Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos kabelløftere: Som flere av dere vet lagde jeg mine egne for noen år siden, mens jeg ennå var sånn kabel-agnostiker og ville høre om det gjorde noen forskjell. Jeg lagde baser av bøketre med små vibrasjonsdempende polyuretanføtter under. På de basene lagde jeg små hengekøyer av neopren O-ringer spent opp mellom umagnetiske aluminiumstifter for å være sikker på at ingen ting kunne forstyrre det sarte elektromagnetiske feltet rundt kablene, hverken elektromagnetiske inhomogeniteter eller mekaniske vibrasjoner. Lagde såpass mange at jeg kunne suspendere alle kabler i anlegget, og skille mellom signal-, høyttaler- og strømkabler på hver sine løftere med god avstand mellom.

    Det gjorde ingen verdens forskjell. Totalt bortkastede DIY-timer som kunne vært brukt til å bygge høyttalere eller noe annet som har en eller annen effekt. Kanskje kablene mine ikke var sarte nok, anlegget avslørende nok, eller ørene gode nok - men jeg tviler litt på det. uansett har jeg en boks full av pene kabelløftere i kjelleren.

    komfort: Siden du behøver noen slike kan du få kjøpe mine. Bare kr 1999,95 pr stk. De er håndlagd av en MIT PhD med bakgrunn fra rakettforskning og greier. Dyre nok til å ha stor effekt, samtidig som du sparer en femøring pr stk sammenlignet med det Furutech-rælet. Kjempetilbud. ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Siden du behøver noen slike kan du få kjøpe mine. Bare kr 1999,95 pr stk. De er håndlagd av en MIT PhD med bakgrunn fra rakettforskning og greier. Dyre nok til å ha stor effekt, samtidig som du sparer en femøring pr stk sammenlignet med det Furutech-rælet. Kjempetilbud. ;)
    Og jeg som trodde du prosederte mot rosemalende sleipe kabelpushere!
    Der ødela jeg hele argumentasjonsrekka di mhp. rollen som overformynder for audiofile :cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Entreq laver en liten Groundbox i trækasse. Prisen er 6600 £. Indholdet koster et par hundrede kroner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mine er mye finere enn de der. Mot et lite pristillegg på kr 2999 pr stk kan jeg beise og lakkere bøketresoklene slik at de fremstår som mahogny eller palisander også - til og med helt uten å skade regnskogen! Jo mørkere finish, desto mørkere lydbilde med naturell oljet bøk, mahognyfinish og palisanderfinish i den rekkefølgen. For en deal! Hvis man i stedet vil ha fransk politur som på Cremona-fioliner blir det selvsagt litt dyrere. ;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Mine er mye finere enn de der. Mot et lite pristillegg på kr 2999 pr stk kan jeg beise og lakkere bøketresoklene slik at de fremstår som mahogny eller palisander også - til og med helt uten å skade regnskogen! Jo mørkere finish, desto mørkere lydbilde med naturell oljet bøk, mahognyfinish og palisanderfinish i den rekkefølgen. For en deal! ;)
    Shut-up-and-take-my-money.jpg
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Nei, det er ikke pussig i det hele tatt. Det ble gjort konstruksjonsmessige vurderinger av typen:

    • Vil det påvirke lyden at ledningen ligger på gulvet?
    • Vil det påvirke lyden om vi endesnur ledningen?
    • Vil det påvirke lyden om om vi øker tverrsnittet fra tilstrekkelig til latterlig stort?
    • Vil det påvirke lyden om ledningen er isolert med noe som ingen har tenkt på før, og er skikkelig dyrt?
    • Vil det påvirke lyden hva slags underlag forsterkeren står på?
    • Etc, etc og slik kan vi fortsette i det uendelige. Det er alltid mulig å finne nye "tenk om",

    På disse spørsmålene ble det svart nei, og da gikk man ikkke videre den veien.
    Akkurat som vi alle utelukker forskjellige ting på daglig basis, fordi vi vet at det ikke er aktuelt.
    Og på den måten får vi faktisk gjort noe. Vi sparer tid, og vi sparer kostnader.
    Nå trodde riktignok folk en gang i tiden at jorda er flat.
    Men spørsmålene ovenfor er faktisk vurdert og prøvd vitenskapelig.
    I motsetning til teorien om at jorda er flat, den er motbevist.
    Men like fullt var det jo akkurat en som gav sitt liv i forsøket på å bevise at vi som faktisk tror på vitenskapen tar feil.
    Trist, men slik er det.
    Du glemmer flere ting her:
    -Nytteverdi uten å påvirke lyden
    -Praktisk (for de av dere som vasker gulvet bak HiFi rack)
    -Utseende

    Jeg har en liten PC med en tung dyr Nordost USB kabel. Jeg ønsker meg en sånn Furutech kabelholder til å holde kabelen slik at ikke vekten av kabelen ikke lenger henger i USB kontakten. (Dere har vel ikke oversett at den kan brukes til dette også? :) )
    Og for det er du villig til å betale 2000 kr? For å løfte opp en USB-kabel? Kabelløfteren ser kanskje penere ut enn en trekloss, men med mindre PC-en står på utstilling i glassmonter midt i stua, så er det vel ett fett hva som skjuler seg bak PC-kabinettet? Men for all del - du gir i alle fall et bidrag til å holde HiFi-bransjen i live :rolleyes:
    Ønsker du ikke å holde HiFi bransjen i live???
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nei, det er ikke pussig i det hele tatt. Det ble gjort konstruksjonsmessige vurderinger av typen:

    • Vil det påvirke lyden at ledningen ligger på gulvet?
    • Vil det påvirke lyden om vi endesnur ledningen?
    • Vil det påvirke lyden om om vi øker tverrsnittet fra tilstrekkelig til latterlig stort?
    • Vil det påvirke lyden om ledningen er isolert med noe som ingen har tenkt på før, og er skikkelig dyrt?
    • Vil det påvirke lyden hva slags underlag forsterkeren står på?
    • Etc, etc og slik kan vi fortsette i det uendelige. Det er alltid mulig å finne nye "tenk om",

    På disse spørsmålene ble det svart nei, og da gikk man ikkke videre den veien.
    Akkurat som vi alle utelukker forskjellige ting på daglig basis, fordi vi vet at det ikke er aktuelt.
    Og på den måten får vi faktisk gjort noe. Vi sparer tid, og vi sparer kostnader.
    Nå trodde riktignok folk en gang i tiden at jorda er flat.
    Men spørsmålene ovenfor er faktisk vurdert og prøvd vitenskapelig.
    I motsetning til teorien om at jorda er flat, den er motbevist.
    Men like fullt var det jo akkurat en som gav sitt liv i forsøket på å bevise at vi som faktisk tror på vitenskapen tar feil.
    Trist, men slik er det.
    Du glemmer flere ting her:
    -Nytteverdi uten å påvirke lyden
    -Praktisk (for de av dere som vasker gulvet bak HiFi rack)
    -Utseende

    Jeg har en liten PC med en tung dyr Nordost USB kabel. Jeg ønsker meg en sånn Furutech kabelholder til å holde kabelen slik at ikke vekten av kabelen ikke lenger henger i USB kontakten. (Dere har vel ikke oversett at den kan brukes til dette også? :) )
    Og for det er du villig til å betale 2000 kr? For å løfte opp en USB-kabel? Kabelløfteren ser kanskje penere ut enn en trekloss, men med mindre PC-en står på utstilling i glassmonter midt i stua, så er det vel ett fett hva som skjuler seg bak PC-kabinettet? Men for all del - du gir i alle fall et bidrag til å holde HiFi-bransjen i live :rolleyes:
    Ønsker du ikke å holde HiFi bransjen i live???
    Ved å kjøpe overpriset fjas? Ligger ikke helt for meg.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Apropos kabelløftere: Som flere av dere vet lagde jeg mine egne for noen år siden, mens jeg ennå var sånn kabel-agnostiker og ville høre om det gjorde noen forskjell. Jeg lagde baser av bøketre med små vibrasjonsdempende polyuretanføtter under. På de basene lagde jeg små hengekøyer av neopren O-ringer spent opp mellom umagnetiske aluminiumstifter for å være sikker på at ingen ting kunne forstyrre det sarte elektromagnetiske feltet rundt kablene, hverken elektromagnetiske inhomogeniteter eller mekaniske vibrasjoner. Lagde såpass mange at jeg kunne suspendere alle kabler i anlegget, og skille mellom signal-, høyttaler- og strømkabler på hver sine løftere med god avstand mellom.

    Det gjorde ingen verdens forskjell. Totalt bortkastede DIY-timer som kunne vært brukt til å bygge høyttalere eller noe annet som har en eller annen effekt. Kanskje kablene mine ikke var sarte nok, anlegget avslørende nok, eller ørene gode nok - men jeg tviler litt på det. uansett har jeg en boks full av pene kabelløftere i kjelleren.

    komfort: Siden du behøver noen slike kan du få kjøpe mine. Bare kr 1999,95 pr stk. De er håndlagd av en MIT PhD med bakgrunn fra rakettforskning og greier. Dyre nok til å ha stor effekt, samtidig som du sparer en femøring pr stk sammenlignet med det Furutech-rælet. Kjempetilbud. ;)
    Jeg kan være interessert i kabelholderne dine :) Regner med de ser bedre ut enn min nåværende kabel support?! Bilde? Dimensjoner?
     

    Vedlegg

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Og for det er du villig til å betale 2000 kr? For å løfte opp en USB-kabel? Kabelløfteren ser kanskje penere ut enn en trekloss, men med mindre PC-en står på utstilling i glassmonter midt i stua, så er det vel ett fett hva som skjuler seg bak PC-kabinettet? Men for all del - du gir i alle fall et bidrag til å holde HiFi-bransjen i live :rolleyes:
    Ønsker du ikke å holde HiFi bransjen i live???
    Ved å kjøpe overpriset fjas? Ligger ikke helt for meg.
    Man holder den nok bedre i live ved å bruke pengene på ting som faktisk har en betydning for lyden. :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Og for det er du villig til å betale 2000 kr? For å løfte opp en USB-kabel? Kabelløfteren ser kanskje penere ut enn en trekloss, men med mindre PC-en står på utstilling i glassmonter midt i stua, så er det vel ett fett hva som skjuler seg bak PC-kabinettet? Men for all del - du gir i alle fall et bidrag til å holde HiFi-bransjen i live :rolleyes:
    Ønsker du ikke å holde HiFi bransjen i live???
    Ved å kjøpe overpriset fjas? Ligger ikke helt for meg.
    Man holder den nok bedre i live ved å bruke pengene på ting som faktisk har en betydning for lyden. :)
    Det er greit å selge tilbehør som ikke gjør noe for lyden, men som likevel har en praktisk funksjon og/eller pynter opp anlegget. Kall det i så fall med rette navn, en spade for en spade, liksom.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Hadde disse liggende i boden. Satte dem opp, og kan bekrefte at de løfter kablene en god del. Vis vedlegget 572667
    Grunnen til at de gir lav revulosjonseffekt på lyden, er at nabokabelen ikke er løftet på samme måte. Kabelen på gulvet får en annen frekvens og et annet energiderivat på molekylnivå, og dette visker ut revulosjonseffekten på den løftede kabelen. Det er altså kabelen uten løftere som påvirker den løftede kabelen negativt, ikke motsatt. En negativ symbioseeffekt som er et kjent fenomen blant kabelfantaster.
    Løsning; ut i boden og snekre deg 50 slike kabelløftere til.
    Hilsen Durek.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Og for det er du villig til å betale 2000 kr? For å løfte opp en USB-kabel? Kabelløfteren ser kanskje penere ut enn en trekloss, men med mindre PC-en står på utstilling i glassmonter midt i stua, så er det vel ett fett hva som skjuler seg bak PC-kabinettet? Men for all del - du gir i alle fall et bidrag til å holde HiFi-bransjen i live :rolleyes:
    Ønsker du ikke å holde HiFi bransjen i live???
    Ved å kjøpe overpriset fjas? Ligger ikke helt for meg.
    Det finnes kabelholdere for alle lommebøker. Akkurat som at det finnes biler til alles lommebøker! Er det like vankelig å akseptere en bil til 20.000.000kr? Det er folk som står på venteliste for å få kjøpt disse bilene....Fortjener leverandøren av disse bilene livets rett??
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Og for det er du villig til å betale 2000 kr? For å løfte opp en USB-kabel? Kabelløfteren ser kanskje penere ut enn en trekloss, men med mindre PC-en står på utstilling i glassmonter midt i stua, så er det vel ett fett hva som skjuler seg bak PC-kabinettet? Men for all del - du gir i alle fall et bidrag til å holde HiFi-bransjen i live :rolleyes:
    Ønsker du ikke å holde HiFi bransjen i live???
    Ved å kjøpe overpriset fjas? Ligger ikke helt for meg.
    Det finnes kabelholdere for alle lommebøker. Akkurat som at det finnes biler til alles lommebøker! Er det like vankelig å akseptere en bil til 20.000.000kr? Det er folk som står på venteliste for å få kjøpt disse bilene....Fortjener leverandøren av disse bilene livets rett??
    giphy.gif


    Moving on.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dere ler dere, men Shakti steinen som jeg ga bort, ble revet ut av hendene mine og jeg kunne sikkert delt ut 100 til....
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.774
    Torget vurderinger
    1
    En utskjært trekloss til formålet i ibenholt, eik, bøk, snakewood eller annet gjør samme nytten og til en billigere pris. Har tidligere bruk egen produserte kabel løftere i eik, av overskudd fra benke plate. De gjorde jobben, men ingen hørbar forskjell hos meg. Bruker i dag klosser av ibenholt til fjerning av vibrasjoner på noen komponenter og det funker hos meg, men ikke sikkert det funker hos andre.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Må flire litt i/av en tråd som denne, for tankene går til min fordums foreleser på Høgskolen i Agder Robert Amundsen. I tråden Highend Sørlandet med bilder (https://www.hifisentralen.no/forume...os/9973-highend-sa-rlandet-med-bilder-49.html) er de på besøk hjemme hos Robert, og TS skriver følgende: «ADVARSEL! Alle som er allergiske mot Bybeefiltre, eksotiske kabler, Shakti Stones, VPI-bricks, strømkabler med bokser på osv bør nå lukke øynene»

    Dernest kommer dette bildet:

    13122d1335552254-highend-sa-rlandet-med-bilder-lemaire-045-medium-.jpg


    :)

    Anlegget skal visst låte helt nydelig, men hvor mye remediene bidrar, det skal ikke jeg uttale meg om.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan være interessert i kabelholderne dine :) Regner med de ser bedre ut enn min nåværende kabel support?! Bilde? Dimensjoner?

    komfort: Beklager sen respons, var på reise det meste av uken.

    Joda, de lå i boksen sin fortsatt. De er ca 50 mm høye, 50 mm mellom pinnene som holder gummikøyen, og med 65 mm bred sokkel. Har 15 stk.

    20200302_215906.jpg
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Jeg kan være interessert i kabelholderne dine :) Regner med de ser bedre ut enn min nåværende kabel support?! Bilde? Dimensjoner?
    komfort: Beklager sen respons, var på reise det meste av uken.

    Joda, de lå i boksen sin fortsatt. De er ca 50 mm høye, 50 mm mellom pinnene som holder gummikøyen, og med 65 mm bred sokkel. Har 15 stk.

    Vis vedlegget 573139
    De var fine!! Dette hadde vært en god seng for mine tri-wire VDH Magnum Hybrid HT kabler (3x2x8mm^2) :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Asbjørn: Du burde absolutt konsultert kabelløfter spesialisten Ted Denney i Synergistic Research før du lagde dine kabelløftere. Det er han som virkelig kan dette.
    cr1.jpg
    cr2.jpg
    cr3.jpg
    cr4.jpg


    Blir skjørere og skjørere disse lydsignalene og kablene de går gjennom.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn: Du burde absolutt konsultert kabelløfter spesialisten Ted Denney i Synergistic Research før du lagde dine kabelløftere. Det er han som virkelig kan dette.
    [...]
    Blir skjørere og skjørere disse lydsignalene og kablene de går gjennom.
    Jeg vil vel si at det er selgerne og kundene deres som blir skjørere og skjørere.

    Uansett, mine var et seriøst forsøk på å adressere alle effekter som kunne tenkes å ha noen betydning og som ble fremhevet av diverse kabelpushere. Kablene «ser» et homogent medie for det elektromagnetiske feltet, og de beskyttes mot mekaniske vibrasjoner og triboelektrisk gnissing.

    Gjorde ingen som helst forskjell. Så kan man jo trekke de konklusjoner man vil av det. Siden det ikke er noen grunn til å tro at kommersielt tilgjengelige kabelløftere er bedre, er en av mine konklusjoner at bransjen er full av sjarlataner som pusher overpriset, virkningsløst tullball.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    I denne videoen titter en studioteknikker på en video fra high-end hifi-butikk, og kommenterer hva han ser.
    Litt ut i filmen presenteres et seks kosteskaftstativ med små trepucker. Disse skal sammen lage akustiske vegger, eller noe. Hjelp

    https://www.youtube.com/watch?v=mimaImLrmfU

    Mvh
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    I denne videoen titter en studioteknikker på en video fra high-end hifi-butikk, og kommenterer hva han ser.
    Litt ut i filmen presenteres et seks kosteskaftstativ med små trepucker. Disse skal sammen lage akustiske vegger, eller noe. Hjelp

    Mvh
    Hmmm ikke mye å se her? link

    mvh
     
    P

    parafinoksen

    Gjest

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    I denne videoen titter en studioteknikker på en video fra high-end hifi-butikk, og kommenterer hva han ser.
    Litt ut i filmen presenteres et seks kosteskaftstativ med små trepucker. Disse skal sammen lage akustiske vegger, eller noe. Hjelp

    https://www.youtube.com/watch?v=mimaImLrmfU

    Mvh
    Her har du en hjemme-hos-artikkel om han som har utviklet disse puckene: The Audio Beat - East Meets West Coast; Bill Ying of Shun Mook Audio
    oj - Dette var jo...ja. Men likevel. Her er det en raring med sin filosofi og en slags helhetlig (men crazzzy) tilnærming. Da får det hele en slags logikk. Alternativ. Men like vel. Gutta på youtubefilmen fremstår jo bare som løv i vinden.

    Mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Når du først oppgraderer sikringene i stereoen din så må du huske DAB i bilen også profiterer på det.
    fuses_car.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Skal du oppnå maksimale resultater må du selvsagt ha DC-sikringer i en bil... husk at disse er retningsvirkende, så om de står gal vei, - ingen strøm...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn