Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
NC500 selges i utgangspunktet uten inngangsbuffer, slik at man kan gjøre litt der.
MillerLab har målinger på M22 (abn via Hifi News)Har spurt etter bedre målinger fra NAD enn det som er publisert på siden, men de ville ikke gi noe.
Hva med Benchmark AHB2? Dette er desidert den beste forsterkeren jeg har hatt i hus. Hadde Ncore en stund. Den blir som å se på en TV med en LCD kontra OLED.
Samme gjelder Benchmark DAC2. Spiller fletta av det meste, men nå var vel ikke dette temaet. Jeg vil pastå et Benchmark skjønner hvordan live skal låte. Sjekk ut AHB2's konstruksjon.
noen som har et godt svar på hvorfor man aldri ser klasse AB med switchmode strømforsyning egentlig? plenty av SM inn/ut og klasse D med linær psu, men ikke omvendt. lønner seg kanskje ikke for forsterkere med lavere utgangseffekt, men sku da tro produksjonsprisen blir lavere når man er oppi 2x200W+ kontra ringekjerne, samt chassis og vekt selfølgelig.
Har du ikke fått med deg Bavmike som mente at sin egen konstruerte buffer låt myyyye bedre en Ncore sin?Det skal godt gjøres å lage en bedre buffer enn den på NC400.
Hovedproblemet med høy utgangsimpedans er det at impedansen til et dynamisk høyttalerelement faktisk varierer med påtrykt signal. Derfor vil man få en dynamisk variasjon i frekvensresponsen, noe som neppe er helt heldig.
Det er kun helt unntaksvis at man kan oppnå flat impedanskurve. For komplette høyttalere skjer det praktisk talt ikke.
En annen gedigen ulempe vil være at forsterkeren er sårbar overfor momentane ulineariteter. Eksempelvis vil et avvik i Le(x) slå ut i form av at frekvensresponsen moduleres av driverens dynamiske bevegelse.
En annen måte å se det hele på er at Q vil øke kraftig, og dette går ut over impulsresponsen. Tester viser også at harmonisk forvrengning som genereres i driveren kan gå kraftig opp.
Jeg vil absolutt si at dette er et stort problem, og i høyeste grad hørbart. Det hører unntakene til at man kan komme seg helt rundt disse problemene.
Som et alternativ kan nevnes strømstyrte forsterkere. Disse kan fungere godt i aktive oppsett om de holdes borte fra drivernes egenresonanser. De vil naturlig kompensere for termisk kompresjon. Imidlertid kan de også samhandle med driverens induktans på en måte som er vanskelig å kontrollere fullstendig som funksjon av x. Det ligger et AES-paper ute om dette temaet som ble skrevet for noen år siden om noen er interessert. Bare søk på "current drive amplifier".
Takk for gode svar!Lasten kan godt variere noe enormt i både impedans og fasevinkel innenfor en oktav eller to. En trykkammerbass med et litt "livlig" element kan ha en impedans på kanskje 25-50 ohm ved resonans, la oss si rundt 50 Hz, for så å falle bratt til 6-7 ohm ved 80 Hz. På veien er fasevinkelen først induktiv, så resistiv, og deretter kraftig kapasitiv. En bassrefleks har to impedanstopper i bassen og en fasevinkel som roterer friskt hele veien. Eksempel:
Vis vedlegget 354312
Den går fra å være 17 ohm resistiv ved 50 Hz til 6 ohm kapasitiv ved 70 Hz. Selv over strekket fra 100 til 500 Hz hvor impedansen ikke endrer seg mer enn med en faktor på to, endrer fasevinkelen seg med omtrent 90 grader.
Avviket følger nokså direkte av Ohms lov ettersom utgangsimpedans + kabling danner en spenningsdeler med høyttalerlasten. Spenningen over høyttalerterminalene blir Vout = Zload/(Zout+Zcable+Zload) Vload.
Lavest mulig THD= transparent lyd?Og er det noen denne tråden har lært oss, så er det vel at ikke alle vil ha en transparent låtende forsterker.
Igennem tiden har der altid været en kamp på enkelte data , og jeg er enig i at det er en meget simpel måde at se på tingengene, man har som regel også fremhævet enkelte data hvor apparatet klarer sig godt , og "glemt" de andre data.Lavest mulig THD= transparent lyd?Og er det noen denne tråden har lært oss, så er det vel at ikke alle vil ha en transparent låtende forsterker.
Har problemer med å følge / forstå et slikt resonnement der man reduserer kunsten med forsterker design til et par stølle parametere rundt forvrenging også er man i mål.
Kan du forklare meg hva du skrev her?Jeg mener at hi-fi består ag præcision og klang, og en god samling af data hvor man ikke udelukke de data hvor apparatet ikke klarer sig særlig godt, kan fortæller noget om præcisionen, men ikke nødvendigs noget om lyden , undtagen når det bliver så totalt grotesk som i SIT 1's tilfælde.
Næ ikke rigtig på anden måde end jeg mener også præcision spiller en afgørende rolle når vi taler om hi-fi. På samme som når man gengiver billederKan du forklare meg hva du skrev her?Jeg mener at hi-fi består af præcision og klang, og en god samling af data hvor man ikke udelukke de data hvor apparatet ikke klarer sig særlig godt, kan fortæller noget om præcisionen, men ikke nødvendigs noget om lyden , undtagen når det bliver så totalt grotesk som i SIT 1's tilfælde.
134 000 kr for 60 kl D-watt, er ikke akkurat billig...
Håkon Rognlien: TOPP SPEC, beste digitalforsterker hittil! - Audio Fidelity
Ellers mener jeg at kl D er fremtiden. Kun nostalgi, konvervatisme, fordommer og andre føleri holder oss tilbake...
Ellers mener jeg at kl D er fremtiden. Kun nostalgi, konvervatisme, fordommer og andre føleri holder oss tilbake...
Jeg bytter umiddelbart til klasse-d den dagen det låter bedre! Kun fordeler med mindre strømbruk, kan være billigere og opptar mindre plass, selv om min eksisterende DP står delvis bortgjemt. Men da må det låte bedre enn klasse-d modulen som sitter i siste NAD Master som jeg hadde til test. Nostalgi bryr jeg null om.
Nej det er ikke sådan jeg mener det , jeg mener faktisk det jeg skriver , besynderligt nok, jeg prøver at opnår så høj præcision i konstruktionen som muligt , for derefter "lave klangen" få farverne rigtige på farvefjernsynet om du vil.Ah, kortvarig, så du mener at å analysere forvrengningen er en for enkel metode, også koker du det hele ned til at man i stedet bør analysere forvrengningen?
Hvorfor det? Hva er hensiktsmessig med bruk av noe som skal være transperant for å mikse det med rør, som ikke er det? Nysgjerrig..Klasse D monoblokker og forforsterker med rør høres iofs. ut som en interessant idé.
Må sjekke disse Hypex-kittene igjen.
Det blir vel med D-forsterkere som med CD og TV - til slutt er det bare et bitte lite fåtall av fabrikanter av selve forsterkermodulene. Merkeforskjellene blir bare på innpakning og mindre tilpasninger. Regner med at MDG &co snart kommer med et forslag om forbud mot kl-A...[/QUOTE
Klasse A har de nok ikke hørt om men at produkter som bruker mye strøm vil bli forbudt hvis det finnes erstatninger har jeg stor tro på. Tipper klasse D vil erstatte både klasse A/B og A i løpet av få år.
Med mindre man f.eks. sitter på noen Gryphon monoblokker på 200W pr kanal i 8 ohm ren klasse A bør ikke strømforbruk være den største bekymringen (de er dyre nok bare i innkjøp).Jeg bytter umiddelbart til klasse-d den dagen det låter bedre! Kun fordeler med mindre strømbruk, kan være billigere og opptar mindre plass, selv om min eksisterende DP står delvis bortgjemt. Men da må det låte bedre enn klasse-d modulen som sitter i siste NAD Master som jeg hadde til test. Nostalgi bryr jeg null om.
De kunne jo prøve å ta fra meg EC anlegget mitt, hahaRegner med at MDG &co snart kommer med et forslag om forbud mot kl-A...
Små, enkle, plasseringsvennlige, kraftige effektforsterkere, og forhåpentligvis rørlyden fra pre-en i én boks som er hele variabelen i systemet frem til høyttalerne, tenkte jeg.Hvorfor det? Hva er hensiktsmessig med bruk av noe som skal være transperant for å mikse det med rør, som ikke er det? Nysgjerrig..Klasse D monoblokker og forforsterker med rør høres iofs. ut som en interessant idé.
Ser den. Men det virker som det ene slår det andre ihjel. Trenger ikke ta den diskusjonen her. For egen del blir en slik tilnærming litt halveis hverken fugl eller høne. Og ja, jeg har prøvd. Heldigvis vektlegger en ulike ting.Små, enkle, plasseringsvennlige, kraftige effektforsterkere, og forhåpentligvis rørlyden fra pre-en i én boks som er hele variabelen i systemet frem til høyttalerne, tenkte jeg.Hvorfor det? Hva er hensiktsmessig med bruk av noe som skal være transperant for å mikse det med rør, som ikke er det? Nysgjerrig..Klasse D monoblokker og forforsterker med rør høres iofs. ut som en interessant idé.
Electrocompaniet er vel ikke klasse A?De kunne jo prøve å ta fra meg EC anlegget mitt, haha
Joda, men det blir mer forutsigbart og lettere å finne lyden sin når det kun er én komponent å "matche". Idéelt sett.Ser den. Men det virker som det ene slår det andre ihjel. Trenger ikke ta den diskusjonen her. For egen del blir en slik tilnærming litt halveis hverken fugl eller høne. Og ja, jeg har prøvd. Heldigvis vektlegger en ulike ting.
Blir nok som det ble med lyspærer. Glødepærer ble forbudt, og vi fikk sparepærer isteden. Sparerør høres kanskje ikke like kult ut, men det er viktig å tenke på miljøet. Kan jo til og med hende de nye klasse D sparerørforsterkerne låter ganske bra...og vi finn truleg også ei erstatning for elektronrøret.....
Klasse A, men ikke ren klasse A som Gryphon, nei. Det er jeg klar over. Men det står i hvert fall "Class A" på effekttrinnet, som i realiteten betyr klasse A opp til en viss effekt, og så AB over det. Uansett, forsterkeren blir varm og har et høyere effektforbruk enn billigere klasse AB forsterkere. Og er ganske så strømsterk.Electrocompaniet er vel ikke klasse A?
Det vet jeg, men da kalles de jo ikke "klasse A-forsterkere" heller.Alle klasse AB er klasse A opp til en viss effekt.
Alle AB forsterkere leverer i klasse A opp til en viss effekt, derav navnet AB. Hvor mye avhenger kun av tomgansstrømmen, og dermed varmetapet i tomgang...Klasse A, men ikke ren klasse A som Gryphon, nei. Det er jeg klar over. Men det står i hvert fall "Class A" på effekttrinnet, som i realiteten betyr klasse A opp til en viss effekt, og så AB over det. Uansett, forsterkeren blir varm og har et høyere effektforbruk enn billigere klasse AB forsterkere. Og er ganske så strømsterk.Electrocompaniet er vel ikke klasse A?
Jeg bytter umiddelbart til klasse-d den dagen det låter bedre! Kun fordeler med mindre strømbruk, kan være billigere og opptar mindre plass, selv om min eksisterende DP står delvis bortgjemt. Men da må det låte bedre enn klasse-d modulen som sitter i siste NAD Master som jeg hadde til test. Nostalgi bryr jeg null om.
Snakker du om at du har hatt denne klasse D modulen til test - eller i form av NAD Master og i så fall hvilken Master måtte du ha hørt?
Tror mange vil lure på det samme som meg - anno 2015 hvor vi nærmer oss god lyd fra klasse D.
Har du hørt klasse D forsterkerne til NewClassD? Jeg spør, fordi disse kurerte bort min egen "klasse D fobi" for kort tid tilbake.
Målte du denne? Eller er det ditt subjektive inntrykk du beskriver?Jane lagde en rørpre med utgangstrafo som var spesielt designet for å drive Oberon. Den var ekstremt transparent og dynamisk. Ikke noe slør der i gården, altså med mindre man kom i skade for å miste siemens-rørene oppi soklene da.
Takk for at du deler subjektive inntrykk av en rør pre.Målte den aldri, men koblet den på utgangen av en ganske god preamp, og sammenliknet den med å bare kjøre kabel.
Stereo på kull, -for lyd av bomull. Har vel like liten plass i dagens grønne samfunn som dieselbil i storbyen. Bytt til renere produkter, som gir deg mye renere lyd, som ren bonus.F.eks. har min EC AW120DMB et forbruk på 161W når den kun står og idler, null last. Og min gamle ECI-2 hadde et peak strømforbruk på 350W. Men EC, og andre, har brukt betegnelsen "klasse A" på sine forsterkere. Men de er ikke rene klasse A forsterkere (igjen, bruker Gryphon som referanse på rene klasse A forsterkere), som selvfølgelig har et strømforbruk av en annen verden, bare se på spesifikasjonene til Gryphon Mephisto Solo...
Jeg synes det jeg nå har spiller veldig bra. Får jeg en kraftigere forsterker er oppsettet med forsterker og høyttalere komplett. I tillegg til at lyden er slik jeg liker den tar komponentene seg godt ut i stua. Da jeg kjøpte leiligheten jeg nå bor i gjorde jeg endringer (kjøpte på prospekt) nettopp for å få plass til stereoanlegget. Så plass er ikke noe problem. Men monoblokker er selvfølgelig uaktuelt.Stereo på kull, -for lyd av bomull. Har vel like liten plass i dagens grønne samfunn som dieselbil i storbyen. Bytt til renere produkter, som gir deg mye renere lyd, som ren bonus.