Fjellsiden Lydlaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    En svært forsinket takk for turen til Fjellsidens utsendte. En kanonhyggelig tur som absolutt frister til gjentakelse! Lovet å legge ut et bilde av gjengen på tur:
    Gjengen på hyttetur.jpg
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Takk det samme Gut_man. Det var et hyggelig treff Jens inviterte til. Lytteoppgavene vi fikk tildelt lørdag var både spennende og utfordrende. Alt i alt en flott helg.

    mvh Elektron
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    To "morgenfriske" karer satte seg i bilen kl 05.15 lørdag morgen. GPS var innstilt på en adresse i Porsgrun. Vi har hatt noen langturer i jakten på high-end tidligere, og det er faktisk veldig koselig. Litt spenning, to gamle venner på tur, gode samtaler og NRK bare jazz på dab.

    Årets høstjakt skulle fylle bilen med Lamm og det hadde HSobstad funnet hos SAL. Vi ankom på timeplan og ble godt tatt imot. SAL var på vei til selskap men vi fikk en rask demo av eksisterende anlegg med Verity Audio Lohengrin II og APL forsterkeri. Kort fortalt flott lyd. Nydelig oppløsning, kraft og en fantastisk rask og presis bass er de inntrykk jeg sitter inne med etter en kort lytt.

    Så ruslet vi ut i gara.....GARASJEN etter Lamm. Du salige. Transporter med 507 hk, Mustang boss 429, Corvette Stingray med spilt Window og trimmet, øhlinifisert og titanloadet Ducati sport 150kg/125hk 2syl i L....hvor var vi. Jo vi lastet inn to Lamm og satte kursen mot Porsgrunn sentrum og Friisebrygga mat og vinhus for deilige blåskjell og fiskesuppe. Jeg hadde jo kjørt en vei og HSobstad tilbød seg å kjøre tilbake og unet meg derfor en god fransk hvit til blåskjellene.

    Turen tilbake gikk raskt og greit. Vi lekte litt med ordspill rundt kål, hel pepper og Lamm. Det hele eskalerte da følgende samtale kom inn til Hsobstad: "hei far du er på høytaler, naboen og jeg er i bil på vei fra Porsgrun. I Porsgrun hva har dere gjort der? Vi har hentet to Lamm. Hva, til Porsgrun etter lam? Fniis, kniis, hi,hi. Det er forsterkere. Å ja slik å forstå"....Hjemme rundt 22.30.

    Med vennlig hilsen Elektron
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.841
    Antall liker
    29.072
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Selv uten å lytte til anlegget er et besøk hos SAL en høydare. Har aldri sett maken til den garasjen!

    Og at en småby som Porsgrunn skulle kunne varte opp med et så bra spisested som Friisebrygga ville jeg aldri kunnet drømme om.

    mvh
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.551
    Antall liker
    4.529
    Torget vurderinger
    10
    To "morgenfriske" karer satte seg i bilen kl 05.15 lørdag morgen. GPS var innstilt på en adresse i Porsgrun. Vi har hatt noen langturer i jakten på high-end tidligere, og det er faktisk veldig koselig. Litt spenning, to gamle venner på tur, gode samtaler og NRK bare jazz på dab.

    Årets høstjakt skulle fylle bilen med Lamm og det hadde HSobstad funnet hos SAL. Vi ankom på timeplan og ble godt tatt imot. SAL var på vei til selskap men vi fikk en rask demo av eksisterende anlegg med Verity Audio Lohengrin II og APL forsterkeri. Kort fortalt flott lyd. Nydelig oppløsning, kraft og en fantastisk rask og presis bass er de inntrykk jeg sitter inne med etter en kort lytt.

    Så ruslet vi ut i gara.....GARASJEN etter Lamm. Du salige. Transporter med 507 hk, Mustang boss 429, Corvette Stingray med spilt Window og trimmet, øhlinifisert og titanloadet Ducati sport 150kg/125hk 2syl i L....hvor var vi. Jo vi lastet inn to Lamm og satte kursen mot Porsgrunn sentrum og Friisebrygga mat og vinhus for deilige blåskjell og fiskesuppe. Jeg hadde jo kjørt en vei og HSobstad tilbød seg å kjøre tilbake og unet meg derfor en god fransk hvit til blåskjellene.

    Turen tilbake gikk raskt og greit. Vi lekte litt med ordspill rundt kål, hel pepper og Lamm. Det hele eskalerte da følgende samtale kom inn til Hsobstad: "hei far du er på høytaler, naboen og jeg er i bil på vei fra Porsgrun. I Porsgrun hva har dere gjort der? Vi har hentet to Lamm. Hva, til Porsgrun etter lam? Fniis, kniis, hi,hi. Det er forsterkere. Å ja slik å forstå"....Hjemme rundt 22.30.

    Med vennlig hilsen Elektron
    Takk for meget hyggelig besøk og hyggelige ord fra Bergen!
    Ble desverre litt dårlig tid, men vi rakk det viktigste, nemlig å få Lammene trygt inn i bilen!
    Godt at det er flere med sterk hifisyke som også likte et lite garage-besøk.
    Caravellen er GODKJENT med 507hk, men er bakken skikkelig bratt er det 1105hk og 1311nm tilgjengelig.....:cool:


    Høres ut som hjemturen var hyggelig og dere kom trygt i hus!

    Vi snakkes!
    SAL
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hvor er bildene av Lammene gressende på Trio da???
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.335
    Antall liker
    105.919
    Torget vurderinger
    23
    Stor skam, HSobstad, at du som hornmann ikke tok turen innom et par hornkarer med ALE, når du var i Porsgrunn... Utilgivelig. Spark over skinnleggen til SAL også.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Stor skam, HSobstad, at du som hornmann ikke tok turen innom et par hornkarer med ALE, når du var i Porsgrunn... Utilgivelig. Spark over skinnleggen til SAL også.
    Dette var ikke bra!!! Var nok LAMMet av sinnsstemningen... :rolleyes:
    Lover både bot og bedring! Håper på tilgivelse.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.335
    Antall liker
    105.919
    Torget vurderinger
    23
    Stor skam, HSobstad, at du som hornmann ikke tok turen innom et par hornkarer med ALE, når du var i Porsgrunn... Utilgivelig. Spark over skinnleggen til SAL også.
    Dette var ikke bra!!! Var nok LAMMet av sinnsstemningen... :rolleyes:
    Lover både bot og bedring! Håper på tilgivelse.
    IKKE bra nei.... her ser du hva som står og koker like borti gata.... forøvrig den tidligere LAMM eier!

    hato oversikt.jpg
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    IKKE bra nei.... her ser du hva som står og koker like borti gata.... forøvrig den tidligere LAMM eier!
    Ooooooooooo.....Dette SER bra ut! Har ikke fått lyttet til så store obafflebasser ennå. Nice spikes!!!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Du trenger ikke reise helt til Porsgrunn for å høre på sånne basser Hsobstad:cool: Tror vi får bearbeide ham litt Sluket. Hadde passet godt med slobs hos ham. Ikke minst kunne Hslobstad vært et bra nick;)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Du trenger ikke reise helt til Porsgrunn for å høre på sånne basser Hsobstad:cool: Tror vi får bearbeide ham litt Sluket. Hadde passet godt med slobs hos ham. Ikke minst kunne Hslobstad vært et bra nick;)
    .......???:confused:....Unnskyld, men med 12 stk avantgarde 12-tommere, høres det ut som om jeg trenger nye basser?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.335
    Antall liker
    105.919
    Torget vurderinger
    23
    No offence, men 12 x 12" er bare sååå 2008... Nå er det 20 x 16" som gjelder! Tofotsjuken har gjort sitt inntog også i denne hobbyen.

    Bare drar deg litt i leggen nå, Hsob :D Det tåler du. Men HSLOBstad, det var sannelig ingen dårlig ide... kun overgått av EmoKid's egenhendig komponerte Sluk's alter ego fra Serbia, SLOBodan ALEnovic!!
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    No offence, men 12 x 12" er bare sååå 2008... Nå er det 20 x 16" som gjelder! Tofotsjuken har gjort sitt inntog også i denne hobbyen.

    Bare drar deg litt i leggen nå, Hsob :D Det tåler du. Men HSLOBstad, det var sannelig ingen dårlig ide... kun overgått av EmoKid's egenhendig komponerte Sluk's alter ego fra Serbia, SLOBodan ALEnovic!!
    2008??? Sannelig har du rett!!!! (Kjøpte Trioene i 2008) :rolleyes:

    De funker bra, men selvsagt er jeg åpen for å lytte til SLOB/ALE. Men jeg er usikker på om jeg ønsker å ta denne hobbyen helt til ditt nivå. Jeg er da bare et menneske... (sic).

    Det låter forresten j... bra her nå!!!! ;-)
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer Helge.:)

    Dette var spennende saker.
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Nææ, her skjer det aldri noe.
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Nææ, her skjer det aldri noe.
    H-a-h-a-h-a-h-a!!!!!
    Om ikke annet så hagler det stifter (pickups) som sukkerbiter hos deg!
    Hva, blir jeg ikke trodd?!? Det er vel snart et par år siden jeg kjøpte en ny pickup sist...


    Nei, hva har vel egentlig skjedd siden sist?

    Jo, har fått nye stativer til Harbeth M40.1 og optimalisert plasseringen (på øret og med måling; mic og REW). Er i mål der synes jeg.

    Tror ikke jeg hadde AMR-riaaen da du var innom sist. Flott sak med tre innganger. Spiller nydelig.
    Akkurat nå får den signal fra Sony PS-X9 med Sony XL55 pickup, Garrard 401 med Schick arm og Miyajima Shilabe.
    Siste inngang er fra Skifer-Lencoen med OL Conqueror arm og Benz Lp. Jeg koser meg:)

    Kjøpte en Dynavector DV505 arm som jeg har montert på Skifer-Lencoen med en Zu103R pickup. Spiller inn i Steelheaden, også en super kombo.

    Ellers går det endel i monoplater på Thorens 124 med Fr64S og Miyajima monopickup. Her en kveld fant jeg fram en gammel mono Stones-plate som så ut som den hadde vært brukt som skjærefjøl. Nesten ikke hørbar knitring, spiller kjempefint. Tror nesten jeg foretrekker gamle monoplater framfor stereoversjonen av samme..

    På den digitale siden er det fortsatt samme dac-boks. Bruker Prism Orpheus både som dac og adc med innebygd riaa-funskjon.
    Har anskaffet en bitteliten pc (Intel NUC) som jeg kjører Voyage MPD på (linux distro optimalisert for lydkvalitet av Man). Det hele fjernstyres fra ipad, funker bra.
    Har anskaffet bokser fra iFi-audio for å optimalisere usb-signalet ut av NUC og til spdif inn i dacen. Disse produktene fra iFi (iUSBPower, Gemini kabel og iLink) gjør virkelig jobben synes jeg. Mac og Amarra brukes bare sporadisk nå, MPD er bedre synes jeg.

    Noe ny musikk, både på små blanke skiver (vel, egentlig harddisk) og store svarte.

    Ellers er det rolig i Sædalen:)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Nææ, her skjer det aldri noe.
    H-a-h-a-h-a-h-a!!!!!
    Om ikke annet så hagler det stifter (pickups) som sukkerbiter hos deg!
    Hva, blir jeg ikke trodd?!? Det er vel snart et par år siden jeg kjøpte en ny pickup sist...


    Nei, hva har vel egentlig skjedd siden sist?

    Jo, har fått nye stativer til Harbeth M40.1 og optimalisert plasseringen (på øret og med måling; mic og REW). Er i mål der synes jeg.

    Tror ikke jeg hadde AMR-riaaen da du var innom sist. Flott sak med tre innganger. Spiller nydelig.
    Akkurat nå får den signal fra Sony PS-X9 med Sony XL55 pickup, Garrard 401 med Schick arm og Miyajima Shilabe.
    Siste inngang er fra Skifer-Lencoen med OL Conqueror arm og Benz Lp. Jeg koser meg:)

    Kjøpte en Dynavector DV505 arm som jeg har montert på Skifer-Lencoen med en Zu103R pickup. Spiller inn i Steelheaden, også en super kombo.

    Ellers går det endel i monoplater på Thorens 124 med Fr64S og Miyajima monopickup. Her en kveld fant jeg fram en gammel mono Stones-plate som så ut som den hadde vært brukt som skjærefjøl. Nesten ikke hørbar knitring, spiller kjempefint. Tror nesten jeg foretrekker gamle monoplater framfor stereoversjonen av samme..

    På den digitale siden er det fortsatt samme dac-boks. Bruker Prism Orpheus både som dac og adc med innebygd riaa-funskjon.
    Har anskaffet en bitteliten pc (Intel NUC) som jeg kjører Voyage MPD på (linux distro optimalisert for lydkvalitet av Man). Det hele fjernstyres fra ipad, funker bra.
    Har anskaffet bokser fra iFi-audio for å optimalisere usb-signalet ut av NUC og til spdif inn i dacen. Disse produktene fra iFi (iUSBPower, Gemini kabel og iLink) gjør virkelig jobben synes jeg. Mac og Amarra brukes bare sporadisk nå, MPD er bedre synes jeg.

    Noe ny musikk, både på små blanke skiver (vel, egentlig harddisk) og store svarte.

    Ellers er det rolig i Sædalen:)
    Seså.... Dette var litt mer i forhold til forventningene til aktivitet hos deg. Kan fortsatt ikke glemme den fantastiske mono-opplevelsen hos deg sist. Det er nesten som det frister å sette opp et mono-hornanlegg. Tenk hvor enkelt det ville vært bygget opp :)
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Nææ, her skjer det aldri noe.
    H-a-h-a-h-a-h-a!!!!!
    Om ikke annet så hagler det stifter (pickups) som sukkerbiter hos deg!
    Hva, blir jeg ikke trodd?!? Det er vel snart et par år siden jeg kjøpte en ny pickup sist...


    Nei, hva har vel egentlig skjedd siden sist?

    Jo, har fått nye stativer til Harbeth M40.1 og optimalisert plasseringen (på øret og med måling; mic og REW). Er i mål der synes jeg.

    Tror ikke jeg hadde AMR-riaaen da du var innom sist. Flott sak med tre innganger. Spiller nydelig.
    Akkurat nå får den signal fra Sony PS-X9 med Sony XL55 pickup, Garrard 401 med Schick arm og Miyajima Shilabe.
    Siste inngang er fra Skifer-Lencoen med OL Conqueror arm og Benz Lp. Jeg koser meg:)

    Kjøpte en Dynavector DV505 arm som jeg har montert på Skifer-Lencoen med en Zu103R pickup. Spiller inn i Steelheaden, også en super kombo.

    Ellers går det endel i monoplater på Thorens 124 med Fr64S og Miyajima monopickup. Her en kveld fant jeg fram en gammel mono Stones-plate som så ut som den hadde vært brukt som skjærefjøl. Nesten ikke hørbar knitring, spiller kjempefint. Tror nesten jeg foretrekker gamle monoplater framfor stereoversjonen av samme..

    På den digitale siden er det fortsatt samme dac-boks. Bruker Prism Orpheus både som dac og adc med innebygd riaa-funskjon.
    Har anskaffet en bitteliten pc (Intel NUC) som jeg kjører Voyage MPD på (linux distro optimalisert for lydkvalitet av Man). Det hele fjernstyres fra ipad, funker bra.
    Har anskaffet bokser fra iFi-audio for å optimalisere usb-signalet ut av NUC og til spdif inn i dacen. Disse produktene fra iFi (iUSBPower, Gemini kabel og iLink) gjør virkelig jobben synes jeg. Mac og Amarra brukes bare sporadisk nå, MPD er bedre synes jeg.

    Noe ny musikk, både på små blanke skiver (vel, egentlig harddisk) og store svarte.

    Ellers er det rolig i Sædalen:)
    Seså.... Dette var litt mer i forhold til forventningene til aktivitet hos deg. Kan fortsatt ikke glemme den fantastiske mono-opplevelsen hos deg sist. Det er nesten som det frister å sette opp et mono-hornanlegg. Tenk hvor enkelt det ville vært bygget opp :)
    Go for it..
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Seså.... Dette var litt mer i forhold til forventningene til aktivitet hos deg. Kan fortsatt ikke glemme den fantastiske mono-opplevelsen hos deg sist. Det er nesten som det frister å sette opp et mono-hornanlegg. Tenk hvor enkelt det ville vært bygget opp :)
    Go for it..
    Hva meg? Tenkte på deg! Jeg har allerede to hornanlegg hjemme. WAF er ikke veldig høy og strengt tatt er det fullt.....skjønt vi har jo loftsrommet da ;-)
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Seså.... Dette var litt mer i forhold til forventningene til aktivitet hos deg. Kan fortsatt ikke glemme den fantastiske mono-opplevelsen hos deg sist. Det er nesten som det frister å sette opp et mono-hornanlegg. Tenk hvor enkelt det ville vært bygget opp :)
    Go for it..
    Hva meg? Tenkte på deg! Jeg har allerede to hornanlegg hjemme. WAF er ikke veldig høy og strengt tatt er det fullt.....skjønt vi har jo loftsrommet da ;-)
    Nei, jeg er jo ikke på dette horn-kjøret...

    ...du kan jo bare koble fra en kanal, men monopickup må du ha, annet duger ikke.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Seså.... Dette var litt mer i forhold til forventningene til aktivitet hos deg. Kan fortsatt ikke glemme den fantastiske mono-opplevelsen hos deg sist. Det er nesten som det frister å sette opp et mono-hornanlegg. Tenk hvor enkelt det ville vært bygget opp :)
    Go for it..
    Hva meg? Tenkte på deg! Jeg har allerede to hornanlegg hjemme. WAF er ikke veldig høy og strengt tatt er det fullt.....skjønt vi har jo loftsrommet da ;-)
    Nei, jeg er jo ikke på dette horn-kjøret...

    ...du kan jo bare koble fra en kanal, men monopickup må du ha, annet duger ikke.
    Hmmmm.... Dette er nok langt fram. Ting må gjøres ordentlig og skikkelig... :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.335
    Antall liker
    105.919
    Torget vurderinger
    23
    Her er et par gode mono kandidater..... minimumskrav, dette;


    Klangfilm

    klangfilmeuronorua3.jpg




    Altec A2

    AltecLansingA2VoiceOfTheTheater.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.335
    Antall liker
    105.919
    Torget vurderinger
    23
    Mono er egentlig ganske smart, løser mange plasseringsproblemer blant annet! Dessuten, sitter du langt nok unna, eller beveger deg bare litt sidelengs eller inn i et annet rom så blir det opplevd som mono uansett. Stereo er i likhet med farge TV helt unødvendig, vi VET jo at gresset er grønt, f.eks.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det øverste bildet fikk meg til å tenke på "hjemmekino" for audio file... Lyd først..Så bilde... :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn