Fjellsiden Lydlaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    gut_man skrev:
    HSobstad skrev:
    gut_man skrev:
    HSobstad skrev:
    gut_man skrev:
    Hmm, får ta meg en tur for å inspisere. Flyet til Flesland går 1135 :)
    Leve spontaniteten!!! Kommer du med 11.35-flyet skulker jeg jobben ;D ;D ;D
    Så spontant er det nok ikke, mer et heldig sammentreff ;D
    . Skal være i Bergen til torsdag for å undervise på kurs. Får jeg transport i orden er jeg klar for en liten turnè i det bergenske audiofile miljø. I kveld og i morgen kveld passer bra!
    For meg passe det dessverre ikke på kveldstid denne uken. Dessuten er anlegget et mess nå. Lite å presentere. Passer kun i arbeidstiden ::)
    Luremus ;D
    Hehe... Teknisk sett har jeg mitt på det tørre. Sa spontanbesøk, rett etter 11.35-flyet landet, var mulig. Ikke kveldsbesøk... ;D
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    pengesluk skrev:
    Kyllingtøfler er avsendt. Og alliansebroder Gut Man har anledning til å denge på mistanke...
    I´ll be ready! Blir fin trening ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    HSobstad skrev:
    pengesluk skrev:
    Kyllingtøfler er avsendt. Og alliansebroder Gut Man har anledning til å denge på mistanke...
    I´ll be ready! Blir fin trening ;)
    Faen sluket, mannen er jo karate-nerd. Sender inn deg først for å slite'n ut tror jeg. Harru bestilt flybillett?
     

    Vedlegg

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.748
    Antall liker
    107.342
    Torget vurderinger
    23
    Pyjamas-brytere = no problem. 8) 8) Skal nok mørne'n skikkelig for deg, sånn at du nærmest bare kan dytte på'n med pekefinger'n...

    Finnes ingen erstatning for dreiemoment!

    Her er Sluket fra den tiden han seilte ute som Kaptein Sluk (eller Vom som ondsinnede kalte ham ). Karatefrosken er sjanseløs, som du ser.
     

    Vedlegg

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    pengesluk skrev:
    Pyjamas-brytere = no problem. 8) 8) Skal nok mørne'n skikkelig for deg, sånn at du nærmest bare kan dytte på'n med pekefinger'n...

    Finnes ingen erstatning for dreiemoment!

    Her er Sluket fra den tiden han seilte ute som Kaptein Sluk (eller Vom som ondsinnede kalte ham ). Karatefrosken er sjanseløs, som du ser.
    Megabra komposisjon ;D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.748
    Antall liker
    107.342
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D Har ledd jævlig mye av den tegningen der... Alt var bedre før.. Julinga også.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei kjære venner!

    Det har skjedd lite her den siste tiden. Dette skyldes flere forhold. HSobstad har forsterkeriet på verksted, og undertegnede har hatt total breakdown på pc. I min serie om landanlegg vi gjerne besøker, har jeg kommet et steg videre. Reportasjen som kommer innen kort tid handler om et landanlegg som har blitt hjemmeanlegg. Ikke det at anlegget er flyttet, men verten har meldt flytting til landanlegget. Forsåvidt ingen dramatikk i dette da fruen ble med på lasset. Imidlertid har denne begivenheten medført litt oppgradering på høytalerfronten som forhåpentligvis kan være av interesse for flere. Vi har vært på stedet før, sist da et par KEF 203 II kom inn døren. Disse er nå ute av den samme døren og inn kommer en rimelig ny skapning. Som konsulent for prosjektet har min venn K valgt Roald M fra R.A. Godsakene er ferdig tollbehandlet i dag, og vi skal henter varene i morgen. Som en liten teaser følger en pekepinn på opprinnelsesland.

    nyhet 002.jpg


    mvh Elektron
     
    Sist redigert:

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Da ble lunchpausen brukt til noe fornuftig. Min venn K og jeg hentet de nye høytalerne hans på flyfraktterminalen. Jeg hadde sett for meg tunge løft, men ingen grunn til bekymring. Her var det hjelp å få.

    nyhet2 002.jpg
    l

    Vips var sakene på plass i hengeren og vi kunne retunere til jobb. Utpakking og montering måtte vi utsette til i kveld.

    nyhet2 003.jpg


    mvh Elektron
     
    Sist redigert:

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Etter middag var det å sette nesen nordover. Nydelig vær så det fikk bli en Vespatur. Ingen tid å miste. Her skulle det pakkes ut.

    nyhet2 004.jpg


    nyhet2 012.jpg


    mvh Elektron
     
    Sist redigert:

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Det er jo ingen grunn til å holde hemmelig hvilken høytaler det er snakk om. Det er den nyeste modellen til Von Schweikert. VR-44 Aktive. En modell med aktivt bassystem på 600 watt. Nå har jo problemet hos K vært for mye bass, og det å kjøpe aktive basser kan jo virke som en selvmotsigelse. Imidlertid er poenget at de aktive bassene har en rekke innstillingsmuligheter som gjør at de kan tilpasses etter ønske.

    nyhet2 011.jpg


    Her et bilde i helfigur.

    nyhet2 013.jpg


    mvh Elektron
     
    Sist redigert:

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Nå gjensto å montere gedigne spikes og sette på plass.Finplassering får vi ta senere.

    nyhet2 007.jpg


    Med og uten front.

    nyhet2 009.jpg


    og til slutt produsentens bumerke

    nyhet2 006.jpg


    Litt dårlige lysforhold, men ok. En halvtime med lytting og innstillinger ble det også tid til. Produsenten anbefaler en innspillingstid opp mot 500 timer på 93 db. En ting er i alle tilfeller helt sikkert, dette var definitivt et riktig valg. Maken til definisjon i bassen har jeg sjelden hørt. Helt magisk. Nå er det bare å lese seg opp på manualen og starte fintuningen. Eieren var også strålende fornøyd og det gleder meg aller mest. Det gikk tross alt med noen kroner der. Jeg antar Roald M tar en tur ut og hjelper til med fintuningen etter ferien. Takk for følget.

    mvh Elektron
     
    Sist redigert:

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    533
    Antall liker
    487
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja dette var fine høytalere! Kanskje det er aktive høytalere som er fremtiden???

    mvh Ole
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Da stenger jeg ned horn og rør. Nå er det sommerferie og 4 uker med landanlegget. God sommer alle sammen :D

    elektron 002.jpg


    mvh Elektron
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Fyttegrisen. Nå blei jeg imponert. Det er høytalere jeg har lyst å høre. Gratulere!
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Gratulasjoner skal overbringes. Jeg har snakket med den lykkelige eier i kveld, og han er veldig fornøyd. Nå er det bare 490 timer igjen :).

    mvh Elektron
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    VR-44'ene har vel fått noen flere timer på baken nå? Jeg er ikke tvil om at disse er i toppklassen. Kjenner godt Unifield 3. Noen erfaringsrapport på godt og vondt?
     
    Sist redigert:

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei James!

    Ja her er det erfaringer på godt og vondt. Høytalerne har fått rikelig med timer og har åpnet seg. De spiller fantastisk bra. Minuset er at de spiller i omgivelser som aldri vil yte dem rettferdighet. Tett i glassvegg i bakkant, murvegg til høyre og halv vegg på venstre kant. Eier har derfor besluttet å flytte anlegget til eget rom i løpet av høsten og da håper han det blir mer sving på sakene. Jeg planlegger å komme tilbake med en liten rapport om dette.

    Med vennlig hilsen Elektron
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Wow,dette har jeg ikke fått med meg! Vr-44 i Norge,tøfft! :)
    Nå har jeg selv rotet meg borti den situasjon at jeg har alt for mange høytalere,og bruktmarkedet virker dødt som svartedauden,derfor har jeg laggt ut alt for salg,men det jeg kan si om min erfaring med VR-35 er at man trenger tålmodighet når det gjelder innspilling.Her trengs det timer,og høytspilling.Virker som Alberten har valgt delefilterkomponenter som trenger lang tid på å slippe taket.VR-44 og VR-35 tror jeg bruker endel av de samme komponentene.
    Potensialet vil jeg påstå er enormt! Og jeg er helt sikker på VR-44 har større potensiale enn VR-35.

    Jeg har etterhvert fått brukbar erfaring med VS høytalere,og matchen er som alltid viktig.Så viss eier trenger tips må han gjerne ta kontakt:) Og helst melde seg inn i VS vennetråden:D

    Mvh
    Rune
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Ser frem til neste rapport Elektron. Det som gjør disse høytalerene ekstra spennende, er at man står så fritt med tanke på forsterkere. Trenger ikke noen beist av effektforsterkere for å få det til å svinge.
    Jeg er også nyskjerrig på VR-35 Rune. Visste ikke at Roald hadde de inne sist jeg var innom.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Vi er kommet til midten av november. Det regner som vanlig, og vi har alt nådd gjennomsnittsnedbøren for et år, som lyder på 2250 mm. Da er det vel perfekte forhold for en liten tur til Krøsus for å sjekke ut de nye Von Schweikert VR 44. Vi har vært der før, men nå har de fått et par hundre timer på baken.

    Krøsus 043.jpg


    I regn og mørke er det godt med litt "gammelmannslys" i oppkjørselen. Siden sist vi var her, har verten til sin frues store begeistring flyttet anlegget fra stuen til et eget lytterom. Lytterommet er faktisk en egen lyttebu adskilt fra hovedhuset. Under slike forhold kan det spilles til ørene faller av.

    Krøsus 003.jpg


    mvh Elektron
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Anlegget kjenner vi fra før, men her er kommet en liten vinylspiller!

    Krøsus 010.jpg


    Krøsus 015.jpg


    mvh Elektron
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Vi venter i spenning på fortsettelsen... :)
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Deretter var det å gå i boken må vite. Takke meg til juridisk litteratur. Vi begynte med kapittelet om høytalerplassering, før vi dro i gang med tuning og litt volum.

    mvh Elektron
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Vi holdt nå på et par timer, og det låt bedre når jeg gikk enn da jeg kom. Imidlertid er Krøsus ikke i mål. Her må det jobbes videre med innstilling, plassering og rom. Etter å ha finlest manualen trenger bassene ytterligere 300 timer. Jeg tror også vi bør prøve alternativt forsterkeri. Det er definitivt ingen grunn til å deppe:) Foten kom den, her illustrert med et av bordbena. Takk så langt.

    mvh Elektron
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Da var helgen over og litt tweaking ble det som tidligere lovet. Krøsus og jeg pakket i bilen uforskammet tidlig på fredag, og dro en tur til huset på landet. Ideen til tweaket oppsto da jeg var noen dager på landet i slutten av oktober. Miles III spiller veldig bra, men som den diskantentusiast jeg er kunne jeg tenke meg litt "englestøv" helt i toppen. Da måte jeg altså finne en medhjelper til disse diskantene.

    SSC_0084.JPG


    Et annet medlem på forumet, Tomz, har med hell integrert et par Tannoy supertweetere til sine MilesIII. Som sagt så gjort.

    SSC_0083.JPG


    Et par ble kjøpt inn og montert.

    SSC_0085.JPG


    Spennende og ikke tok de seg så verst ut heller. Jeg ber Kjoenik og Tønnes legge merke til at jeg har gått til innkjøp av rack. En ny kamel er gått ned medhårs :)

    SSC_0082.JPG


    Da var det bare å fylle litt god rød i glasset og nyte musikken. Mye mer luft i lydbildet. Vi prøvde litt forskjellig deling og plassering av tweeterne og koste oss med musikk til 03.30.

    SSC_0080.JPG


    Med vennlig hilsen Elektron
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    MEGASTILIG!!!!!
    Imponerende at dette lar seg gjøre å kombinere :)
     

    Krøsus

    Fersking
    Ble medlem
    16.07.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Takk for en hyggelig tur på landet. Det låt overraskende bra. Gleder meg til neste tur og nytt prosjekt :)

    mvh
    Krøsus
     
    T

    Teip

    Gjest
    Heisann Elektron!
    For en hyggelig tråd dere har laget her, riktig fint for en nattevakt å fordype seg i.
    Du holder oss vel oppdatèrt når du hører nærmere fra Svein- regner jeg med?

    Hilsen fra nord.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Takk for det Teip. En hyggelig tråd har vært vårt mål, og jeg setter stor pris på at den også oppleves slik.

    Svein mine venner, som Teip refererer til, er en konsulent på postens kundeservice. Posten har punchet inn feil postnummer på en hyggelig pakke til meg. 9009 i stedet for 5009. Den fyker nå opp og ned mellom Oslo og Tromsø, i stedet for til Bergen. Jeg har snakket med Svein må vite, men han vil ikke forholde seg til mine innsigelser om at jeg er den eneste i Norge med det navnet, den adressen og det telefonnummeret. I tillegg til at pakken er sendt i oppkrav og svindlerspøkelse derved er ute av bildet, synes ikke å hjelpe. Svein er mer opptatt av om det er en skrivefeil fra avsender eller en punchefeil hos posten. Jeg synes egentlig det er uviktig og verdsetter mest at pakken havner hos meg. På det punktet er Svein og jeg uenige. Svein har overtaket, for jeg "har ikke kvitteringa".

    Det kan likevel synes som om min samtale med Svein sådde et frø. I natt er pakken registrert som feilsendt.


    Hvis vi legger frustrasjonen til side, inneholder pakken en skikkelig godbit til landanlegget. Jeg drar ned dit neste helg. Hvis Svein er grei gutt og ordner opp, kommer en liten rapport om ikke lenge.



    Med vennlig hilsen Elektron
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn