Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    En kjapp enkel måling av min høgre høyttaler med og uten Synergistic research xot tilkoblet, diskant og mellomtone terminalene.
    Rød er uten xot, blå er med xot. Vis vedlegget 1017581
    Tenk hvor bra det ville blitt med min naturlig og organiske spesial-banankontakt?
    Trenger ikke noe tullete xot da.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.571
    Antall liker
    3.139
    Sted
    Oslo
    En kjapp enkel måling av min høgre høyttaler med og uten Synergistic research xot tilkoblet, diskant og mellomtone terminalene.
    Rød er uten xot, blå er med xot. Vis vedlegget 1017581
    Hvis du kobler en mer eller elektrisk ledende dings mellom høyttalerterminalene er det kanskje ikke så rart om du måler en forskjell. Så er spørsmålet om forskjellen er til det bedre, til det værre, eller strengt tatt ikke hørbart.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.853
    Antall liker
    21.840
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En kjapp enkel måling av min høgre høyttaler med og uten Synergistic research xot tilkoblet, diskant og mellomtone terminalene.
    Rød er uten xot, blå er med xot.
    Så den endrer delefilterkarakteristikken hørbart i overgangen mellomtone og diskant og unge ører hører kanskje også endringen i toppoktaven slik du kar koplet den. Kan jeg spørre hva en slik xot koster, og hvorfor du ønsker å gjøre det slik i stedet for med DSP-eq?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.591
    Antall liker
    35.518
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En kjapp enkel måling av min høgre høyttaler med og uten Synergistic research xot tilkoblet, diskant og mellomtone terminalene.
    Rød er uten xot, blå er med xot.
    Hva skjer om du setter en kondensator til en femkroning i serie med en motstand til en hel krone over der, fritt valgte komponentverdier?
     

    Hifi Thore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    54
    Antall liker
    30
    Sted
    Vestland
    Så den endrer delefilterkarakteristikken hørbart i overgangen mellomtone og diskant og unge ører hører kanskje også endringen i toppoktaven slik du kar koplet den. Kan jeg spørre hva en slik xot koster, og hvorfor du ønsker å gjøre det slik i stedet for med DSP-eq?
    Denne målingen viser den efekten xot har når en kun måler den slik, den hørbare effekten, etter min bedømning, kan forsåvidt samentreffe noe med det målingen viser, men største hørbare forskjellen med og uten xot, ligger i "soundstage" og "imaging". det er eg usiker på hvordan eg kan måle.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.853
    Antall liker
    21.840
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører mye på klassisk orkestermusikk og har god erfaring med å legge en -2 dB PEQ med Q=2 ved 2 kHz. Det gir et dypere soundstage, og minner mye om den velkjente BBC-dipen.

    Tillegg: De to høyttalerkablene der skulle jeg gjerne sett RLC-karakteristika på.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.591
    Antall liker
    35.518
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne målingen viser den efekten xot har når en kun måler den slik, den hørbare effekten, etter min bedømning, kan forsåvidt samentreffe noe med det målingen viser, men største hørbare forskjellen med og uten xot, ligger i "soundstage" og "imaging". det er eg usiker på hvordan eg kan måle.
    De effektene er illusjoner som oppstår i menneskehjernen når den stimuleres av lydsignaler via de to ørene. Det er til en viss grad forstått hva som kan påvirke dette, f eks høyttalernes spredningskarakteristikk og refleksjoner i lytterommet, men den enkleste måten å måle det på er med et panel av menneskelige lyttere, blindtest, spørreskjema og litt statistikk.

    Målingen du postet viser 2-3 dB ekstra ca ved delefrekvensen. Der overlapper mellomtone- og diskantelement, og jeg tror så gjerne at det gjør «noe» med høyttalerens spredningsmønster, og dermed også opplevd stereoillusjon. Eksakt hva det gjør kommer an på diverse.

    Men personlig har jeg ikke tenkt å betale $450 for et udefinert «noe». Heller flikke litt på delefrekvenser, filtersteilheter og fasegang, helt gratis og med full visibilitet på hva jeg gjør i DSP og med «undo» ett knappetrykk unna.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.978
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg trodde høyttaler kabler ikke har noe å si så lenge de er riktig lengde?
    Har ørten sett med kabler her nå er lei av å følge trendene.
    Har prøvd sølv, dobbelt sett med kobber, biwiring med kobber, jumpere I sølv, jumpere I kobber etc (jeg har dobbelt sett med terminaler på både forsterkere og høyttalere)
     

    Hifi Thore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    54
    Antall liker
    30
    Sted
    Vestland
    De effektene er illusjoner som oppstår i menneskehjernen når den stimuleres av lydsignaler via de to ørene. Det er til en viss grad forstått hva som kan påvirke dette, f eks høyttalernes spredningskarakteristikk og refleksjoner i lytterommet, men den enkleste måten å måle det på er med et panel av menneskelige lyttere, blindtest, spørreskjema og litt statistikk.

    Målingen du postet viser 2-3 dB ekstra ca ved delefrekvensen. Der overlapper mellomtone- og diskantlement, og jeg tror så gjerne at det gjør «noe» med høyttalerens spredningsmønster, og dermed også opplevd stereoillusjon.

    Men personlig har jeg ikke tenkt å betale $450 for et udefinert «noe». Heller flikke litt på delefrekvenser, filtersteilheter og fasegang, helt gratis og med full visibilitet på hva jeg gjør i DSP og med «undo» ett knappetrykk unna.
    den hørbare forskjellen mellom høyttaler kablene er liten eller vanskelig og høre med tanke på tonal balanse, lydbildet er det derimot store forskjeller på.
     

    Hifi Thore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    54
    Antall liker
    30
    Sted
    Vestland
    Forskjellig tykkelse, terminering, en med terminering og en uten f. eks?
    Forskjellig antal ledere, terminering og isolering, tversnittet er dog det samme, den ene er en audioquest kabel og den andre er chord kabel, stor forskjel i pris også, men begge er "dyre".
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    3dB forskjell mellom to kabler er mye. Det er helt klart hørbart. Kan du ikke fortelle hva slags forsterker, høyttalere og kabler det er? Tverrsnitt og oppbygning?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.943
    Forskjellig antal ledere, terminering og isolering, tversnittet er dog det samme, den ene er en audioquest kabel og den andre er chord kabel, stor forskjel i pris også, men begge er "dyre".
    Tipper forskjellen ligger i forskjellige metaller og derved ledeevne i termineringene.
     

    Hifi Thore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    54
    Antall liker
    30
    Sted
    Vestland
    3dB forskjell mellom to kabler er mye. Det er helt klart hørbart. Kan du ikke fortelle hva slags forsterker, høyttalere og kabler det er? Tverrsnitt og oppbygning?
    Høyttalerene er Usher cp 8571 II oppgradert med dmd diskant, monoblokkene er Audio gd xa-150. Audio gd he1 pre og audio gd R7 he mk2 dac.
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    3dB forskjell mellom to kabler er mye. Det er helt klart hørbart. Kan du ikke fortelle hva slags forsterker, høyttalere og kabler det er? Tverrsnitt og oppbygning?
    Kurvene viser jo 10dB+ forskjell ved 20kHz, og det er mye..
     

    Hifi Thore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    54
    Antall liker
    30
    Sted
    Vestland
    3 db - eller 50% effekttap. i forskjell mellom to ht-kabler er så mye at det umulig kan være riktig, - hvis kablene er i orden....
    Aner man en liten twich med volumkontrollen for å "simulere" et poeng...??
    eg har ikkje gjort noe får å påvirke målingene, men det er enkle målinger som ikkje er gjort under strenge kontrolerte former :) og føler at slike frekvens/db målinger ikkje er noe serlig vitenskaplige greier, og heller ikkje forteller allt man hører.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    35.493
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    eg har ikkje gjort noe får å påvirke målingene, men det er enkle målinger som ikkje er gjort under strenge kontrolerte former :) og føler at slike frekvens/db målinger ikkje er noe serlig vitenskaplige greier, og heller ikkje forteller allt man hører.
    Spesielt hvis det en hører er veldig lokalt (som inni sitt eget hode).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.591
    Antall liker
    35.518
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    samme kabel måler likt gang på gang.
    Det er litt interessant, siden akustiske målinger i rommet lett får større tilfeldige avvik fra gang til gang enn typiske forskjeller mellom kabler, selv når ingen ting er endret.

    Målingen viser ca 5 dB forskjell ved delefrekvensen. Så stor forskjell mellom kabler skjer stort sett ikke. 3 dB tilsvarer forskjellen mellom 50 W vs 100 W utgangseffekt, mens 6 dB er 50 vs 200 W. Forskjeller i størrelsesorden +/- 0,1 dB er mer plausibelt, og det er mer sannsynlig å se slike forskjeller ved 120 Hz (impedanseminimum) eller 7 kHz (resonant peaking) enn ved 3,5 kHz.

    Derimot kan man lett se forskjeller i størrelsesorden +3 til -mange dB ved enkeltfrekvenser om målemikrofonen ikke står nøyaktig på sted, horisontalt og vertikalt. Det er lober fra høyttaleren, refleksjoner og kanselleringer i rommet. Det vil sannsynligvis ikke fungere spesielt bra å måle eventuelle kabelforskjeller med en håndholdt mikrofon. Det man forsøker å måle drukner i alt det andre med langt større påvirkning.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    3dB rundt 100Hz. Lett hørbart
    5dB rundt 4kHz. Lett hørbart.
    10dB ved 20kHz er kanskje ikke så hørbart for alle, men veldig stor forskjell.

    Dette er store forskjeller, og slik skal det ikke være mellom to kabler. Jeg stiller spørsmål ved dette, og skulle likt å kunne reprodusere testen. Da snakker vi om noe som er interessant i stedet for all synsingen som foregår.
     

    Hifi Thore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    54
    Antall liker
    30
    Sted
    Vestland
    Det er litt interessant, siden akustiske målinger i rommet lett får større tilfeldige avvik fra gang til gang enn typiske forskjeller mellom kabler, selv når ingen ting er endret.
    ja et lite avik kan en nåk måle i blant, mye som kan spille inn, blant annet hvor eg sitter i rommet, hvor hunden er og slikt, men ikkje så store forskjeller eg har målt og over en tid på ca 5 min, så har eg ikkje sett store forandringer.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.943
    Det kan jo rett og slett være feil på kablene, dårlig terminering eller lignende.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.340
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Kurvene viser jo 10dB+ forskjell ved 20kHz, og det er mye..
    Om man sjekker LCR verdiene på kabel, så vil en av de unnvike mye. Ved høy induktans så vil man få et lavpass filter, det er vel det vi ser med den ene kabelen der. Dette kommer mer an på oppbygging enn materialer. Sette inn en liten spole på en normalt god kabel vil gjøre det samme. Dette gjør også at man vil få lav kapasitans.
    Denne målingen vil gi stor forskjell avhengig av om man bruker enten 4 eller 8 Ohm høyttalere. Kabelen i seg selv vil fungere som et delefilter sammen med høyttaleren.
     
    Sist redigert:

    Hifi Thore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    54
    Antall liker
    30
    Sted
    Vestland
    3dB rundt 100Hz. Lett hørbart
    5dB rundt 4kHz. Lett hørbart.
    10dB ved 20kHz er kanskje ikke så hørbart for alle, men veldig stor forskjell.

    Dette er store forskjeller, og slik skal det ikke være mellom to kabler. Jeg stiller spørsmål ved dette, og skulle likt å kunne reprodusere testen. Da snakker vi om noe som er interessant i stedet for all synsingen som foregår.
    ja det er eg enig i, den store forskjellen ved 20kHz må eg si at eg synes er stor i forhold til det eg hørrer, men jyden er hørbart varmere og mer "analog" men eg opfatter det som at det er mest i mellomtonen.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Kabelen i seg selv vil fungere som et delefilter sammen med høyttaleren.
    Jo da, men det skal veldig mye til for å få slike utslag som her. At avvikene opptrer mer eller mindre tilfeldig over flere frekvensbånd tilsier at det er andre/flere feilkilder en selve kablene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.591
    Antall liker
    35.518
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om man sjekker LCR verdiene på kabel, så vil en av de unnvike mye. Ved høy induktans så vil man få et lavpass filter, det er vel det vi ser med den ene kabelen der. Dette kommer mer an på oppbygging enn materialer. Sette inn en liten spole på en normalt god kabel vil gjøre det samme. Dette gjør også at man vil få lav kapasitans.
    Denne målingen vil gi stor forskjell avhengig av om man bruker enten 4 eller 8 Ohm høyttalere. Kabelen i seg selv vil fungere som et delefilter sammen med høyttaleren.
    Ikke med 10 dB ved 20 kHz. 0.1 dB, kanskje. Legg merke til skalaene.
    1713794909599.png

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.340
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Ikke med 10 dB ved 20 kHz. 0.1 dB, kanskje. Legg merke til skalaene.
    Vis vedlegget 1017603
    0,063mH gir en lavpass på 10KHz på 4 Ohm høyttaler, på 8 Ohm så må man opp på 0,127mH. Halverer man Henryen så vil man få 20KHz.
    Tipper målingene er gjort på 4 Ohms høyttalere, om det er tilfelle og man forsøker samme kablene på 8 Ohms høyttaler istedet så vil man faktisk få 20 KHz før man ser samme cutoff på frekvensen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn