Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.309
    Avmagnetisering av vinyl / plast? Hvis man faktisk velger å tro på det, trenger man kanskje å oppsøke noen....
    Vinyl har alltid vært belemret med magnetisme, også kalt statisk elektrisitet. Problemet er da at platen virker som en støvsuger. Man fikk kjøpt forskjellige remedier for å motvirke dette. Tydeligvis har noen sleipe åler spunnet videre på denne problemstillingen.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Vinyl har alltid vært belemret med magnetisme, også kalt statisk elektrisitet. Problemet er da at platen virker som en støvsuger. Man fikk kjøpt forskjellige remedier for å motvirke dette. Tydeligvis har noen sleipe åler spunnet videre på denne problemstillingen.
    Det er ikke sånn at noen har funnet bedre metoder?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Magnetisme er ikke det samme som statisk elektrisitet. En ballong blir ikke magnetisert om du gnir den mot en katt. En vinylplate blir ikke mer eller mindre statisk om den roterer i et magnetfelt. Ikke ballongen (eller katten) heller.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.309
    Magnetisme er ikke det samme som statisk elektrisitet. En ballong blir ikke magnetisert om du gnir den mot en katt. En vinylplate blir ikke mer eller mindre statisk om den roterer i et magnetfelt. Ikke ballongen (eller katten) heller.
    Neida, men når noe tiltrekker seg noe blir det ofte kalt magnetisk.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Jeg skal ikke snakke på vegne av Furutech, siden jeg aldri har brukt dette, men jeg har kontakt med flere her som bruker ting fra Furutech, og mener dette gir gode resultater.
    Du finner helt sikkert en drøss vitnesbyrd på nettet om at denne avmagnetiseringen av vinyl virker så det griner etter.
    Du klarer sikkert å dedusere hva det betyr.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Hva med innspillings cder med matematisk beregninger av støy i alle mulige frekvenser, med mulighet for demagnetisering av hele system?
    kremt... jeg har Densen - DeMagic.

    Det jeg har konkludere er at spiller man av denne mens man er i lytterommet høres alt helt anderledes ut etterpå.
    Men jeg spekulerer om ikke dette skyldes en grundig risting av hørselsorganene heller enn noe magisk har skjedd i avspillingskjeden.

    Forsøke å få kona til å starte den for meg en gang mens jeg opphold meg i annet rom. Men testen ble ødelagt av hun åpnet døra for å rømme rommet :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Jeg fikk en Densen DeMagic med CD-spilleren. Ble litt skeptisk til Densen etter det (men anlegget høres bra ut uansett) :)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    kremt... jeg har Densen - DeMagic.

    Det jeg har konkludere er at spiller man av denne mens man er i lytterommet høres alt helt anderledes ut etterpå.
    Men jeg spekulerer om ikke dette skyldes en grundig risting av hørselsorganene heller enn noe magisk har skjedd i avspillingskjeden.

    Forsøke å få kona til å starte den for meg en gang mens jeg opphold meg i annet rom. Men testen ble ødelagt av hun åpnet døra for å rømme rommet :)
    Jeg har sagt jeg hører forskjell på så mye ting som folk mener må være reine fantasier. Jeg syns folk er i overkant skeptiske på hifisentralen.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Jeg har sagt jeg hører forskjell på så mye ting som folk mener må være reine fantasier. Jeg syns folk er i overkant skeptiske på hifisentralen.
    Det opplver jeg å være sundt. Skepisk mener jeg. DeMagic platen utsetter hørselen for et veldig uvant frekvenspekter. Derfor virker det for meg naturlig å analysere hva som skjer med hørselorganene siden jeg men min forståelse av elektronikk ikke direkte kobler en logisk forklaring til opplevelse av lydforandring jeg opplever.

    Jeg har gjørt den på repeat i CD spilleren uten lyd på anlegget. Dette gav ingen endringer av lyd i mine ører.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Nei, jeg vil si for skeptiske for ting de selv ikke har erfart.
    Det har nok sammenheng med at man skjønner at enkelte ting ikke kan virke. Jeg trenger jo ikke å prøve å legge kondomer under bilsetet for å finne ut av om det stemmer at dette skal gjøre at fjæringen på bilen mer komfortabel?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det opplver jeg å være sundt. Skepisk mener jeg. DeMagic platen utsetter hørselen for et veldig uvant frekvenspekter. Derfor virker det for meg naturlig å analysere hva som skjer med hørselorganene siden jeg men min forståelse av elektronikk ikke direkte kobler en logisk forklaring til opplevelse av lydforandring jeg opplever.

    Jeg har gjørt den på repeat i CD spilleren uten lyd på anlegget. Dette gav ingen endringer av lyd i mine ører.
    Er enig i at det er viktig å være skeptisk.
    Men det blir helt fjernt hvis man nekter for egne observasjoner av endring i lyd.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det har nok sammenheng med at man skjønner at enkelte ting ikke kan virke. Jeg trenger jo ikke å prøve å legge kondomer under bilsetet for å finne ut av om det stemmer at dette skal gjøre at fjæringen på bilen mer komfortabel?
    Jeg vet hvordan dynamikken her virker Armand. Man tyr til latterliggjøring. Og folk vet, ikke sant, ferdig snakket, kan jeg ikke bare høre på deg lytte kritisk, komme tilbake å si du hadde rett, men det er ikke sånn.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Er enig i at det er viktig å være skeptisk.
    Men det blir helt fjernt hvis man nekter for egne observasjoner av endring i lyd.
    Derfor jeg forsøker få til blindtest når jeg har slike opplevelser jeg ikke kan forklare teknisk.

    Selvsagt er døra vidt åpen for at mine tekniske kunnskaper er minst like mangelfulle som alt annet i livet Men blindtest gir meg mulighet til å virkelig teste om et fenomen er virkelig eller av stor nok betydning til å fortsette, — uten at jeg behøver lese 7 tykke bøker for bedre forståelse av det tekniske.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg vet hvordan dynamikken her virker Armand. Man tyr til latterliggjøring. Og folk vet, ikke sant, ferdig snakket, kan jeg ikke bare høre på deg lytte kritisk, komme tilbake å si du hadde rett, men det er ikke sånn.
    Det er ikke et forsøk på latterliggjøring, men et forsøk på å finne en analogi som er like (u)sannsynlig (for meg).
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sagt jeg hører forskjell på så mye ting som folk mener må være reine fantasier. Jeg syns folk er i overkant skeptiske på hifisentralen.
    Det tror jeg de fleste av oss gjør - dvs «hører» eller rettere sagt opplever «forskjell» på mye rart. Noe av forskjellene mellom oss ligger i hvilken kontekst og hvilke forklaringsmekanismer den enkelte antar mht sine egne (og for den saks skyld andres) opplevelser. Litt tabloid så kan det være lettere å høre på egen forutinntatthet og egne meninger enn egne ører, dvs vi tolker sanseinntrykkene lenge før vi er oppmerksomme på hva det er som foregår og de fleste av oss sliter med tolkninger som ikke er «konsonant» med egen virkelighetsforståelse og etablerte meninger, dvs vi er resistente mot å endre forståelse/oppfatning av ting. «Bad ear day» og det motsatte skal heller ikke undervurderes.

    mvh
    KJ
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Er enig i at det er viktig å være skeptisk.
    Men det blir helt fjernt hvis man nekter for egne observasjoner av endring i lyd.
    Det som er helt fjernt er at enkelte avskriver helt det kjedelig faktum at alle hører ting som ikke nødvendigvis er reelle. Det gjelder bare andre og ikke en selv synes å være teorien. Vi har alle vært der - stolt på vår egen hørsel, men det er en altså illusjon - hørselen er upålitelig. Derfor kan det være lurt med kontrollert test når lytteinntrykkene blir for usannsynlige. Man kan i det minste spare mye penger på denne måten...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke snakke på vegne av Furutech, siden jeg aldri har brukt dette, men jeg har kontakt med flere her som bruker ting fra Furutech, og mener dette gir gode resultater.
    I kjerka, spesielt hos religiøse sekter, så holdes det jo vitnesbyrd én dag i uka hvor det fortelles -opplevde ting- som alle er enig i at bekrefter at Gud finnes.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    I kjerka, spesielt hos religiøse sekter, så holdes det jo vitnesbyrd én dag i uka hvor det fortelles -opplevde ting- som alle er enig i at bekrefter at Gud finnes.
    Jeg forstår at man vil bruke sånne sammenligninger, men jeg er ikke sikkert at det er så overførbart til endring i lyd, når man faktisk skifter komponenter som er konstruert forskjellig.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg jobbet i hifi bransjen i 25 år. Har solgt utrolig mye rart, og også latt meg rive med av hype og håp. Har brukt 100tusenvis på kabler og andre tweaks selv. Det tiltok kraftig rundt 2010 med mer og mer fantasifulle remedier som skal gjøre opplevelsen av 20-20000Hz bedre, men som ikke har noen andre kjente bruksområder innen vitenskapen. Dette skjedde parallelt med at rekruttering til hifi hobbyen minket, og populærmusikken som gjorde at de fleste synes en liten drit av en wifi høyttaler var nok. Forgubbingen innen haifai ser ut til å fremprovosere stadig mer eksotiske produkter og priser, og jeg kan røpe at bunnlinjen nok er målet her. Det er heftige penger å tjene på noen meter "audiofil" datakabel, gjerne 70% bare for utsalgstedet, mens marginene på Sonos og lignende nærmer seg 10%. Litt storytelling og kvasivitenskap, noen fanboys på et forum og så vipps har de nok til å overleve en stund til.
    Er enig i at det er viktig å være skeptisk.
    Men det blir helt fjernt hvis man nekter for egne observasjoner av endring i lyd.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg jobbet i hifi bransjen i 25 år. Har solgt utrolig mye rart, og også latt meg rive med av hype og håp. Har brukt 100tusenvis på kabler og andre tweaks selv. Det tiltok kraftig rundt 2010 med mer og mer fantasifulle remedier som skal gjøre opplevelsen av 20-20000Hz bedre, men som ikke har noen andre kjente bruksområder innen vitenskapen. Dette skjedde parallelt med at rekruttering til hifi hobbyen minket, og populærmusikken som gjorde at de fleste synes en liten drit av en wifi høyttaler var nok. Forgubbingen innen haifai ser ut til å fremprovosere stadig mer eksotiske produkter og priser, og jeg kan røpe at bunnlinjen nok er målet her. Det er heftige penger å tjene på noen meter "audiofil" datakabel, gjerne 70% bare for utsalgstedet, mens marginene på Sonos og lignende nærmer seg 10%. Litt storytelling og kvasivitenskap, noen fanboys på et forum og så vipps har de nok til å overleve en stund til.
    Det er et interessant innlegg.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har sagt jeg hører forskjell på så mye ting som folk mener må være reine fantasier. Jeg syns folk er i overkant skeptiske på hifisentralen.
    Hifisentralen er blevet vildt kedelig, der er absolut en fortsat accellerende nedadgående spiral.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mye av det som serveres særlig i denne tråden, er fullt på linje med chem trails, flat earth osv.... da bør det vel behandles deretter....
    Nylig gikk det en tråd om lydforskjeller på coaxkabler, som til alt overmål her brukes til digitale signaler.... det aller meste av det som tilbys er 75 ohms RG59...
    RG59 , såvel som andre RG-normerte coaxkabler, skal følge samme standard og leveres av en rekke forskjellige produsenter.... samme standard betyr samme RLC spesifikasjoner, dielektrikum etc... hvordan kan de da lyde forskjellig? TIl alt overmål brukt til serielle digitale data?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Og den er da fortsatt vakker og fascinerende. :)
    At man vet hva årsaken til fenomenet er gjør det bare mer interessant (y)
    ....og hvis det ikke var flere uløste fenomener å finne ut av, hadde forskere dødd av kjedsomhet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men det er da mer enn nok av reelle ting å finne ut av, uten at man stadig må ta omkamper om Maxwells elektromagnetisme, Einsteins relativitetsteori og Schrödingers kvantefysikk hele tiden. Hvis man mener å kunne "motbevise" alt det har man en jobb å gjøre.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hva med mørk materie og mørk energi?

    Problemet er at det ikke interakterer med vanlig materie bortsett via gravitasjon. Derfor har det ingen betydning for gjengivelse av lyd....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå ble det referert til som uløste fenomener.
    Definitivt. Vi har no frickin' clue om hva 95 % av universet består av, så det er mer enn nok å ta av der ute.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn