, jeg er jo bare en stakkars sjel som er lurt trill rundt...:eek:
    La meg gjette, du bytta TV samtidig som du bytta til det tweakeriet? :poop:

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Nice try, but no...

Jeg kan jo uansett teste frem og tilbake nå med samme TV og alt annet uendret.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @AOC Spennende lesing, mest fordi jeg satt ytterst på stolen hele veien gjennom i åndeløs spenning etter å finne ut hva i alle dager dette hadde med tråden å gjøre - men det kom til slutt! :D

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.340
    Torget vurderinger
    1
    Nice try, but no...

Å høre hva konemor sier er ikke noe å stole på, det er også en greie som alle som tweaker bruker som et "sannhetsvitne". Her hjemme så er konemor dønn ærlig, og sier at hun ikke bryr seg og jeg får bare holde på som jeg selv ønsker og andre ganger jatter hun såklart med fordi hun er jo høflig også men faktisk 0 i interesse av dette så hun bare håper at hun slipper å høre så mye mer av det om hun jatter litt med av og til. At det dukker opp en ny gitar i stua av og til er heller ikke noe hun legger noe merke til lengre. Hunnkjønn kan jo gå litt lei av våre hobbier, og ikke duganes som et sannhetsvitne..

Er det såpass stor forskjell som du sier av den tweaken din, så burde du jo bare rett og slett få kalibrert TVn da kanskje? Har du en kalibrert TV fra før, og det er så store forskjeller som du sier så er den ikke kalibrert lengre. Kanskje konemor har tukla med sortnivået på TVn din? :poop:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.285
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nice try, but no...

Kunne du laget to kjappe videosnutter med og uten? Så kan man se selv.
    Ikke misforstå, jeg tviler ikke.. men tror det ikke før jeg får se det.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.340
    Torget vurderinger
    1
    Kunne du laget to kjappe videosnutter med og uten? Så kan man se selv.
    Ikke misforstå, jeg tviler ikke.. men tror det ikke før jeg får se det.
    Du vet, man kan ikke AB teste slikt eller korte snutter eller bilder. Man må jo såklart langtidsteste det for å se forbedringen! Gjerne flere uke eller mnd.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold
    Man kan fint lage 100-timers videoer på Youtube. Men vi må vel opp i 300 timer før man hører forskjell. Tenker at etter 300 timer med fotball for å se forskjell så klarer jeg meg fint uten.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold
    Som nokså ny her på forumet har jeg bladd litt i denne tråden og må bare si at det er minst like trist å se at mange forkaster produkter uten å ha prøvd de, som at de mener det er trist at noen kan tro at produktene virker. Jeg er enig i at det alltid er sunt med litt skepsis og ikke sluke all markedsføring rått naturligvis, men alle produktene er ikke nødvendigvis helt bortreist.

Jeg har selv testet flere produkter som er omtalt i denne tråden. Noen synes jeg gir ingen eller omtrent ikke hørbar gevinst, men jeg opplever også stor gevinst med flere. Et eksempel på et produkt jeg hører forskjell med/uten og som folk her forkaster uten å blunke er f.eks. diverse Quantum klistremerker. Det er vel forskjellige typer av de og så har ikke testet ut alle, kun de jeg har selv fra Creaktiv og Gabriel Tech. Man må eksperimentere en del med plassering av disse, men jeg har disse f.eks. på trådløs ruter hvor det er klart hørbart. Et annet sted jeg opplever at de gjør stor nytte er ved siden av strøminntak på diverse produkter. Også i sikringsskapet opplever jeg at disse gir klar hørbar gevinst.

Så igjen, det er helt ok at folk er skeptiske og kritiske, men å automatisk forkaste mange av de tweaksene som er omtalt i denne tråden - og uten selv å ha prøvd de, og bare fordi de er dyre, eller man synes markedsføringen er på kanten (noe som og kan være rett iblant) - synes jeg blir like useriøst som de produktene man hevder er useriøse.
    Det finnes homeopatiske medisiner som saklig sett "inneholder" et virkestoff som er kjent og har en dokumentert effekt. Det man derimot ikke sier noe om er at i enkelte tilfeller er disse så spedd ut at om hele menneskeheten bruker en av disse "medisinene" daglig gjennom hele livet, så er det en fullstendig ikkeeksisterende sjanse for at én av dem ved ett eneste tilfelle får i seg ett eneste molekyl av det angitte stoffet. For andre kan konsentrasjonen være så høy at det for eksempel tilsvarer å knuse en vanlig sovetablett, fordele den på 3650 nye tabletter og ved hjelp av denne konsentrasjonen påberope seg å "ha en effekt", selv om vi vet at dette ikke er en dose som noe menneske er i nærheten av å kunne registrere, og langt mindre bli trett av.

Allikevel vil man finne, innenfor brukergruppene til disse tingene, folk som like freidig som deg selv her nå, påstår at "det er en effekt". Det er helt på det rene at disse menneskene faktisk tar feil fordi det lar seg helt enkelt dokumentere. Har man ikke fått i seg en gitt medisin så har man ikke effekt av den bare fordi man tror man har fått i seg dette.

Den eneste måten vi kan finne ut om ting er realistisk eller ikke er ved å legge kunnskap til grunn. Lytting er ikke kunnskap, det er å åpne seg fullstendig for tull og fjas og kaste den kritiske sansen i restavfallet for snarlig og evig forbrenning. Din innvending til dette er naturligvis at "dette er erfaringsbasert, det finnes mer mellom himmel og jord" osv, men der tar du faktisk feil, og det kan vi faktisk dokumentere med et veldig enkelt tankeeksperiment:

La oss dele inn alle lydprodukter i to kategorier. Den ene er den pragmatiske, den andre er den suspekte. Vi holder forklaringsmodeller, erfaring osv utenfor, og fokuserer på to ting: Målinger og blindtester. Det er viktig å understreke at ting da faller i to kategorier, men at det ikke er alltid sånn at alle egenskapene til et produkt havner i samme kategori. Uansett, det fordeler seg slik:

Pragmatiske ting:
    Vi måler forskjell, og vi måler flere forskjeller enn vi kan høre. Vi hører forskjell på mye i blindtester, men en del målbare forskjeller hører vi simpelthen ikke. Forklaringsmodellene holder vann og er forankret i kjent vitenskap. Tingen har en plausibel funksjon som gir det resultatet målemessig som vi kan forvente.

Suspekte ting:
    Vi måler ikke forskjell. Det finnes ingen blindtester som kan bekrefte hørbar forskjell. Forklaringsmodellene vitner om at den som har skrevet dem ikke vet hva han/hun snakker om og er bare tilsynelatende forankret i vitenskap. Tingen mangler en plausibel funksjon og som forventet gir det ingen målemessig forskjell.

Jeg er ikke spesielt redd for å kategorisk putte "quantum klistremerker" i sistnevnte kategori. Hvis du skal tviholde på slikt tøv bør det være noe annet enn klebeeffekten og utseendet som faktisk lar seg sannsynliggjøre her.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Holmestrand
    Og selvfølgelig husker jo alle hvor fælt anlegget låt for 200–300 timer siden.
    Det gjør vi.
    Har klar ide om hvordan anlegget låter til enhver tid.
    All musikk er for øvrig avspilt med alle sikringer snudd begge veier, siden jeg tidvis sliter litt med hva som er høyre og venstre, og jeg ikke klarer å huske hvilken side jeg stod sist gang.
    Tidkrevende, men vel anvendt tid for sjelefred. :)

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0

aldri hørt om disse produktene…
    Mannen bak selskapet, Bill Stierhout, drev tidligere selskapet som ble solgt til Nordost, eller om det var kun patenter er jeg usikker på, dvs QRT teknologien. Så alle produktene til Nordost som Qx2, Qx4, Qk1 og Qv2 er utviklet av mannen som nå driver Add Powr. Add Powr har nå produkter som er videreutviklet fra den gang og ennå bedre.

Noe som taler til fordel for Add Powr - produktmessig og "seriøsitetsmessig" - er at de har en håpløs nettside, og er håpløse på markedsføring generelt. Jeg har snakket med han ved et par anledninger, og er det noe som slår meg er det at han er ihuga, lidenskapelig entusiast med heller mindre kommersiell sans/teft og ikke i det minste opptatt av å "lure" noen. Han har også anbefalt rimeligere produkter enn hva jeg har forespurt.

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Er det såpass stor forskjell som du sier av den tweaken din, så burde du jo bare rett og slett få kalibrert TVn da kanskje? Har du en kalibrert TV fra før, og det er så store forskjeller som du sier så er den ikke kalibrert lengre. Kanskje konemor har tukla med sortnivået på TVn din?
    TV´n min er proffkalibrert, altså av kalibratør hjemme hos meg, og ikke sånn "hikkemikk"-kalibrering som f.eks. Power driver med.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold
    Mannen bak selskapet, Bill Stierhout, drev tidligere selskapet som ble solgt til Nordost, eller om det var kun patenter er jeg usikker på, dvs QRT teknologien. Så alle produktene til Nordost som Qx2, Qx4, Qk1 og Qv2 er utviklet av mannen som nå driver Add Powr. Add Powr har nå produkter som er videreutviklet fra den gang og ennå bedre.

Noe som taler til fordel for Add Powr - produktmessig og "seriøsitetsmessig" - er at de har en håpløs nettside, og er håpløse på markedsføring generelt. Jeg har snakket med han ved et par anledninger, og er det noe som slår meg er det at han er ihuga, lidenskapelig entusiast med heller mindre kommersiell sans/teft og ikke i det minste opptatt av å "lure" noen. Han har også anbefalt rimeligere produkter enn hva jeg har forespurt.
    Så han har fortid som kjeltring, solgte ideene sine til en annen kjeltring, og startet på nytt som kjeltring. Derfor skal vi tro på ham?

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Så han har fortid som kjeltring, solgte ideene sine til en annen kjeltring, og startet på nytt som kjeltring. Derfor skal vi tro på ham?
    Du burde prøve en Eau2, som han nå selger svært rimelig - så kan vi snakkes!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Holmestrand

Ikke bare fordi de er dyre.
    I mange tilfeller fordi de er dyre OG forklaringen på hvordan de fungerer får Durek til å framstå som en naturfaglærer.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.744
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes homeopatiske medisiner som saklig sett "inneholder" et virkestoff som er kjent og har en dokumentert effekt. Det man derimot ikke sier noe om er at i enkelte tilfeller er disse så spedd ut at om hele menneskeheten bruker en av disse "medisinene" daglig gjennom hele livet, så er det en fullstendig ikkeeksisterende sjanse for at én av dem ved ett eneste tilfelle får i seg ett eneste molekyl av det angitte stoffet. For andre kan konsentrasjonen være så høy at det for eksempel tilsvarer å knuse en vanlig sovetablett, fordele den på 3650 nye tabletter og ved hjelp av denne konsentrasjonen påberope seg å "ha en effekt", selv om vi vet at dette ikke er en dose som noe menneske er i nærheten av å kunne registrere, og langt mindre bli trett av.

Allikevel vil man finne, innenfor brukergruppene til disse tingene, folk som like freidig som deg selv her nå, påstår at "det er en effekt". Det er helt på det rene at disse menneskene faktisk tar feil fordi det lar seg helt enkelt dokumentere. Har man ikke fått i seg en gitt medisin så har man ikke effekt av den bare fordi man tror man har fått i seg dette.

Den eneste måten vi kan finne ut om ting er realistisk eller ikke er ved å legge kunnskap til grunn. Lytting er ikke kunnskap, det er å åpne seg fullstendig for tull og fjas og kaste den kritiske sansen i restavfallet for snarlig og evig forbrenning. Din innvending til dette er naturligvis at "dette er erfaringsbasert, det finnes mer mellom himmel og jord" osv, men der tar du faktisk feil, og det kan vi faktisk dokumentere med et veldig enkelt tankeeksperiment:

La oss dele inn alle lydprodukter i to kategorier. Den ene er den pragmatiske, den andre er den suspekte. Vi holder forklaringsmodeller, erfaring osv utenfor, og fokuserer på to ting: Målinger og blindtester. Det er viktig å understreke at ting da faller i to kategorier, men at det ikke er alltid sånn at alle egenskapene til et produkt havner i samme kategori. Uansett, det fordeler seg slik:

Pragmatiske ting:
    Vi måler forskjell, og vi måler flere forskjeller enn vi kan høre. Vi hører forskjell på mye i blindtester, men en del målbare forskjeller hører vi simpelthen ikke. Forklaringsmodellene holder vann og er forankret i kjent vitenskap. Tingen har en plausibel funksjon som gir det resultatet målemessig som vi kan forvente.

Suspekte ting:
    Vi måler ikke forskjell. Det finnes ingen blindtester som kan bekrefte hørbar forskjell. Forklaringsmodellene vitner om at den som har skrevet dem ikke vet hva han/hun snakker om og er bare tilsynelatende forankret i vitenskap. Tingen mangler en plausibel funksjon og som forventet gir det ingen målemessig forskjell.

Jeg er ikke spesielt redd for å kategorisk putte "quantum klistremerker" i sistnevnte kategori. Hvis du skal tviholde på slikt tøv bør det være noe annet enn klebeeffekten og utseendet som faktisk lar seg sannsynliggjøre her.
    Du hopper over at placebo faktisk virker. Det kan generelaiseres til at «behandling» virker, selv om behandlingen ikke har noen direkte virkning. Overført til hifi og tweaking, så kan en si at tweaking virker, ikke fordi at det enkelte tweaket har noen reell effekt, men fordi en har tweaket. Det blir som å skru på en equaliser som ikke er koblet til, «alle» hører det.

mvh
    KJ

• Liker
    Reaksjoner: KMR
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn