Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her er egentlig det største problemet med bransjen og hobbien vår. Det er de tette knytningene mellom den useriøse bransjen og publikasjonene som promoterer.
    Lee Scoggings. Kanskje den største "schill" av alle (i mangel av et godt norsk ord). Han har klart det kunstykke å bli "President og EVP" for et firma som har bl.a. hifi+ og TAS under sine vinger. Han har ansvaret for business utviklingen der. Han var tidligere internasjonal editor for parttimeaudiophile (som omtrent bare ga skryt til høytflyvende tweaks).
    Han ble "bannet" fra audiophilestyle (tidligere computeraudiophile) flere ganger nettopp pga. sin agenda og promotering av sine venner i bransjen. Absolutt helt blottet for å prøve å innse noe som kan minne om en objektiv sannhet.
    Han er selvsagt venner med mange produsenter og evner å poste dette i en FB gruppe startet og eid av Ted Denney (sjef i synergistic research)
    lee.jpg


    En gruppe som stort sett bare promoterer tull og tøys som folk tror på. De samme folkene blir lurt og manipulert av mr. Ted og hans "medsammensvorne" (venner, medansatte, skribenter etc. ) som også går ut i sgs. alle andre fora og sprer budskapet sitt.
    Her har vi kompisene
    85019823_10221098579284605_7891708823910481920_o.jpg


    Mr. Ted har foresten akkurat utvidet bilkolleksjonen sin og handlet en fin Ferrari betalt av penger mottatt fra audiofile uten kritisk sans.

    Dette er bare et eksempel og det finnes mange dessverre .

    Det ødelegger for den seriøse delen og rekruttering.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Og jeg vil ha høyttalerelementer som går på likestrøm.
    Du skal ikke tulle med slik. En gang endte jeg i diskusjon med 3 elektrikere (!) som hardnakket påsto det var likestrøm som drev høyttalerne. Visstnok en variabel likestrøm (men altså ingen vekselstrøm)...... Jeg nådde ikke frem den kvelden.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Har prøvd 80 volt dc på noen høyttalere jeg hadde for en tid tilbake. Det ble ikke mye lyd for å si det sånn. Et lite plopp og bassen stod i ytre stilling
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    En gruppe som stort sett bare promoterer tull og tøys som folk tror på. De samme folkene blir lurt og manipulert av mr. Ted og hans "medsammensvorne" (venner, medansatte, skribenter etc. ) som også går ut i sgs. alle andre fora og sprer budskapet sitt.
    Gruppa Audio Subjectives regler:

    1. 1st rule, treat others with respect.
    2nd rule, see first rule. If you disagree with someone state your case without personal attack. This is a group to share the SUBJECTIVE experience of audio. Sound quality is largely subjective.

    2. No one needs to justify a subjective observation.
    If you disagree with a subjective observation state why without personal attack or badgering. If subjective sound quality takes a backseat to objective measurements you’re in the wrong group.

    Det er helt OK med subjektive erfaringer, men her gir de jo objektive målinger en negativ valør med vilje. Da ligger jo forholdene veldig godt til rette for å skryte av og promotere tulleprodukter. Jo dyrere, jo bedre.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og disse folkene på Audio Subjective mener "flat earthers" er de andre. De som har en nøktern og vitenskapelig tilnærming til audio reproduksjon. Nydelig ikke sant :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det skremmende er att mange av de som tror på disse folka, frekventerer her inne.
    Ja det er virkelig skremmende at noen er så blåøyd :( lurer litt på hva de driver med i arbeidslivet?

    mvh
    finans og sykepleie!

    (de ene tilhører pæng uten grenser, de andre er hovedsponsor for alternativbransjen.)

    ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ingen sammenheng. Bare sjekk f.eks. Lee Scoggings.
    Man kan bli president i USA med et forvridd verdensbilde.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lee Scoggings er finansmann, men han skriver mot bedre vitende. På LinkedIn-profilen hans linkes det til en studie som demonstrerer at analytiske modeller gir mer treffsikre vurderinger av vinkvalitet enn selvbestaltede guruer - «gurus vs geeks». At han selv fremstiller det motsatt for audio er demagogi - han forteller ting han vet er løgn til folk han vet er idioter.
    https://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/key/d0ribSqvyTdoxW

    Det litt mer bekymringsfulle er at LinkedIn forteller at Scoggins og jeg har ni felles bekjente... :rolleyes:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kanskje et nyttig tweak? Gjør dyre kabler overflødige. Koster bare noen tusen
    https://highend-electronics.com/products/albat-gp-24-power-cable-card?

    When you use this tuning product, you don't have to worry about high-priced audio cables, because with the help of the GP.24 Power Cable Card you improve the sound of your cables without breaking the bank !
    Når du snakker om. Verdens beste hørsel? Ted Denney?
    screenshot-www.facebook.com-2020.04.16-19_52_21.jpg


    Flere her inne som klarer 10 av 10 i en kabel blindtest?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har konstruert en boks, nærmere bestemt en universell boks, og den kan brukes på alle kabler. Om det er en usb-kabel fra mobillader som brukes til å drive no' 5V-greier, digitalkabel, -både coax og TosLink, XLR-kabler, phono, strømkabler, ht-kabler og cat5-kabler. Ju neim it. Den gir en utrolig usannsynlig oppgradering av alt. Det er helt sant. Ja, den kan sogar brukes til oppsamling av kabler unger og bikkjer legger fra seg. Sammen med kabelløfterne mine, som kan bestilles separat, vil dette gi en ytterligere utrolig forbedring av alt av anlegg. Fås i matchende farger hvit umiddelbart fra lager, men kan også fremstilles i sort og dermed ferdig innbrent til en merkostnad på 50 % i forhold til basisprisen for hvit utgave.
    Er det interesse for disse? Gi lyd fra deg til meg, og jeg gir amazing god lyd tilbake til deg. Jeg tar VIPPS.
     

    Vedlegg

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Balle Clorin liker å ha det rundt 23-24 grader celsius i rommet:)

    Men ganske hørbart når tempen varierer i rommet. Opplever ganske tynn og pistret lyd når lytterommet er på 10 grader(er ofte der når anlegget har stått avslått i vinterhalvåret) i forhold til 19, som er ideelt, og temp under kalibrering.
    Om sommeren er den ofte mye høyere og det gjør lyden dvask.

    Dere lurer sikkert på om jeg er gal men ikke galere enn de som hører forskjell på en snudd glass-sikring.
    Vis vedlegget 569424
    Jeg er sikker på at dette kan oppveies med noen fine fartsstriper på høyttalerne, dersom du limer dem fast på det rette stedet.
    Dette gjelder jo ikke dersom han bor under høydehus-opphold (ref.lufttrykk).
    Dersom veggene, vinduer og dører er tette vil subbene gi varierende trykk i rommet og dermed fluktasjoner i lydhastighet. Dette kan motvirkes ved å spille ujevn musikk (f.eks trønderrock) eller at de små messingbjellene henges litt lenger ut fra veggen og vris tangensielt mot subbene.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg har konstruert en boks, nærmere bestemt en universell boks, og den kan brukes på alle kabler. Om det er en usb-kabel fra mobillader som brukes til å drive no' 5V-greier, digitalkabel, -både coax og TosLink, XLR-kabler, phono, strømkabler, ht-kabler og cat5-kabler. Ju neim it. Den gir en utrolig usannsynlig oppgradering av alt. Det er helt sant. Ja, den kan sogar brukes til oppsamling av kabler unger og bikkjer legger fra seg. Sammen med kabelløfterne mine, som kan bestilles separat, vil dette gi en ytterligere utrolig forbedring av alt av anlegg. Fås i matchende farger hvit umiddelbart fra lager, men kan også fremstilles i sort og dermed ferdig innbrent til en merkostnad på 50 % i forhold til basisprisen for hvit utgave.
    Er det interesse for disse? Gi lyd fra deg til meg, og jeg gir amazing god lyd tilbake til deg. Jeg tar VIPPS.
    Topp til pop-anlegget, de løfterne der.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Balle Clorin liker å ha det rundt 23-24 grader celsius i rommet:)

    Men ganske hørbart når tempen varierer i rommet. Opplever ganske tynn og pistret lyd når lytterommet er på 10 grader(er ofte der når anlegget har stått avslått i vinterhalvåret) i forhold til 19, som er ideelt, og temp under kalibrering.
    Om sommeren er den ofte mye høyere og det gjør lyden dvask.

    Dere lurer sikkert på om jeg er gal men ikke galere enn de som hører forskjell på en snudd glass-sikring.
    Som kjent endrer resistiviteten av kobber seg med 0,4 % per grad. Høyttalermotoren starter fra romtemperatur, men vi kan anta at likevektstemperaturen etter et par timer drift også endrer seg med like mye. Det betyr at en høyttalermotor med 5,2 Ohm seriemotstand vil endre resistans med 0,02 Ohm per grad romtemperatur.

    Som kjent er seriemotstanden den viktigste egenskapen ved en høyttalerkabel, etterfulgt av induktansen. Høyttalerkabelen er i serie med høyttalermotoren.

    4 mm2 høyttalerkabel i OFC-E kobber har en resistans på 0,00428 Ohm per meter. Et strekk på 2,44 m hver vei har seriemotstand 2*2,44*0,00428 Ohm = 0,02 Ohm.

    Tilsvarende har 2,5 mm2 resistans 0,00684 Ohm per meter og et strekk på halvannen meter av den har 0,02 Ohm.

    Forskjellen på 2,5 mm2 og 4 mm2 er 0,00256 Ohm per meter. Om man endrer tverrsnitt fra 2,5 til 4,0 mm2 (eller motsatt) på et to meters strekk høyttalerkabel har man endret seriemotstanden med 0,02 Ohm.

    Det betyr at effekten på bassgjengivelsen av en grad temperaturendring i rommet tilsvarer å skjøte inn eller kutte bort ca to og en halv meter 4 mm2, halvannen meter 2,5 mm2, eller å endre mellom 2,5 og 4,0 mm2 høyttalerkabel på et to meters strekk.

    Jeg har fundert lenge på hvorfor ingen selger audiofile presisjonstermostater til hifi-lytterom, siden effekten av en romtemperatur som drifter med en grad eller så beviselig er langt større enn effekten av stort sett alle hifi-tweakeriene på markedet. Men jeg påstår ikke å kunne høre det. :)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Balle Clorin liker å ha det rundt 23-24 grader celsius i rommet:)

    Men ganske hørbart når tempen varierer i rommet. Opplever ganske tynn og pistret lyd når lytterommet er på 10 grader(er ofte der når anlegget har stått avslått i vinterhalvåret) i forhold til 19, som er ideelt, og temp under kalibrering.
    Om sommeren er den ofte mye høyere og det gjør lyden dvask.

    Dere lurer sikkert på om jeg er gal men ikke galere enn de som hører forskjell på en snudd glass-sikring.
    Som kjent endrer resistiviteten av kobber seg med 0,4 % per grad. Høyttalermotoren starter fra romtemperatur, men vi kan anta at likevektstemperaturen etter et par timer drift også endrer seg med like mye. Det betyr at en høyttalermotor med 5,2 Ohm seriemotstand vil endre resistans med 0,02 Ohm per grad romtemperatur.

    Som kjent er seriemotstanden den viktigste egenskapen ved en høyttalerkabel, etterfulgt av induktansen. Høyttalerkabelen er i serie med høyttalermotoren.

    4 mm2 høyttalerkabel i OFC-E kobber har en resistans på 0,00428 Ohm per meter. Et strekk på 2,44 m hver vei har seriemotstand 2*2,44*0,00428 Ohm = 0,02 Ohm.

    Tilsvarende har 2,5 mm2 resistans 0,00684 Ohm per meter og et strekk på halvannen meter av den har 0,02 Ohm.

    Forskjellen på 2,5 mm2 og 4 mm2 er 0,00256 Ohm per meter. Om man endrer tverrsnitt fra 2,5 til 4,0 mm2 (eller motsatt) på et to meters strekk høyttalerkabel har man endret seriemotstanden med 0,02 Ohm.

    Det betyr at effekten på bassgjengivelsen av en grad temperaturendring i rommet tilsvarer å skjøte inn eller kutte bort ca to og en halv meter 4 mm2, halvannen meter 2,5 mm2, eller å endre mellom 2,5 og 4,0 mm2 høyttalerkabel på et to meters strekk.

    Jeg har fundert lenge på hvorfor ingen selger audiofile presisjonstermostater til hifi-lytterom, siden effekten av en romtemperatur som drifter med en grad eller så beviselig er langt større enn effekten av stort sett alle hifi-tweakeriene på markedet. Men jeg påstår ikke å kunne høre det. :)
    Som kjent kommer det an på om høyttalermotoren har turbo og ladeluftkjøler.
    Som kjent har høyttalermotoren ofte eksosutblåsningen bak dersom det er bassreflekshøyttalermotor.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Å holde kontroll på romtemperaturen er da ikke noe probelm, - det fixer man da med en liten PID kontroller og et SS rele i stedet for gammeltermostaten. Hvis man klarer å snike en liten Pt100 inn på HT-spolen kan man jo styre turbovifta med en annen PID.... Omron EC5 eller tilsv. til et par-tre lapper klarer begge deler...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som kjent kommer det an på om høyttalermotoren har turbo og ladeluftkjøler.
    Som kjent har høyttalermotoren ofte eksosutblåsningen bak dersom det er bassreflekshøyttalermotor.
    Ja. :) Og så har du motstanden i delefilteret, eksempelvis en spole eller to som lavpassfilter. La oss for enkelhets skyld si at det er en Ohm tilsammen, igjen i serie med høyttalermotoren i bassene. Det alene tilfører 0,004 Ohm per grad C temperaturendring i rommet, tilsvarende en meter 4 mm2 høyttalerkabel i tillegg til det ovenstående. Per grad.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Som kjent kommer det an på om høyttalermotoren har turbo og ladeluftkjøler.
    Som kjent har høyttalermotoren ofte eksosutblåsningen bak dersom det er bassreflekshøyttalermotor.
    Ja. :) Og så har du motstanden i delefilteret, eksempelvis en spole eller to som lavpassfilter. La oss for enkelhets skyld si at det er en Ohm tilsammen, igjen i serie med høyttalermotoren i bassene. Det alene tilfører 0,004 Ohm per grad C temperaturendring i rommet, tilsvarende en meter 4 mm2 høyttalerkabel i tillegg til det ovenstående. Per grad.
    Ja, en skikkelig høyttalermotor spoler avgårde så røken ljomer tur hjulbågan. :-D
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Å holde kontroll på romtemperaturen er da ikke noe probelm, - det fixer man da med en liten PID kontroller og et SS rele i stedet for gammeltermostaten. Hvis man klarer å snike en liten Pt100 inn på HT-spolen kan man jo styre turbovifta med en annen PID.... Omron EC5 eller tilsv. til et par-tre lapper klarer begge deler...
    Ledningsbokskontrollatoren jeg markedsførte med brask og bram over her utjamner alle uheldige bivirkninger fra romtempen. Kabelløfterne motvirker magnetpåvirkningen fra nord- og sydpolen.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.774
    Torget vurderinger
    1
    Han her må faen meg være sprøyte gal.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn